Loading...

Κατηγορίες

Πέμπτη 11 Αύγ 2022
Ασέδιο των Κορυφών, 11 Αυγούστου 1716
Κλίκ για μεγέθυνση








Jan Pieter van Bredael the Younger, 
Die Schlacht bei Peterwardein am 5. August 1716







11.08.2022, 16:00

 

 

Ηδη από το 1453 ο σουλτάνος, φέροντας πλέον και τον τίτλο του αυτοκράτορα της Ρώμης, διεκδικούσε ως δική του κληρονομιά την πάλαι ποτέ ρωμαϊκή οικουμενικότητα. Δύο φορές, 1529 και 1683, σταμάτησε έξω από τη Βιέννη, έδρα του Γερμανού Ρωμαίου αυτοκράτορα. Η τρίτη ήταν αυτή του 1716, όταν, με σκοπό πάλι τη Βιέννη, σταμάτησε στο Πετροβαραντίν στις 4 Αυγούστου και στην Κέρκυρα στις 11 Αυγούστου. Η Ευρώπη θα έμενε οριστικά «ευρωπαϊκή» και ο 18ος αιώνας «Αιώνας των Φώτων».

Η λύση της πολιορκίας της Κέρκυρας από τον οθωμανικό στόλο και ισχυρό στρατό, στις 11 Αυγούστου 1716, αποδόθηκε από τους Κερκυραίους στην ξαφνική εν μέσω θέρους θαυματουργό καταιγίδα (τη επινεύσει του πολιούχου του νησιού Αγίου). Ηρωική η αντίσταση Κερκυραίων και Ευρωπαίων που συστρατεύθηκαν υπό τον στρατηγό Σουλεμβούργο, ορισθέντα από τον δόγη της Βενετίας τη υποδείξει του Ευγενίου της Σαβοΐας.

Ο Ευγένιος της Σαβοΐας, ήδη δοξασμένος στρατηγός του αψβουργικού στρατού, έμελλε, λίγες μέρες πριν από την 11η Αυγούστου 1716 (και με την ευλογία της Παναγίας των Χιονιών, κατά την εκεί χριστιανική παράδοση), να είναι αυτός που θα έδινε το καίριο χτύπημα στον οθωμανικό στρατό στο Πετροβαραντίν της Ουγγαρίας – προάστιο του Νόβι Σαντ της βόρειας σημερινής Σερβίας. Θα ακολουθούσε η επιτυχής πολιορκία του φρουρίου του Βελιγραδίου εκ μέρους του προελαύνοντος στρατού του Ευγενίου.

Αρχηγός ενός πολυεθνικού χριστιανικού στρατεύματος 75.000 στρατιωτών, ο Ευγένιος είχε απέναντί του, στο Πετροβαραντίν, ένα διπλάσιο οθωμανικό στράτευμα, πολύ πιο συνεκτικό. Η συντριπτική νίκη του ευρωπαϊκού στρατού επί του οθωμανικού (μουσουλμανικού) στο Πετροβαραντίν είναι της ίδιας συμβολικής αξίας με τη μάχη του Πουατιέ (όπου το 732 ανακόπηκε η αραβική επέκταση προς την Ευρώπη).

Η συνθήκη του Πασάροβιτς, το 1718, θα επισφράγιζε την πολεμική αυτή περίοδο, αναδεικνύοντας νικήτρια την αυστριακή αυτοκρατορία έναντι της οθωμανικής, αλλά επίσης νικήτρια την οθωμανική έναντι της βενετικής. Ηττημένη η Βενετία, που, αν και κράτησε την Κέρκυρα, απώλεσε την Πελοπόννησο. Ηττημένη η Τουρκία, που αν και κέρδισε την Πελοπόννησο, έχασε οριστικά την εγγύτητα προς τη δυτική Ευρώπη μέσω Ουγγαρίας. Η Τουρκία δεν θα απειλήσει ξανά την Ευρώπη. Η δε Βενετία θα μπει σε τροχιά παρακμής – μέχρι την τελική της πτώση, το 1797.

Αν σκεφτούμε ότι η οθωμανική δεσποτεία αποτελεί εκείνο τον καιρό τον μεγάλο ιδεολογικό αντίπαλο των φωτισμένων μυαλών του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού (π.χ. ο Μοντεσκιέ στο «Πνεύμα των Νόμων» ορίζει ρητώς την «Τουρκία» ως αρνητικό παράδειγμα, δηλαδή ως αυτό που δεν πρέπει ποτέ να γίνει η Ευρώπη), καταλαβαίνουμε τον πολιτικό συμβολισμό της ήττας των Οθωμανών σε Κέρκυρα και Πετροβαραντίν. Η δεσποτεία είναι αυτή που ηττήθηκε. Η Ιστορία θα είχε πάρει άλλη τροπή, αν το αποτέλεσμα των δύο δίδυμων αυτών μαχών, Πετροβαραντίν και Κέρκυρας, ήταν διαφορετικό. (Από τα «αν» της Ιστορίας.)

Στο μέτωπο και στα μετόπισθεν, οι εμπόλεμοι είχαν πλήρη συνείδηση του υψηλού πολιτικο-θρησκευτικού διακυβεύματος (αν και οι περισσότεροι Ευρωπαίοι στρατιώτες, κατά τα ήθη της εποχής, ήσαν μισθοφόροι!). Μπορεί ο Μοντεσκιέ και οι λοιποί philosophes στο μακρινό Παρίσι να σκέφτονταν κοσμικά, όμως όλοι όσοι άκουσαν το βόλι πάνω από το κεφάλι τους (μισθοφόροι ή μη) επικαλέστηκαν αμέσως τη θεία παρέμβαση. Και γνώριζαν όλοι με ποια πίστη και εναντίον ποιας πίστης πολεμούσαν.

ΥΓ. 1: Ο Μοντεσκιέ ασκούσε κριτική στον δεσποτικό «Τούρκο» για να ακούει ο Λουδοβίκος. Συγκρινόμενες τότε οι δύο κοινωνίες έδειχναν ότι σε πολλά πράγματα (π.χ. καθαριότητα!) οι Οθωμανοί υπερείχαν. Ομως, ήδη διαφαινόταν πού βρισκόταν η στασιμότητα και πού η πρόοδος.

ΥΓ. 2: Οι Ελληνες της Πελοποννήσου τάχθηκαν, εκείνη την περίοδο, μαχητικώς υπέρ των Τούρκων και κατά των αυθαίρετων Βενετών. Οι Βενετοί είχαν στείλει στην Πελοπόννησο τους χειρότερους Βενετούς!

ΥΓ. 3: Η Παναγία των Χιονιών (το προσωνύμιο εκ του χιονιού που έπεσε στο πεδίο της μάχης, Αύγουστο μήνα!) τιμάται κάθε χρόνο τέτοιες μέρες στην ομώνυμη εκκλησία που χτίστηκε στον τόπο της μάχης του Πετροβαραντίν. Πρόκειται για τη μόνη εκκλησία στην Ευρώπη, με βωμό ορθόδοξο και βωμό καθολικό, που τιμάται από ορθοδόξους και καθολικούς.

ΥΓ. 4: Προφανώς, πέραν των τίτλων, τον σουλτάνο, το 1716, ενδιέφερε πιο άμεσα η ανάκτηση της πλούσιας σε γη και φοροδοτική ικανότητα Ουγγαρίας, την οποίαν είχε απολέσει με τη συνθήκη του Κάρλοβιτς το 1699.

ΥΓ. 5: Γεωργίου Αθανάσαινα «Ασέδιο των Κορυφών. Ητοι περί της ενδόξου πολιορκίας της περιφήμου πόλεως Κερκύρας της υπό των Τούρκων γενομένης κατά το σωτήριον έτος 1716».

* οικονομολόγος, διεθνολόγος 

πηγη: https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2022 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου