Loading...

Κατηγορίες

Δευτέρα 20 Μάρ 2023
Είναι; Παριστάνουν; ή μήπως μας θεωρούν βλάκες; Ηλεκτροκίνηση, Ορυκτά και LNG.
Κλίκ για μεγέθυνση

 











Ο παραπάνω τίτλος μπορεί να λειτουργήσει και σωρευτικά και όχι μονάχα διαζευκτικά. Μπορεί να ισχύσει σε πάρα πολλές περιπτώσεις όπου εμπλέκεται η κρατική και οικονομική εξουσία με τις ζωές μας και την καθημερινότητα μας. Αλλά μάς ήρθε στο νου, όταν πληροφορηθήκαμε ότι έχουν ξεκινήσει να εκδίδονται ανακοινώσεις από τις δημοτικές και περιφερειακές διοικήσεις διεθνώς, προτρέποντας σε αποφυγή φόρτισης των αυτοκινήτων σε συγκεκριμένες ώρες. Ο λόγος; Οι διακοπές ρεύματος λόγω υπερφόρτωσης του δικτύου!!! Όπως γνωρίζουν πια οι πάντες, ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα παγκοσμίως είναι η διαχείριση της ενέργειας. Ο ενεργοβόρος καταναλωτικός τρόπος ζωής απειλεί τη σπάνη των πρώτων υλών και ενώ όλα αυτά είναι γνωστά, τα τελευταία χρόνια βομβαρδιζόμαστε από την προώθηση για χρήση και απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μέσων.

Όλες οι διαφημίσεις και εκδόσεις που αφορούν τα αυτοκίνητα είναι σαφώς προσανατολισμένες προς τη χρήση ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Προφανείς απορίες που σχετίζονται με τη φόρτιση και κατανάλωση ενέργειας αντιμετωπίζονται κατά το δοκούν, και εξαρτάται από ποιόν θέτει τις ερωτήσεις. Ταυτόχρονα, νομοθετούν στην, από το 2035, απαγόρευση πώλησης καινούργιων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης (βενζίνη/ντίζελ). Την αρχή έκανε η πολιτεία της Καλιφόρνιας και ακολούθησε η ΕΕ, με τις αποφάσεις αυτές να «μπερδεύουν» λίγο τις προθέσεις των πολιτικών. Άλλωστε, όπως διαπιστώθηκε με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο πρόσφατα, στην υπόθεση Καϊλή, οι λομπίστες που κατά χιλιάδες κατοικοεδρεύουν στα κέντρα αποφάσεων, ένθεν κακείθεν του Ατλαντικού, επιδρούν με τον πλέον καταλυτικό τρόπο στις ζωές μας. Την ίδια ώρα, λοιπόν, που νομοθετούν για τη διακοπή αυτών των αυτοκινήτων προωθώντας τα ηλεκτροκίνητα, εκδίδουν ανακοινώσεις που περιορίζουν τα χρονικά διαστήματα φόρτισης των οχημάτων. Είναι; Παριστάνουν; ή μας θεωρούν βλάκες;

Στην Καλιφόρνια, για παράδειγμα, η ρυθμιστική αρχή ενέργειας της Πολιτείας ζήτησε από τους κατόχους ηλεκτρικών αυτοκινήτων να μην τα φορτίζουν τις ώρες αιχμής, καθώς υπάρχει κίνδυνος διακοπής ρεύματος. Έτσι, από τις 16.00 – 21.00 θα πρέπει να αποφεύγεται η φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αντιλαμβανόμαστε τι σημαίνει διακοπή ρεύματος στα αμερικάνικα σπίτια και γραφεία, στα οποία σχεδόν όλες οι καθημερινές λειτουργίες εξαρτώνται αποκλειστικά από το ρεύμα, όπου τα γυάλινα κτίρια μετατρέπονται σε ασφυξιογόνα θερμοκήπια. Αντίστοιχα, στην «προηγμένη» τεχνολογικά Ολλανδία, η αυξημένη ζήτηση για ρεύμα από τα οχήματα που φορτίζονται σε ταχυφορτιστές στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων, φαίνεται ότι προκαλούν πολλά προβλήματα στη ζωή των χωρικών.Συνεχείς πτώσεις τάσης και συχνές διακοπές ρεύματος δημιουργούν επιπρόσθετα προβλήματα στην ολλανδική επαρχία, όπου ως λύση σκέφτονται τη δημιουργία «έξυπνων ψηφιακών φορτιστών» οι οποίοι θα ξεκινούν τη λειτουργία τους όταν θα υπάρχει διαθεσιμότητα ενέργειας στο δίκτυο. Αν θεωρήσουμε ότι προκρίνεται αυτή η λύση τότε η καθημερινότητα του οδηγού μεταβάλλεται άρδην, καθώς εισάγεται μια νέα μεταβλητή ανασφάλειας αφού δεν θα ξέρεις εάν το πρωί, για παράδειγμα, το αυτοκίνητο θα έχει φορτιστεί ή όχι για το χ-ψ λόγο. Άλλωστε το πόσο «έξυπνοι» είναι όλοι αυτοί οι φορτιστές και τα νέα συστήματα, το λούζονται οι κάτοχοι των ηλεκτρικών οχημάτων που πρώτα τα ακριβοπλήρωσαν και έπειτα προσπαθούν να βρουν χρόνο για να τα φορτίσουν. Στην Ελλάδα είναι δεδομένο, ότι θα υπήρχαν φαινόμενα Ολλανδίας, αλλά ο περιορισμένος μέχρι στιγμής στόλος ηλεκτροκίνητων οχημάτων δεν έχει κάνει ακόμη εμφανές το πρόβλημα. Οι «λομπίστες», όμως, προτείνουν να φτιαχτεί αυτόνομο δίκτυο ηλεκτρικής γραμμής κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων ώστε να μην επιβαρύνεται το επαρχιακό ηλεκτρικό δίκτυο. Δηλαδή, από τη μία και καλά προωθείται η ηλεκτροκίνηση ως «πράσινη» επιλογή, αλλά ταυτόχρονα πρέπει να κατασκευαστούν νέα δίκτυα ισχύος. Κοροϊδεύουν για πολλοστή φορά καταστρέφοντας τους πόρους του πλανήτη.

Και σε αυτό το σημείο έχει ενδιαφέρον να δούμε τι λένε οι επιστήμονες, που τόσο πολύ άκουγε, κατά τ’ άλλα, η παγκόσμια πολιτική εξουσία κατά τη διάρκεια της εποχής covid. Ερευνητές του Πανεπιστημίου Στάνφορντ της Καλιφόρνια, με δημοσίευσή τους στο περιοδικό «Nature Energy», επισημαίνουν ότι μέχρι στιγμής –σε όλον τον κόσμο– η συντριπτική πλειονότητα των ιδιοκτητών ηλεκτρικών οχημάτων τα φορτίζει στο σπίτι μετά το απόγευμα, κατά προτίμηση τις ώρες που ισχύει φθηνότερο νυχτερινό τιμολόγιο. Όμως, με αυτό το ρυθμό, όπως εκτιμούν, αναμένεται σε μερικά χρόνια να αυξηθεί σημαντικά η νυχτερινή ζήτηση αιχμής για ηλεκτρισμό. Οι ερευνητές προτείνουν να δοθούν κίνητρα που θα ωθήσουν τους κατόχους ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων να τα φορτίζουν κατά τη διάρκεια της ημέρας, για να μπορεί να αντληθεί άμεσα η παραγόμενη ηλιακή ενέργεια. Ουσιαστικά, λοιπόν, προτείνεται να αυξηθεί το κόστος κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, αφού το «νυχτερινό τιμολόγιο» πάει προς κατάργηση με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Και επιπλέον, η παραγόμενη ηλιακή ενέργεια, όπου ακόμα δεν είναι αναπτυγμένη η τεχνογνωσία αποθήκευσής της, υποτίθεται ότι θα μπορέσει να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες, τόσο για τις ήδη καταμετρημένες και υπάρχουσες όσο και τις νέες, όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση οχημάτων. Η ελίτ δεν κατάφερε να προβλέψει και να καλύψει τις ανάγκες σε ρεύμα τώρα που ο στόλος είναι σχετικά μικρός σε παγκόσμιο επίπεδο, θα τα καταφέρει όταν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα θα αποτελούν πλειοψηφία; Είναι δεδομένο, ότι αυτή η μετάβαση έχει γίνει από τις ελίτ επιπόλαια και αυτό δεν αποτελεί στοιχείο ανικανότητας μόνο αλλά και των ανταγωνισμών, οι οποίοι είναι σε πλήρη εξέλιξη και ανάπτυξη μεταξύ κρατών, βιομηχανικών τομέων και εταιρειών. Ένας ενεργειακός «πόλεμος» βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και αφορά τα ποσοστά που κάθε τομέας θα κατέχει: τι ποσοστά θα έχουν οι εξορύξεις πετρελαίου, τι οι ΑΠΕ, τι ο λιγνίτης κ.ο.κ.. Ταυτόχρονα τα χρονοδιαγράμματα που τίθενται για τις μεταβάσεις φανερώνουν τις πιέσεις που ασκούνται παρασκηνιακά. Δεν τους ενδιαφέρει ούτε ο πλανήτης ούτε το κλίμα παρά μονάχα τα νέα κέρδη που οραματίζονται. Πλασάρουν νέες χρήσεις με τον ίδιο τρόπο που λανσάρουν τα ίδια προϊόντα με διαφορετικό περιτύλιγμα για λόγους μάρκετινγκ. Σταθερός τους στόχος είναι το πως θα ξεγελάσουν το κοινό τους, είτε είναι καταναλωτής είτε είναι ψηφοφόρος. Και όλες αυτές οι καμπάνιες για «πράσινη μετάβαση» παρακολουθούμε πως μπαίνουν σε χρονοντούλαπο μετά την πολεμική σύρραξη Ρωσίας-Ουκρανίας. Ο λιγνίτης επιστρέφει και παρασέρνει όλα αυτά τα αφηγήματα. Φυσικά, επειδή τα πρότζεκτς είναι τεράστια και τα λεφτά πολλά, δεν θα αφήσουν οι «πράσινοι» καπιταλιστές εύκολα το χώρο στους «μαύρους». Οι «λομπίστες», ευγενής όρος του δωροδοκούντος και του εκβιαστή για λογαριασμό των ελίτ, έχουν πολλή δουλειά τελευταία.

Στην αναμπουμπούλα αυτή και παρά τα αντιθέτως λεχθέντα, οι έλληνες εφοπλιστές κάνουν πάρτι. Από την επιβολή του εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο και μέχρι τις αρχές Ιανουαρίου 2023, τα ελληνικά τάνκερ κατέχουν τη μερίδα του λέοντος στη μεταφορά ορυκτών καυσίμων. Πάνω από 135 εκ. μετρικοί τόνοι έχουν μεταφερθεί από τάνκερ ελληνικών συμφερόντων· ακολουθεί –μακράν– δεύτερη η Κίνα με 53,8 εκ. τόνους. Εφοπλιστές, όπως Μαρτίνος, Προκοπίου, Βερνίκος, Μαρινάκης, Βαρδινογιάννης, Αλαφούζος διακινούν τις μεγαλύτερες ποσότητες. Το συγκεκριμένο «εμπάργκο», ας μην γελιόμαστε, δεν είναι και τόσο εμπάργκο. Η εξάρτηση της ΕΕ και της Γερμανίας ειδικότερα από τα ρωσικά ορυκτά καθιστούσαν τα περί εμπάργκο «παραμύθια της Χαλιμάς». Η εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου στην ΕΕ γίνεται νομότυπα διότι απλούστατα το πετρέλαιο από το Καζακστάν εξάγεται μέσω των ρωσικών λιμανιών. Καζακικές εταιρίες ρωσικών συμφερόντων διακινούν το πετρέλαιο εκ του ασφαλούς. Ευρωπαϊκές ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες μπορούν να μεταφέρουν και να ασφαλίζουν ρωσικό πετρέλαιο που προορίζεται για τρίτες χώρες, υπό την προϋπόθεση ότι η τιμή πώλησής του είναι κάτω από τα 60 δολάρια το βαρέλι. Αυτή η τιμή, όμως, είναι υψηλότερη από την τιμή που πουλάει η Ρωσία το πετρέλαιο της! Δηλαδή έχει μπει ένας περιορισμός χωρίς να αντιστοιχεί στην εμπορική τιμή αγοράς. Ένα πλαφόν για επικοινωνιακούς και μόνο λόγους. Χωρίς καμία ουσιαστική χρήση. Βουτηγμένη στο ψέμα η ευρωπαϊκή οικονομική και πολιτική ελίτ παριστάνει –δήθεν– ότι τιμωρεί τη Ρωσία, ενώ το λιγότερο που κάνει είναι «πλάτες» για την εξαγωγή του πετρελαίου. Και όλα αυτά υπό το άγρυπνο βλέμμα των ΗΠΑ, που έχουν βάλει για τα καλά πόδι στην ΕΕ και στα ενεργειακά της projects. Από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία οι ΗΠΑ έχουν πουλήσει δικό τους πετρέλαιο, έχουν μεταβάλει την ενεργειακή ατζέντα της ΕΕ και το LNG ήρθε για να μείνει.

Σε έρευνα τους οι οργανισμοί Investigate Europe και Reporters United σημειώνουν: «Ο μόνος τρόπος να θεωρηθούν «προσωρινές» οι εγκαταστάσεις Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), οι αγωγοί και τα άλλα έργα που διεκδικούν ευρωπαϊκή χρηματοδότηση θα ήταν αν προβλεπόταν εξ αρχής ότι η διάρκεια ζωής τους θα είναι περιορισμένη. Τίποτα τέτοιο φυσικά δεν συμβαίνει, αντίθετα θεωρείται δεδομένο ότι οι  νέες υποδομές θα λειτουργούν επί  δεκαετίες, αγνοώντας την κλιματική έκτακτη ανάγκη και τις ευρωπαϊκές δεσμεύσεις για επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης. Τα περισσότερα νέα συμβόλαια εφοδιασμού της Ευρώπης με LNG έχουν διάρκεια 20 ετών, οι νέες μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από αέριο ζητούν αδειοδότηση ως το 2065. Δύο ήταν οι στιγμές που αποτύπωσαν  με τον πιο δραματικό τρόπο αυτή την ευρωπαϊκή στροφή. Η μία ήταν τον Δεκέμβριο, όταν το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο ψήφισε ρητά να εγκαταλειφθεί η αρχή του «μη βλάπτειν»  για το 30% των κονδυλίων του προγράμματος REPower (μέρους του Ταμείου Ανάκαμψης), ανοίγοντας την πόρτα για χρηματοδοτήσεις ορυκτών καυσίμων που μπορούν να φθάσουν τα 67,5 δισ. ευρώ. Και η άλλη τον Ιούλιο, όταν κάποιες υποδομές φυσικού αερίου και πυρηνικής ενέργειας ταξινομήθηκαν ως «πράσινες»». 

Οι μηχανισμοί των ορυκτών καυσίμων έδραξαν την ευκαιρία ώστε ο «μαύρος χρυσός» να παραμείνει στο τραπέζι. Διαθέτοντας μια τεράστια επιρροή, οι εταιρείες και τα κράτη-παραγωγοί ορυκτών, καταφέρνουν να διαδραματίζουν τεράστιο ρόλο στις αποφάσεις. Το Qatargate δεν ήταν μόνο για τα εργασιακά δικαιώματα, αυτό ίσως να αποτελεί την παρανυχίδα του. Τα πετρέλαια είναι το θέμα. Δεν προσφέρουν εκατομμύρια σε βαλιτσάκια για μια δήλωση και μια ψηφοφορία ελάσσονος για αυτούς σημασίας. Για ακόμη μια φορά, όμως, τα μμε παίζουν τον αποπροσανατολιστικό τους ρόλο ώστε να μην αποδομηθεί το πολιτικό οικοδόμημα της Ε.Ε.. Τι κοινό συνδέει Κατάρ και ΗΠΑ; Και οι δύο είναι πάροχοι LNG. Ανταγωνιστές, δηλαδή, που στριμώχνονται για να πάρουν περισσότερες και καλύτερες θέσεις στην Ε.Ε.. Δημόσια κεφάλαια, βεβαίως, έχουν βρεθεί για να κατασκευαστούν τερματικοί σταθμοί LNG σε Γερμανία, Ιταλία και Ελλάδα. Είναι σαφές, ότι αυτές οι υποδομές σε καμία περίπτωση δεν έχουν βραχύβιο χαρακτήρα. Ήρθαν για να μείνουν. Και ταυτόχρονα, για να μην παραπονιούνται και οι «πράσινοι καπιτάλες», θα προχωρούν και οι μπουλντόζες εκβραχισμών για την τοποθέτηση ΑΠΕ. Μια σαλάτα απ’ όλα. Αυτό είναι το μενού τους.

Επιπλέον, πρόσφατα ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ δήλωσε από το βήμα του Νταβός: «Ορισμένοι παραγωγοί ορυκτών πηγών ενέργειας γνώριζαν απολύτως στην δεκαετία του 1970 ότι το βασικό προϊόν τους θα κατέκαιγε τον πλανήτη. Όμως, όπως και η καπνοβιομηχανία, αγνόησαν την ίδια την γνώση τους. Ορισμένοι πετρελαϊκοί γίγαντες διακίνησαν το μεγάλο ψέμα». Είναι εκείνα τα ψέματα που όταν κάποιοι τα επικαλούνται εγκαίρως και στην ώρα τους λοιδορούνται από συστημικούς και «αντισυστημικούς». Πενήντα χρόνια μετά, θα λέγαμε «περσινά ξινά σταφύλια». Αλλά δεν είναι μόνο αυτό, η διαρκής δαιμονοποίηση ενός κακού βιομήχανου, χωρίς ταυτόχρονα να τοποθετείται στο κάδρο η πολιτική εξουσία, είναι εκ του πονηρού. Μαζί τακιμιάζουνε, αλληλοτροφοδοτούνται και το ένα χέρι νίβει το άλλο.

Στις ΗΠΑ οι δράσεις είναι πολύχρονες και συνεχείς ενάντια στην εξόρυξη σχιστολιθικού αερίου, μια μέθοδο εξόρυξης βλαβερή και για το φυσικό περιβάλλον και για την υγεία του ανθρώπου. Να θυμίσουμε, ότι οι ΗΠΑ πριν από δεκαετίες είχαν αποφασίσει να κάνουν μια στρατηγική επιλογή όσον αφορά τη μέθοδο εξόρυξης σχιστολιθικού αερίου, διότι ήταν σημαντικά φθηνότερη συγκριτικά με τις υπόλοιπες και τις καθιστούσαν πλέον ανταγωνιστικές. Αυτή η στρατηγική επιλογή ποσώς ενδιαφερόταν για το περιβάλλον και τις επιπτώσεις που θα είχε. Την ίδια περίοδο η Γερμανία εγκαινίαζε τη στρατηγική της επιλογή για ευρεία εισαγωγή ορυκτών από τη Ρωσία. Οι συγκεκριμένες στρατηγικές επιλογές διασταυρώθηκαν τον τελευταίο χρόνο με την αγορά αμερικάνικου LNG στη Γερμανία και την ΕΕ. Οι εξαγωγείς LNG των ΗΠΑ δημιούργησαν έσοδα 35 δις δολαρίων κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2022, ενώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα ήταν 8,3 δις δολάρια. Η αποδεδειγμένη βλαβερή μέθοδος της υδραυλικής ρηγμάτωσης (fracking), καθώς και της αναγκαίας ψύξης σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες για την υγροποίηση του, απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας. Και είναι αυτό το βλαβερό LNG που η «περιβαλλοντικά ευαίσθητη» ΕΕ το εισαγάγει σε υψηλότατες τιμές και οι συνέπειες είναι τεράστιες για όλο και μεγαλύτερες ομάδες ανθρώπων.

Όλα αυτά δεν είναι απλά θέμα επιλογών και διαχείρισης καταστάσεων, ότι η Ε.Ε. έχει λάβει επιμέρους λαθεμένες αποφάσεις και οι συνέπειες μαστίζουν τους κατοίκους της. Λαθεμένη επιλογή είναι ότι επιτρέπουμε να υπάρχουν όλοι αυτοί οι μηχανισμοί εξουσίας, πολιτικής και οικονομικής ισχύος, που άλλα έλεγαν και έπρατταν προχθές, άλλα χθες και άλλα σήμερα. Λάθος είναι που και μέσω της εξαπάτησης των μμε, καλλιεργούν τη βεβαιότητα ότι μπορούν να καθοδηγούν και να υποτάσσουν τους ανθρώπους.

Αλλά όσο η κάθε εξουσία δείχνει πολλαπλά και αλαζονικά το σάπιο πρόσωπο της,  άλλο τόσο χρήσιμο και επιβεβλημένο καθίσταται η κατάργηση της κάθε μορφής εξουσίας. Όχι διότι λαμβάνονται μη ορθές επιμέρους αποφάσεις, αλλά διότι είναι τέτοια η «φύση» της εξουσίας που για να υπάρξει οφείλει να ταΐσει και να πριμοδοτήσει ένα παρασιτικό σύστημα το οποίο εμφανίζεται ως κυρίαρχο. Πείθουν επειδή ξεγελούν. Συνεχίζουν επειδή ξεγλιστρούν.

Όμως, δεν είμαστε ενάντια τους επειδή οι αποφάσεις τους είναι επιβλαβείς προς τον πλανήτη, θα είμασταν ενάντια ακόμη και εάν οι αποφάσεις τους ήταν πραγματικά πράσινες και οικολογικές. Διότι η καταπίεση και η επιβολή αποτελούν ξένα σώματα για την ανθρώπινη υπόσταση και αξιοπρέπεια. Και αυτό δεν έχει να κάνει με σωστές ή μη αποφάσεις, είναι κάτι βαθύτερο και πιο ουσιαστικό. Όσο περισσότεροι άνθρωποι συνειδητοποιήσουν την αναξιοπρέπεια τού να υποτασσόμαστε σε εκείνους, τόσο οι εκλογές τους θα είναι άχρηστες και αχρείαστες, ανοίγοντας το δρόμο στη δημιουργία ελεύθερων και αναρχικών κοινοτήτων.

Αναρχικός Πυρήνας Χαλκίδας

Δημοσιεύθηκε στην ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, φ.235, Μάρτιος 2023

πηγη: https://anarchypress.wordpress.com

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου