Loading...

Κατηγορίες

Παρασκευή 05 Μάρ 2021
Κορέτζο, Ιταλός ζωγράφος
Κλίκ για μεγέθυνση

 

 
 
 
Ο Κορέτζο (Antonio Allegri da Correggio, Αύγουστος 1489 – 5 Μαρτίου 1534) ήταν Ιταλός ζωγράφος, ο αντιπροσωπευτικός της σχολής της Πάρμας. Λίγα είναι γνωστά για την ζωή του, για τους καλλιτέχνες δίπλα στους οποίους μαθήτευσε και για τις επιρροές που δέχτηκε. Επικρατέστερη πάντως θεωρείται αυτή του Αντρέα Μαντένια.
Τα δύο μεγάλης κλίμακας έργα του ήταν οι τοιχογραφίες του στους θόλους του San Giovanni Evangelista (1520) και της μητρόπολης της Πάρμας (1526). Στα έργα αυτά ο Κορέτζο ανέπτυξε την τεχνική του sotto in su, μια προοπτική σμίκρυνση που έκανε τις μορφές να φαίνονται ότι αιωρούνται στους θόλους.
 
Θεωρήθηκε ότι η πορεία του έργου του αντικατόπτριζε τρόπον τινά την παρακμή του θρησκευτικού αισθήματος των μορφωμένων τάξεων της Ιταλίας. Μια παραγγελία της ηγουμένης της μονής του Αγίου Παύλου της Πάρμας στάθηκε η απροσδόκητη αιτία της στροφής αυτής του Κορέτζο. Φαίνεται ότι η οικογένεια της ηγουμένης ανήγαγε την καταγωγή της στην Άρτεμη, κι αυτό το παγανιστικό θέμα ήταν που ζήτησε να ζωγραφιστεί στο διαμέρισμά της. Αλλά και στους θόλους της Πάρμας που προαναφέρθηκαν, η γυμνότητα των αποστόλων, η κλασσική απόδοση της σωματικής ρώμης και η αβρότητα και γυμνότητα των αγγέλων, επιβεβαίωναν αυτήν την αλλαγή. Και ακολούθησαν βέβαια τα αμιγώς ειδωλολατρικά του θέματα, Λήδα, Δανάη κτλ. που επηρέασαν καταφανέστατα την ιταλική και γαλλική τέχνη.
 
Αναφέρεται ότι όταν ο Τιτσιάνο είδε τον θόλο της μητρόπολης της Πάρμας και έμαθε για μιαν αντιδικία σχετικά με την αμοιβή του Κορέτζο, είπε πως ακόμη κι αν αναποδογύριζαν τον θόλο και τον γέμιζαν με δουκάτα, το ποσό πάλι δεν θα έφτανε για να πληρωθεί η αξία της ζωγραφικής αυτής.

Άλλα έργα του Κορέτζο

Θόλος του San Giovanni Evangelista της Πάρμας
Θόλος της μητρόπολης της Πάρμας
 
  • Madonna della Scala, 1523. Πάρμα, Galleria nazionale
  • Ανάπαυση κατά την φυγή στην Αίγυπτο και άγιος Φραγκίσκος, Φλωρεντία, Ουφίτσι
  • Η προσκύνηση του Βρέφους, Φλωρεντία, Ουφίτσι
  • Παρθένος και Βρέφος εν δόξη, Φλωρεντία, Ουφίτσι
  • Δανάη, 1531. Ρώμη, Galleria Borghese
  • Η Γέννηση, Μιλάνο, Πινακοθήκη Μπρέρα
  • Η προσκύνηση των Μάγων, Μιλάνο, Πινακοθήκη Μπρέρα
  • Η τσιγγάνα, Νάπολη, Εθνικό Μουσείο Καποντιμόντε
  • Ο μυστικός γάμος της αγίας Αικατερίνης, Νάπολη, Εθνικό Μουσείο Καποντιμόντε
  • Μη μου άπτου, περ.1534, Μαδρίτη, Μουσείο ντελ Πράδο
  • Αφροδίτη, Έρως και σάτυρος, 1524-1527, Παρίσι, Μουσείο του Λούβρου
  • Δίας και Ιώ, 1533, Βιέννη, Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης
  • Η απαγωγή του Γανυμήδη, 1531-32, Βιέννη, Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης
  • Η Γέννηση, Πινακοθήκη της Δρέσδης
  • Η Λήδα και ο κύκνος, Πινακοθήκη του Βερολίνου
  • Αφροδίτη, Έρως και Ερμής, Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου
  • Ecce Homo, 1526 (Ίδε ο άνθρωπος). Λονδίνο, National Gallery
  • Προσωπογραφία κυρίας, Αγία Πετρούπολη, Ερμιτάζ
 
© Copyright 2011 - 2021 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου