Loading...

Κατηγορίες

Κυριακή 18 Ιαν 2015
Η ΔΙΑΒΡΩΣΗ ΤΩΝ ΑΚΤΩΝ ΤΟΥ ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟΥ ΚΟΛΠΟΥ   ΑΝΤΙΜΕΤΟΠΙΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ  ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ    ΛΑΘΕΜΕΝΑ   ΚΑΙ  ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΙΚΑ
Κλίκ για μεγέθυνση

 

 

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ το γεγονός της νέας διάβρωσης των ακτών στο Μελίσι Κορινθίας, η ΑΛΚΥΩΝ θέτει το πρόβλημα σε νέα βάση και παρουσιάζει τις θέσεις της.

Στις ακτές της Κορινθίας τις τελευταίες δεκαετίες , λόγω της διάβρωσης των ακτών,

εκτελέστηκαν τεχνικά έργα που τα αποτελέσματά τους αμφισβητούνται τόσο από τις τοπικές κοινωνίες όσο και απο καθ’ ύλην αρμόδιους επιστήμονες .

Αμφισβητείται η αποτελεσματικότητά τους σε βάθος χρόνου, η καταστροφή της μορφολογίας των ακτών όπως λειτούργησαν αυτές για χιλιάδες χρόνια, συντελούν σε νέες διαβρώσεις ακτών στις γειτνιάζουσες προς αυτές παραλίες, εφαρμόστηκαν και εφαρμόζονται τεχνολογίες που έχουν εγκαταλειφτεί προ πολλών δεκαετιών στις προηγμένες οικονομικά και πολιτιστικά χώρες.

Ποιες είναι οι βασικές αιτίες που διαβρώνονται οι ακτογραμμές του Κορινθιακού Κόλπου όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί τα τελευταία επτά χιλιάδες χρόνια;

Ολοι μας γνωρίζουμε ότι η ακτογραμμή διαμορφώνεται από το θετικό ισοζύγιο φερτών υλικών από την στεριά και το αρνητικό ισοζύγιο του κυματισμού της θάλασσας που τραβά τα υλικά προς τα κατώτερα στρώματα του βυθού της.

Η έντονη σεισμικότητα που υπάρχει στην θαλάσσια περιοχή του Κορινθιακού Κόλπου,

εντείνει την λήψη υλικών προς τον βυθό του υπο μορφή κατολισθήσεων κλπ.

Ο νόμος της βαρύτητας αυτό επιτάσσει.

1. Η οικιστική εξάπλωση του ανθρώπου πλησίον ή και δίπλα στην ακτογραμμή έχει

συντελέσει τα μέγιστα στην ανάπτυξη αυτού του φαινομένου.

Πριν την οικιστική μεγέθυνση κατά μήκος των ακτογραμμών όταν τα υλικά που έφερναν τα ποτάμια δεν έφταναν η θάλασσα αντλούσε τα αναγκαία γι΄αυτήν υλικά από την ελεύθερη χερσαία γη. Κτίζοντας κοντά ή δίπλα στην ακτογραμμή αποστερήσαμε αυτά από τις ανάγκες της θάλασσας . Γι΄αυτό και όσοι έκτισαν αρκετές δεκάδες μέτρα μακριά από την θάλασσα είδαν μετά από μερικά χρόνια ο κυματισμός της να φθάνει στα θεμέλια του σπιτιού τους.

2. Οι φερτές ύλες που έφερναν τα ποτάμια και οι χείμαρροι σταμάτησαν να έρχονται στην θάλασσα διότι α) Με αποφάσεις των Νομαρχιών την δεκαετία του 1970 κατασκευάστηκαν αναχώματα στα πλευρικά σημεία αυτών στενεύοντας στο ελάχιστο

το πλάτος της κοίτης , προς όφελος όλων αυτών που απέκτησαν γεωργική γή και οικόπεδα στα μέχρι τότε ποτάμια οικοσυστήματα και β) Οι φερτές ύλες εγκλωβίζονται

στα ανώτερα υψομετρικά γεωλογικά στρώματα των ποταμών . Τότε εμφανίζονται οι εργολαβικές εταιρείες κατασκευής των εθνικών οδών που αντλούν το μέγιστο των φερτών υλών από τις κοίτες τους ξεκοιλιάζοντας στην κυριολεξία τον φρεάτιο ορίζοντα αυτών. Στην συνέχεια, με την ανοχή των Νομαρχιών και των Περιφερειών,

εγκαθίστανται στα ποτάμια και τους χείμαρρους παράνομα εργολάβοι χωματουργικών εργασιών που αφαιρούν ότι έχει απομείνει απο φερτές ύλες.

Το έγκλημα συντελείται εδώ και τέσσερες δεκαετίες. γ) Πολλοί χείμαρροι έχουν τσιμενταριστεί τόσο στην κοίτη τους όσο και στα πρανή τους ανακόπτοντας πλήρως τις φερτές ύλες να κατέβουν στην παραλία. δ) Τα δημόσια έργα υποδομών που εκτελούνται σε κάθετη διάταξη προς τον ρού των ποταμών και χειμάρρων, αφήνουν

μικρό εύρος πλάτους για την ελεύθερη ροή των υδάτων. Π.χ. ( γέγυρες Εθνικής οδού,

γέφυρες σιδηροδρομικής γραμμής, διέλευση αγωγών αστικών λυμάτων ή ύδρευσης,

κ.α. )

3. Το φαινόμενο της ανύψωσης της στάθμης της θάλασσας εξ αιτίας της τήξης των πάγων, θα επιτείνει το φαινόμενο αυτό σε όλες της ακτές του Κορινθιακού Κόλπου.

Και το ερώτημα που προκύπτει αβίαστα είναι το εξής.

Θα συνεχίσουμε να βλέπουμε και να αντιμετωπίζουμε το φαινόμενο αυτό με την αντίληψη του «κλεισίματος της πληγής » ή του « δως ημίν σήμερον» ικανοποιώντας «το κοινό αίσθημα για άμεση παρέμβαση» υποκύπτοντας στην ρηχότητα αυτών των θέσεων και κλείνοντας τα μάτια στην επιστημονική τεκμηρίωση και προοπτική;

Οι αιρετοί θα συνεχίσουν να υιοθετούν τις προτάσεις των γνωστών συνεργασιών

( μελετητικό γραφείο - Εργολάβοι ) δαπανώντας δισεκατομμύρια ΕΥΡΩ;

Η Ομοσπονδία Οικολογικών Οργανώσεων Κορινθιακού Κόλπου « Η ΑΛΚΥΩΝ »

πέρα από τις κατά καιρούς παρεμβάσεις της σε τοπικό επίπεδο, σήμερα καταθέτει τις προτάσεις της στους ΠΟΛΙΤΕΣ των τεσσάρων Περιφερειών του Κορινθιακού , στις συλλόγους τους, στους αιρετούς της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης και τους καλεί να ανοίξουμε ένα ευρύ διάλογο ώστε σε ένα εύλογο χρόνο να καταλήξουμε

σε προτάσεις για εφαρμογή τους στις επόμενες δεκαετίες ξεκινώντας με τις προτεραιότητες που θέτει το μέγα θέμα της διάβρωσης των ακτών της θάλασσάς μας.

 

ΘΕΣΕΙΣ ΑΛΚΥΩΝ

1. Οριοθέτηση της κοίτης των ποταμών και των χείμαρρων με βάσει τα δεδομένα των αεροφωτογραφιών από το 1940 ως σήμερα.

Μέσα από αυτήν θα εξασφαλίζεται το άνοιγμα της κοίτης των σε πλάτος με την κατασκευή νέων αναχωμάτων εκατέρωθεν αυτής. Θα επανεξετάζει το καθεστώς ιδιοκτησίας όπου αυτό καθίσταται αναγκαίο από την Φωτοστοιχειοθεσία - αντιπαραβολή των αεροφωτογραφιών.

2. Αμεση παύση των παράνομων αμμοληψιών στις κοίτες των ποταμών και απομάκρυνση των εγκαταστάσεων με αποκατάσταση της μορφολογίας των ποτάμιων συστημάτων τοπικά.

Αμμοληψίες στις κοίτες των ποταμών θα επιτρέπονται όταν έχουμε συσσώρευση υλικών με κίνδυνο υπερχείλισης στα γειτνιάζοντα αγροκτήματα και οικισμούς, κατόπιν μελέτης επιστημονικού φορέα του Δημοσίου.

Τα αφαιρούμενα υλικά από τις κοίτες θα μεταφέρονται στις ακτές για εμπλουτισμό τους.

3. Τεχνητή αναπλήρωση των κατεστραμμένων ακτογραμμών με υλικά από οργανωμένες λατομικές ζώνες . Η Βόρεια Πελοπόννησος είναι γεωλογικά γεμάτη από

κροκαλοπαγή πετρώματα. Επίσης όπου αυτό δεν είναι εφικτό, να αφαιρούνται κατάλληλα υλικά από γειτνιάζοντα, προς τα ποτάμια, δημόσια κτήματα.

4. Παύση εκτέλεσης δημόσιων ή ιδιωτικών τεχνικών έργων κοντά στην ακτογραμμή και παράλληλα προς αυτήν ( πεζοδρομήσεις με μπετό, έργα φωτισμού, παραλιακούς δρόμους, κλπ )

Η πρόσβαση των ΠΟΛΙΤΩΝ στις ακτες να γίνεται με κάθετη μόνο όδευση προς αυτές.

Στα υπάρχοντα τέτοιου είδους έργα, όπου δημιουργείται πρόβλημα διάβρωσης, να απομακρύνονται δίνοντας χώρο στον ελεύθερο κυματισμό της θάλασσας.

5. ΟΧΙ φαραωνικά τεχνικά έργα στην ακτογραμμή ή μέσα στην θάλασσα αντιδιαβρωτικής προστασίας των ακτών.

Σήμερα η επιστήμη έχει πολλές άλλες επιλογές για την προστασία των ακτών.

Πρέπει να εφαρμόζονται κλιμακωτά και αφου ληφθούν υπ΄όψιν τόσο η γεωμορφολογία του εδάφους στην στεριά και στην θάλασσα όσο και τα δεδομένα των επιστημών της ακτομηχανικής, εφαρμόζοντας μοντέλα αποδοτικότητας σε βάθος δεκαετιών χωρίς να καταστρέφεται η μορφολογία της ακτογραμμής και του βυθού.

6. Για τα κτίσματα που κινδυνεύουν άμεσα με κατάρρευση λόγω της διάβρωσης του υπεδάφους προτείνουμε το εξής.

Η πολιτεία συστήνει ταμείο αρωγής , όπως αυτό του Ταμείου σεισμοπλήκτων , και στους ιδιοκτήτες των ανωτέρω κτισμάτων προσφέρει δημόσια γη ως οικόπεδο και δανειακή επιχορήγηση για να κατασκευάσουν εκ νέου την οικία τους ή την επαγγελματική τους εγκατάσταση με τους ευνοϊκούς όρους που έχει και το ΤΑΣ.

Ετσι θα απελευθερωθεί η ακτογραμμή και σταδιακά θα λειτουργήσει πολύ καλύτερα

ο κυματισμός της θάλασσας.

Για την Πολιτεία το οικονομικό κόστος τόσο βραχυπρόθεσμα πολύ δε περισσότερο

μακροπρόθεσμα θα είναι ελάχιστο μπροστά στο απαιτούμενο κόστος των τεχνικών έργων που ήδη εκτελεί ή έχει εκτελέσει ως σήμερα.

7. Στα πλαίσια του χωροταξικού σχεδιασμού όλων των βαθμίδων προτείνουμε το παρακάτω μοντέλο για τις περιοχές που γειτνιάζουν με την ακτογραμμή.

Κατ΄αρχήν να εξασφαλίζεται ο απαιτούμενος δημόσιος χώρος

Κατά μήκος της ακτογραμμής και σε απόσταση 80 μέτρων από τον αιγιαλό να που θα μπορούν να οικοδομούνται κτίσματα ελαφράς δόμησης για προσφορά υπηρεσιών τουρισμού. Να εξασφαλίζονται οι απαιτούμενοι δημόσιοι χώροι για κοινόχρηστη χρήση στο μήκος της παραλίας ώστε να έχουμε και στο μέλλον αρκετούς χώρους δημόσιων λειτουργιών.

Η ελαφρά δόμηση για τουριστική εκμετάλλευση να αναπτύσσεται σε βάθος 100 μέτρων. Ανάπτυξη δικτύου οδών μόνο κάθετων προς την παραλία και οριζόντιων προς αυτήν στο πρώτο οικοδομικό τετράγωνο από αυτήν.

Αμέσως μετά θα εκτείνεται η γεωργική γη.

Οι οικισμοί να χωροθετούνται στα ενδότερα , στα πρανή μετά την Εθνική Οδό.

Ετσι θα έχουμε ελεύθερη ακτογραμμή, τουριστικές υποδομές που θα μπορούν εύκολα να προσαρμόζονται στο συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον του τουρισμού, άρτια και χωροταξικά ενιαία γεωργική γη με οικονομική βιωσιμότητα σε βάθος χρόνων,

οικισμούς με κλιματολογικές συνθήκες άριστες για κατοικία.

8. Για το αλιευτικό καταφύγιο που προγραμματίζει με τυμπανοκρουσίες η Περιφέρεια Πελοποννήσου και ο Δήμος Βόχας, στον υπάρχοντα λιμενοβραχίονα του Βραχατίου Κορινθίας, έχουμε να πούμε τα παρακάτω.

Ο χαρακτηρισμός του έργου ως « ΑΛΙΕΥΤΙΚΟ ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ » μόνο θυμηδία μπορεί να προκαλέσει στον κοινό νου. Οι αιρετοί μας όμως συνεχίζουν να πολιτεύουν όπως οι παππούδες τους.

Είναι δυνατόν να κατασκευάζουν αλιευτικό καταφύγιο για τα αλιευτικά σκάφη της περιοχής αυτής όταν τα ιχθυοαποθέματα του Κορινθιακού έχουν φθάσει στο ναδίρ και για την ανάκαμψή τους δεν κάνουν απολύτως τίποτα;

Μήπως σ΄αυτό θα φιλοξενούνται αλιευτικά σκάφοι ανοιχτής θαλάσσης;

Γιατί άλλος ο χαρακτηρισμός του έργου και άλλος ο σκοπός του;

Τι θέση έχουν για αυτό οι αρμόδιες αρχές της Ε.Ε. που θα χρηματοδοτήσουν το έργο μέσω του ΕΣΠΑ;

O υπάρχον τσιμεντένιος βραχίονας στην θάλασσα έχει συντελέσει τα μέγιστα στην καταστροφή της ακτογραμμής στην ευρύτερη περιοχή ισχυροποιώντας το φαινόμενο της διάβρωσης των ακτών.

Πρότασή μας είναι.

α) Οι μαρίνες και τα θαλάσσια καταφύγια που έχουν συντελέσει, μετά από επιστημονική μελέτη, στην διάβρωση των ακτών της περιοχής τους να αποσυναρμολογούνται.

β) Οποιαδήποτε νέα χωροθέτηση αυτών θα πρέπει πρώτα να έχει ενταχθεί στον Περιφερειακό Χωροταξικό σχεδιασμό.

γ) Να κατασκευάζονται εσωτερικά στην στεριά ώστε να αποφεύγονται οι αλλοιώσεις της ακτογραμμής και το συνεπακόλουθο δυσανάλογο για την πολιτεία οικονομικό και περιβαλλοντικό κόστος. Αυτό τον τρόπο κατασκευής υιοθετούσαν οι Ελληνες από αρχαιοτάτων χρόνων.

 

Κλείνοντας το παρών δελτίο τύπου ζητάμε από τους αρμόδιους φορείς των Περιφερειών και δή της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας να γίνει ουσιαστικός διάλογος με τις τοπικές κοινωνίες που στις ακτές τους παρουσιάζονται έντονα φαινόμενα διάβρωσης και με την συμμετοχή καθ΄ύλην αρμοδίων επιστημόνων και ερευνητικών ιδρυμάτων, να εκτιμηθούν τα αποτελέσματα των μέχρι σήμερα παρεμβάσεων στην ακτογραμμή, να παρθούν αποφάσεις αντιμετώπιση ς της κατάστασης σε βάθος χρόνου παίρνοντας υπ’ όψιν την διεθνή εμπειρία επι του θέματος και οι αποφάσεις αυτών να έρθουν ως εισήγηση στα Περιφερειακά Συμβούλιά τους. Για το Δ.Σ. της ΑΛΚΥΩΝ

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ ΘΥΜΙΟΣ

Ο ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΟΣ

 

 
© Copyright 2011 - 2022 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου