Loading...

Κατηγορίες

Τετάρτη 24 Φεβ 2021
Ραλφ Έρσκιν: Χαρακτηρίστηκε ως ο «μοντερνιστής του τοπικισμού»
Κλίκ για μεγέθυνση

 

 
Ο Ραλφ Έρσκιν (Ralph Erskine) ήταν αρχιτέκτονας Βρετανικής καταγωγής που έζησε και εργάστηκε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη Σουηδία. Γεννήθηκε στις 24 Φεβρουαρίου 1914 στο Λονδίνο και πέθανε στις 16 Μαρτίου 2005 στη Σουηδία. Γεννήθηκε στην Αγγλία το 1914 σπούδασε στο Λονδίνο στη Regent Street Polytechnic για 5 χρόνια και το 1939 ταξίδεψε στη Σουηδία το 1939 λίγο πριν το ξέσπασμα του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου, όπου ο σουηδικός φονξιοναλισμός (functionalism) και το κοινωνικό του περιεχόμενο του κέντρισαν το ενδιαφέρον. Στη Σουηδία αρχικά συνέχισε τις σπουδές του στην Ακαδημία Τεχνών της Στοκχόλμης (Academy of Arts) και τελικά συνέχισε εκεί τη ζωή του όπου ανέλαβε και πληθώρα έργων. Στη Βρετανία έγινε γνωστός μετά τα 50 του χρόνια που ανατέθηκαν κάποια σημαντικά έργα.
Βασική επιρροή για το Ραλφ Έρσκιν φαίνεται να αποτελούν οι σουηδοί φονξιοναλιστές αρχιτέκτονες όπως ο Gunar Asplund, Sven Markelius και Sigurd Lewerentz όπως και το κράτος πρόνοιας που είχε συγκροτήσει η Σουηδία ήδη από το 1930. Σημαντική επιρροή επίσης, φαίνεται να ήταν και ο συμφοιτητής του Gordon Cullen, γ’ αυτό και ένα από τα βασικότερα στοιχεία που επεξεργάζεται στα έργα του είναι η ένταξη τους στο περιβάλλον τους και η διαλλεκτική σχέση που αναπτύσσουν με αυτό.
 
Χαρακτηρίστηκε ως ο «μοντερνιστής του τοπικισμού». Ανέπτυξε μια οργανική αρχιτεκτονική ενώ παράλληλα πειραματίστηκε με τον παράγοντα του περιβάλλοντος και τη ένταξη του κτιρίου σ’ αυτό. Θεωρήθηκε αργότερα ένας από τους αρχιτέκτονες που εξέλιξαν την κριτική τοπικιστική αρχιτεκτονική (critical regionalism), όπως αυτή ορίστηκε από τον Αλέξανδρο Τζώνη και τη Λιάν Λεφέβρ (Liane Lefaivre), με έναν δικό του προσωπικό τρόπο. Οι συνθήκες του σουηδικού κλίματος τον ενέπνευσαν να βρει νέες λύσεις, έτσι ανέπτυξε μια αρχιτεκτονική που απορρέει από τις μεθόδους του μοντερνισμού αλλά ταυτόχρονα διαμόρφωσε μια δική του γλώσσα. Προσπάθησε από τις κλιματικές συνθήκες να προβεί σε κατάλληλες επιλογές των υλικών. Γενικά, ο Ράλφ Έρσκινδημιουργεί μια αρχιτεκτονική αντιθέσεων στην οποία χρησιμοποιεί μια ποικιλία από φόρμες και υλικά αντιπαραθέτοντας ελαφριά και βαριά στοιχεία. Επιπλέον, έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την κοινωνιολογική και την ανθρωπιστική διάσταση της αρχιτεκτονικής. Χαρακτηριστικά, ο ίδιος αναφέρει:
 
Η αρχιτεκτονική και ο πολεοδομικός σχεδιασμός είτε σε κοινωνικό είτε σε ιδιωτικό επίπεδο δεν πρέπει να είναι μόνο ένα έκθεμα σχεδιασμού και τεχνολογίας, αλλά επίσης να δίνει έκφραση σε αυτά τα δημοκρατικά ιδανικά του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ισότητας και της ελευθερίας
Ρ. Έρσκιν, “Ralph Erkskine”, Times Online, 2005.0319.
 
Tourist Hotel Borgafjäll 1948 Αντιπροσωπευτικότατο έργο του. Βρίσκεται 100χμ από την κοντινότερη κοινότητα στις πλαγιές Lappland και είναι χτισμένο σαν μέρος του εδάφους. Η οροφή του μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν πίστα του σκι. Οι κλίσεις των στεγών του είναι συσχετισμένες με τους λόφους που το περιβάλλουν και τα κτίρια έτσι μορφώνουν ένα είδος αναδυόμενου γλυπτού από το τοπίο. Επίσης έγινε προσπάθεια για χρήση τοπικών υλικών τόσο για την οικονομικότερη κατασκευή όσο και για να δίνοντας έτσι πάλι έμφαση στην ένωση του κτιρίου με το περιβάλλον του. Δίνει ιδιαίτερη σημασία στις κατασκευαστικές λεπτομέρειες ενώ και τόσο η μορφή όσο και το εσωτερικό του συμβάλλουν στη δυναμική έκφραση του κτιρίου.
 
Housing school and commercial center Gyttorp, 1945-55 Η πολη της Gyttorp είναι μια μικρή πόλη με 661 κατοίκους (σύμφωνα με την απογραφή του 2010) στην οποία υπάρχει ένα εργοστάσιο εκρηκτικών υλών. Ο Έρσκιν το 1945 σχεδίασε για την πόλη διώροφα σπίτια σε σειρά αλλά και τριώροφα κτίρια διαμερισμάτων από ενισχυμένο σκυρόδεμα με μια ασυνήθιστη μορφή οροφών, τις οποίες βλέπουμε να επαναλαμβάνει και σε επόμενα έργα του. Είναι άξιο να αναφερθεί, ότι άφησε τις φουσκάλες του αέρα που δημιουργούνται στο σκυρόδεμα όταν το σκυρόδεμα τοποθετείται στα καλούπια αμετάβλητες δίνοντας πάλι έμφαση στη φύση του υλικού ώστε να συμβάλλει στον χαρακτήρα των κτιρίων, ένα πρώιμο παράδειγμα του εμφανούς σκυροδέματος (beton brut). Κριτικές τον κατηγόρησαν ότι αλλοίωσε το ειδυλλιακό μικρό χωριό αλλά το 1996 τα κτίρια θεωρήθηκαν τοπόσημα και αποφασίστηκε να ανακαινιστούν.
 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου