Ο Ονορέ Ντομιέ [Honoré Daumier, 26 Φεβρουαρίου 1808 – 10 Φεβρουαρίου 1879] ήταν Γάλλος ζωγράφος και γλύπτης. Πολλά από τα έργα του περιείχαν κοινωνική κριτική.
Ο Ντομίε γεννήθηκε στο Παρίσι και ήταν γιος άπορου λογοτέχνη. Από την παιδική του ηλικία ήταν πολύ συναισθηματικός, ευσυγκίνητος καθώς και είχε αρκετά συναισθήματα αλληλεγγύης για του αδικημένους της κοινωνίας του, για αυτόν το λόγο τα περισσότερα έργα του έχουν να κάνουν με αυτό το θέμα.
Ο Ντομιέ παρουσιάζει στα έργα του τόπους και στιγμές τις καθημερινής ζωής ενός ταπεινού και φτωχού κόσμου όμως με ζωτική φλόγα. Ζωγραφίζει “κοντόχοντρες” φιγούρες με έντονα τα σημάδια της κούρασης στο πρόσωπο τους και ρούχα με ξεθωριασμένα χρώματα. Αναφέρεται στους εργάτες του Παρισιού αλλά και ολόκληρης της Γαλλίας. Μέσα από τα έργα του διακρίνεται μια αλληλεγγύη και βαθιά ανθρώπινα συναισθήματα για όσους υπέφεραν από κοινωνική αδικία και δυστυχία. Η κοινωνική του ευαισθησία είναι έντονη στου πίνακες του είτε σαν ζωγράφος του πονεμένου λάου, είτε σαν σκληρός γελοιογράφος τις κυρίαρχης αστικής τάξης. Επιπλέον, ήταν παρατηρητικός, διεισδυτικός με έντονη κριτική ματιά στην υπάρχουσα κοινωνική πραγματικότητα. Αξίζει να αναφερθεί ότι ήταν από του πρώτους γελοιογράφους τις εποχής του. Στις γελοιογραφίες του χλευάζει με άγριο τρόπο τα αξιώματα και την έπαρση δίνοντας ξεκάθαρο μήνυμα υποστήριξης των ανθρώπινων δικαιωμάτων και ηθικών αξιών.
Κατάλογος έργων του Ονορέ Ντομιέ
Πίνακας | Τίτλος | Χρονολογία | Τεχνική και Διαστάσεις (σε εκατ.) | Χώρος | Παρατηρήσεις |
---|---|---|---|---|---|
Στη γέφυρα τη νύχτα | μεταξύ 1845-1848 | λάδι σε ξύλο | Ουάσινγκτον, The Phillips Collection | ||
Στο δρόμο | μεταξύ 1840-1850 | λάδι σε ξύλο | Ουάσινγκτον, The Phillips Collection | ||
Η Δημοκρατία | 1848 | λάδι σε καμβά 73 × 60 cm |
Παρίσι, Μουσείο Ορσέ | ||
Η εξέγερση | 1848 ή αργότερα | λάδι σε καμβά | Ουάσινγκτον, The Phillips Collection | ||
Περιπλανώμενοι σαλτιμπάγκοι | μεταξύ 1847-1850 | λάδι σε ξύλο 33×25 cm |
Ουάσινγκτον, National Gallery of Art | ||
Ecce homo (Ίδε ο άνθρωπος) | 1850 | λάδι σε καμβά 163 × 130 cm |
Έσσεν, Museum Folkwang | ||
Λουόμενες | μεταξύ 1855-1860 | λάδι σε καμβά 33 × 24,5 cm |
Τρουά, collection P. Lévy | ||
Κωμωδία | υδατογραφία 26,6 × 36,7 cm |
||||
Μαρία Μαγδαληνή | λάδι σε καμβά 41 × 33 cm |
ιδιωτική συλλογή | |||
Δύο δικηγόροι | λάδι σε ξύλο 34 × 26 cm |
Λυών, Musée des beaux-arts | |||
Το κοινό του θεάτρου | μεταξύ 1856-60 | λάδι σε ξύλο 23,6 × 32,7 |
Τόκιο, Εθνικό Μουσείο Δυτικής Τέχνης | ||
Ο συλλέκτης χαλκογραφιών | μεταξύ 1857-1860 | λάδι σε καμβά 41 × 33 cm |
Παρίσι, Petit Palais, Musée des beaux-arts de la ville de Paris | ||
Τρεις δικαστές συσκέπτονται | περί το 1860 | λάδι σε ξύλο 10,5 x 15 cm |
|||
Συνάντηση δικηγόρων | μεταξύ 1858-1862 | λάδι σε ξύλο 18,4 x 23,8 |
Χιούστον, Museum of Fine Arts | ||
Σκηνή κωμωδίας | μεταξύ 1858-1862 | λάδι σε ξύλο 33 × 25 cm |
Παρίσι, Μουσείο Ορσέ | ||
Το δράμα | 1860 | λάδι σε καμβά 98 × 90 |
Μόναχο, Neue Pinakothek | ||
Ο κατά φαντασίαν ασθενής | μεταξύ 1860-1862 | λάδι σε ξύλο 26,7 × 35,2 cm |
Φιλαδέλφεια, Museum of Art | ||
Βαγόνι τρίτης θέσης | μεταξύ 1862–64 | λάδι σε καμβά 65,4 × 90,2 cm |
Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο | ||
Η πλύστρα | περί το 1863 | λάδι σε ξύλο 49 × 33 |
Παρίσι, Μουσείο Ορσέ | ||
Έξω από το κατάστημα των χαρακτικών | μεταξύ 1860-1863 | λάδι σε ξύλο 49,53 × 40,01 cm |
Ντάλλας, Museum of Art | ||
Οι παίκτες του σκακιού | 1863 | λάδι σε καμβά 24 × 32 cm |
Παρίσι, Petit Palais, Musée des beaux-arts de la ville de Paris | ||
Ο δυνατός άντρας | περί το 1865 | λάδι σε ξύλο | Ουάσινγκτον, The Phillips Collection | ||
Συμβουλές σε νέο καλλιτέχνη | μεταξύ 1865-68 | λάδι σε καμβά 41,3 × 33 cm |
Ουάσινγκτον, National Gallery of Art | ||
Σαλτιμπάγκοι αναπαυόμενοι | 1866 | λάδι σε καμβά 54 × 62 cm |
Current location Norton Simon Museum | ||
Δον Κιχώτης και Σάντσο Πάντσα | 1866 ή 1868 | λάδι σε καμβά 78 × 120 |
Βερολίνο, Άλτε Νατσιονάλγκαλερί | ||
Δον Κιχώτης και Σάντσο Πάντσα | περί το 1868 | λάδι σε καμβά 51 × 32 cm |
Μόναχο, Neue Pinakothek | ||
Ο Χριστός μεταξύ των Μαθητών | 1869 | λάδι σε καμβά 65 × 81 cm |
Άμστερνταμ, Ρέικσμουζεουμ | ||
Crispin και Scapin | μεταξύ 1858-1860 | λάδι σε καμβά 61 × 82 cm |
Παρίσι, Μουσείο Ορσέ | από την κωμωδία του Μολιέρου Les fourberies de Scapin | |
Συνάδελφοι δικηγόροι | μεταξύ 1865-1870 | μεικτή τεχνική 25,7 × 19,1 cm |
Νέα Υόρκη, Brooklyn Museum | ||
Ο ζωγράφος μπροστά στο καβαλέτο του | περί το 1870 | λάδι σε ξύλο 34 × 26,4 cm |
Ουάσινγκτον, The Phillips Collection |
- La Republique, 1848 (Η Δημοκρατία). Παρίσι, Musèe d’ Orsay
- Ecce homo!, 1850 (Ίδε ο άνθρωπος). Έσσεν, Museum Folkwang
- Sortie du bateau à lessive, 1863 (Η πλύστρα). Νέα Υόρκη, Metropolitan Museum of Art
- Le Wagon de troisième classe, 1864 (Το βαγόνι της τρίτης θέσης) . Νέα Υόρκη, Metropolitan Museum of Art
- Don Quichotte, 1868. Μόναχο, Neue Pinakothek