Loading...

Κατηγορίες

Τρίτη 07 Νοέ 2023
Νέοι ευρωπαϊκοί κανόνες για την πολιτική διαφήμιση σε εφαρμογή μετά τις Ευρωεκλογές
Κλίκ για μεγέθυνση











 

Με την πίεση του Συμβουλίου της ΕΕ, οι κανόνες θα εφαρμοστούν μόνο 18 μήνες μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού, με αποτέλεσμα να μην εφαρμοστούν στις ευρωεκλογές του Ιουνίου, που ήταν ένας από τους κύριους στόχους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. [Shutterstock/Valery Evlakhov]

Για να περιοριστεί η ξένη παρέμβαση και να αυξηθεί η διαφάνεια, το Συμβούλιο και το Ευρωκοινοβούλιο συμφώνησαν τη Δευτέρα σε έναν κανονισμό που εναρμονίζει τις απαιτήσεις για την πολιτική διαφήμιση σε όλες τις χώρες και απαγορεύει σε ξένους φορείς να χρηματοδοτούν πολιτικές διαφημίσεις πριν από τις εκλογές. Ωστόσο, οι κανόνες αυτοί θα  ισχύουν μόνο μετά τις Ευρωεκλογές.

Τα βασικά μέτρα του κανονισμού περιλαμβάνουν τη σαφή επισήμανση των πολιτικών διαφημίσεων, την ευκολότερη πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με τη χρηματοδότηση και τη δημιουργία ενός δημόσιου αποθετηρίου που θα περιέχει όλες τις διαδικτυακές πολιτικές διαφημίσεις και τις σχετικές πληροφορίες για διάστημα έως και επτά ετών – με αποστολή στην Επιτροπή.

Μετα από πιέσεις που άσκησε το  Συμβούιο, οι κανόνες θα εφαρμοστούν 18 μήνες μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού, με αποτέλεσμα να μην εφαρμοστούν στις ευρωεκλογές του Ιουνίου, που ήταν ένας από τους κύριους στόχους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Παρόλα αυτά, θα ισχύουν οι ορισμοί και η «ρήτρα μη διάκρισης», η οποία ορίζει ότι οι υπηρεσίες δεν μπορούν να περιορίζονται μόνο με βάση τον τόπο κατοικίας του χορηγού της πολιτικής διαφήμισης, επιτρέποντας την ομαλότερη διασυνοριακή διαφήμιση.

Ο κανονισμός περιορίζει επίσης τη στόχευση των διαφημίσεων σε δεδομένα που υποβάλλονται από το άτομο ρητά για την επιγραμμική πολιτική διαφήμιση, ενώ απαγορεύει πλήρως τη χρήση δεδομένων ανηλίκων και δεδομένων που αποκαλύπτουν τη φυλετική, εθνοτική καταγωγή, τον σεξουαλικό προσανατολισμό ή τη θρησκεία.

«Οι νέοι κανόνες θα δυσκολέψουν τους ξένους φορείς να διαδίδουν παραπληροφόρηση και να παρεμβαίνουν στις ελεύθερες και δημοκρατικές μας διαδικασίες. Εξασφαλίσαμε επίσης ένα ευνοϊκό περιβάλλον για τις διακρατικές εκστρατείες εγκαίρως για τις επόμενες εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου», δήλωσε σε δελτίο τύπου ο εισηγητής του φακέλου, ευρωβουλευτής Sandro Gozi.

Ο κανονισμός απαγορεύει στους οργανισμούς τρίτων χωρών να χρηματοδοτούν πολιτική διαφήμιση κατά τη διάρκεια των τριών μηνών πριν από κάθε εκλογή ή δημοψήφισμα.

Όσον αφορά την ξένη παρέμβαση, η Επιτροπή αναμένεται επίσης να προτείνει ένα νέο πακέτο μέτρων τον Νοέμβριο, η οποία θα περιλαμβάνει ένα είδος «πράξης για τους ξένους πράκτορες» για τη ρύθμιση της ξένης χρηματοδότησης που προορίζεται για δραστηριότητες άσκησης πίεσης σε ολόκληρη την ΕΕ.

Οι κανόνες θα ισχύουν μόνο για τις χρηματοδοτούμενες πολιτικές διαφημίσεις, ενώ οι προσωπικές απόψεις, οι πολιτικές γνώμες, το δημοσιογραφικό περιεχόμενο ή οι γενικές ανακοινώσεις από επίσημες οργανώσεις δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των κανονισμών.

Σε περίπτωση παραβίασης των κανόνων, ο κανονισμός θεσπίζει καθεστώτα κυρώσεων σύμφωνα με την DSA – έως και 6% του ετήσιου εισοδήματος ή του κύκλου εργασιών ενός παρόχου διαφημίσεων.

Το νέο εγχειρίδιο κανόνων έχει προετοιμαστεί εδώ και καιρό, καθώς οι διοργανικές διαπραγματεύσεις για την επίτευξη τελικής συμφωνίας ξεκίνησαν στις 28 Φεβρουαρίου.

Ένα από τα ζητήματα που επιβράδυναν τις διαπραγματεύσεις ήταν η προστασία των προσωπικών δεδομένων, καθώς το Συμβούλιο της ΕΕ δεν είχε συμφωνήσει σε μια διαπραγματευτική εντολή για το θέμα αυτό πριν από τον τριμερή διάλογο της 10ης Οκτωβρίου, δήλωσε στο Euractiv πηγή προσκείμενη στο θέμα.

Μόλις το κείμενο οριστικοποιηθεί σε τεχνικό επίπεδο και ελεγχθεί από νομικούς-γλωσσολόγους, το Συμβούλιο της ΕΕ θα πρέπει να το επιβεβαιώσει, και στη συνέχεια θα αποσταλεί στην ολομέλεια του Κοινοβουλίου για τελική ψηφοφορία.


 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου