Loading...

Κατηγορίες

Κυριακή 02 Ιαν 2022
Χάρης Χρόνης / Στις αποχρώσεις του γκρι
Κλίκ για μεγέθυνση
 






«Τα Μουσικά Σχολεία αποτελούν έναν θεσμό που καλλιεργεί ένα δημιουργικό περιβάλλον προσφέροντας τόσο σύγχρονη όσο και παραδοσιακή μουσική παιδεία. Δυστυχώς όμως, τα τελευταία χρόνια έχουν υποβαθμιστεί λόγω της υποχρηματοδότησής τους» μας λέει ο Χάρης Χρόνης

 

Ένα ηλιοβασίλεμα στην Ανάφη, στην κορυφή του νησιού, δίπλα σ' ένα μικρό ξωκλήσι, είναι η πιο γλυκιά ανάμνηση του Χάρη Χρόνη. Τον γαληνεύει η μνήμη ενός όμορφου καλοκαιριού με καλή παρέα.

 

Πριν ακόμα αρχίσει το σχολείο, ο μικρός Χάρης είχε πάει μαζί με τους γονείς του σε μια συναυλία του πιανίστα Βασίλη Τσαμπρόπουλου στο Θέατρο του Λυκαβηττού. Από τότε ξεκίνησε το ταξίδι του με τη μουσική, αρχικά με πιάνο και θεωρητικά στο Εθνικό Ωδείο. Μια μέρα όμως άκουσε την τζαζ μπάντα του Μουσικού Σχολείου του Αλίμου σε μια συναυλία κι εντυπωσιάστηκε.  Όταν έφτασε η στιγμή να επιλέξει το βασικό μουσικό του όργανο στο σχολείο και καθώς ήθελε πολύ να γίνει μέλος της τζαζ ορχήστρας του, και μετά από την παρότρυνση ενός καθηγητή, ο Χάρης επέλεξε το τρομπόνι. «Βοηθούσαν και τα μεγάλα μου χείλη» λέει χαμογελώντας.

Στα 13 του χρόνια έπαιζε με τους Barakiti Ska Band σε όλη την Ελλάδα, με αποκορύφωμα το Schoolwave Festival. Σημαντικές εμπειρίες για έναν μόλις έφηβο μουσικό. Σήμαιναν ενθουσιασμό για τον νεαρό τρομπονίστα και υπομονή απ’ την οικογένειά του στην αρχή. Μέσω του Schoolwave ο Χάρης απέκτησε τις πρώτες του «επαγγελματικές» εμπειρίες σε μεγάλες σκηνές, με επαγγελματίες ηχολήπτες και με καλό εξοπλισμό, με CD, βιντεοκλίπ και την πρώτη του επαφή με ένα μεγάλο, ενθουσιώδες, θερμό κοινό, ίσως το καλύτερο που έχει συναντήσει.

Από τον  Άλιμο στο  Άμστερνταμ

Στο Μουσικό Σχολείο του Αλίμου, κοντά στη γειτονιά του, σε ένα εξαιρετικά δημιουργικό περιβάλλον, από μικρή ηλικία είχε την τύχη να έρθει σε επαφή με πολλά είδη μουσικής, όμως η τζαζ είχε ξεχωρίσει στις προτιμήσεις του απ’ την αρχή. Επειδή δεν είχε πάντα καθηγητή -πολύ συχνά είχαν ελλείψεις στο σχολείο σε καθηγητές των μουσικών οργάνων-, αναγκάστηκε να αναζητήσει σε ένα ωδείο για να μπορέσει να προχωρήσει στο τζαζ τρομπόνι.

Στάθηκε τυχερός που συνάντησε τον Αντώνη Ανδρέου.  Έναν εξαιρετικό τζαζ τρομπονίστα με διεθνή καριέρα, που συνέδεσε την αγάπη του για τη τζαζ με το τρομπόνι. Ο Αντώνης, που τον στήριξε και τον στηρίζει ακόμα στην πορεία του, του έδειξε τις δυνατότητες του τρομπονιού, τον δίδαξε να μην συμβιβάζεται με τις δυσκολίες του οργάνου. Με τη διδασκαλία του, ο Χάρης απέκτησε στόχους και αστείρευτες ερμηνευτικές δυνατότητες. Ο ήχος του τον συνοδεύει μέχρι σήμερα. Eίναι η αιτία που, κάποτε -ήταν δεν ήταν 20 ετών- τoν άκουσα να παίζει σε μια συναυλία των Pyros Ether και τον ξεχώρισα.

«Τα Μουσικά Σχολεία αποτελούν έναν θεσμό που καλλιεργεί ένα δημιουργικό περιβάλλον, προσφέροντας τόσο σύγχρονη αλλά και παραδοσιακή μουσική παιδεία. Δυστυχώς όμως, τα τελευταία χρόνια έχουν υποβαθμιστεί λόγω της υποχρηματοδότησής τους. Παρ’ όλα αυτά, συνεχίζουν να παράγουν αξιόλογο έργο» λέει ο Χάρης, που σήμερα είναι και ο ίδιος δάσκαλος της μουσικής.

Η Ολλανδία του Χάρη

Με τη σύνθεση είχε ασχοληθεί από νωρίς. Στη διάρκεια δε των σπουδών του αισθάνθηκε την ανάγκη να εξωτερικεύσει κάποιες σκέψεις και συναισθήματα. Απέκτησε τις απαραίτητες βάσεις στο Conservatorium του  Άμστερνταμ, όπου συνέχισε τις μουσικές σπουδές του, με στόχο το Bachelor of jazz performance.

Στη «χώρα της τουλίπας» στην αρχή υπήρξαν αντιθέσεις που τον ξένιζαν. Ο καιρός, γκρίζος και μουντός, και οι άνθρωποι, ευθείς και απόλυτα ειλικρινείς. Ο Χάρης είχε μια πολύ καλή σχέση με τον καθηγητή του, τον τρομπονίστα Ilja Reijngoud. Ολλανδός, εξαιρετικός συνθέτης και ενορχηστρωτής, με διεθνή βραβεία, έχει υπάρξει πηγή έμπνευσης στη διάρκεια των σπουδών του στο τρομπόνι, αλλά και στη σύνθεση και την ενορχήστρωση.

Ο Ilja τον πήγε μέχρι το Bachelor, το οποίο ο Χάρης κατέκτησε τον Ιούνιο του 2021. Αλλά δεν θα μπορούσε να ζήσει μόνιμα στην Ολλανδία. Αφήνει λοιπόν εκκρεμή έναν μάλλον μπελαλίδικο στόχο, την έρευνα με τον βαρύγδουπο τίτλο «Twelve tone improvisation in functional harmony» (!) και θέλει να «δοκιμάσει» άλλες χώρες. Το Βερολίνο από παλιά τον προκαλούσε. Η Ελλάδα είναι όμως πάντα εκεί, στην καρδιά του!

Συνεργασίες και δίσκοι

Ο Χάρης Χρόνης -στην αρχή ακόμα της καριέρας του- ήδη μετράει πολλές αξιόλογες συνεργασίες με σημαντικά ονόματα της ελληνικής και της ξένης μουσικής. Ξεχωρίζει όμως την πρώτη του, με τον πιανίστα Δημήτρη Καλαντζή, έναν από τους ανθρώπους που τον προετοίμασαν θετικά για τις εισαγωγικές εξετάσεις στο κονσερβατόριο του  Άμστερνταμ. Εκεί, στην μπάντα της σχολής, την CvA Concert Big Band, είχε την ευκαιρία να συμμετάσχει σε συναυλίες με μεγάλα ονόματα της τζαζ.

Ο Χάρης συνεργάζεται με τους Valvetronic, που έχουν ήδη κυκλοφορήσει δύο EP και, πολύ πρόσφατα, τον πρώτο μεγάλο δίσκο τους με τίτλο «Before the Dawn»Αποτελούνται μόνο από πνευστά και κρουστά και παίζουν χορευτική μουσική, με ηλεκτρονικές και χιπ χοπ καταβολές. Πρόκειται για μια μπάντα που στα λίγα χρόνια ζωής της έχει εμφανιστεί σε μεγάλα φεστιβάλ -σαν το North Sea Jazz Festivalκαι σε πολλά τζαζ κλαμπ εξαιτίας αυτού του ιδιαίτερου «παντρέματος» των πνευστών με την ηλεκτρονική μουσική.

 
Χάρης Χρόνης

Μια σύνθεση για τον Δεκέμβρη του Αλέξη

Η φιλοσοφία που έχει υιοθετήσει τα τελευταία χρόνια ο Χάρης Χρόνης έχει στο κέντρο της το συναίσθημα και την ελευθερία της έκφρασης. Γι’ αυτόν τον λόγο επέλεξε να σπουδάσει τζαζ: για την τεχνική και αρμονική κατάρτιση που προσφέρει, αλλά και επειδή έχει τον αυτοσχεδιασμό, την επικοινωνία και τον σεβασμό στον πυρήνα της.

Σήμερα έχει την τύχη να ζει ανάμεσα σε εξαιρετικά ταλαντούχους και πολύ δημιουργικούς μουσικούς διαφορετικών καταβολών και εθνικοτήτων, σε ένα περιβάλλον που τον βοηθάει και τον εμπνέει. Το άλμπουμ του με το project του Charalampos και με τίτλο «When gray shines the brightest», το οποίο κυκλοφόρησε πολύ πρόσφατα, περιλαμβάνει τις -πλούσιες σε μουσικές ιδέες, γεμάτες μελαγχολικές μελωδίες και συγκίνηση- συνθέσεις του. Συμμετέχουν ο Πορτογάλος Hristo Goleminov στο τενόρο σαξόφωνο, οι δύο Ιταλοί Massimo Imperatore στην κιθάρα και Mauro Cottone στο κοντραμπάσο και ο έξοχος Νίκος Θεσσαλονικεύς στα τύμπανα.

Από τον δίσκο ξεχωρίζει το «6th of December», μια σύνθεση που υποβάλλει τον ακροατή στην εκρηκτική ατμόσφαιρα μιας διαδήλωσης στη φλεγόμενη Αθήνα του Δεκέμβρη του 2008, η οποία ανασύρει την τραγική μνήμη του 15χρονου θύματος της αστυνομικής αυθαιρεσίας και βίας, του Αλέξη Γρηγορόπουλου. «Το κομμάτι αυτό αποτελεί έναν φόρο τιμής στη μνήμη του Αλέξη, ενώ, 13 χρόνια μετά, τίποτα δεν έχει αλλάξει και παρόμοιες καταστάσεις εξελίσσονται μπροστά στα μάτια μας, στις πλατείες και στα πανεπιστήμια».

Έμπνευση στον τίτλο του δίσκου στάθηκε, εν μέρει, ο μόνιμα γκρίζος ουρανός του  Άμστερνταμ, ο οποίος τον συντροφεύει τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αλλά και η ιδέα ότι σε περιόδους δύσκολες και «μαύρες» σκοτεινές στιγμές, εκείνες που μετατρέπουν το μαύρο σε γκρι είναι οι πιο σημαντικές. «Θυμάμαι ακόμα τον σκληρό Δεκέμβρη του 2008, παρά το νέο της ηλικίας μου. Παραστάσεις και εμπειρίες σαν κι αυτές αποτελούν πηγή έμπνευσης για εμένα».

Στο μυαλό του Χάρη είναι -έτοιμος από πλευράς υλικού- ο νέος του δίσκος. Θα έχει τίτλο «Counting Windows», καθώς τα αμέτρητα παράθυρα των σπιτιών της Ολλανδίας, όταν ήταν αγχωμένος, τον ηρεμούσαν. Επόμενος στόχος του, να ηχογραφήσει με το European Trombone Ensemble της τρομπονίστριας Nabou Claerhout, με τη συμμετοχή του σπουδαίου Αμερικανού τρομπονίστα Robin Eubanks και του καλού νέου Γάλλου τρομπονίστα Robinson Khoury.

Χάρης Χρόνης

Ο δρόμος της επιστροφής

Απ’ όταν μετακόμισε στην Ολλανδία, το 2017, η επιστροφή του στην Ελλάδα βρίσκεται πάντα στο μυαλό του. Υπάρχει πια μια πλούσια μουσική σκηνή με ταλαντούχους μουσικούς, αλλά, δυστυχώς, δεν υπάρχουν αρκετές μουσικές σκηνές για την προβολή της και τον βιοπορισμό τους. Και η κρίση δεν βοηθά σ’ αυτό.  Ένας από τους πιο συχνούς προβληματισμούς του είναι αυτός της ανάπτυξης της τζαζ μουσικής στην Ελλάδα μέσω της δημιουργίας κάποιας σχολής, κάποιου φεστιβάλ ή της δημιουργίας μιας πλατφόρμας-κολεκτίβας καλλιτεχνών από διαφορετικά πεδία.

Αυτή την εποχή ο Χάρης Χρόνης έχει στα σκαριά την επόμενη κυκλοφορία του Charalampos project του -την άνοιξη του 2022- καθώς και την πρώτη δουλειά των Funk Summit.  Ένα σύνολο που έστησε με μια παρέα φίλων που τους ενώνει η αγάπη για το groove και την τζαζ. Επίσης, συμμετέχει στους Etoiles Electriques, μια μπάντα που ασχολείται με τη μουσική της Μέσης Ανατολής, που συνεργάζεται με πρόσφυγες μουσικούς (Σύρους, Κούρδους, Ιρανούς) οι οποίοι ζουν και δρουν στην Ολλανδία. Η κυκλοφορία του πρώτου δίσκου των Etoiles Electriques αναμένεται σύντομα.

Η πιο πρόσφατη συνεργασία του Χάρη και του γκρουπ του, που ήρθε από την Ολλανδία στην Αθήνα -με στόχο την ηχογράφηση νέου και παλιού υλικού τους με την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής (ΟΣΜ) υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Αραβίδη- θα ακουστεί από τα ραδιόφωνα της ΕΡΤ αυτή την άνοιξη.  Έπειτα από τρεις ημέρες ηχογραφήσεων, το «δέσιμο» των ενορχηστρώσεων της συνεργασίας του κουιντέτου με την Ορχήστρα και ο άψογος ήχος τους, που οφείλεται στον Γερμανό άλτο σαξοφωνίστα και καλό ενορχηστρωτή Maximilian Shaikh Yusef, είχαν ως αποτέλεσμα μια ιδιαίτερα επιτυχημένη συνεργασία.

«Με ταχύτητες να εναλλάσσονται από το μηδέν στο εκατό, το μέλλον μας είναι απρόβλεπτο» λέει ο Χάρης Χρόνης σκεπτικός κλείνοντας τη συνάντησή μας.

πηγη: https://www.avgi.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου