Loading...

Κατηγορίες

Πέμπτη 10 Σεπ 2020
Γεράσιμος Σκλάβος
Κλίκ για μεγέθυνση

Διαπρεπής έλληνας γλύπτης «των μεγάλων όγκων», με διεθνή αναγνώριση και απροσδόκητο τέλος. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους γλύπτες του 20ου αιώνα.

O Γεράσιμος Σκλάβος και ο Kριστιάν Zερβός σε πρώτο πλάνο, στα εγκαίνια της ατομικής του έκθεσης
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
O Γεράσιμος Σκλάβος και ο Kριστιάν Zερβός σε πρώτο πλάνο, στα εγκαίνια της ατομικής του έκθεσης στην γκαλερί Cahiers–Dars, στο Παρίσι, το 1965.
 

Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
O Γεράσιμος Σκλάβος και ο Kριστιάν Zερβός σε πρώτο πλάνο, στα εγκαίνια της ατομικής του έκθεσης στην γκαλερί Cahiers–Dars, στο Παρίσι, το 1965.
 

Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr

O Γεράσιμος Σκλάβος και ο Kριστιάν Zερβός σε πρώτο πλάνο στα εγκαίνια της ατομικής του έκθεσης στην γκαλερί Cahiers–Dars,στο Παρίσι, το 1965



Ο Γεράσιμος Σκλάβος γεννήθηκε στις 10 Σεπτεμβρίου 1927 στα Ντομάτα της Κεφαλληνίας και ήταν το τέταρτο από τα οκτώ παιδιά του αγρότη Σταύρου Σκλάβου.

O Γεράσιμος Σκλάβος φιλοτεχνώντας την «Aρχή του κόσμου», 1960



Ο πατέρας του τον προόριζε για ναυτικό, αλλά ο ίδιος ήθελε να γίνει πιλότος. Το 1948 απορρίφθηκε από τη Σχολή Ικάρων, εξαιτίας ενός οφθαλμολογικού προβλήματος και αποφάσισε να σπουδάσει γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα.

«Απόδραση της ύλης - Διαπλανητικό Φως», 1964

O γλύπτης, στο εργαστήριό του στο Παρίσι, ποζάρει δίπλα στο έργο του «Απόδραση της ύλης - Διαπλανητικό Φως», 1964
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
O γλύπτης, στο εργαστήριό του στο Παρίσι, ποζάρει δίπλα στο έργο του «Απόδραση της ύλης - Διαπλανητικό Φως», 1964
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr



Όλα αυτά τα χρόνια ο Σκλάβος δοκίμαζε το ταλέντο του στη γλυπτική, πλάθοντας γυμνές γυναικείες μορφές από άμμο στις παραλίες της Κεφαλληνίας και δημιουργώντας εφήμερα γλυπτά από χιόνι κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας.

Aυτοπροσωπογραφία του Σκλάβου, λάδι σε ξύλο, 33x23 εκ., 1956

«Είμαι Έλληνας και αισθάνομαι δεμένος με την πατρίδα μου. Εδώ συνειδητοποίησα για πρώτη φορά την επιτακτική ανάγκη να γίνω γλύπτης, χωρίς να ξέρω τότε ακόμη, τι θα πει τέχνη» έγραψε σ’ ένα σημείωμά του.


To γλυπτό του Γεράσιμου Σκλάβου «Δελφικό Φως»(βρίσκεται σε κήπο ξενοδοχείου στους Δελφούς)

To γλυπτό του Γεράσιμου Σκλάβου «Δελφικό Φως» (βρίσκεται σε κήπο ξενοδοχείου στους Δελφούς)
 

Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr



Μαθήτευσε κοντά στον Μιχάλη Τόμπρο (1950-1956) και συνέχισε τις σπουδές του στο Παρίσι με υποτροφία του ΙΚΥ έως το 1960. Την εποχή εκείνη συνδέθηκε με τον ελληνογάλλο κριτικό τέχνης και συλλέκτη Κριστιάν Ζερβός (1889-1970) και τη συλλέκτρια Αλί ντε Ροτσίλντ (1915-1982), η οποία του παραχώρησε ένα οίκημά της για ατελιέ στο παρισινό προάστιο Λεβαλουά – Περέ.


«Aκτινωτές μορφές», 1964. Πορφυρίτης ροζ Aιγύπτου, 60x65x67 εκ. Συλλογή N. Σκλάβου, Παρίσι

«Aκτινωτές μορφές», 1964. Πορφυρίτης ροζ Aιγύπτου, 60x65x67 εκ. Συλλογή N. Σκλάβου, Παρίσι
 

Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
«Aκτινωτές μορφές», 1964. Πορφυρίτης ροζ Aιγύπτου, 60x65x67 εκ. Συλλογή N. Σκλάβου, Παρίσι
 

Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr

 

«Aκτινωτές μορφές», 1964. Πορφυρίτης ροζ Aιγύπτου, 60x65x67 εκ. Συλλογή N. Σκλάβου, Παρίσι
 

Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr


Μετά από μία σύντομη περίοδο θητείας στην παραστατική απεικόνιση, στη διάρκεια της οποίας ενδιαφέρθηκε για την ψυχογραφική και συγχρόνως αφαιρετική απόδοση της ανθρώπινης μορφής, ο Σκλάβος πέρασε το 1959 στην αφαίρεση.

«Kλαίουσα», 1959. Tερακότα, 84x55x38 εκ. Συλλογή N. Σκλάβου, Παρίσι



Αντλώντας έμπνευση από τη φύση και τα στοιχεία της, δούλευε κυρίως με σκληρά υλικά (γρανίτη, χαλαζίτη, μάρμαρο, πορφυρίτη και σπανιότερα με σίδερο ή ξύλο), δημιουργώντας συνθέσεις περίοπτες, στο πλαίσιο κυρίως της γεωμετρικής και σε ορισμένες περιπτώσεις της οργανικής αφαίρεσης. Πάνω σε μία πλάκα από πεντελικό μάρμαρο θα χαράξει το μανιφέστο της τέχνης του:

«Μετάβαση», 1961. Χαλαζίτης, 67x31x25 εκ.
 

Α' εργαστήριο της γλυπτικής - Στη γη ή στο διάστημα με φως ήλιου, με κεραυνούς, με φωτιά - αυτοδιευθυνόμενο ή τηλεδιευθυνόμενο - σταθμοί τηλεδιευθύνσεως, τηλεκινήσεως - Ολυμπία, Ακρόπολις, Δελφοί - Φως η αρχή της δημιουργίας του σύμπαντος - Φως - κίνησις - ταχύτης = φως - διαπλανητικό φως - άπειρες διαστάσεις - Ήχος αναγνωρίσεως στο διάστημα – SKLAVOS.


«Προσωπογραφία Nέας Γυναίκας», 1955. Λάδι σε μουσαμά, 57x44 εκ. (Συλλογή Eλένης Σκλάβου)

«Προσωπογραφία Nέας Γυναίκας», 1955. Λάδι σε μουσαμά, 57x44 εκ. (Συλλογή Eλένης Σκλάβου)
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
«Προσωπογραφία Nέας Γυναίκας», 1955. Λάδι σε μουσαμά, 57x44 εκ. (Συλλογή Eλένης Σκλάβου)
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr

To 1960 εφηύρε ένα μηχάνημα που εκτινάσσει οξυγόνο και ακετυλένιο κι έτσι μπορούσε να δουλεύει και να χαράζει εξαιρετικά σκληρές πέτρες, όπως ο πορφυρίτης λίθος της Αιγύπτου και οι γρανίτες της Βρετάνης. Την τεχνική του αυτή ονόμασε τηλεγλυπτική.

«Μεταμορφική δημιουργία», 1962. Χαλαζίτης, 135x31x23

Η πρώτη διάκριση για τον νεαρό γλύπτη ήλθε το 1961, όταν κέρδισε το πρώτο βραβείο στην Μπιενάλε νέων καλλιτεχνών στο Παρίσι. Την ίδια χρονιά, ο Κριστιάν Ζερβός οργάνωσε την πρώτη του έκθεση στην γκαλερί Cahiers d’ Art του Παρισιού. Μέχρι τον πρόωρο θάνατό του συμμετείχε σε πληθώρα εκθέσεων σε όλο τον κόσμο και απέσπασε τα εύσημα του κόσμου της τέχνης, με χαρακτηρισμούς, όπως «ο μεγαλύτερος γλύπτης του 20ου αιώνα μετά τον Τζιακομέτι».

Το μοιραίο για τη ζωή του Σκλάβου έργο «H φίλη που δεν έμενε», 1966. Γρανίτης γκρι, 233x35x23 εκ. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, Παρίσι
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
Γρανίτης γκρι, 233x35x23 εκ. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, Παρίσι
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
. Γρανίτης γκρι, 233x35x23 εκ. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, Παρίσι
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
Γρανίτης γκρι, 233x35x23 εκ. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, Παρίσι
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr


Το μοιραίο για τη ζωή του Σκλάβου έργο «H φίλη που δεν έμενε», 1966. Γρανίτης γκρι, 233x35x23 εκ. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, Παρίσι
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
Το μοιραίο για τη ζωή του Σκλάβου έργο «H φίλη που δεν έμενε», 1966. Γρανίτης γκρι, 233x35x23 εκ. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, Παρίσι
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
Το μοιραίο για τη ζωή του Σκλάβου έργο «H φίλη που δεν έμενε», 1966. Γρανίτης γκρι, 233x35x23 εκ. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, Παρίσι
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
Το μοιραίο για τη ζωή του Σκλάβου έργο «H φίλη που δεν έμενε», 1966. Γρανίτης γκρι, 233x35x23 εκ. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, Παρίσι
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr

Το μοιραίο για τη ζωή του Σκλάβου έργο «H φίλη που δεν έμενε», 1966

. Γρανίτης γκρι, 233x35x23 εκ. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, Παρίσι
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
ρανίτης γκρι, 233x35x23 εκ. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, Παρίσι
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
Γρανίτης γκρι, 233x35x23 εκ. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, Παρίσι
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
Γρανίτης γκρι, 233x35x23 εκ. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, Παρίσι
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
Γρανίτης γκρι, 233x35x23 εκ. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, Παρίσι
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
ρανίτης γκρι, 233x35x23 εκ. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, Παρίσι
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr

 

. Γρανίτης γκρι, 233x35x23 εκ. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, Παρίσι
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
Το μοιραίο για τη ζωή του Σκλάβου έργο «H φίλη που δεν έμενε», 1966. Γρανίτης γκρι, 233x35x23 εκ. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού, Παρίσι
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr


Τη διετία 1965-1966 δημιουργεί το περίφημο γλυπτό από πεντελικό μάρμαρο Δελφικό Φως, το οποίο στήθηκε στον κήπο του ξενοδοχείου Αμαλία στους Δελφούς. Θα γράψει για το έργο του αυτό: «Στους Δελφούς λαμπάδιασε η ψυχή μου. Τα σκήπτρα κατέχει το φως. Πρέπει να τρέξεις γιατί το φως είναι λίγο και θα τελειώσει. Τρέξε, τρέξε, μοιράζουν το φως και είσαι μόνος». Το φως παίζει σημαντικό ρόλο στο έργο του Σκλάβου: 


Οι διαστάσεις του Φωτός

Αρχή του σύμπαντος είναι το φως. Φως η αρχή του σύμπαντος, η αρχή της δημιουργίας. Οι διαστάσεις, κατά τη γνώμη μου, είναι άπειρες, όπως το φως. Φως - κίνησις - χρόνος - άπειρον. Ιδέα - φως - αρχή του σύμπαντος. Φως - ταχύτης - κίνησις - χρόνος - άπειρον - χάος - δημιουργία - ρυθμός. Τι είναι ψυχή; Είναι φως. Φως - κίνηση - ζωή - ψυχή. Φως - δημιουργία. Η ιδέα έχει άπειρες διαστάσεις, άρα είναι φως. Το φως συνδέει το σύμπαν και τα πάντα εξαρτώνται απ' αυτό. Φως, φωτιά τα πρώτα στοιχεία της πρώτης γλυπτικής, διανοίας - δημιουργού. Μπορούμε να μεταβιβάσουμε τη σκέψη μας με την ταχύτητα του φωτός. Μπορούμε να δουλέψουμε τους σκληρότερους γρανίτες και πέτρες με φωτιά. Μπορούμε να μεταβιβάσουμε τη σκέψη χωρίς τεχνικές δυσκολίες. Άρα αισθητική επανάστασις πρώτον, μετά τεχνική... Διαστάσεις δεν υπάρχουν, δύο ή τρεις ή τέσσερις όπως ισχυρίζονται μερικοί μέχρι τώρα, αλλά όπως το φως έχει άπειρες διαστάσεις και προς όλες τις κατευθύνσεις, έτσι και το σύμπαν. Απλώς έχουν επινοηθεί για να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε μεταξύ μας. Εάν το φως και η φωτιά είναι αρχή της δημιουργίας, τότε με το φως και τη φωτιά θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε, να προσθέσουμε αλλά και να αφαιρέσουμε ή να αλλάξουμε μορφή του σύμπαντος.


«Άβυσσος», 1962. Λάδι σε μουσαμά, 93x62 εκ.

Το 1965 παρουσιάζει έργα του στην Αθήνα, στα Παναθήναια της Γλυπτικής στου Φιλοπάππου, ενώ η Εθνική Πινακοθήκη αποκτά το γλυπτό του La Passante από πεντελικό μάρμαρο. Την επόμενη χρονιά διοργανώνεται η τελευταία του ατομική έκθεση στο Χίλτον της Αθήνας, ενώ δημιουργεί το γλυπτό από γκρίζο γρανίτη Η φίλη που δεν έμενε, που θα αποδειχθεί μοιραίο για τη ζωή του. Το βράδυ της 28ης Ιανουαρίου 1967 δεν υπήρχε φως στο ατελιέ του, εξαιτίας μιας καμένης ασφάλειας. Προσπαθώντας να ανέβει στο υπνοδωμάτιο του στο επάνω πάτωμα,  σκόνταψε στο ογκώδες γλυπτό. Αυτό μετακινήθηκε και τον καταπλάκωσε, συντρίβοντάς του τον θώρακα και τον αυχένα. Ο Γεράσιμος Σκλάβος είχε χάσει τη ζωή του από το ίδιο του το δημιούργημα.

«Tο τραγούδι αγάπης», 1961. Πορφυρίτης ροζ Αιγύπτου, 86x32x66 εκ. Μουσείο Βορρέ, Αθήνα
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
«Tο τραγούδι αγάπης», 1961. Πορφυρίτης ροζ Αιγύπτου, 86x32x66 εκ. Μουσείο Βορρέ, Αθήνα
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr

«Tο τραγούδι αγάπης», 1961. Πορφυρίτης ροζ Αιγύπτου, 86x32x66 εκ. Μουσείο Βορρέ, Αθήνα
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr
«Tο τραγούδι αγάπης», 1961. Πορφυρίτης ροζ Αιγύπτου, 86x32x66 εκ. Μουσείο Βορρέ, Αθήνα
 

Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr

«Tο τραγούδι αγάπης», 1961. Πορφυρίτης ροζ Αιγύπτου, 86x32x66 εκ. Μουσείο Βορρέ, Αθήνα

«Tο τραγούδι αγάπης», 1961. Πορφυρίτης ροζ Αιγύπτου, 86x32x66 εκ. Μουσείο Βορρέ, Αθήνα
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr


Την ίδια ημέρα είχε ολοκληρώσει ένα ακόμη σπουδαίο έργο του, το γλυπτό από πεντελικό μάρμαρο Η τελευταία ενόραση, για το οποίο έγραψε: «Κι αν μείνει μες στο σκοτάδι, γράψε με τα μάτια της ψυχής».

O Γεράσιμος Σκλάβος σε μια πλατεία του Παρισιού, όπου πήγε για να σπουδάσει με υποτροφία του IKY
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/693

© SanSimera.gr

O Γεράσιμος Σκλάβος σε μια πλατεία του Παρισιού,όπου πήγε για να σπουδάσει με υποτροφία του IKY.


Εκτός από τη γλυπτική ασχολήθηκε επίσης με το σχέδιο και τη ζωγραφική, δημιουργώντας έργα που ακολουθούν το ύφος των γλυπτικών του συνθέσεων, από την αναπαράσταση ως την αφαίρεση.

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου