Την ευχή ότι η ένταξη της σειράς Maestro του Χριστόφορου Παπακαλιάτη στην πλατφόρμα του Netflix να είναι μόνο η αρχή εξέφρασε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε ομιλία του στη Θεσσαλονίκη σε εκδήλωση που οργανώθηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου.

Η αρχή που έκανε ποιος; Αυτό δεν το απάντησε ο πρωθυπουργός γιατί αν απαντούσε θα έδινε δημόσια τα εύσημα στον υπουργό του ΣΥΡΙΖΑ Λευτέρη Κρέτσο ο οποίος πιστώνεται, το γεγονός ότι με τον δικό του νόμο, σύμφωνα με τον ίδιο τον ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών μέσων και Επικοινωνίας) που ίδρυσε η κυβέρνηση Τσίπρα, είχαμε 184 ελληνικές και ξένες παραγωγές το διάστημα 2018-2021. Ο πρωθυπουργός μίλησε για την δυναμική των 200 πρότζεκτ, ωσάν να επρόκειτο για έργο δικό του.

Το πιο εξωφρενικό δεν είναι ότι ο πρωθυπουργός, προσπάθησε εν μέσω μιας εξαιρετικά δύσκολης για τον ίδιο περιόδου, να καρπωθεί έργο του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά το γεγονός ότι είναι η ίδια η κυβέρνηση του που έχει μετατρέψει έναν νόμο με αναπτυξιακή φιλοσοφία, σε άλλη μια πόρτα από την οποία αιμοδοτούνται με δημόσιο χρήμα καναλάρχες για χαμηλού επιπέδου σειρές, ενώ τα χρήματα δεν μένουν στην τοπική οικονομία όπως θα διαβάσετε παρά κάτω.

«Όπως όλοι, έτσι κι ο πρωθυπουργός έχει δικαίωμα στην αυτοψυχαγωγία. Η επενδυτική άνοιξη όμως που παρατηρείται από το 2018, στο πεδίο της οπτικοακουστικής παραγωγής, οφείλεται στο στιβαρό θεσμικό πλαίσιο των κινήτρων του ΕΚΟΜΕ, αλλά κυρίως στον επαγγελματισμό του εγχώριου εργατικού δυναμικού» λέει στο Tvxs.gr ο Λευτέρης Κρέτσος. «Η κυβέρνηση Μητσοτάκη έφερε κυρίως βλαπτικές ρυθμίσεις, ως προς την ανταποδοτικότητα, τη βιωσιμότητα και τη διαφάνεια του cash rebate. Οι πράξεις τους δείχνουν ότι βλέπουν τον πολιτισμό κυρίως ως εργαλείο προβολής και ως ευκαιρία συναλλαγής με ισχυρά οικονομικά συμφέροντα. Ακόμη μια αρπαχτή δηλαδή, με μπόλικη κοροϊδία για τους πολίτες»

Take the money and run

«Γαβρά πάρε τα λεφτά και τρέξε». Αυτά έγραφε η σημερινή «λίστα Πέτσα» τα φιλικά στον Κ. Μητσοτάκη ΜΜΕ, όταν ο ΣΥΡΙΖΑ έβαζε τις βάσεις με τον νόμο Κρέτσου. Το 2017, οι κινηματογραφιστές είχαν καλωσορίσει το σχέδιο νόμου του τότε υφυπουργού ψηφιακής πολιτικής, που αφορούσε τα επενδυτικά κίνητρα (cash rebate) στον κινηματογράφο, που διαμορφώνονταν για πρώτη φορά στην Ελλάδα και είχε σαν στόχο να κάνει αφενός ελκυστικό προορισμό την Ελλάδα και αφετέρου να τονώσει την τοπική οικονομία.

Οι ίδιοι κινηματογραφιστές και παραγωγοί όμως ήταν που βγήκαν στα κάγκελα όταν η ΝΔ «πείραξε» τον νόμο κάτι που ξέχασε να επισημάνει στην χθεσινή του ομιλία ο πρωθυπουργός.

Τον Δεκέμβριο του 2021, δύο τροπολογίες (Πιερρακάκη και Πέτσα), ξεσήκωσαν κύμα διαμαρτυρίας. Οι κινηματογραφιστές κατηγόρησαν την κυβέρνηση ότι σαν στόχο έχει να φεύγει δημόσιο χρήμα έξω αφήνοντας στην ανεργία τους Έλληνες εργαζόμενους στον κινηματογράφο αναγκάζοντας  τον υπ. ψηφιακής πολιτικής να κάνει διορθωτικές κινήσεις,  ενώ όλα τα σωματεία ζητούσαν την απόσυρση της σχετικής διάταξης. Μέχρι τότε  το λεγόμενο cash rebate προέβλεπε, ότι το 40% των επιλέξιμων δαπανών μιας κινηματογραφικής ή τηλεοπτικής παραγωγής επιστρέφεται μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων εντός της ελληνικής επικράτειας, αν και εφόσον όλα τα τιμολόγια που μετρούν στη χρηματοδότηση είναι ελληνικά.Με τη νέα τροπολογία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης όμως επιτρέπεται πλέον στις ξένες εταιρείες παραγωγής να χρηματοδοτούνται από το ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακοτυστικών Μέσων) και με ξένα τιμολόγια σε ποσοστό μέχρι και 50% των επιλέξιμων δαπανών της παραγωγής.

Ωστόσο, ακόμα και οι διορθωτικές κινήσεις, δεν έφεραν καλά αποτελέσματα σύμφωνα με όσα λένε στο tvxs κινηματογραφιστές και παραγωγοί. «Είχε βαλτώσει το πρόγραμμα, είχαμε καιρό να πάρουμε χρήματα» λέει παραγωγός στο tvxs.

«Αυτό οφείλεται στην υποστελέχωση και στην αλλαγή προσανατολισμού» λέει ο Λ. Κρέτσος. «Εμείς είχαμε διπλό έλεγχο στις αιτήσεις και παρ’όλα αυτά έτρεχαν όλα μια χαρά. Η ΝΔ έβαλε έναν ορκωτό λογιστή να δίνει γνωμοδοτεί δειγματοληπτικά, πράγμα που κάνει αδιαφανή τη διαδικασία και σταμάτησε τις μετατάξεις, άρα δεν έχει κόσμο να εργαστεί. Την ίδια ώρα χαμήλωσαν το όριο των 30.000 ευρώ ανά επεισόδιο που είχαμε στα 15.000 για να χρηματοδοτούν χαμηλής ποιότητας σειρές, φίλων καναλαρχών».

Το πιο σημαντικό όμως είναι, πως το σχέδιο Κρέτσου, προέβλεπε να δίνονται χρήματα για δαπάνες που γίνονται στην Ελλάδα, ώστε να τονώνεται η τοπική οικονομία. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ψήφισε ώστε το 50% δαπανών να μπορεί να είναι και με ξένα τιμολόγια ανοίγοντας  δρόμο για τριγωνικές συναλλαγές. «Ο οποιοσδήποτε μπορεί να ανοίξει εταιρεία στη Βουλγαρία και να παραγγέλνει καλώδια από εκεί» λέει ο Λ. Κρέτσος.

Χωρίς υποδομές και στους κινηματογράφους λουκέτα

Ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη,  σημείωσε πως ο τρίτος πυλώνας είναι το ανθρώπινο κεφάλαιο. «Με τα σωστά εκπαιδευτικά εργαστήρια και προγράμματα όπως αυτά του Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου θα υπάρξουν τα κατάλληλα εργαλεία για να βελτιώσουμε τις δεξιότητες κυρίως των ταλαντούχων νέων, ώστε να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην οπτικοακουστική βιομηχανία», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Από το 2019 που η κυβέρνηση βρήκε στρωμένο το έδαφος για περαιτέρω ανάπτυξη στον τομέα, δεν έχει γίνει καμία υποδομή. Δεν δημιουργήθηκε κανένα στούντιο και οι παραγωγές γυρίζονται στη Ρώμη, τη Σουηδία και άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Αντιθέτως, αυτόν τον μήνα μόνο, τρεις ιστορικοί κινηματογράφοι στην Αθήνα, έβαλαν λουκέτο. Απορεί κανείς για ποιον λόγο πανηγυρίζει ο κ. Μητσοτάκης.

Όσο για το «εκπαιδευτικό κεφάλαιο» η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, είχε εντάξει στο πλαίσιο του νόμου, τρία ακόμα πανεπιστημιακά τμήματα στον τομέα αυτόν. Η κυβέρνηση ΝΔ τα κατάργησε και τα τρία. Αν για κάτι έχει να ευχαριστήσει το Netflix τον κ. Μητσοτάκη, είναι το γεγονός ότι έδωσε γη και ύδωρ στις μεγάλες πλατφόρμες κατεβάζοντας στο 1.5 % τον φόρο, την ώρα που καλλιτέχνες και παραγωγοί ζητούν κίνητρα. Αν ρωτούσε τους ανθρώπου του χώρου, θα είχε προσέξει λίγο περισσότερο την αμετροέπεια στα λεγόμενα του. 

πηγη: https://tvxs.gr