Loading...

Κατηγορίες

Δευτέρα 23 Μάι 2022
Επιμένει το Βρετανικό Μουσείο ότι δεν κλάπηκαν τα Γλυπτά του Παρθενώνα
Κλίκ για μεγέθυνση












23.05.2022, 14:14
 

Προβλήματα και παλινωδίες φαίνεται να συνοδεύουν την ιστορική ανακοίνωση της UNESCO σχετικά με την αποδοχή της πρότασής της από τη Βρετανία να καθίσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, καθώς η χώρα μας διαψεύδει τη θέση του Βρετανικού Μουσείου σχετικά με το μέρος από το οποίο ανασύρθηκαν τα Μάρμαρα.

Συγκεκριμένα, το Βρετανικό Μουσείο υποστηρίζει ότι μεγάλο μέρος των αγαλμάτων και των γλυπτών που αφαιρέθηκαν από την Ακρόπολη, με εντολή του Λόρδου Έλγιν τον 19ο αι., βρισκόταν παρατημένο στα ερείπια γύρω από τον ναό του Παρθενώνα και δεν αφαιρέθηκαν με τεχνητά μέσα από το εσωτερικό του όπως αναφέρει εδώ και δεκαετίες η χώρα μας. Αυτή η θέση της Ελλάδας στοιχειοθετεί ουσιαστικά και το επιχείρημα της σχεδιασμένης κλοπής των Μαρμάρων.

«Μεγάλο μέρος της ζωφόρου στην πραγματικότητα αφαιρέθηκε από τα ερείπια γύρω από τον Παρθενώνα», είπε ο αναπληρωτής διευθυντής του μουσείου, Δρ. Τζόναθαν Ουίλιαμς, στην ετήσια συνάντηση της διακυβερνητικής επιτροπής του Οργανισμού Παγκόσμιας Κληρονομιάς για την προώθηση της επιστροφής πολιτιστικών θησαυρών και αγαθών. «Αυτά τα αντικείμενα δεν αφαιρέθηκαν όλα από το ναό όπως έχει προταθεί», πρόσθεσε, προβάλλοντας τη βρετανική εκδοχή της χρόνιας διαμάχης.

Οι υπεύθυνοι της εκστρατείας για την επιστροφή των μαρμάρων, επικαλούμενοι μάρτυρες εκείνης της εποχής, επιμένουν εδώ και καιρό ότι τα γλυπτά αποσπάστηκαν βίαια από τον ιερό ναό του 5ου αιώνα π.Χ. με τη βοήθεια ειδικών πριονιών για την αφαίρεση μαρμάρων, με πλήρη γνώση του Έλγιν, του τότε πρεσβευτή της Βρετανίας στην Οθωμανική αυτοκρατορία. Η χρήση πριονιών και άλλων μηχανημάτων για τη συγκεκριμένη επιχείρηση αποδεικνύεται και από τις πολλαπλές αναφορές που γίνονται στην αλληλογραφία του Σκωτσέζου διπλωμάτη και του Τζιοβάνι Μπατίστα Λουζιέρι, του Ιταλού ζωγράφου που ανέλαβε να επιβλέπει την αφαίρεση των αρχαιοτήτων το 1801.

Σε μια επιστολή, ο Λουζιέρι παρακάλεσε τον Έλγιν «να στείλει μια ντουζίνα πριόνια διαφορετικών μεγεθών στην Αθήνα το συντομότερο δυνατό».

Σχετικό σχόλιο έκανε στον Guardian και η Ελληνίδα υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη: «Με τα χρόνια, οι ελληνικές αρχές και η διεθνής επιστημονική κοινότητα έχουν αποδείξει με ακράδαντα επιχειρήματα τα πραγματικά γεγονότα γύρω από την αφαίρεση των γλυπτών του Παρθενώνα», είπε. «Ο Λόρδος Έλγιν χρησιμοποίησε παράνομα και άδικα μέσα για να αφαιρέσει και να εξάγει τα γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς πραγματική νομική άδεια, σε μια κατάφωρη πράξη κατά συρροή κλοπής».

Επιπλέον, ο Λουζιέρι παραδέχτηκε σε μια επιστολή που έστειλε στον Έλγιν το 1802 ότι είχε «υποχρεωθεί να είναι λίγο βάρβαρος» κατά τη διάρκεια μιας επιχείρησης στον ναό του Παρθενώνα για την απομάκρυνση ενός γλυπτού ανάγλυφου πάνελ ή μετόπης, που απεικονίζει μια γυναίκα να παρασύρεται από έναν κένταυρο.

Το Βρετανικό Μουσείο, το οποίο αγόρασε τα μνημεία από τον Έλγιν το 1816, έχει στις συλλογές του 15 μετόπες, 17 αετωματικές μορφές και 75 μέτρα από την αρχική ζωφόρο μήκους 160 μέτρων. Μεγάλο μέρος των εναπομεινάντων γλυπτών - που θεωρούνται το αποκορύφωμα της κλασικής τέχνης - βρίσκονται στην Αθήνα, και εκτίθενται στο ειδικά διαμορφωμένο για τη φιλοξενία των Γλυπτών του Παρθενώνα Μουσείο της Ακρόπολης.

Η τελευταία διαμάχη αναζωπυρώθηκε αφότου η Ελλάδα ανανέωσε την εκστρατεία της για τον επαναπατρισμό των Γλυτπών.

πηγη: https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2022 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου