Loading...

Κατηγορίες

Σάββατο 27 Αύγ 2022
Αλλο Εξάρχεια και άλλο πάρκο Ριζάρη
Κλίκ για μεγέθυνση











Αποψη της πλατείας Εξαρχείων όπου έχουν ήδη τοποθετηθεί λαμαρίνες για την οριοθέτηση των έργων του μετρό και τα 70 δέντρα διατρέχουν άμεσο κίνδυνο. Και δεξιά, το τρίγωνο του πάρκου Ριζάρη με τα 280 δέντρα, που «φιλοξενεί» ήδη την έξοδο του σταθμού Ευαγγελισμός του μετρό





27.08.2022, 16:40

 

 
Δύο μέτρα και δύο σταθμά από την κυβέρνηση απέναντι στις αντιδράσεις για την καταστροφή των χώρων πρασίνου που προκαλεί η κατασκευή των σταθμών της γραμμής 4 του μετρό ● Για το πάρκο Ριζάρη αρκούσε μια αίτηση του εφοπλιστή Ν. Πατέρα ώστε να σταματήσει η περίφραξη και να αναζητηθεί λύση που δεν θα καταστρέφει το πράσινο ● Για την πλατεία Εξαρχείων, το υπουργείο Μεταφορών και ο Δήμος Αθηναίων επιλέγουν τη μετωπική σύγκρουση με τους κατοίκους που αντιδρούν.

Στη μία πλευρά της πόλης, σιδηρόφρακτα ΜΑΤ ψεκάζουν τους διαμαρτυρόμενους για να ξεκινήσουν τα έργα που θα φέρουν το μετρό, αλλά θα διώξουν το λιγοστό πράσινο. Στην άλλη, τα αντίστοιχα έργα σταματούν με μία απλή αίτηση από τον χορηγό που έδωσε χρήματα για να διαμορφωθεί ένας δημόσιος χώρος πρασίνου. Πλατεία Εξαρχείων - πάρκο Ριζάρη, σημειώσατε;

Ο χαρακτηρισμός «δύο μέτρα και δύο σταθμά» είναι ο ηπιότερος που θα μπορούσε να αποδοθεί στον εντελώς διαφορετικό τρόπο με τον οποίο οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες αντιμετώπισαν τις αντιδράσεις όσων διαμαρτυρήθηκαν αφενός στο πάρκο Ριζάρη, όπου έχει σχεδιαστεί δεύτερος σταθμός μετρό «Ευαγγελισμός», αφετέρου στην πλατεία Εξαρχείων για τον ομώνυμο σταθμό της μελλοντικής γραμμής 4, Αλσος Βεΐκου-Γουδή.

Το έργο της γραμμής 4, με προϋπολογισμό άνω των 1,4 δισ. ευρώ, έχει συνολικά 15 σταθμούς. Οι περισσότεροι και ειδικά εκείνοι του κέντρου (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, «Ευαγγελισμός») αποφασίστηκε να χτιστούν καταλαμβάνοντας τους ελάχιστους εναπομείναντες ελεύθερους χώρους πρασίνου. Ομως, η κυβέρνηση έδειξε από την αρχή του περασμένου καλοκαιριού ότι είχε επιλέξει ως πεδίο αντιπαράθεσης την πλατεία Εξαρχείων, όπου ομάδες κατοίκων δήλωναν ήδη πως δεν θα επιτρέψουν την καταστροφή της μικρής πλατείας και των 70 δέντρων που βρίσκονται σε αυτή. Αντιδράσεις, όμως, εκδηλώνονταν και στους άλλους χώρους. Φωνές διαμαρτυρίας ακούστηκαν για το ξήλωμα της πλατείας Κολωνακίου και στην Ακαδημίας, όπου όμως τα έργα προχώρησαν με υποσχέσεις ότι τα δέντρα θα μεταφυτευτούν οπωσδήποτε κάπου αλλού.

Η παρέμβαση Ν. Πατέρα

Στο πάρκο Ριζάρη, όμως, τα έργα δεν ξεκίνησαν ποτέ. Το θρόισμα των φύλλων συνεχίζει να ακούγεται έως σήμερα, οι λαμαρίνες που απλώθηκαν στους άλλους χώρους δεν εμποδίζουν εκεί τη διέλευση των περαστικών ή την ξεκούρασή τους στα παγκάκια. Τα μέσα ενημέρωσης που κατακλύστηκαν από ρεπορτάζ για τις αντιδράσεις στα Εξάρχεια δεν έσπευσαν να αποκαλύψουν τι είχε μεσολαβήσει για να μην εξαφανιστεί το πάρκο Ριζάρη.

Η «Εφ.Συν.» ζήτησε από τον γνωστό επιχειρηματία Νικόλαο Πατέρα να μας εξηγήσει εάν εκείνος συνέβαλε στη σωτηρία του χώρου και αν αυτό το πέτυχε μέσα από κάποια δικαστική προσφυγή. Στη δήλωση που μας απέστειλε ο κ. Πατέρας αναφέρει ότι τόσο προσωπικά όσο και το Ιδρυμα Πατέρα, το οποίο ο ίδιος εκπροσωπεί «μάχονται σταθερά για τη συντήρηση του πάρκου Ριζάρη» και διευκρινίζει:

«Τον Σεπτέμβριο του 2021 εκκίνησαν οι πρώτες εργασίες περίφραξης για την κατασκευή νέου σταθμού μετρό στο πάρκο Ριζάρη. Τότε πληροφορήθηκε η πλειονότητα των κατοίκων της περιοχής, και εγώ ο ίδιος, για τον επικείμενο σταθμό μετρό. Προς έκπληξή μου, διαπίστωσα ότι ο νέος σταθμός “Ευαγγελισμός” της γραμμής 4 του μετρό θα κατασκευασθεί σε μεγάλη απόσταση από τον υπάρχοντα σταθμό της γραμμής 2 και συγκεκριμένα πλησίον της οδού Ριζάρη στο κατάφυτο τμήμα του πάρκου. Η απόλυτη ανάγκη να μην καταστραφεί ο φυσικός και πολιτιστικός πλούτος του πάρκου, να διασωθεί ο χώρος πρασίνου και να διασφαλισθεί το περιβάλλον του πάρκου εκτιμώ πως παρακίνησε την παρέμβαση των αρμοδίων Υπουργού κ. Κώστα Καραμανλή και Υφυπουργού κ. Γεωργίου Καραγιάννη να διακοπούν οι εργασίες περίφραξης του χώρου, μέχρι να γίνουν οι απαραίτητες μελέτες ώστε να εξευρεθεί λύση, με σκοπό να σωθεί το πράσινο.

»Αναμένω από την πολιτεία να λάβει υπόψη της τη σπουδαιότητα ενός εκ των ελαχίστων πνευμόνων πρασίνου στην Αθήνα και να αποτρέψει την κοπή 280 δέντρων, εξευρίσκοντας μια λύση που θα εξυπηρετεί μεν τις ανάγκες του μετρό, θα σέβεται δε το περιβάλλον και δεν θα υπονομεύει περαιτέρω την ποιότητα ζωής των κατοίκων, στερώντας τους το ελάχιστο πια “οξυγόνο” στην Αθήνα. Είναι χρέος μου, ως πολίτης της Αθήνας, να προστατεύσω το πάρκο Ριζάρη, ακόμη κι αν αυτό επιτάσσει τη λήψη νομικών ενεργειών», καταλήγει ο κ. Πατέρας.

Χορηγία του Ιδρύματος

Υπενθυμίζεται ότι το ανακαινισμένο πάρκο Ριζάρη εγκαινιάστηκε τον Ιανουάριο του 2010 σε τελετή, παρουσία του τότε δημάρχου Νικήτα Κακλαμάνη και του μετέπειτα Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου. Οπως αναφέρει το Ιδρυμα Πατέρα στην ιστοσελίδα του, με τη χορηγία ύψους 300.000 ευρώ διαμορφώθηκε τότε το πάρκο των περίπου 15 στρεμμάτων στο οποίο «φυτεύτηκαν 10.000 τ.μ. πρασίνου με 98 δέντρα, 406 θάμνους, 9.000 τ.μ. χλοοτάπητα, διαμορφώθηκαν διάδρομοι περιπάτου σε 3.000 τ.μ. και φωταγωγήθηκε το σύνολο του πάρκου με 130 φωτιστικά».

Τι συνέβη λοιπόν και η κυβέρνηση άκουσε την παρέμβαση που καλώς έκανε ο γνωστός επιχειρηματίας, αλλά στις φωνές των κατοίκων των Εξαρχείων όχι μόνο κωφεύει, αλλά λειτουργεί και επιθετικά;

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Πατέρας υπέβαλε τον περασμένο Σεπτέμβριο γραπτή αίτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή, τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κ. Σκρέκα και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικό Μετρό Ν. Κουρέτα. Στην αίτηση εκείνη ζητούσε απλώς να του χορηγηθούν η Απόφαση Εγκρισης Περιβαλλοντικών Ορων του έργου της γραμμής 4 του μετρό που περιλαμβάνει την εκτέλεση εργασιών εντός του πάρκου Ριζάρη. Ζητούσε επίσης την υποβληθείσα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων μαζί με τις γνωμοδοτήσεις των αρμοδίων υπηρεσιών, την άδεια επέμβασης της Δασικής Υπηρεσίας και οποιαδήποτε άλλη πράξη και έγγραφο που σχετίζονται με το έργο. Μήπως φταίει που οι κάτοικοι των Εξαρχείων δεν υπέβαλαν αντίστοιχη αίτηση;

Πάντως, με τις δηλώσεις που έχουν ακουστεί, οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι δείχνουν ότι δεν αναγνωρίζουν στους αντιδρώντες το... «έννομο συμφέρον». Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής εξαρχής δηλώνει ότι «δεν υπάρχουν γειτονιές που θα αφήσουμε στο ημίφως και σίγουρα δεν υπάρχουν άβατα».

Ο δήμαρχος Κώστας Μπακογιάννης, πιο πανηγυρικά, δήλωσε: «Σπάσαμε τα ταμπού. Υλοποιούμε πλέον με ευρωπαϊκή κουλτούρα ένα σπουδαίο έργο για την Αθήνα και τους Αθηναίους», χωρίς να διευκρινίζει αν στην ευρωπαϊκή κουλτούρα περιλαμβάνεται και το εγκαταλειμμένο γιαπί του «Μεγάλου Περιπάτου» στην Πανεπιστημίου. Προσφάτως, ο κ. Μπακογιάννης προχώρησε ένα βήμα παραπάνω, λέγοντας ότι «Τα Εξάρχεια είναι για κάποιους πολιτικό φετίχ» και ότι όσοι αντιδρούν «δεν είναι μόνιμοι κάτοικοι». «Δεν είναι και πολλοί, μη νομίζετε, κάποιοι δεκάδες είναι που περιφέρονται. Αρκετοί απ’ αυτούς δεν είναι καν Ελληνες», έφτασε στο σημείο να υποστηρίξει συνεντευξιαζόμενος (ΣΚΑΪ).

«Ρατσιστικός λόγος»

«Για άλλη μια φορά δεν απάντησε στο ζήτημα της καταστροφής της πλατείας Εξαρχείων. Της μοναδικής πλατείας της γειτονιάς. Δεν μας απάντησε στις καταγγελίες για το ξερίζωμα πάνω από 70 δέντρων. Εχουμε δει τι έχουν πάθει τα δέντρα που έχουν μεταφερθεί από άλλες πλατείες (Κολωνάκι στη Μιχαλακοπούλου), που ξεράθηκαν μέσα σε λίγες μέρες, λόγω της αμέλειας των ιδιωτικών εταιρειών σχετικά με τη μεταφύτευση και τη φροντίδα τους», ήρθε η απάντηση των αντιδρώντων μέσω των κοινωνικών δικτύων (Οχι Μετρό στην Πλατεία Εξαρχείων) που καταλόγισαν λόγο «γνήσια ρατσιστικό» στον δήμαρχο.

πηγη: https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2022 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου