Loading...

Κατηγορίες

Τετάρτη 27 Απρ 2022
Οι άγονες γραμμές, οι ρήτρες, οι εγκρίσεις και οι επενδύσεις
Κλίκ για μεγέθυνση






Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής και το πρωτοσέλιδο της «Εφ.Συν.» Σαββατοκύριακου 22 Απριλίου, για τη σύμβαση με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

EUROKINISSI


27.04.2022, 13:22
 
Η επιστολή του υπουργείου Μεταφορών για τη σύμβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην «Εφ.Συν.» και το μπαλάκι των ευθυνών στους... προηγούμενους.

Από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών λάβαμε χθες επιστολή με την οποία επιχειρεί να απαντήσει στο δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» της Μ. Παρασκευής 22/4/2022 («“Εγκλημα” στη σύμβαση-εξπρές με τους Ιταλούς για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ»), για την απευθείας ανάθεση μέσω της οποίας οι Ιταλοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα επιδοτηθούν από το Δημόσιο με ακόμη 750 εκατομμύρια ευρώ ως ιδιώτες επενδυτές των ελληνικών σιδηροδρόμων. Παρατίθεται αυτούσια η επιστολή και η ανταπάντηση του συντάκτη.

Η επιστολή

«Με έκπληξη διαβάσαμε το δημοσίευμά σας για τη σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η εξήγηση που ελπίζουμε ότι ισχύει -με όλη μας την καλή θέληση και στο πνεύμα καλής πίστης που επιτάσσουν οι ημέρες- είναι ότι έχετε ελλιπή ενημέρωση για το θέμα και ενδεχομένως ο συντάκτης του κειμένου να μην ασχολείτο με το αντικείμενο όταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ιδιωτικοποιούσε όπως όπως την εταιρεία. Για πληρέστερη ενημέρωση δική σας και κυρίως των αναγνωστών σας, λοιπόν, σας πληροφορούμε συνοπτικά ότι η εν λόγω σύμβαση:

Πρώτον. Οχι μόνο δεν είναι “επτασφράγιστη”, αλλά το πλήρες κείμενό της αναρτήθηκε στις 14.4.2022 στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων, όπου ο κάθε ενδιαφερόμενος έχει πρόσβαση, ενώ έχουμε δεσμευτεί να έρθει στη Βουλή προς κύρωση, ώστε ο ελληνικός λαός να μάθει τα πάντα με κάθε λεπτομέρεια. Σε αντίθεση με την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον ΣΥΡΙΖΑ και την τροποποίηση της Σύμβασης των άγονων γραμμών το 2017, που ούτε στη Βουλή συζητήθηκε, ούτε είχαμε τότε την ευκαιρία να μάθουμε επισήμως τους ιδιαίτερα προβληματικούς όρους της.

Δεύτερον. Δεν μπορούσε να προκύψει ως αποτέλεσμα διαγωνισμού, διότι απλούστατα η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον ΣΥΡΙΖΑ έγινε με όρους που απέκλεισαν για τα επόμενα χρόνια κάθε τέτοια δυνατότητα. Συνεπώς, αν θα θέλατε περισσότερο ανταγωνισμό στις επιβατικές μεταφορές, θα πρέπει να κατηγορήσετε την προηγούμενη κυβέρνηση και όχι την παρούσα.

Τρίτον. Δεν βαφτίζει καμία διαδρομή “άγονη” χωρίς να είναι. Αντιθέτως. Διασφαλίζει για πρώτη φορά με ρήτρες ότι θα διεξάγονται κανονικά όλα τα δρομολόγια, σε όλη τη χώρα, στο σύνολο του δικτύου. Σε αντίθεση με τη σύμβαση που είχε κάνει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, σύμφωνα με την οποία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πληρωνόταν κανονικά ακόμα και για δρομολόγια που δεν πραγματοποιούσε!

Τέταρτον. Οχι μόνο δεν έρχεται σε αντίθεση με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, όπως λανθασμένα αναφέρει το δημοσίευμά σας, αλλά είναι εγκεκριμένη από το Ελεγκτικό Συνέδριο, προφανώς σύμφωνη σε όλα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1370 και με όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες για τις άγονες γραμμές.

Πέμπτον. Είναι τόσο… “σκανδαλώδης”, ώστε επιστρέφει στο Ελληνικό Δημόσιο 458 εκατομμύρια ευρώ, σε δημόσιες σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και σε επενδύσεις. Για πρώτη φορά, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεσμεύεται σε συγκεκριμένες επενδύσεις, που αν δεν πραγματοποιήσει δεν θα ανανεωθεί η σύμβασή της. Το δίκτυό μας ενισχύεται με νέα, σύγχρονα τρένα, τα περισσότερα εκ των οποίων θα είναι ηλεκτρικά και τρένα υδρογόνου. Επίσης, αναβαθμίζεται και το υφιστάμενο τροχαίο υλικό. Και επιπλέον, προβλέπεται η ανάπτυξη σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων για την καλύτερη ενημέρωση του επιβατικού κοινού. Ολα αυτά τα “επαχθή” διασφαλίζονται από τη σύμβασή μας, όπως διασφαλίζεται και η επιστροφή ποσού στον κρατικό προϋπολογισμό εάν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιτύχει μεγαλύτερο κέρδος.

Τέλος, να θυμίσουμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρούσε ξεπούλημα την ιδιωτικοποίηση των 300 εκατ. ευρώ από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επί πρωθυπουργίας Αντώνη Σαμάρα και την μπλόκαρε. Και εν τέλει ξεπούλησε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για 45 εκατ. ευρώ, ποσό που είναι μικρότερο από το συμβατικό τίμημα ενός έτους στη σύμβαση των άγονων γραμμών. Και δεν συμπεριέλαβε καμία υποχρέωση επένδυσης από τον νέο ιδιώτη, κάτι που τακτοποιείται από τη “σκανδαλώδη” νέα σύμβαση που υπογράψαμε εμείς την περασμένη εβδομάδα. Ερχεται όμως, μαζί με εσάς, να μας κατηγορήσει που βάζουμε τάξη στο χάος που θέλησε να επιβάλει.

Ολα αυτά θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με λεπτομέρειες σύντομα στη Βουλή. Η συγκεκριμένη σύμβαση, μαζί με το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα ύψους 4 δισ. ευρώ, το πρόγραμμα αναβάθμισης κι εξηλεκτρισμού του υφιστάμενου δικτύου ύψους 1,2 δισ. ευρώ και την ενίσχυση του προσωπικού του ΟΣΕ συναποτελούν το ολοκληρωμένο σχέδιό μας για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού μας δικτύου. Γιατί σύγχρονος σιδηρόδρομος σημαίνει μετακινήσεις με ασφάλεια, ταχύτητα και σεβασμό στο περιβάλλον. Σημαίνει πρόοδος, ανάπτυξη και ποιότητα ζωής.

Χριστός Ανέστη!»


Απάντηση συντάκτη

Στο πνεύμα της καλής πίστης που επιτάσσουν οι ημέρες, και ο υπογράφων οφείλει να ενημερώσει τον υπουργό Κ. Καραμανλή ότι έγραφε για τον σύγχρονο σιδηρόδρομο που «σημαίνει μετακινήσεις με ασφάλεια, ταχύτητα και σεβασμό στο περιβάλλον» την εποχή που αρμόδιος για τα δημόσια έργα στην Ελλάδα ήταν ο πατέρας του, Αχιλλέας Καραμανλής, στην κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Τριάντα χρόνια αργότερα, έχει δαπανηθεί ένας πακτωλός δισεκατομμυρίων χωρίς οι σιδηροδρομικές υπηρεσίες να έχουν βελτιωθεί ουσιαστικά. Ισως να φταίει που o πατήρ Μητσοτάκης είχε αναθέσει στον πατέρα Καραμανλή τα δημόσια έργα πλην των σιδηροδρομικών, ενώ οι γιοι τα κανόνισαν αλλιώς.

Το ρεπορτάζ που ενόχλησε το υπουργείο Μεταφορών

Ας περάσουμε όμως στα επιμέρους:

1) Οι προσπάθειες της παρούσας κυβέρνησης να οδηγήσει σε πλήρη απαξίωση τον Τύπο είναι καταγεγραμμένες. Μία σύμβαση που αναρτάται στο ΚΗΜΔΗΣ, ούτε καν στη «Διαύγεια», παραμένει «επτασφράγιστη» από τη στιγμή που, όπως επισημάναμε και στο δημοσίευμα της 22/4, υπεγράφη εν κρυπτώ και χωρίς την παρουσία δημοσιογράφων, για να αποφευχθούν ανεπιθύμητες ερωτήσεις. Τέτοιες συμβάσεις, γεμάτες νομικούς και τεχνικούς όρους (ανάλογους με εκείνους που έφεραν τις ρήτρες στους λογαριασμούς του ρεύματος), απαιτούν επίπονη ανάλυση και διαβούλευση πριν υπογραφούν και φτάσουν στη Βουλή. Πάντως, στα αλλεπάλληλα τηλεφωνήματα του υπογράφοντος πριν από τη δημοσίευση, το υπουργείο Υποδομών αρνήθηκε να απαντήσει το οτιδήποτε.

2) Πριν από το δημοσίευμα («“Εγκλημα” στη σύμβαση-εξπρές με τους Ιταλούς για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ») της 22/4, στο οποίο το υπουργείο αποφάσισε να απαντήσει, η «Εφ.Συν.» είχε δημοσιεύσει στις 14/4 άλλο ρεπορτάζ με τίτλο «Εκτροχιάζεται η κυβέρνηση για τα μάτια... της ΤΡΑΙΝΟΣΕ», στο οποίο εκώφευσε. Εκεί το κύριο θέμα ήταν η απευθείας ανάθεση της σύμβασης στους Ιταλούς «επενδυτές» παρά το γεγονός ότι η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2018/1040 ανέφερε ότι οι μελλοντικές συμβάσεις θα ανατεθούν μέσω διαγωνισμών. Το να ρίχνει μια κυβέρνηση όλες τις ευθύνες στην προηγούμενη είναι έργο χιλιοπαιγμένο, το είδαμε και επί ΣΥΡΙΖΑ χωρίς τα καλύτερα αποτελέσματα.

3) Το τρίτο σημείο της υπουργικής απάντησης μας ενημερώνει ευθαρσώς ότι είναι άγονα όλα τα σιδηροδρομικά δρομολόγια, ακόμη και εκείνα προς το Αεροδρόμιο Αθηνών, προς τη Χαλκίδα και τα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, μεταξύ των οποίων και εκείνα που δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει, με τους συρμούς ETR-470 που μας έφερε η «Τρενιτάλια» χρεώνοντάς τους στο ύψος των 47,5 εκατομμυρίων ευρώ. Εκείνο που δεν μας αποκαλύπτει όμως είναι η κοστολόγηση βάσει της οποίας καθίστανται άγονα όλα τα δρομολόγια και πώς υπολογίστηκε η «ζημία» που υποτίθεται ότι προκαλούν για να αποζημιώνονται ανάλογα οι «επενδυτές». Ως προς τις ρήτρες, γνωρίζει κάλλιστα ο κ. Καραμανλής ότι, όπως η νέα σύμβαση, έτσι και η παλιά είχε προβλέψεις για τον έλεγχο των δρομολογίων. Το αν εκείνες δεν τηρήθηκαν ή αν θα τηρηθούν οι νέες είναι άλλο θέμα. Βάσει των επίσημων ανακοινώσεων, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ακύρωσε 80 δρομολόγια προς διάφορες κατευθύνσεις από τη Μεγάλη Πέμπτη έως χθες. Θα αφαιρέσει τις αντίστοιχες αποζημιώσεις ο υπουργός που συνέχισε να δουλεύει με την παλιά σύμβαση σχεδόν τρία χρόνια τώρα, δίνοντας συνεχείς παρατάσεις;

4) Εάν η σύμβαση έχει την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, γιατί δεν αναφέρεται κάτι σχετικό, έστω ο αριθμός της σχετικής απόφασης, στο Προοίμιό της; Πρόκειται για χρήματα των φορολογουμένων και η δημοσίευση της απόφασης αποτελεί υποχρέωση του υπουργείου. Οσο για τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1370, εκείνος προβλέπει ξεκάθαρα ποιες γραμμές είναι άγονες και εξαιρεί ρητά τις τουριστικές γραμμές όπως τον οδοντωτό των Καλαβρύτων και το τρενάκι του Πηλίου για τις οποίες οι Ιταλοί θα επιδοτούνται κανονικά. Περιλαμβάνει και τη γραμμή Κατάκολο-Ολυμπία όπου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ακύρωσε τα δρομολόγια του φετινού Πάσχα, αφήνοντας τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων να περιμένουν αδίκως.

5) Εάν ο κ. Καραμανλής είχε την ευγένεια να ενημερώνει τους δημοσιογράφους για τα θέματα του υπουργείου του, ίσως και να εξηγούσε πόθεν προέρχεται αυτή η επιστροφή των 458 εκατομμυρίων ευρώ στο Ελληνικό Δημόσιο. Τα 458 εκατομμύρια είναι μέρος των 500 που θα δοθούν στην κανονική διάρκεια των 10 ετών (όπως αναφέρεται στο ΚΗΜΔΗΣ) ή των 750 εκατ. που θα δοθούν τελικά καθώς προβλέπεται αυτόματη 5ετής παράταση; Για τα τρένα υδρογόνου και τα ηλεκτρικά που θα αποκτήσει το Δημόσιο μέσω Υπερταμείου και ταυτόχρονα θα πληρώνει τους Ιταλούς για να τα μισθώνουν, γράψαμε αναλυτικά στο δημοσίευμα και απάντηση δεν βλέπουμε. Ούτε κάποια κοστολόγηση για τις υπόλοιπες επενδύσεις είναι εμφανής.

Αν η κυβέρνηση θέλει να επικυρωθεί η σύμβαση στα γρήγορα, περιορίζοντας τη συζήτηση στο τι έγινε και τι δεν έγινε επί κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ, τότε είναι δυστυχώς κατανοητό γιατί περιορίζει την όποια διαβούλευση μέσα στη Βουλή. Ο Τύπος οφείλει να ανοίγει θέματα προς συζήτηση στην κοινωνία και η «Εφ.Συν.» επιτελεί αυτό το καθήκον, ανεξάρτητα από τις επιθυμίες κάθε υπουργού.

Αληθώς...

Αρης Χατζηγεωργίου

πηγη: https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου