Loading...

Κατηγορίες

Παρασκευή 15 Απρ 2022
Η ελληνική παρουσία στο 75ο Φεστιβάλ των Κανών
Κλίκ για μεγέθυνση







«Dodo» του Πάνου Κούτρα

IMDB


15.04.2022, 16:02
 
Ανάμεσα στις παγκόσμιες πρεμιέρες και το «Dodo» του Πάνου Κούτρα που αναμετριέται με το πραγματικό και το φανταστικό και κινείται στο όριο λογικής και τρέλας.

Είναι η πέμπτη ταινία του, μετά την «Επίθεση του γιγαντιαίου μουσακά», την «Αληθινή ζωή», τη «Στρέλλα» και το «Xenia», και θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο φετινό 75ο Φεστιβάλ των Κανών. Το «Dodo» του Πάνου Κούτρα ολοκληρώθηκε μέσα στους εγκλεισμούς της πανδημίας, με ό,τι αυτό σημαίνει: κρούσματα, σταματήματα, ξαναξεκινήματα, δυσκολίες.

Ολοι όμως οι συμμετέχοντες είχαν εμπιστοσύνη στην παραγωγή και φυσικά στον ίδιο τον σκηνοθέτη, σε μια ταινία που είναι 100% Κούτρας: έμπνευση, σενάριο και σκηνοθεσία. Μία ταινία ίσως για μια μυθική χώρα «των θαυμάτων» κάποιας Αλίκης; Ισως για τρυφερά πλάσματα, όπως το πουλί Ντόντο, που έχει ήδη εξαφανιστεί από τον 17ο αιώνα, ακριβώς επειδή δεν φοβόταν τους ανθρώπους και έγινε εύκολα λεία τους; Ισως μία ταινία για το τι θα μπορούσε να μη συμβεί, αν δεν συνέβαιναν όλα όσα τελικά συνέβησαν;...

Π. Χ. Κούτρας

Το «Dodo» συμμετέχει στο επίσημο πρόγραμμα Cannes Premier του φετινού Φεστιβάλ και εκεί θα μας αποκαλύψει για πρώτη φορά τα μυστικά του. Ωστόσο ξέρουμε κάπως τη βασική ιστορία, που αναμετριέται με το πραγματικό και το φανταστικό και κινείται στο όριο λογικής και τρέλας: Ενα Ντόντο, αν και έχει εξαφανιστεί πάνω από 300 χρόνια, εμφανίζεται ξαφνικά στο κτήμα μιας οικογένειας, λίγο έξω από την Αθήνα, λίγο πριν από τον σωτήριο γάμο της κόρης τους με έναν πλούσιο κληρονόμο. Παίζουν, μεταξύ άλλων, οι Τζομάνα Αλχασάν, Πολύδωρος Βογιατζής, Νίκος Γκέλια, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Σμαράγδα Καρύδη, Αχμάντ Κοντάρ, Τζεφ Μοντάνα, Αγγελος Παπαδημητρίου, Τζώρτζης Παπαδόπουλος, Κρις Ραντάνοφ, Μαριέλλα Σαββίδου, Ακης Σακελλαρίου.

«Είμαι υπέρ ενθουσιασμένη που θα πάμε στις Κάνες! Η Αθήνα εμπνέει δημιουργία διεθνώς. Ανυπομονώ να περπατήσω στο κόκκινο χαλί της γαλλικής Ριβιέρας», μας λέει η Τζεφ Μοντάνα, η οποία θα βρεθεί στις Κάνες για διπλό λόγο, ή μάλλον για διπλό ρόλο: εκτός από το «Dodo», η ίδια συμμετέχει ως ηθοποιός (μαζί με τους Γιώργο Καραμίχο, Εφη Κάντζα, Γιώργο Πυρπασόπουλο) και στο «Crimes of the Future», τη νέα ταινία (και ίσως από τις πιο σκληρές του εξ όσων γνωρίζουμε) του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, που συμμετέχει στο Διαγωνιστικό του φεστιβάλ διεκδικώντας τον Χρυσό Φοίνικα. Η ταινία (με πρωταγωνιστές τους Βίγκο Μόρτενσεν, Λέα Σεϊντού, Κρίστεν Στιούαρτ κ.ά.) έκανε γυρίσματα εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Αττική, έχει συμπαραγωγό τον Πάνο Παπαχατζή (Argonauts SA) και μάλιστα χρηματοδοτήθηκε και από το ΕΚΚ.

Γυρίσματα στη χώρα μας έκανε και το «Triangle of Sadness», η νέα σάτιρα του Σουηδού Ρούμπεν Εστλουντ, που είχε βραβευτεί στις Κάνες για τις δύο προηγούμενες ταινίες του «Force Majeure» (Ανωτέρα βία), «The Square» (Το Τετράγωνο) – για την τελευταία έλαβε και τον Χρυσό Φοίνικα (2017). Τώρα, τον διεκδικεί και πάλι. Στην ταινία συμμετέχουν ως συμπαραγωγοί οι Γιώργος Καρναβάς και Κωνσταντίνος Κοντοβράκης (Heretic). Την ελληνική παρουσία φέτος στις Κάνες συμπληρώνει η ταινία «Burning Days» σε σκηνοθεσία Εμίν Αλπες, επίσης με Ελληνα συμπαραγωγό (Γιώργος Τσούργιαννης, Horsefly Films), που διαγωνίζεται στο πρόγραμμα Ενα Κάποιο Βλέμμα (Un Certain Regard).

Αξίζει να σημειώσουμε πως στο ίδιο τμήμα διαγωνίζεται και η ταινία «Tchaikovsky’s Wife» (δεν ξέρω καν αν μπορούμε να λέμε αυτό το όνομα στην Ελλάδα, αλλά θα το τολμήσουμε!) του Κίριλ Σερεμπρένικοφ. Ο Ρώσος σκηνοθέτης, από τους πλέον υποσχόμενους της γενιάς του, δεν είχε το δικαίωμα να ταξιδέψει εκτός Ρωσίας καθώς ήταν σε περιορισμό από το καθεστώς Πούτιν: είχε κατηγορηθεί για κατάχρηση δημοσίου χρήματος το διάστημα που ήταν διευθυντής του θεάτρου Γκόγκολ στη Μόσχα. Πλέον όμως είναι ελεύθερος να ταξιδέψει και προφανώς θα παραβρεθεί στο Φεστιβάλ - κάτι που δεν μπορούσε να κάνει όταν και πάλι διαγωνιζόταν στις Κάνες με την ταινία του «Leto» ή παρουσίαζε το «Petrov’s Flu» τα προηγούμενα χρόνια.

Επιστρέφοντας στις ελληνικές συμπαραγωγές, το ΕΚΚ (που όπως είπαμε συμμετείχε με 200.000 ευρώ, περίπου, στην ταινία του Κρόνενμπεργκ) ευχήθηκε καλή επιτυχία στους δημιουργούς και τόνισε: «Οι ταινίες του Κρόνενμπεργκ και του Εστλουντ θα είναι οι καλύτεροι σύμμαχοί μας στις Κάνες στο έργο μας ν’ αναδείξουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδος αναφορικά με την προσέλκυση και διευκόλυνση διεθνών οπτικοακουστικών συμπαραγωγών. Η Ελλάδα υποδέχθηκε και τις δυο αυτές ταινίες εν καιρώ πανδημίας.

Το ΕΚΚ (Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου), μέσω της Διεύθυνσης του Hellenic Film Commission, βρέθηκε στο πλευρό των σκηνοθετών, των ξένων παραγωγών και των Ελλήνων συμπαραγωγών τους διασφαλίζοντας την επανεκκίνηση των κινηματογραφικών γυρισμάτων στη χώρα μας βάσει του υγειονομικού πρωτοκόλλου του ΥΠΠΟΑ». Μάλιστα ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ΕΚΚ, Μάρκος Χολέβας, δήλωσε σχετικά: «Είναι χαρά μας που ο Πάνος Κούτρας και οι συνεργάτες του εκπροσωπούν φέτος την ελληνική ταινία στο Φεστιβάλ των Κανών, τιμώντας τον κινηματογράφο μας. Είναι σημαντικό επίσης ότι αρχίζει ν’ αποδίδει καρπούς η προσπάθεια ενδυνάμωσης της εξωστρέφειας της ελληνικής κινηματογραφίας και ολοένα και περισσότεροι καλλιτεχνικοί συντελεστές και παραγωγοί συμμετέχουν σε σημαντικές διεθνείς συμπαραγωγές».

Βέβαια, θα ήταν προτιμότερο να δίνονται περισσότερα χρήματα (από ΕΡΤ, ΕΚΚ, ΕΚΟΜΕ κ.λπ.) σε ελληνικές ταινίες και στην προώθησή τους στο εξωτερικό, παρά το αντίθετο, αλλά αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα συζήτησης για το οποίο η παρούσα κυβέρνηση έχει πάρει σαφή θέση (υπέρ του δεύτερου).

πηγη: https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου