Λίστα αντικειμένων
Του Αριστοτέλη Αντωνίου
Νάμαστε πάλι εδώ. Στα ίδια έδρανα, στους ίδιους δρόμους, στα ίδια αμφιθέατρα, μόνο που αυτή τη φορά τα πράγματα παρουσιάζονται πολύ πιο ξεκάθαρα. Ο «εχθρός» δεν άλλαξε στέκεται ακόμα όρθιος, πεισματάρης, δούλος, καθοδηγούμενος από τα μεγάλα συμφέροντα των ισχυρών «Δαναών φίλων» του, και οι σκοποί ακόμα πιο συγκεκριμένοι, πιο αυθάδεις, πιο σκληροί!!!
Και ο λόγος για το νέο Νομοσχέδιο της Κυβέρνησης στο τομέα της Παιδείας. Η πανεπιστημιακή κοινότητα συνεδριάζει και οχυρώνεται...220 σχολές σε όλη την Ελλάδα βρίσκονται σε κατάληψη ενώ παράλληλα προετοιμάζουν νέο γύρο κινητοποιήσεων. Αυτή τη φορά το φοιτητικό σώμα δεν μάχεται μόνο του. Οι πανεπιστημιακοί διδάσκοντες στην πλειοψηφία τους τάσσονται κατά του νέου Νομοσχεδίου και λαμβάνουν μέτρα οι ίδιοι , μέσα στους πανεπιστημιακούς χώρους που εργάζονται, υπηρετούν και δρουν.
Ήδη η συνέλευση τμήματος των καθηγητών της Νομικής Σχολής Αθηνών καταδίκασαν το μεταρρυθμιστικό σχεδιασμό, απορρίπτοντάς το συνολικά και χαρακτηρίζοντας αυτό αντισυνταγματικό.
Ο πυρήνας της δημόσιας δωρεάν παιδείας πλήττεται και είναι ολοφάνερο καθώς όπως ορίζει το νομοσχέδιο τα διοικητικά συμβούλια των σχολών θα απαρτίζονται και από εξωπανεπιστημικούς παράγοντες με αποτέλεσμα η κάθε είδους επιχείρηση να επενδύει τα κεφάλαια της στο «εμπόριο» γνώσεων. Η ελευθερία της αγοράς υπεισέρχεται στην εκπαίδευση! Τα πάντα προσαρμοσμένα σε μια αποδοτική εξειδικευμένη εργασία αυτοματισμού και εντατικοποίησης. Η ακαδημαϊκότητα και το επιστημονικό πνεύμα χάνονται στο όνομα της προόδου και της ανάπτυξης που οραματίζονται και διαλαλούν για την καταπολέμηση του χρέους και της κρίσης..
Έτσι μπαίνει και η εκπαίδευση σαν κρίκος στην αλυσίδα της εξαγοράς και της ιδιωτικοποίησης. Μια προσπάθεια «μνημονιακού» χαρακτήρα, που διατείνονται να μας πείσουν πως ο στόχος είναι το διαβρωμένο σύστημα εκπαίδευσης, σε μια περίοδο όπου η ανεργία αγγίζει το 15%, οι φορολογίες αυξάνονται και οι κοινωνικές αντιθέσεις οξύνονται. Το μέλλον της εργασίας διαγράφεται μελανό.
Το αγαθό που ονομάζεται Παιδεία είναι το πιο ιερό, το θεμέλιο κάθε κοινωνίας... και μας προσφέρεται σε όλους δωρεάν, και είμαστε από τις λίγες χώρες του κόσμου με την πολυτέλεια αυτή και θέλουμε να την πετάξουμε, για να πάρουμε τον δρόμο του εκσυγχρονισμού και του εξευρωπαϊσμού, όπου η γνώση παρέχεται μόνο σε αυτούς που κατέχουν την οικονομική άνεση να την δεχθούν. Η παιδεία όπως διακήρυττε ο σταγειρίτης Φιλόσοφος συντελεί στη δημιουργία του ενεργού πολίτη, ενώ τελικός σκοπός της γνώσης και της μάθησης είναι η ευδαιμονία. Για πρώτη φορά λοιπόν στην παγκόσμια ιστορία γίνεται λόγος για μια κοινή για όλους νομοθετημένη από την κοινωνία παιδεία. Όπως μάλιστα γράφει, «κοινήν και μη κατ' ιδίαν», ο άνθρωπος μέσω της παιδείας αποκτά τη δυνατότητα να «μετέχει κρίσεως και αρχής» και τελικό σκοπό «να μετέχουν της πολιτείας πάντες οι πολίται». Είμαστε λοιπόν υπεύθυνοι όλοι απέναντι στην πολιτεία, απέναντι σε αυτούς που θέλουν να διώξουν τους πολίτες από την ζωή του τόπου, και υπεύθυνοι για αυτούς που θέλουν να χτίσουν μια κοινωνία απαίδευτη και φτωχή..
Η εκπαίδευση που έχουμε είναι ανώτατη και αναγνωρίζεται σε όλα τα μέρη του κόσμου, γιατί ακριβώς η γνώση παρέχεται για την πρόοδο της κοινωνίας και της ανθρωπότητας. Ο άνθρωπος πρέπει να προσφέρει στον άνθρωπο ώστε η ζωή του και το βιοτικό του επίπεδο να γίνεται αιώνα με τον αιώνα καλλίτερο, και όχι ο τόκος και το χρήμα να αποτελεί το βασικό κριτήριο υλικής και πνευματικής απόλαυσης.
Διανύουμε μια περίοδο ακραίου μεταρρυθμισμού, όπου τα τελευταία κομμάτια του κοινωνικού κράτους (δημόσια υγεία, δημόσια παιδεία) που κατακτήθηκαν στο όνομα της δημοκρατίας, καταστρέφονται τώρα με υψηλό τίμημα.
Όσα είχε να δώσει το κράτος στην παιδεία τα έδωσε. Καιρός να αλλάξει προεδρία. Όλα στην αρένα του διεθνούς χρηματιστηρίου...
Αλλά εμείς δεν θα μείνουμε απαθείς και ουδέτεροι, .πειραματόζωα των «ελεγκτών» και των «χρηματιστών». Το μέλλον μας διακυβεύεται, και σίγουρα μόνον η συλλογική δράση θα φέρει τα αποτελέσματα που έδωσε σε πολύ κρίσιμες εποχές της νεότερης ελληνικής ιστορίας. -