Loading...

Κατηγορίες

Παρασκευή 16 Δεκ 2022
Προϋπολογισμός 2023: Επιστρέφει ο εφιάλτης του δημόσιου χρέους;
Κλίκ για μεγέθυνση

















Φωτογραφία αρχείου / Dreamstime.com © Andrii Yalanskyi |




16.12.2022, 15:09
 
 

Ήταν ο Τζειμς Καρβιλ το 1992 που είπε την περίφημη φράση «είναι η οικονομία ηλίθιε» και όχι ας πούμε αλλά θέματα που θα έκριναν τις εκλογές Κλίντον εναντίον πατρός Μπους. Βέβαια η φράση πιστώθηκε στον Κλίντον παραμένει όμως πάντα επίκαιρη. Ας μιλήσουμε όμως κυνικά για τα νούμερα της ελληνικής οικονομίας…

Ξεκίνησε στη Βουλή η συζήτηση για τον Προϋπολογισμό 2023. Με βάση τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού 2022, ο όγκος του δημόσιου χρέος θα ξεπεράσει φέτος τον όγκο που είχε πριν από την απομείωσή του το 2012 μέσω του PSI, ενώ το ΑΕΠ είναι αμφίβολο αν θα φθάσει τα προ PSI επίπεδά του. Συγκεκριμένα, με βάση τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο όγκος του δημόσιου χρέους ξεπέρασε το δεύτερο τρίμηνο 2022 τα 359,1 δισ. ευρώ, ενώ το 2011 ήταν 356,1 δισ. ευρώ.

Από την άλλη πλευρά το ΑΕΠ σε σταθερές τιμές το 2021 ήταν 181,3 δισ. ευρώ, ενώ το 2011 ήταν 194,2 δισ. ευρώ. Τα δύο πρώτα τρίμηνα του 2022 το ΑΕΠ σημείωσε αξιόλογη αύξηση (6,1% και 6,9%), αλλά το τρίτο τρίμηνο ο ρυθμός αύξησης περιορίστηκε στο 3% και οι προοπτικές για τη συνέχεια δεν είναι καθόλου αισιόδοξες. Δηλαδή, είναι αμφίβολο αν το πραγματικό ΑΕΠ της χώρας φέτος θα φθάσει τα επίπεδα του 2011. Συμπερασματικά, η χώρα το 2022 έχει μεγαλύτερο όγκο δημόσιου χρέους από αυτόν που είχε το 2011 πριν από το δραματικό PSI και μικρότερο πραγματικό ΑΕΠ, δηλαδή είναι περισσότερο χρεωμένη με μικρότερο εισόδημα.

Ο υπουργός Οικονομικών στην Εισηγητική Έκθεση αναφέρει ότι θα μειωθεί το δημόσιο χρέος στα 355 δισ. ευρώ στο τέλος του έτους. Ωστόσο, δεν εξηγεί πώς θα γίνει αυτή η μείωση, δεδομένου ότι η δημοσιονομική διαχείριση φέτος θα εμφανίσει έλλειμμα 8,5 δισ. ευρώ. Επίσης, δεν εξηγεί πώς με αθροιστικό έλλειμμα 38,7 δισ. ευρώ την τριετία 2020-2022 το δημόσιο χρέος αυξάνεται μόνο κατά 23,9 δισ. ευρώ και από 331,1 δισ. ευρώ το 2019 θα φθάσει τα 355 δισ. το 2022.

Δυστυχώς, το δημόσιο χρέος δεν περιορίζεται στα 359,1 δισ. ευρώ τον Ιούνιο ή στα 355 δισ. ευρώ στο τέλος του 2022. Υπάρχει μία πλειάδα επιπλέον υποχρεώσεων και βεβαίως ο τεράστιος όγκος των εγγυήσεων, οι οποίες συνιστούν δυνητική υποχρέωση της Κυβέρνησης και μείζονα απειλή για τη δημοσιονομική σταθερότητα. Συγκεκριμένα: (α) υπάρχουν οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις, οι οποίες τον Οκτώβριο ξεπερνούσαν τα 2,2 δισ. ευρώ, (β)υπάρχουν οι δαπάνες των οποίων η πληρωμή ετεροχρονίστηκε, (γ) υπάρχουν οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων, οι οποίες τον Οκτώβριο ξεπερνούσαν τα 681 εκ. ευρώ, καθώς και απροσδιόριστου ύψους ληξιπρόθεσμες επιστροφές φόρων από τα Τελωνεία,(δ) υπάρχουν απροσδιόριστου ύψους καταπτώσεις εγγυήσεων, (ε) υπάρχουν απροσδιόριστου ύψους υποχρεώσεις του ΤΠΔΥ και σίγουρα πολλές ακόμη άγνωστες και άγνωστου ύψους υποχρεώσεις.

Οι εγγυήσεις, κρίσιμο δημοσιονομικό μέγεθος, την τριετία 2020-2022 σημειώνουν τρομακτική αύξηση και από 9,8 δισ. ευρώ που ήταν το 2019 φτάνουν τα 29,8 δισ. ευρώ τον Οκτώβριο 2022. Ο υπουργός Οικονομικών στον πίνακα εγγυήσεων της Εισηγητικής Εκθεσης δείχνει τις εγγυήσεις στο τέλος του 2022 να είναι μόλις 8 δισ. ευρώ. Μάλιστα στο κείμενο της Έκθεσης και όχι στον ίδιο τον πίνακα αναφέρει αναιτιολόγητα ότι ορισμένες εγγυήσεις δεν περιλαμβάνονται στον πίνακα, αλλά στον αντίστοιχο πίνακα των μηνιαίων Δελτίων εκτέλεσης Προϋπολογισμού.

Η αναφορά αυτή υποδηλώνει ότι ο υπουργός δεν ενημερώνει σκόπιμα για το σύνολο των εγγυήσεων και παραπέμπει στα μηνιαία Δελτία. Την ίδια τακτική ακολούθησε και στην Εισηγητική Έκθεση Προϋπολογισμού 2022. Ο πίνακας εγγυήσεων της Εισηγητικής Έκθεσης έδειχνε ότι οι εγγυήσεις το 2021 ήταν 8,8 δισ. ευρώ, ο ίδιος πίνακας Δελτίου εκτέλεσης Προϋπολογισμού Δεκεμβρίου έδειχνε ότι οι εγγυήσεις το 2021 ήταν 22,9 δισ. ευρώ και ο ίδιος πίνακας Δελτίου εκτέλεσης Προϋπολογισμού Ιανουαρίου έδειχνε ότι οι εγγυήσεις το 2021 ήταν 30,6 δισ. ευρώ.

Οι ενέργειες αυτές του υπουργού είναι αδιανόητες και πλήττουν καίρια την αξιοπιστία των δημοσιονομικών στοιχείων της χώρας. Είναι υποχρεωμένος να αιτιολογήσει την τεράστια απόκλιση του ύψους των εγγυήσεων που δείχνει ο πίνακας εγγυήσεων της Εισηγητικής Έκθεσης με τους ίδιους πίνακες εγγυήσεων των μηνιαίων Δελτίων, χωρίς καμία αναφορά ή σημείωση στο σώμα αυτών που αιτιολογεί την τεράστια διαφορά.

Η διόγκωση του δημόσιου χρέους, η προοπτική μεγάλης περεταίρω διόγκωσής του και oπολλαπλασιασμός του κόστους δανεισμού, ξυπνούν στους Έλληνες μνήμες της εφιαλτικής κρίσης χρέους που βίωσαν πρόσφατα. Η Κυβέρνηση δείχνει ότι δεν αντιλαμβάνεται την κρισιμότητα της κατάστασης και ενόψει εκλογών συνεχίζει την ελλειμματική διαχείριση. Προβάλλει θριαμβευτικά τη μείωση του δημόσιου χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ στο μέλλον, μέσω της πληθωριστικής αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ. Χρεώνει τον πληθωρισμό, που προκάλεσε με την ανεύθυνα ελλειμματική και επεκτατική πολιτική της, στον πόλεμο στην Ουκρανία και αδιαφορεί για τη λαίλαπα της ακρίβειας που εξαϋλώνει μικροεισοδήματα και μικροκαταθέσεις. Πανηγυρίζει για τα υπερέσοδα που εισπράττει και αποσιωπά ότι αυτά είναι προϊόν της ακρίβειας και της υπερφορολόγησης που φτωχοποιούν μέρα με τη μέρα όλο και περισσότερους Έλληνες.

Προσδοκά στήριξη από την ΕΚΤ όπως έγινε κατά την περίοδο της πανδημίας που η ΕΚΤ αγόραζε κατ' εξαίρεση μη επενδυτικής βαθμίδας ελληνικά ομόλογα. Ωστόσο, ήδη οι αρμόδιοι σπεύδουν να προειδοποιήσουν τις υπερχρεωμένες χώρες ότι ενδεχόμενη στήριξη αντιστρατεύεται την ασκούμενη αντιπληθωριστική νομισματική πολιτική και θα παρέχεται με σκληρούς μνημονιακούς όρους.
Επειδή η κοινωνία δεν αντέχει νέα κρίση χρέους, είναι ύψιστο χρέος των εθνικών μας αντιπροσώπων να την αποτρέψουν, αποκαλύπτοντας την αλήθεια πριν είναι πολύ αργά.

Γυρνώντας στον πρόλογο και τον Κάρβιλ στην Ελλάδα όλα διαστρέφονται. Σήμερα επικρατεί μια φενάκη, ένας φερετζές που φτιασιδώνει την σκληρή πραγματικότητα των αριθμών και απευθύνεται στους Έλληνες ως ηλιθίους. Ωστόσο η ιστορία επαναλαμβάνεται πάντα: Ηλίθιος είναι ο εκάστοτε προηγούμενος που ο επόμενος τον ψέγει με την αδιάψευστη ρήση: «είναι η οικονομία, ηλίθιε». Η χώρα έχει μπει σε μια νέα περιπέτεια και χρειάζεται νέα ισχύ στο τιμόνι.

*Ο Πέτρος Τατούλης έχει διατελέσει Περιφερειάρχης Πελοποννήσου (2010-2019), βουλευτής Ν.Δ. Αρκαδίας, Υφυπουργός Πολιτισμού (2004-2006). Είναι ιατρός χειρουργός.

πηγη: https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου