Ο Πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντιμίρ Πούτιν δήλωσε την Πέμπτη ότι η Μόσχα θα εργαστεί έτσι ώστε να ανακατευθύνει τις εξαγωγές ενέργειας προς την Ανατολή, την ώρα που η Ευρώπη προσπαθεί να μειώσει την εξάρτησή της.

Η Ρωσία προμηθεύει περίπου το 40% του φυσικού αερίου της ΕΕ. Οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τη Δύση, μετά την εισβολή στην Ουκρανία, έχουν πλήξει τις εξαγωγές, καθώς έχουν περιπλέξει τη χρηματοδότηση και τα λογιστικά των υφιστάμενων συμφωνιών.

Τα κράτη μέλη της ΕΕ προσπαθούν να βρουν νέους προμηθευτές, ενώ η ίδια η Ένωση συζητά για το ενδεχόμενο κυρώσεων στο ρωσικό φυσικό αέριο και πετρέλαιο. Έτσι, η Μόσχα προσπαθεί να δημιουργήσει στενότερους δεσμούς με την Κίνα, τον κορυφαίο καταναλωτή ενέργειας στον κόσμο, αλλά και άλλες ασιατικές χώρες.

«Οι αποκαλούμενοι εταίροι από μη φιλικές χώρες παραδέχονται ότι δεν θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν χωρίς ρωσικούς ενεργειακούς πόρους, συμπεριλαμβανομένου του φυσικού αερίου, για παράδειγμα», είπε ο Πούτιν σε κυβερνητική συνεδρίαση που μεταδόθηκε τηλεοπτικά.

«Δεν υπάρχει καμία λογική αντικατάσταση (για το ρωσικό αέριο) στην Ευρώπη τώρα», πρόσθεσε. Αξίζει στο σημείο αυτό να σημειώσουμε πως σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, το 45% του προϋπολογισμού της Ρωσίας το 2021 προήλθε από έσοδα από πετρέλαιο και φυσικό αέριο.

Ο Πούτιν είπε επίσης ότι η Ευρώπη, μιλώντας για διακοπή του ενεργειακού εφοδιασμού από τη Ρωσία, ανέβαζε τις τιμές και αποσταθεροποιούσε την αγορά.

Τόνισε ακόμη ότι η Ρωσία, η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το ένα δέκατο της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου και περίπου το ένα πέμπτο του φυσικού αερίου, θα χρειαστεί νέες υποδομές για να ενισχύσει τον ενεργειακό εφοδιασμό στην Ασία, διατάσσοντας την κυβέρνηση να παρουσιάσει ένα σχέδιο έως την 1η Ιουνίου, συμπεριλαμβανομένης της «επέκτασης της υποδομής μεταφορών σε χώρες της Αφρικής, της Λατινικής Αμερικής και της Ασίας Ειρηνικού».

Αναζήτησε επίσης περισσότερη σαφήνεια σχετικά με τη δυνατότητα συμπερίληψης δύο αγωγών – του Power of Siberia με προορισμό την Κίνα και του ανατολικού Sakhalin-Khabarovsk-Vladivostok στο ρωσικό ενοποιημένο σύστημα προμήθειας φυσικού αερίου.

Η σύνδεση αυτών των δρομολογίων στο ευρύτερο δίκτυο θα μπορούσε να επιτρέψει στη Ρωσία, να αλλάξει τις ροές φυσικού αερίου από την Ευρώπη στην Ασία και αντίστροφα.

 

Μπορεί να αντικατασταθεί η ευρωπαϊκή ζήτηση;

Όπως σημειώνει η Deutsche Welle, η Ρωσία, που αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο προμηθευτή πετρελαίου της Κίνας μετά τη Σαουδική Αραβία, θα ήθελε τα επόμενα χρόνια να ανέβει στην πρώτη θέση. Τον Φεβρουάριο άλλωστε οι δύο χώρες ανακοίνωσαν μια συμφωνία διάρκειας 30 ετών για την προμήθεια φυσικού αερίου στην Κίνα μέσω ενός νέου αγωγού.

Ένας άλλος στόχος του Κρεμλίνου είναι να αυξήσει σημαντικά τις πωλήσεις στην Ινδία, τον τρίτο μεγαλύτερο προμηθευτή πετρελαίου στον κόσμο. Για το 2021, οι μεγαλύτεροι προμηθευτές της χώρας ήταν το Ιράκ, η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, με τη Ρωσία να αντιπροσωπεύει μόλις το 2% των ινδικών εισαγωγών.

Όπως σημειώνει ο Φερνάντο Φερέιρα, γεωπολιτικός αναλυτής, μιλώντας στη DW, οι εμπορικές σχέσεις μεταξύ Μέσης Ανατολής και χωρών όπως η Κίνα και η Ινδία χρειάστηκαν δεκαετίες για να καλλιεργηθούν. «Νομίζω ότι και οι δύο θα είναι επιφυλακτικές στο να κλείσουν εντελώς την πόρτα στις χώρες της Μέσης Ανατολής υπέρ του ρωσικού πετρελαίου».

Μια ακόμη χώρα που θα μπορούσε να βοηθήσει τη Ρωσία, είναι το Πακιστάν. Η Ρωσία συμφώνησε άλλωστε να κατασκευάσει το Pakistan Stream, έναν αγωγό 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων που θα μεταφέρει LNG από το Καράτσι στα βόρεια της χώρας. Όπως και η γειτονική Ινδία, το Πακιστάν δεν έχει καταδικάσει την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

πηγη: https://tvxs.gr