Loading...

Κατηγορίες

Τρίτη 09 Φεβ 2021
Υπόθεση Λιγνάδη / H ώρα του εισαγγελέα
Κλίκ για μεγέθυνση

 


 

Τρία εικοσιτετράωρα μετά την παραίτηση του Δημήτρη Λιγνάδη από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, η οποία ακολούθησε τη δημοσίευση καταγγελίας του πρώην ηθοποιού Νίκου Σ. για τη σεξουαλική κακοποίησή του σε ηλικία 19 ετών από γνωστό σκηνοθέτη το 2005, η υπουργός Πολιτισμού συνέχιζε έως και χθες να υποστηρίζει σε δηλώσεις της πως δεν έχουν υπάρξει μέχρι στιγμής επώνυμες καταγγελίες που να αφορούν το πρόσωπο του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή της πρώτης κρατικής σκηνής της χώρας. Και επαναλαμβάνοντας γενικόλογα πως «μέσα σ’ αυτό το νοσηρό κλίμα, το οποίο αναπτύσσεται, είναι σημαντικό ότι αρχίζει να αποκαλύπτεται η κατάσταση αυτή, που δεν είναι μόνο ελληνικό δεδομένο, αλλά διεθνές. Είναι υγιές το απόστημα αυτό να σπάσει».

Το θέμα λαμβάνει πολιτικές διαστάσεις και, με αφορμή την παραίτηση Λιγνάδη, η τομεάρχης Πολιτισμού της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Σία Αναγνωστοπούλου, σε επίκαιρη ερώτησή της χθες προς την υπουργό Πολιτισμού, διερωτάται εάν η απόφαση ήταν δική της ή του πρωθυπουργού: «Η απόφασή σας επί δύο εβδομάδες να επιβληθεί η σιωπή για την υπόθεση αυτή και άρα η ευθύνη της συγκάλυψης, παρά την κραυγή των σπουδαστών και σπουδαστριών της Ανώτατης Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ήταν αποκλειστικά δική σας ή ενεργήσατε κατόπιν συνεννόησης με τον πρωθυπουργό, του οποίου, ως γνωστόν, επιλογή ήταν ο κ. Λιγνάδης;».

Την ίδια ώρα, το Εθνικό Θέατρο παραμένει ακέφαλο, καθώς, σύμφωνα με το καταστατικό του, η θητεία της αναπληρώτριας διευθύντριας  Έρις Κύργια έληξε ταυτόχρονα με αυτή του καλλιτεχνικού διευθυντή. Σύμφωνα με το ίδιο καταστατικό, χρέη καλλιτεχνικού διευθυντή μπορεί προσωρινά να ασκήσει ο πρόεδρος του Δ.Σ. Η Λίνα Μενδώνη, σε τηλεοπτική συνέντευξή της, απάντησε ότι «ο διάδοχος του κυρίου Λιγνάδη θα ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες. Ακόμη είναι πολύ νωρίς».

Μετά τη χθεσινή συνεδρίασή του, το Δ.Σ. του Εθνικού αρκέστηκε να ανακοινώσει πως συντάσσεται ως προς «την πλήρη διαλεύκανση κάθε ζητήματος, αμέσως ή εμμέσως τιθέμενου, από τη Δικαιοσύνη ή κάθε άλλη αρμόδια αρχή», σημειώνοντας πως δεν είχε περιέλθει σ’ αυτό «καμία αναφορά περιστατικού, πολλώ δε μάλλον καταγγελία στην οποία να κατονομάζεται ή να ενέχεται προσωπικά ο κ. Λιγνάδης κατά τη θητεία του στο Εθνικό Θέατρο ή σε προγενέστερο αυτής χρόνο».

Ο ΣΥΡΙΖΑ - Π.Σ. επισήμανε ότι «η κ. Μενδώνη, για να καλύψει τον κ. Λιγνάδη, είχε μιλήσει για φήμες και είχε δεσμευτεί ότι θα εξετάσει κάθε ενδεχόμενο εάν υπάρξει επώνυμη καταγγελία. Αφού για δύο εβδομάδες η Λ. Μενδώνη έκανε τα στραβά μάτια για την προσωπική επιλογή του Κ. Μητσοτάκη, σήμερα, ξαφνικά, ενώ δεν υπήρξε καμία επώνυμη καταγγελία, παρά μόνο μια ανώνυμη και ανατριχιαστική μαρτυρία ενός θύματος βιασμού στο 2020mag.gr που δεν κατονομάζει τον δράστη, έκανε δεκτή την παραίτησή του. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι πρόκειται για τραγική σύμπτωση. Περιμένουμε από την κ. Μενδώνη πλήρη ενημέρωση γιατί έκανε δεκτή την παραίτηση».

Το Τμήμα Πολιτισμού ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει ότι μετά τη «συνταρακτική (ανώνυμη) συνέντευξη για βαριά σεξουαλική κακοποίηση από καθηγητή του Εθνικού Θεάτρου το 2005, έχει φτάσει η ώρα του εισαγγελικού ελέγχου όχι μόνο για το πρόσφατο παρελθόν, αλλά σε βάθος χρόνου». Και υπενθυμίζει πως «οι καταστροφικές για τους θεσμούς συνέπειες του επιτελικού κράτους του Κ. Μητσοτάκη επιβεβαιώνονται με δραματικό τρόπο στην περίπτωση του Εθνικού Θεάτρου. «Ξήλωσε», με έναν νόμο και ένα άρθρο, τον νόμο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ σύμφωνα με τον οποίο η θέση των διευθυντών στα κρατικά θέατρα έπρεπε να τίθεται σε δημόσια προκήρυξη. Οι προσωπικές επιλογές έχουν κόστος. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού (Λ. Μενδώνη, Ν. Γιατρομανωλάκης) οφείλουν να ακολουθήσουν το παράδειγμα του Δ. Λιγνάδη. Ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες του επιτελικού κράτους του».

Από την πλευρά του, και το ΜέΡΑ25 καλεί την υπουργό Πολιτισμού να ανακοινώσει τον «πραγματικό λόγο παραίτησης» του Δημήτρη Λιγνάδη.

Υπό το βάρος των γεγονότων, καλλιτέχνες πραγματοποίησαν την Κυριακή το μεσημέρι ακτιβιστική παρέμβαση έξω από το Εθνικό Θέατρο, τυλίγοντας το κτήριο με αυτοκόλλητη κορδέλα η οποία έγραφε «Κάτι βρομάει στο ελληνικό θέατρο». Πρόκειται για καλλιτέχνες που θέλουν να κρατήσουν την ανωνυμία τους και δρουν ακτιβιστικά υπό της «Αφανούς Συμμετοχικής Εταιρείας», που ιδρύθηκε το 2019 και «υλοποιεί παρεμβατικές, συμμετοχικές καλλιτεχνικές δράσεις με πρόθεση να προκαλέσουν ταραχή στην κυρίαρχη συζήτηση για τον πολιτισμό», όπως αναφέρουν.

Η ώρα της Δικαιοσύνης

Την αυτεπάγγελτη παρέμβαση του εισαγγελέα αναμένει ο πρώην ηθοποιός Νίκος Σ., ο οποίος κατήγγειλε στην ιστοσελίδα 2020mag.gr και τη Ναταλί Χατζηαντωνίου τη σεξουαλική κακοποίησή του σε ηλικία 19 ετών, το 2005, από γνωστό σκηνοθέτη. Σε περίπτωση μη παρέμβασης, πρόκειται να καταθέσει μήνυση εις βάρος του.

«Λόγω της σοβαρότητας της κατάστασης περιμένουμε από τη Δικαιοσύνη να επιδείξει τα αντανακλαστικά που προσφάτως έχει επιδείξει και σε άλλες παρόμοιες περιπτώσεις και να κινηθεί αυτεπαγγέλτως, οπότε σε αυτή την περίπτωση θα έχει στη διάθεσή της όλα τα στοιχεία για να εκτιμήσει τι προκύπτει και για ποια εγκλήματα μπορεί να ασκηθούν διώξεις» δήλωσε ο δικηγόρος του καταγγέλλοντος Γιάννης Βλάχος.

 

Στην επιστολή παραίτησής του ο Δημήτρης Λιγνάδης αναφέρεται σε «τοξικό κλίμα φημών, υπονοούμενων, διαρροών και αναφορών γύρω από το πρόσωπό μου, χωρίς μάλιστα να υπάρξει οποιαδήποτε επίσημη καταγγελία», όπως λέει, προσθέτοντας πως «η παραίτησή μου αυτή μου επιτρέπει να προχωρήσω χωρίς να δεσμεύω ή να δεσμεύομαι πλέον θεσμικά και να ασκήσω κάθε νόμιμο δικαίωμά μου έναντι όσων επέλεξαν να με στοχοποιήσουν εξυπηρετώντας την οποιαδήποτε σκοπιμότητα».

Τον δρόμο της Δικαιοσύνης φαίνεται να παίρνουν και άλλες επώνυμες καταγγελίες, καθώς χθες κατατέθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, στην Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας μήνυση για σεξουαλική κακοποίηση εις βάρος θεατρικού σκηνοθέτη. Σύμφωνα με τις ίδιες καταγγελίες, ο μηνυτής, που δεν προέρχεται από τον θεατρικό χώρο, καταγγέλλει αποπλάνηση και βιασμό σε ηλικία 15 ετών.

Οι πρώτες αποπομπές

Έως αργά χθες το βράδυ το Πειθαρχικό Συμβούλιο του ΣΕΗ, στην πρώτη του συνεδρίαση, εξέταζε τη σωρεία καταγγελιών που έχουν φτάσει στο σωματείο.

Την ίδια ώρα ερωτήματα εγείρει το γεγονός ότι το Φεστιβάλ Αθηνών αποπέμπει από παραγωγή του τον Γιώργο Κιμούλη, που καταγγέλθηκε για φραστική επίθεση και «προσβολή προσωπικότητας». Σημειώνεται ότι για την παραγωγή του «Φιλοκτήτη», σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις, όπου ο Γ. Κιμούλης θα πρωταγωνιστούσε, το Φεστιβάλ διευκρίνισε πως «βρίσκεται σε συνεννόηση για την εξασφάλιση νέας συμφωνίας για το φετινό πρόγραμμα, με το ίδιο ή με άλλο έργο, με γνώμονα τη διασφάλιση των υπόλοιπων μελών του θιάσου».

Ταυτόχρονα η ΕΡΤ, σε ανακοίνωσή της αναφορικά με την τηλεοπτική εκπομπή «Χαιρέτα μου τον Πλάτανο» υπογραμμίζει πως «ο ηθοποιός για τον οποίο έχουν υποβληθεί επώνυμες καταγγελίες προς έλεγχο στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών από σήμερα δεν θα μετέχει πλέον στα γυρίσματα της σειράς».

Αναφορικά με νομοθετικές ρυθμίσεις σχετικά με την εξάλειψη της βίας και της παρενόχλησης σε εργασιακούς χώρους, πενήντα βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ - Π.Σ. κατέθεσαν χθες ερώτηση, με πρωτοβουλία της Μ. Ξενογιαννακοπούλου, προς τους υπουργούς Εσωτερικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Σε ανακοίνωσή της η ΠΟΘΑ αναφέρει, μεταξύ άλλων, πως «είμαστε αδιαπραγμάτευτα και με όλες μας τις δυνάμεις στο πλευρό κάθε θύματος που μιλά ή που θέλει να μιλήσει. Τα σωματεία μας παρέχουν ασφάλεια, στήριξη και εχεμύθεια. Η κάθαρση του χώρου είναι επιτακτική και μας αφορά όλους άμεσα».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η παραίτηση Λιγνάδη συνέβαινε σχεδόν ταυτόχρονα με την έναρξη της live streaming πρεμιέρας του έργου «Μολιέρος» του Μπουλγκάκοφ σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού. Με χθεσινή ανάρτησή του ο Δ. Λιγνάδης έκανε γνωστό ότι σκοπεύει να απενεργοποιήσει τον λογαριασμό του στο Facebook για «λόγους καθαριότητας», όπως εξήγησε!

Πηγη: https://www.avgi.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου