Loading...

Κατηγορίες

Τετάρτη 27 Απρ 2022
«Ακουμπά» και την Αθωνική Πολιτεία ο πόλεμος
Κλίκ για μεγέθυνση













Φωτογραφία από την έξοδο του Αξιον Εστί, όπου διακρίνεται δεξιά ο ρουμανικής καταγωγής διάκονος, που έκανε τη δέηση, και όχι ο διάκονος του Πρωτάτου που διακρίνεται αριστερά (ο Μακάριος δεξιά στην εικόνα, ένας από τους δύο που κρατά το Αξιον Εστί)





27.04.2022, 14:25
 
Τη Δευτέρα του Πάσχα, κατά την καθιερωμένη περιφορά από το Πρωτάτο της εικόνας Αξιον Εστί στο κονάκι της Μονής Παντελεήμονος (γνωστό και ως ρωσικό μοναστήρι) ο αντιπρόσωπος της μονής δεν μνημόνευσε τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο.

Σε ασκήσεις ψυχραιμίας και ενότητας βρίσκονται οι μοναχοί του Αγίου Ορους μετά τα γεγονότα της Δευτέρας του Πάσχα, όταν κατά την καθιερωμένη περιφορά από το Πρωτάτο της εικόνας Αξιον Εστί στο κονάκι της Μονής Παντελεήμονος (γνωστό και ως ρωσικό μοναστήρι) ο αντιπρόσωπος της μονής δεν μνημόνευσε τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο. Το επεισόδιο που δημιουργήθηκε είναι η ακραία εκδοχή των συνεπειών που έφερε μέχρι την Αθωνική Πολιτεία η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Το γεγονός έριξε βαριά σκιά στο εορταστικό κλίμα που είχε ξεκινήσει όπως κάθε χρόνο από τη Μονή Κουτλουμουσίου, πέρασε από το κελί του Ραβδούχου, τη σκήτη του Αγίου Ανδρέα, τη Μονή Ξηροποτάμου και κατέληξε στη Μονή Παντελεήμονα, όπου ο μοναχός Μακάριος δεν μνημόνευσε τον Πατριάρχη όπως ορίζει και επιβάλλει ο Καταστατικός Χάρτης του Αγίου Ορους. Μάλιστα οι μοναχοί που συμμετείχαν στη λιτανεία αντέδρασαν επιτόπου και ακούστηκαν φωνές διαμαρτυρίας. Το γεγονός έλαβε διαστάσεις καθώς οι μοναχοί είδαν αναρτημένη στο κονάκι σημαία της Ρωσικής Αυτοκρατορίας εποχής των Ρομανόφ επί της οποίας αναγραφόταν η φράση «Ρωσικός Ορθόδοξος Στρατός» (voria.gr).

Το επεισόδιο επιχειρήθηκε να διαψευστεί ως «αποκύημα νοσηρής φαντασίας με στόχο το Αγιο Ορος» (www.vimaorthodoxias.gr), ωστόσο οι πληροφορίες επιμένουν και παρατίθενται φωτογραφίες από την έξοδο του Αξιον Εστί, όπου διακρίνεται δεξιά ο ρουμανικής καταγωγής διάκονος, που έκανε τη δέηση, και όχι ο διάκονος του Πρωτάτου που διακρίνεται αριστερά (ο Μακάριος δεξιά στην εικόνα, ένας από τους δύο που κρατά το Αξιον Εστί). Το πρόβλημα υπάρχει και όλοι βρίσκονται εν αναμονή της Συνάξεως της Ιεράς Κοινότητας την ερχόμενη Δευτέρα 2 Μαΐου, στην οποία αναμένεται να ληφθούν αποφάσεις.

Θυμίζουμε ότι πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία το Οικουμενικό Πατριαρχείο είχε αναγνωρίσει ως αυτοκέφαλη την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία. Οταν είχε γίνει αυτή η πράξη, το 2018, το Πατριαρχείο Μόσχας διέκοψε έκτοτε την εκκλησιαστική κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως και σταμάτησε παράλληλα τη μνημόνευση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου.

Σε μια κοινότητα βέβαια όπως αυτή της Αθωνικής Πολιτείας, με συσσωρευμένη πείρα αιώνων, τίποτα δεν είναι τυχαίο αλλά και τίποτα δεν πρέπει να συμπεράνει κάποιος με επιφανειακή ευκολία. Ετσι στα τελευταία αυτά γεγονότα αξίζει να σημειωθεί ότι ο μοναχός τής Παντελεήμονος, πατήρ Μακάριος, όχι μόνο δεν είναι κάποιος φανατικός, το αντίθετο, είναι εξαιρετικά καλλιεργημένος και επιπλέον, όπως λέγεται χαρακτηριστικά, «έχει ουκρανική καταγωγή, αλλά ρωσική συνείδηση». Η συνείδηση όμως προφανώς δεν ήταν αρκετή για τον Ρώσο Πατριάρχη Κύριλλο και έτσι πριν από λίγο καιρό ο Μακάριος καθαιρέθηκε από ηγούμενος της Παντελεήμονος (στη θέση του εξελέγη ο Ευλόγιος) και εστάλη ως απλός εκπρόσωπος στο κονάκι της μονής όπου έγινε το επεισόδιο.

Η Μονή Παντελεήμονος σήμερα θεωρείται το δεύτερο μοναστήρι σε αριθμό μοναχών στο Ορος, με περίπου 60 άτομα δηλωμένα στο Μοναχολόγιο, αλλά παρατηρητές θέλουν ο αριθμός τους να πλησιάζει τους 100. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, εσχάτως η μονή φέρεται να έχει διαμηνύσει ότι «αν τυχόν επισκεφτεί το Ορος ακόμη και ένας επίσκοπος του Επιφάνιου Κιέβου δεν θα παρευρεθούμε στις τελετές…».

Οπως είπαν ψύχραιμοι μοναχοί στην «Εφ.Συν.», «η κατάσταση εξελίσσεται σε καυτή πατάτα καθώς τορπιλίζεται η ισορροπία στο Περιβόλι της Παναγιάς. Τι θα συμβεί αν ο καθένας κάνει ό,τι θέλει; Η μόνη σημαία που υψώνεται στο Ορος είναι η ελληνική, καμιά άλλη. Τι θα γίνει λοιπόν αν εκτός της Ρωσίας εμπλακούν και άλλα κράτη και απαιτήσουν τα ίδια από μονές στις οποίες έχουν συμφέροντα και επιρροή; Στο Ορος γνωρίζουμε τι σημαίνει η παροιμιακή φράση “ο λύκος πρώτα χωρίζει τα πρόβατα και ύστερα τα τρώει”». Αλλοι, αν και προσκείμενοι στον Οικουμενικό Πατριάρχη, σημειώνουν ψύχραιμα ότι «εμείς στο Ορος έχουμε Καταστατικό Χάρτη, το Πατριαρχείο δεν εμπλέκεται στα διοικητικά μας, έχουμε όμως πνευματική υποχρέωση προς Αυτό, άρα οι ισορροπίες πρέπει να κρατηθούν».

Υπάρχουν κι αυτοί που σημειώνουν με σκεπτικισμό ότι τελευταία έχει βαθύνει η ρωσική παρουσία στο Ορος, βλέποντας για παράδειγμα ότι «η Φιλοθέου είναι «αδιάφορη» για τα γενόμενα διότι με ρωσικά κεφάλαια εκτελείται αυτήν τη στιγμή ένα μεγάλο έργο στο μοναστήρι» κι ακόμη ότι «η σκήτη της Σιμωνόπετρας έχει 25 Ρώσους μοναχούς σήμερα».
πηγη: https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου