Loading...

Κατηγορίες

Σάββατο 08 Απρ 2023
Τρένο... οι απευθείας αναθέσεις, με τον αραμπά οι αποζημιώσεις
Κλίκ για μεγέθυνση












ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI





08.04.2023, 17:20
 
 
Ενημέρωση από τον Γιώργο Γεραπετρίτη για την πορεία του σιδηροδρόμου μετά τα Τέμπη ● Μέσα στο Πάσχα το πόρισμα της τριμελούς επιτροπής για το δυστύχημα, μνημόνιο συνεργασίας με τους Γάλλους για την οργάνωση και την εκπαίδευση προσωπικού, μειωμένο εισιτήριο κατά 50% στα Intercity μόνο στους φοιτητές και τους νέους κάτω των 25 ετών, αλλά μισόλογα για την ολοκληρωμένη τηλεδιοίκηση και για τις αποζημιώσεις.

Εξαγγέλλοντας απευθείας αναθέσεις για έργα που εκκρεμούν χρόνια και επαφές με Γάλλους, Γερμανούς και Ιάπωνες αξιωματούχους, η κυβέρνηση προσπαθεί να δώσει την εικόνα της μεγάλης κινητοποίησης για την ανάταξη του ελληνικού σιδηροδρόμου μετά το δυστύχημα των Τεμπών, οι πράξεις όμως δείχνουν ότι συνεχίζει να την απασχολεί κυρίως η διάσωση του κύρους της, ενώ οι διαδικασίες καρκινοβατούν καθώς μόνο 4 από τα 57 θύματα της τραγωδίας έχουν λάβει προκαταβολές αποζημίωσης.

Εναν μήνα μετά την πρώτη του επεισοδιακή συνέντευξη Τύπου στην οποία ο Γιώργος Γεραπετρίτης έφτασε στο σημείο να ζητά την ανάκληση ερώτησης και σχεδόν 40 μέρες μετά τα Τέμπη, ο εκτελών χρέη υπουργού Υποδομών και Μεταφορών πραγματοποίησε χθες ενημέρωση στους δημοσιογράφους χωρίς την παρουσία τηλεοπτικών καμερών. Η ενημέρωση έγινε κάτω από πίεση χρόνου με δεδομένη τη βαρύτητα του βασικού θέματος, το πλήθος των άλλων εκκρεμοτήτων και την παντελή έλλειψη ανοιχτής ενημέρωσης το προηγούμενο διάστημα από τον τέως υπουργό Κ. Καραμανλή.

 Πορίσματα: Αναφερόμενος στο πόρισμα της τριμελούς επιτροπής που όρισε η κυβέρνηση για το δυστύχημα, ο κ. Γεραπετρίτης τόνισε για ακόμη μία φορά ότι το περιμένει μέσα στο Πάσχα. Υπενθυμίζεται ότι ο πρωθυπουργός ζήτησε εγγράφως από τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ι. Ντογιάκο, να λάβει υπόψη του αυτό το πόρισμα, ενώ σημείωσε ότι το πόρισμα των Ευρωπαίων ειδικών θα απαιτήσει ένα εξάμηνο. Δεν παρέλειψε πάντως να πάρει προσωπικά θέση σε στοιχεία που αφορούν τη διερεύνηση, υποστηρίζοντας ότι ο προφυλακισμένος σταθμάρχης ήξερε να χειρίζεται τον πίνακα χάραξης διαδρομής στη Λάρισα και το είχε πράξει άλλες φορές, αλλά όχι τη μέρα του δυστυχήματος. Απέφυγε όμως να απαντήσει στο ερώτημα αν όταν χειρίστηκε τον πίνακα επιτυχώς ήταν μόνος ή μαζί με κάποιον άλλον πεπειραμένο σταθμάρχη.

 Τηλεδιοίκηση: Αφού επέμεινε για ακόμη μία φορά στον όρο της «τοπικής τηλεδιοίκησης Λάρισας» λέγοντας ότι αυτή μπορούσε να ασκηθεί μέσα από τον τοπικό πίνακα χειρισμών, ο κ. Γεραπετρίτης υποσχέθηκε ότι η πλήρης τηλεδιοίκηση θα λειτουργεί κανονικά ώς τον Ιούνιο από τη Λάρισα προς βόρεια και ώς τον Σεπτέμβριο στο νότιο τμήμα του άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Υπό την έννοια αυτή είπε ότι τον Οκτώβριο θα έχουν αποκατασταθεί οι ταχύτητες των τρένων σε αυτήν τη γραμμή. Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση προσπαθεί επί εβδομάδες τώρα να πει ότι νοείται τηλεδιοίκηση «τοπικού χαρακτήρα», ενώ είναι γνωστό πως τέτοια συστήματα προϋποθέτουν να υπάρχει δευτεροβάθμια παρακολούθηση από Κέντρα Ελέγχου σε άλλες περιοχές, ώστε εμπειρότεροι υπάλληλοι να αποτρέπουν πιθανά λάθη των τοπικών χειριστών. Ειδικά για το σύστημα ETCS που μπορεί να σταματά αυτόματα ένα τρένο όταν μπει σε κατειλημμένη γραμμή, ο υπουργός είπε πως έγινε επαφή με την ιαπωνική Hitachi ως μοναδική προμηθεύτρια παγκοσμίως (στο αναβαθμισμένο επίπεδο 2) και τον πρέσβη της Ιαπωνίας και θα γίνει απευθείας ανάθεση για την προμήθειά του. Υπενθυμίζεται ότι για την εγκατάστασή του εκκρεμεί η σύμβαση 10005 από το 2007, ενώ ο κ. Γεραπετρίτης είπε πως γίνεται προσπάθεια ώστε να τοποθετηθούν συστήματα συμβατά μεταξύ τους, για να μην επαναληφθεί το φαινόμενο της αδυναμίας επικοινωνίας «όπως συνέβη το διάστημα 2014-2016».

 Αποζημιώσεις: Αν και ο υπουργός χαρακτήρισε καλή τη συνεργασία με τους Ιταλούς της Hellenic Train, αναγκάστηκε να παραδεχθεί -απαντώντας σε ερώτηση της «Εφ.Συν.»- ότι μόνο για 4 από τα 57 θύματα έχουν δοθεί τα ποσά που δικαιούνται ως αποζημίωση βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1371/2007. Σημείωσε μόνο ότι η εταιρεία δίνει 42.000 ευρώ (προβλέπεται μίνιμουμ ποσό 21.000), αλλά παρέλειψε να πει ότι ο Κανονισμός προβλέπει καταβολή «το αργότερο εντός δεκαπέντε ημερών από τον καθορισμό της ταυτότητας του φυσικού προσώπου που δικαιούται αποζημίωση για την κάλυψη άμεσων οικονομικών αναγκών». Αποζημιώσεις δικαιούνται και οι τραυματίες, αλλά και όσοι απώλεσαν περιουσιακά στοιχεία.

 Γαλλικές ενισχύσεις: Ο κ. Γεραπετρίτης επιβεβαίωσε τα σενάρια περί έλευσης των Γάλλων στον ελληνικό σιδηρόδρομο, ανακοινώνοντας ότι μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα θα υπογραφεί σχετικό μνημόνιο. Τόνισε ότι για το μνημόνιο συζήτησε στο Παρίσι με τον Γάλλο υπουργό Μεταφορών, ενώ είχε προηγηθεί συνομιλία του Κυρ. Μητσοτάκη με τον πρόεδρο Μακρόν. Σημείωσε ακόμη ότι οι Γάλλοι θα έρθουν να ασχοληθούν κυρίως με τον ΟΣΕ, την εκπαίδευση και οργάνωση του προσωπικού του και δεν θα μπουν «στο εμπορικό κομμάτι» στο οποίο είναι οι Ιταλοί της Hellenic Train. Υπό την έννοια αυτή υπαινίχθηκε ότι δεν έρχονται οι Γάλλοι για να φύγουν οι Ιταλοί, όταν πιέστηκε να απαντήσει σχετικά. Από την άλλη πλευρά ανέφερε ότι οι σχέσεις με τους Ιταλούς καθορίζονται από τη σύμβαση πώλησης κατόπιν διαγωνισμού που δεν αφήνει πολλά περιθώρια βελτίωσης - χωρίς να πει τι θα συμβεί εάν οι Ιταλοί αποφασίσουν να πουλήσουν τις μετοχές. Μίλησε πάντως για «πολύ εκτενείς συζητήσεις» σε επίπεδο πολιτικό και τεχνικό, αναφέροντας ότι συζήτησε και με τους γερμανικούς σιδηροδρόμους. Υπενθυμίζεται ότι ήταν ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης που μίλησε πρώτος για επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας με τους Ιταλούς, αναφερόμενος σε συνεννοήσεις με την πρωθυπουργό Τζ. Μελόνι.

 Επανεκκίνηση: Αναφερόμενος στην επανεκκίνηση των δρομολογίων και το πρόγραμμα που ανακοινώθηκε αλλά δεν τηρείται, εκτίμησε ότι οι συρμοί του προαστιακού προς Κιάτο θα ξεκινήσουν σε 10 μέρες, παραδεχόμενος ότι οι εργασίες στις σήραγγες που παρεμβάλλονται και είναι από τις παλαιότερες κατασκευαστικά δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη. Προσπαθώντας να δώσει μια εικόνα κανονικότητας χαρακτήρισε ικανοποιητικές τις πληρότητες των Ιντερσίτι Αθηνών-Θεσσαλονίκης μιλώντας για μέσο όρο 150 επιβατών (επί συνόλου 400-450 θέσεων) και υποστηρίζοντας ότι είναι μόνο 20% κάτω από το διάστημα πριν από το δυστύχημα.

 Εκπτώσεις: Με δεδομένη τη χρονική επιμήκυνση των ταξιδιών λόγω χαμηλών ταχυτήτων ο κ. Γεραπετρίτης είπε πως έγινε συζήτηση με τη Hellenic Train και θα ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες από την εταιρεία μειωμένο εισιτήριο κατά 50% στα Intercity μόνο στους φοιτητές και τους νέους κάτω των 25 ετών. Παραδέχτηκε πάντως ότι θα υπάρχει δυσκολία στους γονείς των νέων αυτών να αντιμετωπίσουν ως κίνητρο μια τέτοια μείωση μετά το δυστύχημα.

 Προεκλογικές υπογραφές: Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις, ο κ. Γεραπετρίτης ανέφερε ότι δεν θα υπάρξει προεκλογικό «πάγωμα» σε διαδικασίες που αφορούν κρίσιμες συμβάσεις παραχώρησης, όπως τη νέα για την Αττική Οδό αλλά και τον ΒΟΑΚ στην Κρήτη.

πηγη: https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου