Το τριτοκοσμικό άβατο που έχει δημιουργήσει η κυβέρνηση της Ν.Δ. με την αναθεωρημένη αποικιοκρατική σύμβαση τον Φεβρουάριο του 2021 υπέρ της Ελληνικός Χρυσός στη Βορειοανατολική Χαλκιδική με την κατάργηση των δημόσιων περιβαλλοντικών ελέγχων προσκρούει στο σύνταγμα και στη Συνθήκη Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς παραβιάζεται σειρά κοινοτικών Οδηγιών. Αυτά τεκμηριώνει η WWF Ελλάς στη διοικητική προσφυγή που κατέθεσε την Τετάρτη κατά της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) για την εκμετάλλευση των Μεταλλείων Κασσάνδρας, την οποία έσπευσε να εκδώσει το ΥΠΕΝ στις 27 Απριλίου. Η προσφυγή εστιάζει στο ιδιότυπο καθεστώς, βάσει της σύμβασης, η οποία αποτυπώνεται και σε συγκεκριμένους όρους της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, που προβλέπει ότι τους περιβαλλοντικούς ελέγχους για μια τέτοια βαριά δραστηριότητα θα κάνει ανεξάρτητος ελεγκτής Περιβάλλοντος, υπάλληλος της εταιρείας στην ουσία, ο οποίος θα αμείβεται από αυτήν.
Οι πέντε λόγοι ακύρωσης
Η οργάνωση προβάλλει πέντε λόγους ακύρωσης της ΑΕΠΟ. Ήτοι:
1. Αντίθεση με τα άρθρα 1 παρ. 3, 26 παρ. 2 και 103 παρ. 1 εδ. α’ του συντάγματος, επειδή αναθέτουν αρμοδιότητες αναπόσπαστες από τον πυρήνα της κρατικής εξουσίας σε ιδιωτικό πρόσωπο, δηλαδή τον ανεξάρτητο ελεγκτή Περιβάλλοντος.
2. Αντίθεση στο άρθρο 9α της Οδηγίας 2011/92/Ε.Ε. (όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία 2014/52/Ε.Ε.) για τη διαδικασία εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και την αρχή της χρηστής διοίκησης, επειδή η ανάθεση του ελέγχου τήρησης των όρων της αναθεωρημένης ΑΕΠΟ από κοινού με ή «μόνο» από φορέα που αμείβεται από τον ελεγχόμενο (δηλαδή τον ανεξάρτητο ελεγκτή Περιβάλλοντος) δεν διασφαλίζει ότι «η αρμόδια Αρχή ή οι αρμόδιες Αρχές εκτελούν τα καθήκοντα που απορρέουν από την παρούσα Οδηγία με αντικειμενικό τρόπο και δεν βρίσκονται σε σύγκρουση συμφερόντων».
3. Αντίθεση στο άρθρο 17(1) της Οδηγίας 2006/21/ΕΚ περί διαχείρισης των αποβλήτων εξορυκτικής βιομηχανίας, επειδή οι επιθεωρήσεις των εγκαταστάσεων αποβλήτων δεν αναλαμβάνονται από «αρμόδια Αρχή», με την έννοια της ίδιας Οδηγίας, αλλά από άλλη οντότητα (τον ανεξάρτητο ελεγκτή Περιβάλλοντος).
4. Αντίθεση με το άρθρο 23(5) της Οδηγίας 2010/75/Ε.Ε. περί βιομηχανικών εκπομπών, επειδή ο έλεγχος συμμόρφωσης της αναθεωρημένης ΑΕΠΟ «μόνο» από τον ανεξάρτητο ελεγκτή Περιβάλλοντος (σε συνδυασμό με την πρόβλεψη της Συμφωνίας για «αυτοδίκαιη ακυρότητα» των πράξεων της διοίκησης σε περίπτωση ελέγχων απουσία του ανεξάρτητου ελεγκτή Περιβάλλοντος και την ευθύνη του τελευταίου μόνο απέναντι στην εταιρεία) δεν διασφαλίζει τη διενέργεια έκτακτων περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων «το ταχύτερο δυνατόν» σε «περιπτώσεις μη συμμόρφωσης».
5. Αντίθεση με το άρθρο 24 παρ. (β) του συντάγματος για την προστασία του περιβάλλοντος, το άρθρο 291 της Συνθήκης Λειτουργίας της Ε.Ε, την 8α παράγραφο 4 της Οδηγίας 2011/92/Ε.Ε., διότι η ανάθεση του ελέγχου τήρησης των περιβαλλοντικών όρων της αναθεωρημένης ΑΕΠΟ «μόνο» σε φορέα που αμείβεται από τον ελεγχόμενο και ευθύνεται μόνο απέναντί του δεν διασφαλίζει ότι λαμβάνονται «τα ιδιαίτερα προληπτικά ή κατασταλτικά μέτρα», «στο «πλαίσιο της αρχής της αειφορίας» για τη διαφύλαξη του περιβάλλοντος, λαμβάνονται «όλα τα μέτρα εσωτερικού δικαίου που είναι αναγκαία για την εφαρμογή των νομικά δεσμευτικών πράξεων της Ένωσης» και «τα μέτρα που προβλέπονται» (στο πλαίσιο της 2011/92/Ε.Ε.) «για να αποτραπούν, να αποφευχθούν, να μειωθούν και, ει δυνατόν, να αντισταθμιστούν σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον εφαρμόζονται από τον κύριο του έργου».
Βουνό παραβάσεων
Η προσφυγή καταγράφει και το... βουνό των περιβαλλοντικών παραβάσεων της εταιρείας, παραπέμποντας στις απόψεις του Σώματος Επιθεωρητών Βορείου Ελλάδος, του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας επί της νέας Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων υπ’ αριθμ. πρωτ. ΥΠΕΝ/ΣΕΒΕ/82761/5208/07.10.2022 (ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/102922/6920/08.10.2022). Ενδεικτικά, «μία παράβαση στο υποέργο Σκουριών για παράνομη υλοτόμηση, παραβάσεις στο υποέργο Μαύρων Πετρών για ελλιπή παρακολούθηση και διάθεση ανεπαρκώς επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων, για τη μη σύννομη διάθεση ιλύος και ανεξέλεγκτη διάθεση επικίνδυνων αποβλήτων, για τον ελλιπή χαρακτηρισμό επικινδυνότητας των αποβλήτων και για τις παραλείψεις στην κατασκευή του ΧΥΤΕΑ, για εννέα παραβάσεις στο υποέργο Ολυμπιάδος, μεταξύ των οποίων την ελλιπή υποβολή στοιχείων σχετικά με την επικινδυνότητα του παραγόμενου προϊόντος, τον ελλιπή χαρακτηρισμό επικινδυνότητας των αποβλήτων, την ελλιπή τήρηση των όρων αποκατάστασης, την ελλιπή παρακολούθηση και διάθεση ανεπαρκώς επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων και τη μη σύννομη διαχείριση προϊόντων και επικινδύνων αποβλήτων».
πηγη: https://www.avgi.gr