Loading...

Κατηγορίες

Τρίτη 23 Απρ 2024
Εκατοντάδες επαγγελματίες του σινεμά κατά του ν/σ του ΥΠΠΟ
Κλίκ για μεγέθυνση

 

 
Ποια η θέση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου στην καμπάνια "Save Greek Cinema", η οποία εναντιώνεται στην επερχόμενη συγχώνευση του ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας) με το ΕΚΚ (Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου), κάτω από έναν ενιαίο φορέα;

Δεν είναι ούτε ένας ούτε δύο - ήδη έχουν συγκεντρωθεί περισσότερες από 300 υπογραφές από ηθοποιούς, σκηνοθέτες, κινηματογραφιστές, εργαζόμενους στον χώρο του κινηματογράφου γενικότερα, ως αποτέλεσμα της καμπάνιας "Save Greek Cinema", η οποία εναντιώνεται στην επερχόμενη συγχώνευση του ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας) με το ΕΚΚ (Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου), κάτω από έναν ενιαίο φορέα, για τον οποίο πολύς λόγος γίνεται- έχουμε γράψει πολυσέλιδο ρεπορτάζ -και πρόκειται να έρθει στη Βουλή ως νόμος από το ΥΠΠΟ πολύ άμεσα. Και το όνομα αυτού: «Δημιουργική Ελλάδα: ενίσχυση του κινηματογραφικού, οπτικοακουστικού και δημιουργικού τομέα, ίδρυση φορέα για το βιβλίο και λοιπές διατάξεις για τον σύγχρονο πολιτισμό».

Είναι πραγματικά πολύ εύκολο να βρίσκουμε ευφάνταστους τίτλους, πίσω από τους οποίους τελικά δεν είναι και τόσο "φαντασμαγορικά" (για να χρησιμοποιήσουμε κι έναν κινηματογραφικό όρο) τα πράγματα όσο θέλει να τα παρουσιάσει η κυβέρνηση και το ΥΠΠΟ. Η κίνηση "Save Greek Cinema", με τη στήριξη πλέον εκατοντάδων εργαζόμενων στο χώρο του ελληνικού σινεμά (σ.σ. που έχουν ήδη παραδώσει στην Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το κείμενο μαζί με τις υπογραφές που το συνοδεύουν) δηλώνουν: «Το νομοσχέδιο προτείνει τη συγχώνευση φορέων με εντελώς διαφορετικούς ρόλους, αφού το ΕΚΚ ως πολιτιστικός φορέας έχει καθοριστικό ρόλο στη χρηματοδότηση του Ελληνικού Κινηματογράφου από το αρχικό στάδιο της ιδέας, ενώ το ΕΚΟΜΕ, ως επενδυτικός φορέας, χωρίς καλλιτεχνικά κριτήρια, επιστρέφει μέρος του κόστους σε ολοκληρωμένες παραγωγές, δηλαδή σε παραγωγές κάθε είδους, από όλον τον κόσμο, που έχουν ήδη διασφαλίσει το απαιτούμενο κεφάλαιο.

«Δεν διασφαλίζεται πουθενά η κρατική χρηματοδότηση της κινηματογραφικής δημιουργίας»

»Διαβάζοντάς το, καταλαβαίνει κανείς ξεκάθαρα τις προθέσεις της κυβέρνησης, καθώς δεν διασφαλίζεται πουθενά η κρατική χρηματοδότηση της κινηματογραφικής δημιουργίας. Στην πράξη, η πρόταση νόμου καταργεί το ΕΚΚ, τον μοναδικό φορέα στήριξης του κινηματογράφου στην Ελλάδα. Το νέο μόρφωμα – υπερ-οργανισμός αντιμετωπίζει τον κινηματογράφο και κάθε οπτικοακουστικό έργο με αγοραία αντίληψη, ως επενδυτικό σχέδιο και τουριστικό προϊόν για τους εγχώριους και ξένους επενδυτές. Η έννοια “δημιουργία” μπαίνει πλέον σε εισαγωγικά, καθώς μετατρέπεται ολοκληρωτικά σε “παραγωγή”.

»Η εθνική κινηματογραφία, αφενός ταυτίζεται ως “προϊόν” με την τηλεόραση, αφετέρου εξαϋλώνεται κάτω από την ομπρέλα του όρου “οπτικοακουστικό”, που χωράει από βιντεοπαιχνίδια, μέχρι εφαρμογές μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Μέσα σε αυτό το σκεπτικό, είναι προφανές ότι ο δημιουργός, κινηματογραφιστής, ντοκιμαντερίστας, μικρομηκάς δεν θα βρει καμία θέση. Ζητάμε ΑΜΕΣΗ ΚΑΙ ΟΡΙΣΤΙΚΗ απόσυρση του νομοσχεδίου από την κυβέρνηση. Για εμάς είναι αδιαπραγμάτευτος ο ρόλος του ΕΚΚ ως φορέα στήριξης της καλλιτεχνικής δημιουργίας, και θεωρούμε απολύτως αναγκαίο να ενισχυθεί με πόρους αντίστοιχους του ρόλου του.

 

»Καλούμε την κινηματογραφική κοινότητα να σταθεί απέναντι σε αυτό το μόρφωμα που βάζει ταφόπλακα στην κινηματογραφική τέχνη στην Ελλάδα. Αυτή η καταστροφική επιλογή δεν αφορά μόνο τους συντελεστές και τους εργαζόμενους στον οπτικοακουστικό χώρο, αλλά τον κάθε πολίτη».

«Ασάφεια γύρω από τον διαμοιρασμό του χρηματοδοτικού προϋπολογισμού»

Από την πλευρά της, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ) διοργάνωσε προχθές δημόσια παρέμβαση με θέμα ακριβώς αυτόν τον «υπερθεσμό» που θα ενώνει ΕΚΟΜΕ και ΕΚΚ. Στη συζήτηση συμμετείχαν: ο πρόεδρος της ΕΑΚ, σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος, η σκηνοθέτις και μέλος της ΕΑΚ Ελίνα Ψύκου, ο σκηνοθέτης και πρώην πρόεδρος της ΕΑΚ Γιώργος Τσεμπερόπουλος, ο παραγωγός και μέλος της ΕΑΚ Γιώργος Καρναβάς και η ηθοποιός και μέλος της ΕΑΚ Κόρα Καρβούνη. Το παρόν στην εκδήλωση έδωσαν ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ, Λεωνίδας Χριστόπουλος (που δεν είναι λίγοι όσοι υποστηρίζουν πως δικής του έμπνευσης είναι το εν λόγω νομοσχέδιο και μάλιστα, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί θα είναι ο ίδιος επικεφαλής του υπερφορέα), ο Πρόεδρος του ΕΚΚ, Μάρκος Χολέβας, εκπρόσωποι σωματείων και φορέων, πολιτικοί, καλλιτέχνες και δημοσιογράφοι.

«Ο σύντομος βίος του ΕΚΟΜΕ ήταν γεμάτος παθογένειες»

Από τη μεριά μας, είχαμε καταθέσει μία και μόνη ερώτηση: «ποιο θα μπορούσε να είναι το χειρότερο σενάριο; Ποιος είναι δηλαδή ο μεγαλύτερος φόβος των ομιλητών για τα όσα πρόκειται να συμβούν;».

Η συζήτηση ξεκίνησε ακριβώς με αυτό το ερώτημα ως αφετηρία. Ο κ. Χαρίτος επεσήμανε την κεντρική γραμμή της ΕΑΚ, ότι, δηλαδή, καταρχάς φαινεται πως η Ακαδημία δεν αντιτίθεται στην ενοποίηση των δύο φορέων ως μία πρώτη κίνηση στο πλαίσιο χάραξης μιας ενιαίας εθνικής πολιτικής για τον κινηματογράφο και τις οπτικοακουστικές παραγωγές. Ωστόσο, «αναγνωρίζουμε μια βασική αδυναμία στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, την ασάφεια γύρω από τον διαμοιρασμό του χρηματοδοτικού προϋπολογισμού του νέου φορέα μεταξύ των επιμέρους πυλώνων του και ειδικότερα μεταξύ των επιλεκτικών και αυτόματων προγραμμάτων» τόνισε ο κ. Χαρίτος. «Και μπορεί πολλές από τις παρατηρήσεις και επισημάνσεις της ΕΑΚ να ελήφθησαν υπόψη στη δημόσια διαβούλευση, παρόλα αυτα παραμένουν σημαντικά κενά και γκρίζα σημεία» συμπλήρωσε.

«Νομοσχέδιο το οποίο τηρεί σιγή ιχθύος για τα επιλεκτικά προγράμματα χρηματοδότησης»

Η κ. Ψύκου είπε πως όλοι οι ενεργοι κινηματογραφιστές ήθελαν εδώ και χρόνια το ΕΚΚ να λειτουργήσει καλύτερα αφενός και πως «η τελευταία 15ετία είναι μία περίοδος εξωστρέφειας για το ελληνικό σινεμά» αφετέρου.

«Τώρα έρχεται ένα νομοσχέδιο, του οποίου περίπου τα 2/3 αφορούν τη λειτουργία του cash rebate. Με άλλα λόγια έχουμε ένα νομοσχέδιο το οποίο, για άγνωστο λόγο, τηρεί σιγή ιχθύος για τα επιλεκτικά προγράμματα χρηματοδότησης που έως τώρα διαχειριζόταν το ΕΚΚ. Οντως ο σύντομος βίος του ΕΚΟΜΕ ήταν γεμάτος παθογένειες τις οποίες το νομοσχέδιο προσπαθεί να διευθετήσει. Ομως για την ελληνική κινηματογραφική κοινότητα η προστασία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και αυτού του οποίου σηματοδοτεί είναι ζήτημα υπαρξιακό και πολλαπλάσιας βαρύτητας. Αυτό που ζητάμε είναι να διασφαλιστεί ρητά στο νομοσχέδιο η λειτουργία και η αυτοτέλεια των επιλεκτικών προγραμμάτων» είπε, τονίζοντας πως «το νομοσχέδιο δεν παρέχει κανένα εχέγγυο ότι η σύζευξη των δύο φορέων συνιστά μια ουσιαστική χάραξη ενιαίας κινηματογραφικής πολιτικής».

«Η υποχρηματοδότηση του ΕΚΚ "πληγή της ελληνικής κινηματογραφίας"»

Ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος αναφέρθηκε στην πάγια υποχρηματοδότηση του ΕΚΚ ως πληγή της ελληνικής κινηματογραφίας, που παρά το γεγονός αυτό, κατορθωνει και κάνει "μικρά θαύματα" (σ.σ. και δεν είχε διόλου άδικο). Μάλιστα αναφέρθηκε πως μπορεί στις προθέσεις του νέου νομσχεδίου να είναι η ενίσχυση του ΕΚΚ, ωστόσο αυτό που ξέρουμε είναι ότι «οι αμοιβές του διοικητικού συμβουλίου θα κοστίσουν στον φορολογούμενο 453.000 ευρώ τον χρόνο (από 12.500 που κοστίζει σήμερα το Δ.Σ του ΕΚΚ), τη στιγμή που δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη σχετικά με τη χρηματοδότηση του νέου φορέα». Από τη μεριά του (των παραγωγών δηλαδή), ο κ. Καρναβάς είπε πως «ανακοινώθηκε ότι ο ΕΚΟΜΕ θα σταματήσει στις 5 Μαΐου για να γίνει η μετάβαση, χωρίς να ξέρουμε πόσο θα είναι το μεσοδιάστημα και τι θα συμβεί στη διάρκειά του, αντιμετωπίζουμε σοβαρότατο ζήτημα με τις χρηματοδοτήσεις των ήδη εγκεκριμένων ταινιών μας, ενώ οι παραγωγοί θα είμαστε στις Κάννες το Μάη, προσπαθώντας να καθησυχάσουμε τους ξένους συνεργάτες μας».

«Έχουμε ένα αποτελεσματικό υποχρηματοδοτούμενο ΕΚΚ κι ένα μη αποτελεσματικό αλλά οικονομικά προικισμένο ΕΚΟΜΕ. Αυτά τα δυο θα συνενωθούν και αναρωτιόμαστε ποιο θα παρασύρει το άλλο; Ποιοι θα στελεχώσουν το καλά αμοιβόμενο ΔΣ; Θα το στελεχώσουν άτομα με γνώση στα οπτικοακουστικά ή θα προκύψει από το πελατειακό κράτος;» ήταν κάποιες από τις ερωτήσεις της κ. Ψύκου προς τον κ. Χριστόπουλο, ο οποίος απάντησε λέγοντας τη λέξη -κλειδι που τόσο μα τόσο συχνά την ακούγαμε σαν πρωτοήρθαν τα μνημόνια: «εξορθολογισμός»! «Εξορθολογισμός» στα έξοδα και ΕΚΚ και ΕΚΟΜΕ θα πάνε μαζί εκεί που ανήκουν: κάτω από το ΥΠΠΟ.

Τελειώνοντας ο κ Χαρίτος, αφού κάλεσε τον υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού Χ. Δήμα να χαρακτηρίσει και τους χειμερινούς κινηματογράφους ως διατηρητέους «για να έχουμε και κάπου να παίζουμε τις ταινίες μας», επεσήμανε ότι υπάρχει αρκετός χρόνος για τελικές διορθώσεις και διευκρινίσεις στο νομοσχέδιο, καθώς υπάρχουν ακόμα πολλές ασάφειες... Πολύς χρόνος; Το νομοσχέδιο, εν τω μεταξύ, ψηφίζεται την Τετάρτη 24 Απριλίου.

από:  https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου