Η εφαρμογή του TikTok, παρά το γεγονός πως είναι σχετικά καινούρια, αφού εμφανίστηκε το 2017, ήταν η δημοφιλέστερη εφαρμογή τόσο το 2019, όσο και το 2020. Μάλιστα, ήταν η έβδομη εφαρμογή στη λίστα με αυτές που έχουν «κατεβάσει» περισσότερο οι χρήστες, για τη δεκαετία του 2010.

Μέχρι το τέλος του 2022, εκτιμάται πως θα φτάσει περίπου τα 2 δισεκατομμύρια χρήστες, αποτελώντας έτσι έναν πραγματικό ανταγωνιστή του Facebook, του πιο δημοφιλούς μέσου κοινωνικής δικτύωσης παγκοσμίως.

Πώς όμως το κατάφερε αυτό, μέσα σε λίγα μόλις χρόνια; Σύμφωνα με τον Guardian, πρόκειται για μια σειρά έξυπνων επιλογών: εύχρηστα εργαλεία δημιουργίας βίντεο, τα οποία θολώνουν τη γραμμή μεταξύ δημιουργού και καταναλωτή, τεράστια «βιβλιοθήκη» μουσικής που επιτρέπει σε έφηβους να «ντύσουν» τα βίντεό τους χωρίς να νοιάζονται για τα πνευματικά δικαιώματα, διαφημιστική καμπάνια δισεκατομμυρίων δολαρίων που κατάφερε να «κλέψει» χρήστες.

Το πιο ισχυρό εργαλείο όμως που διαθέτει η πλατφόρμα για να τραβά τους χρήστες και να τους κρατά αγκιστρωμένους, είναι το «FYP» (For Your Page), και ο αλγόριθμος που το συμπληρώνει.

Πρόκειται για την προεπιλεγμένη οθόνη που βλέπουν οι νέοι χρήστες κατά το άνοιγμα της εφαρμογής. Ακόμα κι αν κάποιος δεν ακολουθεί άλλο λογαριασμό, θα δει την αρχική του γεμάτη με μια ατελείωτη ροή σύντομων βίντεο, τα οποία έχουν επιλεχθεί από τα δημοφιλέστερα εκείνη την περίοδο.

Η συγκεκριμένη απόφαση έδωσε ώθηση στην εταιρεία, συγκριτικά με το facebook και το Twitter. Αν κάποιος λογαριασμός σε αυτές τις πλατφόρμες δεν ακολουθεί κανέναν, είναι πραγματικά μόνος, ωστόσο το Tik Tok ασχολείται με αυτό από την πρώτη μέρα.

Το «μυστικό» όμως είναι αυτό που συμβαίνει στη συνέχεια. Καθώς ο χρήστης «εξερευνά» αυτή την αρχική σελίδα, η σύνθεση των βίντεο σταδιακά αλλάζει. Η πλατφόρμα από ένα σημείο και μετά γίνεται «περίεργα» καλή στο να προβλέπει ποια βίντεο θα προκαλέσουν το ενδιαφέρον του χρήστη.

Τι λέει η εταιρεία για τον συγκεκριμένο αλγόριθμο; «Οι προτάσεις βασίζονται σε διάφορους παράγοντες», ανέφερε το 2020, «συμπεριλαμβανομένων διάφορων πραγμάτων, όπως αλληλεπιδράσεις χρηστών, π.χ τα βίντεο που σας αρέσουν ή μοιράζεστε, λογαριασμοί που ακολουθείτε, σχόλια που δημοσιεύετε και περιεχόμενο που δημιουργείτε, πληροφορίες των βίντεο, οι οποίες ενδέχεται να περιλαμβάνουν λεπτομέρειες όπως λεζάντες, ήχους και hashtag, ρυθμίσεις συσκευής και λογαριασμού όπως η προτίμηση γλώσσας, η ρύθμιση χώρας και ο τύπος συσκευής».

Ωστόσο, ο τρόπος που σταθμίζονται όλες αυτές οι πληροφορίες και οι ακριβείς παράγοντες που οδηγούν ένα βίντεο να εμφανιστεί στη ροή του χρήστη, παραμένουν ασαφείς, σύμφωνα με ειδικούς. Μια βασική καινοτομία που παρατηρείται είναι πως, σε αντίθεση με παλαιότερους αλγόριθμους που αφορούσαν προτάσεις, το Tik Tok δεν περιμένει απλώς τον χρήστη να υποδείξει ότι του αρέσει ένα βίντεο.

Αντιθέτως, φαίνεται πως δοκιμάζει κανονικά τις δικές του προβλέψεις, δείχνοντας βίντεο που θεωρεί πως θα είναι ευχάριστα στον χρήστη, μετρώντας τις αντιδράσεις. Ουσιαστικά, πειραματίζεται. «Πιέζει τα όρια των ενδιαφερόντων σας και παρακολουθεί τον τρόπο με τον οποίο ασχολείστε με αυτά τα νέα βίντεο που εμφανίζει στη σελίδα σας για εσάς», λέει ο Stokel-Walker, συγγραφέας του βιβλίου «TikTok Boom», στον Guardian. «Αν νομίζει ότι σας αρέσουν τα βίντεο σχετικά με τη Formula 1, μπορεί να σας δείξει μερικά βίντεο σχετικά με τα
supercars».

Αυτός ο πειραματισμός δεν αφορά μόνο τα ενδιαφέροντα του κοινού, αλλά αποτελεί σημαντικό μέρος όσων προσφέρει η πλατφόρμα στους δημιουργούς. Το TikTok «σερβίρει» κάθε μεμονωμένο βίντεο σε μια ομάδα ατόμων. Σύμφωνα με ειδικούς που μίλησαν στο βρετανικό μέσο, ο αριθμός των χρηστών που θα φτάσει ένα βίντεο αυξάνεται μετά από κάθε «επιτυχημένο» γύρο, όταν δηλαδή η πλειοψηφία των χρηστών είχε θετικές αλληλεπιδράσεις με το βίντεο.

Αυτό σημαίνει πως κάθε χρήστης θεωρητικά έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει παγκόσμια φήμη. Ακόμη κι αν δεν τον ακολουθεί κανείς, τα βίντεό του μπορούν να φτάσουν στη σελίδα κάποιου, προσεγγίζοντας θεατές αρκετά γρήγορα. Μάλιστα, η ταχύτητα των βίντεο βοηθά το TikTok να εμπλουτίζει τα δεδομένα που έχει. «Σκεφτείτε πόσα βίντεο παρακολουθείτε σε μια ώρα στο YouTube», λέει ο Stokel-Walker, «και τα δεδομένα που δημιουργούν για εσάς – σε σχέση με πόσα μπορείτε να παρακολουθήσετε στο TikTok».

Το FYP ωστόσο δεν είναι μαγικό, και μπορεί κάποιες φορές να αποτύχει. Οι νέοι χρήστες της εφαρμογής άλλωστε θα παρατηρήσουν πως έχει εμμονή με τη συλλογή προσωπικών δεδομένων, «ικετεύοντας» για πρόσβαση στη λίστα επαφών και την παρακολούθηση των βίντεο. Εάν οι χρήστες αρνηθούν, το TikTok αναγκάζεται να παρουσιάσει την πιο πιθανή γενική έκδοση της ροής για κάθε χρήστη, προσαρμοσμένη σε όσα δεδομένα διαθέτει.

Αν όμως ο αλγόριθμος «πετύχει», τότε το TikTok μοιάζει παντοδύναμο. Μπορεί να στείλει μέχρι και μηνύματα «προειδοποίησης» σε χρήστες που περνούν όλη τη μέρα σε αυτό, «να αφήσουν το κινητό κάτω».

Το Facebook και το Instagram φαίνεται πως θα προσπαθήσουν να κάνουν αλλαγές, έτσι ώστε να εμποδίσουν το ΤikTok να γνωρίσει την πρωτοκαθεδρία. Ανακοίνωσαν πως θα  δείχνουν στους χρήστες περιεχόμενο από άτομα που δεν ακολουθούν, με αναρτήσεις φίλων ενδιάμεσα, ή «θαμμένες» σε μια ξεχωριστή ροή δεδομένων. Υπήρξαν αντιδράσεις, το αφεντικό του Instagram Adam Mosseri αναγκάστηκε να ζητήσει συγνώμη, λέγοντας πως θα πάρει πίσω κάποιες από τις αλλαγές, ωστόσο αυτό φαίνεται πως είναι το μέλλον.

Υπάρχει ωστόσο κάτι που το TikTok πρέπει να βελτιώσει, αν θέλει να κυριαρχήσει. Μπορεί να κερδίζει την προσοχή των χρηστών, αλλά δεν λαμβάνει αρκετά χρήματα από αυτό. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 2021 η εφαρμογή κέρδισε 4 δισεκατομμύρια δολάρια, λιγότερο από το 5% των εσόδων του Facebook.
Αν καταφέρει να ξεπεράσει κι αυτό το «πρόβλημα», τότε θα μοιάζει πανίσχυρο.

πηγη: https://tvxs.gr