Loading...

Κατηγορίες

Κυριακή 23 Αύγ 2020
Γκόλφω
Κλίκ για μεγέθυνση

Ο Σπυρίδων Περεσιάδης  το 1893 ολοκληρώνει το θεατρικό έργο «Γκόλφω».





Βουκολικό δράμα του Σπυρίδωνος Περεσιάδου, ένα από τα εμβληματικά έργα του νεοελληνικού θεάτρου και αρχέτυπο του εγχώριου μελοδραματισμού. Αναφέρεται σ' ένα προδομένο έρωτα με τραγική κατάληξη, που εκτυλίσσεται σ' ένα ορεινό ελληνικό χωριό του 19ου αιώνα.

Η φτωχή και ορφανή Γκόλφω, μια όμορφη νεαρή βοσκοπούλα που ξενοδουλεύει υπηρετώντας τον τσέλιγκα Ζήση, γνωρίζει τον έρωτα στα μάτια ενός παλικαριού της περιοχής, του βοσκού Τάσου. Κι ενώ την πολιορκεί το αρχοντόπουλο της περιοχής, ο Κίτσος, εκείνη αρνείται τις προτάσεις του και παραμένει πιστή στους όρκους αγάπης που έχει ανταλλάξει με τον Τάσο. Οι δύο νέοι αρραβωνιάζονται και ετοιμάζονται να παντρευτούν, όταν ο Τάσος δέχεται πιεστικά προξενιά για την εξαδέλφη του Κίτσου και κόρη του τσέλιγκα, Σταυρούλα. Παρά την αρχική του άρνηση, ο Τάσος τελικά δελεάζεται από τη μεγάλη προίκα της Σταυρούλας και διώχνει την Γκόλφω. Η νεαρή κοπέλα απελπίζεται, χάνει τα λογικά της και καταριέται τον Τάσο. Λίγο πριν από τον γάμο τους, η παραλογισμένη πια Γκόλφω σηκώνει την κατάρα και τους εύχεται κάθε ευτυχία. Ο Τάσος κλονίζεται από το μεγαλείο του έρωτά της, αλλάζει γνώμη και τρέχει στο κατόπι της, είναι όμως αργά. Η Γκόλφω έχει φαρμακωθεί και ξεψυχά στα χέρια του. Ο Τάσος αυτοκτονεί στο πλευρό της.

Το έργο («δράμα ειδυλλιακόν» το χαρακτηρίζει ο συγγραφέας του) ολοκληρώθηκε στις 23 Αυγούστου 1893 από τον σχεδόν τυφλό Σπυρίδωνα Περεσιάδη (1854-1918) και παρουσιάσθηκε λίγες ημέρες αργότερα σε πανελλήνια πρώτη από ερασιτεχνικό θίασο στην Ακράτα, υπό την επίβλεψη του συγγραφέα, που είχε ξεκινήσει την επαγγελματική του καριέρα ως δημόσιος υπάλληλος. Η φήμη του έργου γρήγορα ξεπέρασε τα στενά όρια της Αιγιαλείας και στις 10 Αυγούστου 1894 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα από τον θίασο «Πρόοδος» του Δημήτρη Κοτοπούλη στο θέατρο «Παράδεισος». Την «Γκόλφω» υποδύθηκε η Βασιλεία Στεφάνου και τον «Τάσο» ο Θεοδόσης Πετάλας. Στις 26 Ιανουαρίου 1913 ανέβηκε για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρο «Εδέμ», από τον Εθνικό Δραματικό Θίασο και συνδυάστηκε με την παρουσία στη συμπρωτεύουσα του νικητή των Βαλκανικών Πολέμων, πρωθυπουργού Ελευθερίου Βενιζέλου.

Η «Γκόλφω» γνώρισε μεγάλη επιτυχία και στο εξωτερικό, σε πόλεις με έντονο ελληνικό στοιχείο (Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη, Οδησσό, Παρίσι). Τέτοια ήταν η απήχησή του έργου στο λαϊκό κοινό, ώστε να αποτελεί σε πολλές περιπτώσεις ασφαλές σωσίβιο για τους περιοδεύοντες θιάσους στην ελληνική επαρχία («μπουλούκια»), που τους εξασφάλιζε σχεδόν πάντα θεατές.

Το καλοκαίρι του 1967 η «Γκόλφω» επανήλθε στο προσκήνιο, μέσα από την παράσταση του «Λαϊκού Θεάτρου» του Μάνου Κατράκη στο Πεδίο του Άρεως. Το καλοκαίρι του 1974 στο Άλσος Παγκρατίου παρουσιάσθηκε μια ανατρεπτική διασκευή της «Γκόλφως», με τίτλο «Μια ζωή Γκόλφω» από το «Ελεύθερο Θέατρο», ένα νεανικό θίασο που έφερε νέο αέρα στο ελληνικό θέατρο στα χρόνια της χούντας. Μια ακόμη διασκευή με τίτλο «Goλfω Forever!» ανέβηκε το 2004 από τη θεατρική εταιρεία «Χώρος».

Η «Γκόλφω» μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο δύο φορές. Το 1914 από τον σμυρνιό σκηνοθέτη και παραγωγό Κώστα Μπαχατώρη, με την Ολυμπία Δαμάσκου και τον Ζάχο Θάνο στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Ο Μπαχατώρης ξόδεψε 100.000 δραχμές για τη βουβή «Γκόλφω», που θεωρείται η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Η πρεμιέρα του έργου δόθηκε στις 22 Ιανουαρίου 1915 στην Αθήνα.

Στις 28 Μαρτίου 1955 η «Γκόλφω» εμφανίστηκε για δεύτερη φορά στη μεγάλη οθόνη, σε σκηνοθεσία Ορέστη Λάσκου, με την Αντιγόνη Βαλάκου και τον Νίκο Καζή στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Έκοψε 115.285 εισιτήρια και κατατάχθηκε στην 3η θέση του καταλόγου με τις πιο εμπορικές ταινίες της χρονιάς. Η «Γκόλφω» του Λάσκου σηματοδότησε τη μόδα των «ταινιών-φουστανέλας», οι περισσότερες πολύ χαμηλής ποιότητας. Η «Γκόλφω» έχει την τιμητική της και στην κορυφαία ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Ο Θίασος» (1975). Συμβάλλει στην εξέλιξη του μύθου, καθώς παρουσιάζεται από ένα θεατρικό μπουλούκι.

Οι Ρόλοι της «Γκόλφως»

  • Τάσος
  • Γκόλφω
  • Αγωγιάτης
  • Κίτσος
  • Γιάννος
  • Αστέρω
  • Θανάσαινα
  • Δήμος
  • Γιαννούλα
  • Σταυρούλα
  • Βοσκοπούλα
  • Βοσκοπούλα
  • Ζήσαινα
  • Γεωργούλα

VIDEOS

Γκόλφω (1955)

----------------------------------

Γκόλφω. Η χαμένη ταινία ενός τυφλού συγγραφέα που έβλεπε… πριβέ ο βασιλιάς!

Όλοι γνωρίζουμε, λίγο πολύ, την ερωτική ιστορία ενός από τα πιο τραγικά ζευγάρια του ελληνικού ειδυλλιακού δράματος: του Τάσου και της Γκόλφως. Όμορφη σαν τα κρύα τα νερά η φτωχή Γκόλφω, πέφτει στον έρωτα του πλούσιου τσιφλικά Κίτσου, που μήτε να τον δει θέλει, μήτε να τον απαντήσει. Είναι δοσμένη ψυχή τε και σώματι στον –επίσης φτωχό, πλην τίμιο- Τάσο.

Ο δε Τάσος (όπου το τίμιος τίθεται υπό κρίση), ενώ είναι αρραβωνιασμένος με τη, Γκόλφω, ενδίδει στα προξενιά και στα λεφτά της ξαδέλφης του Κίτσου, Σταυρούλας. Κι εκεί αρχίζει το πολυπροβλημένο βουκολικό δράμα του πρωταγωνιστικού ζεύγους: κατάρες που εναλλάσσονται με ευχές, γέλια που διαδέχονται κλάματα, κρυφτό στα βουνά και στις ραχούλες, συγκλονιστικές εξομολογήσεις και φαρμακώματα. Το έργο που συνέθεσε ο συγγραφέας Σπυρίδων Περεσιάδης το 1893, παίχτηκε στο θέατρο από τα ονομαζόμενα μπουλούκια με μεγάλη απήχηση στο κοινό. Δεν είναι ευρέως γνωστό βέβαια ότι ο Περεσιάδης έγραψε όλα του τα έργα –μεταξύ αυτών και τη Γκόλφω-, ενώ είχε τυφλωθεί, από σοβαρά ατυχήματα που είχε στην παιδική του ηλικία (!).

 

Σημαντικό επίσης ότι η πρώτη κινηματογραφική μεταφορά του έργου στη μεγάλη οθόνη, για την Ελλάδα αποτελεί και την πρώτη (βουβής, βεβαίως) ταινία μεγάλου μήκους στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Ήταν την άνοιξη του 1914 όταν ξεκίνησαν τα γυρίσματα της ταινίας στις εξοχές του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας (!), στους πρόποδες του Χελμού και στον Πύργο Βασιλίσσης.

Γκόλφω. Η χαμένη ταινία ενός τυφλού συγγραφέα που έβλεπε... πριβέ ο βασιλιάς!

Οι ενδυμασίες παραδοσιακές και οι ηθοποιοί που συμμετείχαν ανέρχονταν στον διόλου ευκαταφρόνητο αριθμό των εκατό και προέρχονταν από τα –γνωστά, τότε- μπουλούκια που έπαιζαν το έργο σε αυτοσχέδια θέατρα της ελληνικής περιφέρειας. Λέγεται ότι η διασκευή του έργου και η προσαρμογή του για τον κινηματογράφο έγινε από άνθρωπο που ήρθε στην Ελλάδα από την Ευρώπη ειδικά για το σκοπό αυτό. Θρυλείται επίσης ότι προβλήθηκε –πριν προβληθεί στην Ελλάδα- και στο Παρίσι –ίσως γι’ αυτό και οι υπότιτλοι εκτός από την ελληνική γλώσσα, ήταν γραμμένοι και στη γαλλική!

Φαίνεται πως ενώ είχε ανακοινωθεί η προβολή της ταινίας στους ελληνικούς κινηματογράφους το καλοκαίρι του 1914, τα σχέδια άλλαξαν και η ταινία προβλήθηκε πρώτα στην Αίγυπτο το ίδιο καλοκαίρι, με διθυραμβικές κριτικές από τον Τύπο της εποχής για το νέο ξεκίνημα. Στην Ελλάδα τελικά προβλήθηκε αρχικώς στις 20 Ιανουαρίου 1915 για ένα και μόνο θεατή: το βασιλιά Κωνσταντίνο σε ιδιωτική προβολή στα ανάκτορα! Όπως έγραψε η εφημερίδα Σκριπ την επομένη, εις την Α. Μεγαλειότητα ήρεσε πολύ και μάλιστα εξέφρασε την επιθυμίαν Του, όπως κινηματογραφηθώσι και άλλα έργα.

Το επόμενο βράδυ πραγματοποιήθηκε ειδική προβολή την οποία παρακολούθησαν καλλιτέχνες και δημοσιογράφοι, παρόντων του πρίγκιπα Νικολάου, του πρωθυπουργού Ελευθερίου Βενιζέλου και του ιδίου του συγγραφέα Σπυρίδωνα Περεσιάδη, ο μόνος όστις δεν ηδύνατο να ίδη το επί της κινηματογραφικής ταινίας εκτελούμενο ποιητικόν του έργον καθότι τυφλός (εφημερίδα Σκριπ, 25/1/1915). Παράλληλα με την Γκόλφω προβλήθηκαν και άλλες ελληνικές ταινίες μικρού μήκους – κάτι σαν επίκαιρα – με τα μικρά παιδιά τη βασιλικής οικογένειας να διασκεδάζουν σε διάφορα σημεία της πρωτεύουσας, τα εγκαίνια έκθεσης του ζωγράφου Σκοτ από το βασιλιά και την περιήγηση επισήμων στο θωρηκτό Λήμνος.

Η επίσημη πρεμιέρα έγινε… σαν σήμερα, στις 22 Ιανουαρίου 1915 στον κινηματογράφο Πάνθεον της οδού Πανεπιστημίου στην Ομόνοια και συνεχίστηκε η προβολή της για επτά βράδια. Ακολούθησε η προβολή της Γκόλφως στον Πειραιά, στην Πάτρα, στη Θεσσαλονίκη και στο Ηράκλειο. Παρόλο που το αθηναϊκό κοινό αλλά και ο Τύπος το αγκάλιασαν σαν ένα ελπιδοφόρο πολλά υποσχόμενο εγχείρημα που θα μπορούσε να αναδείξει τον ελληνικό κινηματογράφο στο εξωτερικό, η ταινία καταποντίστηκε οικονομικά, αφού ο σκηνοθέτης και παραγωγός της λέγεται ότι είχε ξοδέψει το -αστρονομικό για την εποχή- ποσό των 100.000 δραχμών. Μετά από αυτό, ο ίδιος δεν συνέχισε την καριέρα του στον κινηματογράφο, αν και έμεινε στην ιστορία ως ένας από τους πρωτοπόρους του εν Ελλάδι.

Γκόλφω. Η χαμένη ταινία ενός τυφλού συγγραφέα που έβλεπε... πριβέ ο βασιλιάς!

Οσο για την ταινία ως αρχειακό υλικό; Δυστυχώς, κατά δήλωσή του, καταστράφηκε στα Νοεμβριανά του 1916, στις συρράξεις μεταξύ βενιζελικών και αντιβενιζελικών δυνάμεων.

Παρόλο που η ταινία δεν έτυχε ευρύτερης ανταπόκρισης, άνοιξε το δρόμο για το γύρισμα κι άλλων παρόμοιων κινηματογραφικών ταινιών, κατά τη δεκαετία ’50 -΄60 που ονομάστηκαν ταινίες φουστανέλας ελέω των ενδυματολογικών χαρακτηριστικών, τη βουκολική ζωή, τα ήθη και τα έθιμα της υπαίθρου.

Ακολούθησε, βεβαίως, και μια… δεύτερη Γκόλφω, που έκανε πρεμιέρα στις 28 Μαρτίου 1955, έκοψε 115.285 εισιτήρια και βγήκε στην 3η θέση σε 14 ταινίες. Τα εξωτερικά γυρίσματα έγιναν το 1954 στο χωριό Ζαχλωρού Καλαβρύτων. Η νέα έκδοση της ταινίας ήταν τελείως διαφορετική μορφή εξαιτίας της ηχητικής μορφής της που υπήρξε καθοριστική για την αποδοχή και απήχησή της στο κοινό.

Στη σκηνοθεσία ήταν ο Ορέστης Λάσκος και, μεταξύ άλλων, έπαιξαν οι Αντιγόνη Βαλάκου, Μίμης Φωτόπουλος, Γιώργος Γληνός, Νίκος Καζής, Κώστας Χατζηχρήστος, Θόδωρος Μορίδης, Κυβέλη Θεοχάρη.




 

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου