Loading...

Κατηγορίες

Κυριακή 01 Νοέ 2020
Μιχαήλ Άγγελος - Η οροφή της Καπέλα Σιξτίνα
Κλίκ για μεγέθυνση






 
 

1512 – Η οροφή της Καπέλα Σιξτίνα, ζωγραφισμένη από τον Μιχαήλ Άγγελο, εκτίθεται για πρώτη φορά στο κοινό. Η Καπέλα Σιστίνα (Cappella Sistina) είναι παρεκκλήσι του Αποστολικού Παλατιού, της επίσημης κατοικίας του Πάπα, στην πόλη του Βατικανού. Αναγέρθηκε από τον Πάπα Σίξτο Δ’ (Sixtus IV, ital. Sisto IV) στον οποίο οφείλεται και το όνομά του. Η φήμη του παρεκκλησίου οφείλεται στον ζωγραφικό του διάκοσμο. Είναι ζωγραφισμένο εξ ολοκλήρου με τοιχογραφίες μεγάλων καλλιτεχνών της Αναγέννησης, πρωτίστως του Μιχαήλ Αγγέλου, ο οποίος φιλοτέχνησε την θρυλική οροφή του (1508-1512) και τον τοίχο του ιερού (1534-1541). Η Καπέλα Σιστίνα είναι ο χώρος όπου τελούνται θρησκευτικές και διοικητικές δραστηριότητες, και κυρίως το κονκλάβιο, με απόφαση του οποίου εκλέγεται ο Πάπας.




Μιχαήλ Άγγελος


 
 

Ο Μικελάντζελο ντι Λοντοβίκο Μπουοναρότι Σιμόνι (Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni, 6 Μαρτίου 1475 – 18 Φεβρουαρίου 1564), γνωστός περισσότερο ως Μιχαήλ Άγγελος, ήταν Ιταλός γλύπτης, ζωγράφος, αρχιτέκτονας και ποιητής της Αναγέννησης, που άσκησε απαράμιλλη επίδραση στην ανάπτυξη της δυτικής τέχνης. Σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους σπουδαιότερους δημιουργούς στην ιστορία της τέχνης. Υπήρξε ο μοναδικός καλλιτέχνης της εποχής, του οποίου η βιογραφία εκδόθηκε πριν τον θάνατό του, στους Βίους του Τζόρτζιο Βαζάρι, ο οποίος επέλεξε να τον τοποθετήσει στην κορυφή των καλλιτεχνών, χρησιμοποιώντας για τον Μιχαήλ Άγγελο το προσωνύμιο ο θεϊκός (Il Divino). Στα δημοφιλέστερα έργα του ανήκουν οι νωπογραφίες που φιλοτέχνησε για το Παπικό παρεκκλήσιο του Βατικανού (Καπέλα Σιξτίνα), το άγαλμα του Δαβίδ και η Πιετά (αποκαθήλωση) στην Βασιλική του Αγίου Πέτρου, στη Ρώμη.

Ο Μιχαήλ Άγγελος γεννήθηκε στις 6 Μαρτίου του 1475, στο Καπρέζε της Ιταλίας, μια κωμόπολη 60 χλμ μακριά από τη Φλωρεντία και που σήμερα, προς τιμήν του, λέγεται Καπρέζε Μικελάντζελο. Ήταν γιος του Λουντοβίκο ντι Μπουοναρότι ντι Σιμόνι και της Φραντσέσκα ντι Νέρι ντελ Μινιάτο ντι Σιένα. Η οικογένεια Μπουοναρότι είχε καταγωγή από παλαιά Φλωρεντινή οικογένεια και μέλη της είχαν στο παρελθόν καταλάβει σημαντικά αξιώματα. Η οικονομική ευημερία της φαίνεται πως ανατράπηκε στα μέσα του 15ου αιώνα. Το 1474, ο πατέρας του διορίστηκε ως τοποτηρητής (podestà) στην πόλη Κιούζι και αργότερα στο Καπρέζε. Ο Μιχαήλ Άγγελος είχε άλλα τέσσερα αδέλφια ενώ κατά την γέννα του τελευταίου, το 1481, η μητέρα του πέθανε. Αργότερα, η οικογένεια εγκαταστάθηκε στην πόλη Σετινιάνο, κοντά στη Φλωρεντία, όπου ο Λουντοβίκο εμπιστεύτηκε την ανατροφή του Μιχαήλ σε μία παραμάνα.
 
Παρά την εμφανή κλίση του στη ζωγραφική και κατόπιν επιθυμίας του πατέρα του, σπούδασε αρχικά υπό την καθοδήγηση του ουμανιστή Φραντσέσκο ντ’ Ουρμπίνο, αλλά το 1487 ξεκίνησε ως μαθητευόμενος στο εργαστήριο ζωγραφικής του Ντομένικο Γκιρλαντάγιο. Εκεί ήρθε σε επαφή με την τεχνική της νωπογραφίας και εξασκήθηκε στο σχέδιο. Θεωρείται πιθανό πως ο Μιχαήλ Άγγελος παρέμεινε στο εργαστήριο του Γκιρλαντάγιο στην διάρκεια τριών ετών μαθητείας, σύμφωνα με σχετική σύμβαση που είχε υπογράψει ο πατέρας του το 1488, ωστόσο υπήρξε σε μεγάλο βαθμό αυτοδίδακτος. Επισκεπτόμενος τον Κήπο των Μεδίκων]], όπου διατηρείτο σημαντική συλλογή από αρχαία γλυπτά υπό την εποπτεία του γλύπτη Μπρετόλντο ντι Τζοβάνι, διδάχθηκε την τέχνη της γλυπτικής ενώ παράλληλα γνώρισε τον Λορέντσο των Μεδίκων, επιφανή άρχοντα της Φλωρεντίας, ο οποίος τον εισήγαγε στην αυλή του. Εκπαιδεύτηκε δίπλα στους γιους του Λορέντσο, ενώ συνδέθηκε με τον Μαρσίλιο Φιτσίνο και τον ποιητή Άντζελο Πολιτσιάνο καθώς και τις ιδέες του νεοπλατωνισμού. Σε αυτή την περίοδο, ο Μιχαήλ Άγγελος ολοκλήρωσε δύο μαρμάρινα ανάγλυφα, την Παναγία της Σκάλας (1490-1492) και την Μάχη των Κενταύρων (1491-1492), έργο κατά παραγγελία του Λορέντσο και βασισμένο σε ένα θέμα που πρότεινε ο Πολιτσιάνο.
 
Μετά το θάνατο του Λορέντσο, στις 8 Απριλίου του 1492, και αφού επέστρεψε για ένα διάστημα στο πατρικό του σπίτι, στη συνέχεια φιλοξενήθηκε στο μοναστήρι του Σάντο Σπίριτο (Santo Spirito), όπου του δόθηκε η δυνατότητα να αποκτήσει γνώσεις ανατομίας, μελετώντας τα πτώματα του γειτονικού νοσοκομείου. Σε ανταπόδοση της φιλοξενίας, ο Μιχαήλ Άγγελος φιλοτέχνησε έναν ξυλόγλυπτο Εσταυρωμένο (1493), έργο το οποίο δώρισε στο μοναστήρι. Στην ίδια χρονική περίοδο ανήκει και το πρώτο ίσως πολύ σημαντικό γλυπτό του, ο Ηρακλής, έργο που αρχικά τοποθετήθηκε στο Παλάτσο Στρότσι αλλά αργότερα μεταφέρθηκε στη Γαλλία όπου πιθανά καταστράφηκε τον 18ο αιώνα.
 
Ο Μιχαήλ Άγγελος παρέμεινε στην υπηρεσία των Μεδίκων, μετά την ανάληψη της εξουσίας από τον γιο του Λορέντσο, τον Πιέρο των Μεδίκων, ωστόσο το καθεστώς του επρόκειτο να καταρρεύσει μετά από την άνοδο του μοναχού Τζιρόλαμο Σαβοναρόλα και της απήχησης των κηρυγμάτων του. Υπό τον φόβο αντιποίνων, ως ευνοούμενος των Μεδίκων, ο Μιχαήλ Άγγελος εγκατέλειψε την Φλωρεντία και αφού έμεινε για ένα διάστημα στη Βενετία, εγκαταστάθηκε αργότερα στη Μπολόνια. Εκεί εξασφάλισε μία σημαντική παραγγελία για την ολοκλήρωση τριών ημιτελών γλυπτών, για την εκκλησία του Σαν Ντομένικο. Παρέμεινε στη Μπολόνια για περισσότερο από ένα χρόνο και επέστρεψε στη Φλωρεντία το Νοέμβριο του 1495. Ο Μιχαήλ Άγγελος, σε αντίθεση με τον Λεονάρντο ντα Βίντσι που θεωρούσε τον Σαβοναρόλα φανατικό, επηρεάστηκε από τα κηρύγματά του, τα οποία ενδεχομένως να συνέβαλαν στην θρησκευτική του συγκρότηση.
Στις 26 Ιουνίου του 1496, επισκέφτηκε τη Ρώμη. Νωρίτερα, είχε φιλοτεχνήσει έναν μαρμάρινο ερωτιδέα, του οποίου όμως η θεματολογία έκανε αδύνατη την πώλησή του, στο καθεστώς της Φλωρεντίας του Σαβοναρόλα. Για το λόγο αυτό, ο Λορέντσο Ποπολάνο, συγγενής των Μεδίκων, πρότεινε να αλλοιώσει τα χαρακτηριστικά του έργου ώστε να φαίνεται ως αρχαία δημιουργία. Με αυτό τον τρόπο πωλήθηκε στον καρδινάλιο Ραφαέλε Ριάριο, ο οποίος – όταν αργότερα αποκαλύφθηκε η αλήθεια – προσκάλεσε τον Μιχαήλ Άγγελο στη Ρώμη προκειμένου να γνωρίσει τον ταλαντούχο καλλιτέχνη. Στη Ρώμη, ο Μικελάντζελο φιλοτέχνησε ένα Βάκχο μετά από παραγγελία του Ριάριο, ενώ αργότερα ανέλαβε την δημιουργία της πιετά (αποκαθήλωση) του Βατικανού, στην Βασιλική του Αγίου Πέτρου, έργο που απεικονίζει την Παναγία να κρατά στα χέρια της το σώμα του Χριστού μετά τη σταύρωση. H πιετά συνέβαλε καθοριστικά στην καταξίωσή του, ενώ αποτελεί και το μοναδικό έργο που φέρει την υπογραφή του Μικελάντζελο, ο οποίος φρόντισε να χαράξει τις λέξεις MICHEL ANGELUS BONAROTUS FLORENT FACIBAT.
 
Δαβίδ, Galleria dell’Accademia
 
Ο Μιχαήλ Άγγελος έμεινε στην πόλη της Ρώμης για περίπου πέντε χρόνια και στη συνέχεια επέστρεψε στην Φλωρεντία, η οποία προερχόταν από μία περίοδο πολιτικής αστάθειας μετά την καταδίκη του Σαβοναρόλα. Χάρη στη φήμη που είχε αποκτήσει στη Ρώμη, ανέλαβε αρκετές παραγγελίες έργων. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζει η ανάθεση του Δαβίδ, για τον καθεδρικό ναό της Φλωρεντίας, ενός μαρμάρινου γλυπτού μεγάλων διαστάσεων. Το έργο ολοκληρώθηκε το 1504 προσδίδοντας μεγάλο κύρος στο Μικελάντζελο. Αποτέλεσε παράλληλα σύμβολο της νέας Φλωρεντινής δημοκρατίας, με αποτέλεσμα να τοποθετηθεί τελικά στην Πιάτσα ντέλλα Σινιορία (Plazza della Signoria) μπροστά από το Παλάτσο Βέκιο (Palazzo Vecchio).
 
Cappella Sistina
 
Το 1505, ο Μιχαήλ Άγγελος επέστρεψε στη Ρώμη μετά από πρόσκληση του νέου Πάπα Ιουλίου Β΄, ο οποίος του ανέθεσε τη δημιουργία ενός επιβλητικού μαυσωλείου. Το έργο αυτό τελικά έμεινε ημιτελές, ωστόσο κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας του, ο Μικελάντζελο αναλάμβανε παράλληλα και άλλες παραγγελίες. Μία από αυτές αφορούσε στην διακόσμηση του θόλου του Παπικού Παρεκκλησίου (Καπέλα Σιξτίνα), με νωπογραφίες των δώδεκα Αποστόλων. Ο Μιχαήλ Άγγελος αντιπρότεινε ένα περισσότερο σύνθετο και φιλόδοξο εγχείρημα, δημιουργώντας τελικά, σε διάστημα τεσσάρων ετών (1508-1512), περισσότερες από 300 βιβλικές φιγούρες και άλλες θρησκευτικές παραστάσεις, όπως σκηνές από την Γένεση, την ιστορία του Νώε ή τη Δευτέρα Παρουσία. Τα τέσσερα αυτά χρόνια, λέγεται, ότι ο Μικελάντζελο δεν βγήκε από την Καπέλα Σιξτίνα παρά ελάχιστα και δεν επέτρεψε σε κανέναν να δει το έργο του, δημιουργώντας έτσι μια αναστάτωση, μια φήμη και πλήθος κόσμου σύρρεε έξω από το Παρεκκλήσι. Σημαντική καινοτομία υπήρξε επίσης η απεικόνιση θεμάτων που προέρχονταν από την αρχαία ελληνική και ρωμαϊκή παράδοση, χωρίς άμεση σχέση με την χριστιανική θρησκεία, όπως οι Σίβυλλες. Ο θόλος ήταν τόσο ψηλά που επινόησε μία τεχνοτροπία. Ζωγράφισε παραμορφωμένες τις φιγούρες, έτσι ώστε ο θεατής, που βρίσκεται αρκετα μέτρα πιο κάτω, να τις βλέπει κανονικές.
 
Δευτέρα Παρουσία, νωπογραφία, 13,7μ. x 13,2μ., Βατικανό, Καπέλα Σιξτίνα.
 
Στις αρχές του 1513 σημειώθηκε ο θάνατος του Ιουλίου Β΄ και ο διάδοχος του, Λέων Ι΄ του ανέθεσε την ανακατασκευή της πρόσοψης της εκκλησίας του Σαν Λορέντσο, στη Φλωρεντία. Εργάστηκε για το σκοπό αυτό για τρία χρόνια, ωστόσο ο πάπας τελικά απέρριψε το σχέδιο. Στη συνέχεια ανέλαβε την ανέγερση ενός νέου σκευοφυλακίου για την ίδια εκκλησία, με σκοπό να περιέχει τους τάφους του Λορέντσο του Μεγαλοπρεπή, του αδελφού του Τζουλιάνο καθώς και των ομώνυμων πρόωρα χαμένων δουκών. Ο θάνατος του πάπα, το 1521 και η άνοδος του Αδριανού ΣΤ΄ αναστέλουν προσωρινά τις εργασίες, οι οποίες συνεχίστηκαν όταν στον παπικό θρόνο ανέβηκε ο Κλήμης Ζ΄. Αν και το έργο έμεινε ημιτελές, αποτελεί σημαντικό δείγμα της συνύπαρξης της αρχιτεκτονικής με τη γλυπτική, σύμφωνα με το καλλιτεχνικό όραμα του Μιχαήλ Άγγελου. Το 1528, του ανατέθηκε σημαντικός ρόλος για την υπεράσπιση της πόλης, απέναντι στα στρατεύματα του Καρόλου Ε΄ και ανέλαβε επόπτης των έργων οχύρωσής της. Πριν την πολιορκία της πόλης, κατέφυγε στη Γαλλία, προσκεκλημένος του Φραγκίσκου Α΄, με αποτέλεσμα να χαρακτηριστεί λιποτάκτης, ωστόσο πολύ σύντομα υπέβαλε αίτηση επιστροφής, η οποία έγινε δεκτή. Στις 12 Αυγούστου του 1530, η Φλωρεντία υπέγραψε συνθηκολόγηση, ενώ μετά την επιστροφή των Μεδίκων, ο Μιχαήλ Άγγελος παρέμεινε στην πόλη, συνεχίζοντας το έργο του πάνω στο σκευοφυλάκιο καθώς και στην Λαυρεντιανή Βιβλιοθήκη.
 
Ο επιβλητικός Μωυσής του Μιχαήλ Άγγελου. Το άγαλμα λαξεύτηκε το 1513 για τον τάφο του πάπα Ιουλίου Β΄ και είναι τοποθετημένο στο μαυσωλείο του Σαν Πιέτρο ιν Βίνκολι στη Ρώμη.
 
Στις αρχές της δεκαετίας του 1530, επισκέφτηκε εκ νέου τη Ρώμη πραγματοποιώντας προσπάθεια να ολοκληρώσει τον Τάφο του Ιούλιου Β’. Οι εργασίες διακόπηκαν την περίοδο 1534-1541, όταν ανέλαβε να ζωγραφίσει την Δευτέρα Παρουσία στην Καπέλα Σιξτίνα. Στα τελευταία χρόνια της εξουσίας του πάπα Παύλου Γ’, ανέλαβε επίσης μία σειρά από αρχιτεκτονικά έργα, με σημαντικότερα ίσως αυτά που αφορούσαν την αναμόρφωση της πλατείας του Καπιτωλίου και το Παλάτσο Φαρνέζε. Το 1546, διορίστηκε υπεύθυνος αρχιτέκτονας για την ολοκλήρωση της κατασκευής της βασιλικής του Αγίου Πέτρου. Τα σχέδια που ακολουθήθηκαν ανήκαν στον Ντονάτο Μπραμάντε, ωστόσο ο Μιχαήλ Άγγελος σχεδίασε το θόλο της, η κατασκευή του οποίου ολοκληρώθηκε πριν το θάνατό του, αν και η τοποθέτησή του έλαβε χώρα μεταγενέστερα.
 
Πέθανε στις 18 Φεβρουαρίου του 1564. Σύμφωνα με τον Βαζάρι, διατύπωσε τη διαθήκη του λέγοντας πως αφήνει “την ψυχή του στο Θεό, το σώμα του στη γη και τα υλικά αγαθά στους πιο κοντινούς συγγενείς”. Η σορός του εναποτέθηκε σε μία σαρκοφάγο στην Εκκλησία των Αγίων Αποστόλων στη Ρώμη, αλλά μετά από λίγες ημέρες, ο ανιψιός του, Λιονάρντο Μπουανόρι, οργάνωσε την κλοπή της, μεταφέροντας το λείψανο στην Βασιλική της Santa Croce της Φλωρεντίας, εκπληρώνοντας σχετική επιθυμία του ίδιου του Μιχαήλ Άγγελου.

 

Κατάλογος έργων του Μιχαήλ Αγγέλου

Κατάλογος έργων του Μιχαήλ Αγγέλου

Η σελίδα αυτή περιλαμβάνει καταλόγους των έργων γλυπτικής, ζωγραφικής και αρχιτεκτονικής του Μιχαήλ Αγγέλου.

Γλυπτική

Εικόνα Τίτλος Χρονολογία Είδος γλυπτού Υλικό Διαστάσεις σε εκατ. Χώρα Πόλη Χώρος Αυθεντικότητα και σημειώσεις
  Κεφαλή φαύνου περί το 1489 άγαλμα μάρμαρο άγνωστη άγνωστη άγνωστος εκλάπη από το Bargello το 1944
Madonna della Scala Madonna della Scala 1491 περίπου χαμηλό ανάγλυφο μάρμαρο 54,5x40 Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Casa Buonarroti αυθεντικότητα βέβαιη
Cortile di michelozzo, lato sud, panoplia 08, rilievo centrale inferiore, attr. a michelangelo 04.JPG Αφροδίτη και ερωτιδέας 1491-1492 χαμηλό ανάγλυφο μάρμαρο 43,5x58 Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Palazzo Medici-Riccardi αυθεντικότητα αβέβαιη, ερευνάται
Michelangelo (attr.), giovane arciere, 1491-92 ca. 01.JPG Νεαρός τοξότης 1491-1492 γλυπτό μάρμαρο 97 (ύψος) Flag of the United States.svg ΗΠΑ Νέα Υόρκη Μητροπολιτικό Μουσείο αυθεντικότητα αβέβαιη
Battaglia dei Centauri Κενταυρομαχία 1492 περίπου υψλό ανάγλυφο μάρμαρο 84,5x90,5 Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Casa Buonarroti αυθεντικότητα βέβαιη
Rubens, copia dell'ercole di michelangelo, louvre.jpg Ηρακλής 1492-1493 άγαλμα μάρμαρο 235 περίπου (ύψος) άγνωστη άγνωστη άγνωστος χαμένο
Crocifisso Σταύρωση 1493 περίπου άγαλμα πολύχρωμο ξύλο 139x135 Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Basilica di Santo Spirito αυθεντικότητα ευρέως αποδεκτή
ro]] Άγγελος που κρατά κηροπήγιο 1494–1495 άγαλμα μάρμαρο 51,5 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Μπολόνια Βασιλική του Αγίου Δομήνικου, λειψανοθήκη του Αγίου αυθεντικότητα βέβαιη
  Άγιος Πετρώνιος 1494–1495 άγαλμα μάρμαρο 64 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Μπολόνια Βασιλική του Αγίου Δομήνικου, λειψανοθήκη του Αγίου αυθεντικότητα βέβαιη, με κάποιες επεμβάσεις
  Άγιος Πρόκουλος 1494–1495 άγαλμα μάρμαρο 58,5 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Μπολόνια Βασιλική του Αγίου Δομήνικου, λειψανοθήκη του Αγίου αυθεντικότητα βέβαιη, με κάποιες επεμβάσεις
Crocifisso attribuito a Michelangelo2.jpg Σταύρωση Gallino 1495-1497 άγαλμα ξύλο 41,3x39,70 Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Museo nazionale del Bargello αυθεντικότητα αβέβαιη
Baccio bandinelli, san giovanni battista, forse copia da michelangelo, louvre2.jpg Ο μικρός Άγιος Ιωάννης Βαπτιστής 1495-1496 άγαλμα μάρμαρο   άγνωστη άγνωστη άγνωστος χαμένο
Tintoretto, vulcano che sorprende venere e marte, alte pinakothek, forse cupido di michelangelo.jpg Ερωτιδέας κοιμώμενος 1496 άγαλμα μάρμαρο 80 περίπου (μήκος) άγνωστη άγνωστη άγνωστος χαμένο
Michelangelo, studio forse per il cupido-apollo, louvre 2.jpg Ερωτιδέας-Απόλλων 1497 άγαλμα μάρμαρο   άγνωστη άγνωστη άγνωστος χαμένο
  Βάκχος 1496–1497 άγαλμα μάρμαρο 203 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Museo nazionale del Bargello αυθεντικότητα βέβαιη
Pietà Pietà 1497–1499 γλυπτικό σύνολο μάρμαρο 174x195 (μήκος στην βάση) Βατικανό Βατικανό Ρώμη Βασιλική του Αγίου Πέτρου αυθεντικότητα βέβαιη, υπογεγραμμένο

(στην ταινία στο στήθος της Παναγίας :MICHEL.A[N]GELVS BONAROTVS FLORENT[INVS] FACIEBAT)

After michelangelo, nudo virile (from original work of 1501-1503) 2.JPG Ανδρικό γυμνό Α΄ 1501–1503 πρόπλασμα για άγαλμα τερρακόττα 49 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Casa Buonarroti αυθεντικότητα πολύ αβέβαιη
Michelangelo.St Peter.Duomo di Siena.jpg Απόστολος Παύλος 1501–1504 άγαλμα μάρμαρο 124 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Σιένα Μητρόπολη με βοηθούς
  Απόστολος Πέτρος 1501–1504 άγαλμα μάρμαρο 124 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Σιένα Μητρόπολη με βοηθούς
Michelangelo, san pio 02.jpg Άγιος Πίος 1501–1504 άγαλμα μάρμαρο 134 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Σιένα Μητρόπολη με βοηθούς
Michelangelo, san gregorio 01.JPG Άγιος Γρηγόριος 1501–1504 άγαλμα μάρμαρο 136 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Σιένα Μητρόπολη με βοηθούς
David von Michelangelo.jpg Δαβίδ 1501-1504 άγαλμα μάρμαρο 517 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Galleria dell'Accademia αυθεντικότητα βέβαιη
Michelangelo, studio per il david de rohan, louvre.jpg David De Rohan 1502-1508 άγαλμα Bronzo   άγνωστη άγνωστη άγνωστος χαμένο
Madonna di Bruges Madonna di Bruges 1503–1505 άγαλμα μάρμαρο 128 (ύψος) Βέλγιο Βέλγιο Μπρυζ Onze-Lieve-Vrouwekerk (Εκκλησία της Παναγίας) αυθεντικότητα βέβαιη
Michelangelo, tondo pitti.jpg Tondo Pitti 1503-1505 χαμηλό ανάγλυφο μάρμαρο 85,5x82 Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Museo nazionale del Bargello αυθεντικότητα βέβαιη
Tondo Taddei Tondo Taddei 1504-1506 χαμηλό ανάγλυφο μάρμαρο 109x109 Flag of the United Kingdom.svg Ηνωμένο Βασίλειο Λονδίνο Royal Academy of Arts αυθεντικότητα αβέβαιη
  Άγιος Ματθαίος 1505-1506 άγαλμα μάρμαρο 216 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Galleria dell'Accademia αυθεντικότητα βέβαιη, ημιτελές
Rome-Basilique San Pietro in Vincoli-Moise MichelAnge.jpg Τάφος του Ιούλιου Β΄ 1505-1542 αρχιτεκτονικό σύνολο με αγάλματα μάρμαρο   Flag of Italy.svg Ιταλία Ρώμη Σαν Πιέτρο ιν Βίνκολι αυθεντικότητα βέβαιη.
Κατασκευασμένο σε έξι φάσεις : 1505, 1513, 1516, 1525-26, 1532 και 1542.
  Ο Ιούλιος Β΄ ευλογών 1507-1508 άγαλμα μπρούντζος 292 περίπου (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Μπολόνια άγνωστος κατεστραμμένο
Schiavo morente Ο θνήσκων σκλάβος 1513 περίπου άγαλμα μάρμαρο 229 (ύψος) Flag of France.svg Γαλλία Παρίσι Μουσείο του Λούβρου αυθεντικότητα βέβαιη
Schiavo ribelle Σκλάβος εξεγερμένος 1513 περίπου άγαλμα μάρμαρο 215 (ύψος) Flag of France.svg Γαλλία Παρίσι Μουσείο του Λούβρου αυθεντικότητα βέβαιη
Michelangelo, torso virile, 1513 circa.JPG Ανδρικός κορμός 1 1513 περίπου πρόπλασμα για άγαλμα τερρακόττα 23 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Casa Buonarroti αυθεντικότητα αβέβαιη
Michelangelo, torso virile, 1513 circa, 1.JPG Ανδρικός κορμός 2 1513 περίπου πρόπλασμα για άγαλμα τερρακόττα 22,5 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Casa Buonarroti αυθεντικότητα αβέβαιη
Michelangelo, nudo femminile, terracotta, 1533 circa 05.JPG Γυναικείο γυμνό 1513 ή 1532 περίπου πρόπλασμα για άγαλμα τερρακόττα 35 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Casa Buonarroti αυθεντικότητα αβέβαιη
Mosè Μωυσής 1513–1515 άγαλμα μάρμαρο 235 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Ρώμη Σαν Πιέτρο ιν Βίνκολι αυθεντικότητα βέβαιη
Cristo portacroce michelangelo2.jpg Cristo della Minerva (πρώτη εκδοχή) 1514–1516 άγαλμα μάρμαρο   Flag of Italy.svg Ιταλία Bassano Romano Monastero di San Vincenzo αυθεντικότητα αβέβαιη, ανακαλύφθηκε το 2001, οπωσδήποτε αποπερατώθηκε από άλλον καλλιτέχνη
Cristo risorto Cristo della Minerva 1519–1520 άγαλμα μάρμαρο 205 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Ρώμη Basilica di Santa Maria sopra Minerva αυθεντικότητα βέβαιη. Η μπρούντζινη προσθήκη εκ των υστέρων
Firenze-boboligrotta2.jpg Prigioni (Φυλακές) 1519-1536 Σύνολο τεσσάρων αγαλμάτων για την τρίτη εκδοχή του τάφου του Ιουλίου Β΄. μάρμαρο   Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Galleria dell'Accademia αυθεντικότητα βέβαιη. Ημιτελές
BLW Model of a slave2.jpg πρόπλασμα για τον Νεαρό σκλάβο 1516-1519 άγαλμα μάρμαρο 16,5 (ύψος) Flag of the United Kingdom.svg Ηνωμένο Βασίλειο Λονδίνο Victoria and Albert Museum αυθεντικότητα αβέβαιη
  Νεαρός σκλάβος 1519-1536 άγαλμα μάρμαρο 256 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Galleria dell'Accademia αυθεντικότητα βέβαιη. Ημιτελές
  Σκλάβος γενειοφόρος 1519-1536 άγαλμα μάρμαρο 263 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Galleria dell'Accademia αυθεντικότητα βέβαιη. Ημιτελές
  Σκλάβος (Άτλας) 1519-1536 άγαλμα μάρμαρο 277 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Galleria dell'Accademia αυθεντικότητα βέβαιη. Ημιτελές
  Σκλάβος που ξυπνά 1519-1536 άγαλμα μάρμαρο 267 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Galleria dell'Accademia αυθεντικότητα βέβαιη. Ημιτελές
Michelangelo, madonna medici.jpg Madonna Medici 1521-1534 άγαλμα μάρμαρο 226 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova αυθεντικότητα βέβαιη
  Τάφος του Λαυρεντίου των Μεδίκων, δούκα του Ουρμπίνο 1524-1534 αρχιτεκτονικό σύνολο με αγάλματα μάρμαρο 630x420 Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova αυθεντικότητα βέβαιη, με παρεμβάσεις του Montorsoli
  Άγαλμα του Λαυρεντίου των Μεδίκων, δούκα του Ουρμπίνο 1525 περίπου άγαλμα μάρμαρο 178 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova αυθεντικότητα βέβαιη
  Η Αυγή 1524-1527 άγαλμα μάρμαρο 206 (μήκος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova αυθεντικότητα βέβαιη
  Το Λυκόφως 1524-1531 άγαλμα μάρμαρο 195 (μήκος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova αυθεντικότητα βέβαιη
Michelangelo, tomba di giuliano, duca di nemours.jpg Τάφος του Τζουλιάνο των Μεδίκων, δούκα του Νεμούρ 1524-1534 αρχιτεκτονικό σύνολο με αγάλματα μάρμαρο 630x420 Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova αυθεντικότητα βέβαιη
  Άγαλμα του Τζουλιάνο των Μεδίκων, δούκα του Νεμούρ 1526-1534 άγαλμα μάρμαρο 173 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova αυθεντικότητα βέβαιη, αποπερατώθηκε από τον Montorsoli
  Η Νύχτα 1526-1531 άγαλμα μάρμαρο 194 (μήκος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova αυθεντικότητα βέβαιη
  Η Μέρα 1526-1531 άγαλμα μάρμαρο 285 (μήκος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova αυθεντικότητα βέβαιη
  πρόπλασμα για τον Ποτάμιο θεό 1524 περίπου πρόπλασμα για άγαλμα κερί 22 (μήκος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Casa Buonarroti αυθεντικότητα αβέβαιη
Michelangelo, modello per una divinità fluviale 01.JPG Ποτάμιος θεός 1524 περίπου πρόπλασμα για άγαλμα ξύλο, άργιλλος, μαλλί και στουπί 180 (μήκος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Casa Buonarroti αυθεντικότητα βέβαιη
Giovane accosciato Κουλουριασμένο αγόρι 1524 περίπου άγαλμα μάρμαρο 54 (ύψος) Flag of Russia.svg Ρωσία Αγία Πετρούπολη Ερμιτάζ αυθεντικότητα αβέβαιη
Michelangelo, due lottatori, 1530 circa 02.JPG Δύο παλαιστές 1525 περίπου πρόπλασμα για άγαλμα ασβεστόλιθος 41 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Casa Buonarroti αυθεντικότητα αβέβαιη
Michelangelo, apollino 01.jpg Δαβίδ-Απόλλων 1530 περίπου άγαλμα μάρμαρο 146 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Museo nazionale del Bargello αυθεντικότητα βέβαιη, ημιτελές
Firenze.Palvecchio.500.Michelangelo2.JPG Το πνεύμα της Νίκης 1532–1534 άγαλμα μάρμαρο 261 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Παλάτσο Βέκιο αυθεντικότητα βέβαιη
Bruto Βρούτος 1538 περίπου προτομή μάρμαρο 74 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Museo nazionale del Bargello αυθεντικότητα βέβαιη, οι πτυχώσεις του Tiberio Calcagni
  Λεία 1542 περίπου άγαλμα μάρμαρο 197 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Ρώμη Σαν Πιέτρο ιν Βίνκολι με βοηθούς
  Ραχήλ 1542 περίπου άγαλμα μάρμαρο 209 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Ρώμη Σαν Πιέτρο ιν Βίνκολι με βοηθούς
Pietà Bandini Pietà Bandini 1547-1555 γλυπτικό σύνολο μάρμαρο 226 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Museo dell'Opera del Duomo αυθεντικότητα βέβαιη. Ημιτελές. Διορθώσεις και προσθήκες από τον Tiberio Calcagni
  Pietà di Palestrina 1555 περίπου γλυπτικό σύνολο μάρμαρο 253 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Galleria dell'Accademia αυθεντικότητα αβέβαιη, συχνά αποδιδόμενο σε μαθητή
  πρόπλασμα για μία Σταύρωση 1562 περίπου πρόπλασμα ξύλο 20,5 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Φλωρεντία Casa Buonarroti αυθεντικότητα αβέβαιη
Pietà Rondanini Pietà Rondanini 1555–1564 γλυπτικό σύνολο μάρμαρο 195 (ύψος) Flag of Italy.svg Ιταλία Μιλάνο Κάστρο των Σφόρτσα αυθεντικότητα βέβαιη, ημιτελές

Ζωγραφική και σχέδια

Έργα διάφορα

Εικόνα Τίτλος Χρονολογία Τεχνική Διαστάσεις σε εκατ. Χώρος Αυθεντικότητα
Michelangelo, drawing from the tribute money by masaccio (munich Kupferstichkabinett).jpg Άγιος Πέτρος 1488-1490 Πέννα και κόκκινο μολύβι σε χαρτί 31,7x19,7 Μόναχο, Staatliche Graphische Sammlun Αυθεντικότητα σχεδόν ομόφωνα δεκτή
The Torment of Saint Anthony (Michelangelo).jpg Η αγωνία του Αγίου Αντωνίου 1487-1489 Τέμπερα σε πάνελ 47x35 Fort Worth (Τέξας), Kimbell Art Museum Αβέβαιη
Madonna di Manchester Madonna di Manchester 1496-1497 Τέμπερα σε πάνελ 102x76 Λονδίνο, Εθνική Πινακοθήκη Αβέβαιη, με συνεργάτες
  Ο Άγιος Φραγκίσκος δέχεται τα στίγματα περί το 1500 Τέμπερα σε πάνελ άγνωστες άγνωστος Perduto
Sepoltura di Cristo Η Ταφή 1500-1501 Τέμπερα σε πάνελ 159x149 Λονδίνο, Εθνική Πινακοθήκη Σχεδόν ομόφωνη, με συνεργάτες
Copia di Aristotele da Sangallo Η μάχη της Cascina 1505-1506 Νωπογραφία   Φλωρεντία, Παλάτσο Βέκιο χαμένο
Michelangelo, tondo doni 01.jpg Tondo Doni 1506-1508 Τέμπερα σε πάνελ διάμετρος 120 Φλωρεντία, Ουφίτσι Βέβαιη
La Madonna che Allatta il Figlio - Michelangelo Buonarroti.png Παρθένος και Βρέφος 1525 περίπου Μαύρο και κόκκινο μολύβι και μελάνι σε χαρτί 54,1x39,6 Φλωρεντία, Casa Buonarroti Σχεδόν βέβαιη
Leda and the Swan, After Michelangelo.jpg Η Λήδα και ο κύκνος 1530 Τέμπερα σε καμβά     χαμένο
Noli me tangere by Pontorno - 2.jpg Μη μου άπτου 1531     άγνωστος χαμένο
Pontormo, venere e amore da michelangelo, 1533 ca. 01.jpg Αφροδίτη και Έρως 1532-1534     άγνωστος χαμένο
Michelangelo, caduta di fetonte.jpg Η πτώση του Φαέθοντα 1533 περίπου Σχέδιο σε χαρτί 31,2x21,5 Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο Βέβαιη
Michelangelo, paolina, conversione di saulo 01.jpg Η μεταστροφή του Αγίου Παύλου 1542–1545 Νωπογραφία 625x661 Ρώμη, Βατικανό, Cappella Paolina Βέβαιη
Crocifissione di San Pietro Η σταύρωση του Αγίου Πέτρου 1545–1550 Νωπογραφία 625x662 Ρώμη, Βατικανό, Cappella Paolina Βέβαιη
Miguel Angel Crucifixion drawing.jpg Σταύρωση για την Vittoria Colonna περί το 1545     άγνωστος χαμένο
Pietà per Vittoria Colonna.jpg Pietà για την Vittoria Colonna περί το 1546 Κάρβουνο σε χαρτί 28,9x18,9 Βοστώνη, Isabella Stewart Gardner Museum Βέβαιη
Michelangelo Epifania.jpg Θεοφάνεια 1550-1553 Κάρβουνο σε χαρτί 232x165 Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο Βέβαιη

Η Καππέλλα Σιστίνα

1. Η Οροφή

Εικόνα Τίτλος Παρατηρήσεις
Cappella sistina, volta 00.jpg Η οροφή της Καππέλλα Σιστίνα – γενική άποψη νωπογραφίες
1508-1512
Michelangelo separation.jpg Ιστορίες της Γένεσης
41. Ο διαχωρισμός του φωτός από το σκότος
180×260 cm
Michelangelo, Creation of the Sun, Moon, and Plants 01.jpg Ιστορίες της Γένεσης
37. Η δημιουργία των αστέρων
280×570 cm
Earth Water's separation.jpg Ιστορίες της Γένεσης
33. Ο διαχωρισμός της γης από των υδάτων
155×270 cm
Creación de Adán.jpg Ιστορίες της Γένεσης
29. Η δημιουργία του Αδάμ
280×570 cm
Michelangelo, Creation of Eve 01.jpg Ιστορίες της Γένεσης
25. Η δημιουργία της Εύας
170×260 cm
Michelangelo, Fall and Expulsion from Garden of Eden 00.jpg Ιστορίες της Γένεσης
21. Το Προπατορικό αμάρτημα και η Έξωση
280×570 cm
Michelangelo, Sacrifice of Noah 01.jpg Ιστορίες της Γένεσης
17. Η θυσία του Νώε
170×260 cm
The Deluge after restoration.jpg Ιστορίες της Γένεσης
13. Ο Κατακλυσμός
280×560 cm
Ivresse de noe.jpg Ιστορίες της Γένεσης
9. Η μέθη του Νώε
170×260 cm
Michelangelo, profeti, Zechariah 01.jpg Προφήτες και Σίβυλλες
5. Προφήτης Ζαχαρίας
360×390 cm
Michelangelo, profeti, Joel 01.jpg Προφήτες και Σίβυλλες
10. Προφήτης Ιωήλ
355×380 cm
Michelangelo, sibille, delfica 01.jpg Προφήτες και Σίβυλλες
8. Δελφική Σίβυλλα
350×380 cm
Erythraean.jpg Προφήτες και Σίβυλλες
18. Σίβυλλα της Ερυθραίας
360×380 cm
Michelangelo, profeti, Isaiah 01.jpg Προφήτες και Σίβυλλες
16. Προφήτης Ησαΐας
365×380 cm
Michelangelo, profeti, Ezekiel 01.jpg Προφήτες και Σίβυλλες
26. Προφήτης Ιεζεκιήλ
355×380 cm
CumaeanSibylByMichelangelo.jpg Προφήτες και Σίβυλλες
24. Κυμαία Σίβυλλα
375×380 cm
Perzsa.jpg Προφήτες και Σίβυλλες
34. Περσική Σίβυλλα
400×380 cm
Даниил.jpg Προφήτες και Σίβυλλες
32. Προφήτης Δανιήλ
395×380 cm
Michelangelo, profeti, Jeremiah 01.jpg Προφήτες και Σίβυλλες
42. Προφήτης Ιερεμίας
390×380 cm
LibyanSibyl SistineChapel.jpg Προφήτες και Σίβυλλες
40. Λιβυκή Σίβυλλα
395×380 cm
Sistine jonah.jpg Προφήτες και Σίβυλλες
45. Προφήτης Ιωνάς
400×380 cm
Judith and Holofernes (Michelangelo).jpg Ιστορίες της Παλαιάς Διαθήκης
4. Ιουδήθ και Ολοφέρνης
570×970 cm
David and Goliath (1).png Ιστορίες της Παλαιάς Διαθήκης
6. Δαυίδ και Γολιάθ
570×970 cm
Michelangelo, Punishment of Haman 01.jpg Ιστορίες της Παλαιάς Διαθήκης
46. Η τιμωρία του Άμαν
585×985 cm
Michelangelo, Brazen Serpent 02.jpg Ιστορίες της Παλαιάς Διαθήκης
44. Το μπρούτζινο φίδι
585×985 cm
Michelangelo - Sistine Chapel - Lunette Eleazar and Mathan - WGA.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
1. Ελεάζαρ και Ματθάν
περίπου 340×650 cm
Michelangelo, lunetta, Jacob - Joseph 01.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
2. Ιακώβ και Ιωσήφ
περίπου 340×650 cm
Michelangelo, lunetta, Azor - Zadok.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
3. Αζώρ και Σαδώκ
περίπου 340×650 cm
Michelangelo, lunetta, Achim - Eliud 01.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
7. Αχείμ και Ελιούδ
περίπου 340×650 cm
Michelangelo, lunetta, Josiah - Jechoniah - Shealtiel 01.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
11. Ιωσίας, Ιεχονίας και Σαλαθιήλ
περίπου 340×650 cm
Michelangelo, lunetta, Zerubbabel - Abiud - Eliakim 01.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
15. Ζοροβάβελ, Αβιούδ και Ελιακείμ
περίπου 340×650 cm
Michelangelo - Sistine Chapel ceiling - Lunette "Hezekiah - Manasseh - Amon".jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
19. Εζεκίας, Μανασσής και Αμών
περίπου 340×650 cm
Michelangelo, lunetta, Uzziah - Jotham - Ahaz 01.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
23. Οζίας, Ιωάθαμ και Άζαζ
περίπου 340×650 cm
Michelangelo - Sistine Chapel ceiling - Lunette "Asa - Jehoshaphat - Joram".jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
27. Ασά, Ιωσαφάτ και Ιωράμ
περίπου 340×650 cm
Michelangelo, lunetta, Rehoboam - Abijah 01.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
31. Ροβοάμ και Αβιά
περίπου 340×650 cm
Michelangelo, lunetta, Jesse - David - Solomon 01.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
35. Ιεσσαί, Δαβίδ και Σολομών
περίπου 340×650 cm
Michelangelo, lunetta, Salmon - Boaz - Obed 01.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
39. Σαλμών, Βοόζ και Ωβήδ
περίπου 340×650 cm
Michelangelo Sistine Chapel ceiling - Naason restored.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
43. Ναασσών
περίπου 340×650 cm
Michelangelo, lunetta, Amminadab 01.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
47. Αμιναδάβ
περίπου 340×650 cm
Michelangelo, antenati di cristo, 01.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
14. τρίγωνο πάνω από τους Ζοροβάβελ, Αβιούδ και Ελιακείμ
Η οικογένεια του Ζοροβάβελ
 
Michelangelo, antenati di cristo, 02.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
12. τρίγωνο πάνω από τους Ιωσία, Ιεχονία και Σαλαθιήλ
Η οικογένεια του Ιεχονία
 
Michelangelo, antenati di cristo, 03.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
22. τρίγωνο πάνω από τους Οζία, Ιωάθαμ και Άζαζ
Η οικογένεια του Οζία
 
Michelangelo, antenati di cristo, 04.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
20. τρίγωνο πάνω από τους Εζεκία, Μανασσή και Αμών
Η οικογένεια του Μανασσή
 
Michelangelo, antenati di cristo, 05.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
30. τρίγωνο πάνω από τους Ροβοάμ και Αβιά
;
 
Michelangelo, antenati di cristo, 06.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
28. τρίγωνο πάνω από τους Ασά, Ιωσαφάτ και Ιωράμ
Η οικογένεια του Ασά
 
Michelangelo, antenati di cristo, 07.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
38. τρίγωνο πάνω από τους Σαλμών, Βοόζ και Ωβήδ
 ;
 
Jesse Spandrel.jpg Οι πρόγονοι του Χριστού
36. τρίγωνο πάνω από τους Ιεσσαί, Δαβίδ και Σολομώντα
 ;
 
Michelangelo, ignudo 02.jpg γυμνό 20 γυμνά ύψους 150 μέχρι 180 cm πλαισιώνουν τις Ιστορίες της Γένεσης
Michelangelo, ignudo 01.jpg γυμνό  
Michelangelo, ignudo 04.jpg γυμνό  
Michelangelo Sistine Chapel - Ignudo above Cumaean Sibyl - restored.jpg γυμνό  
Michelangelo, ignudo 13.jpg γυμνό  
Ignudo 04.jpg γυμνό  
Michelangelo, ignudo 16.jpg γυμνό  
Michelangelo, ignudo 09.jpg γυμνό  

2. Ο τοίχος του Ιερού

Εικόνα Τίτλος Παρατηρήσεις
Michelangelo, Giudizio Universale 02.jpg Η Δευτέρα Παρουσία - γενική άποψη  
Michelangelo, Giudizio Universale 11.jpg Άγγελοι με τα όργανα του Πάθους λεπτομέρειες από την σύνθεση της Δευτέρας Παρουσίας
Michelangelo - Cristo Juiz.jpg Ο Χριστός Δικαστής  
Michelangelo, Giudizio Universale 31.jpg Ο Άγιος Βαρθολομαίος Ο άγιος κρατά το δέρμα του, σύμβολο του μαρτυρίου του
(τον έγδαραν ζωντανό κατά την παράδοση).
Η μορφή στο δέρμα πιστεύεται ότι είναι
η αυτοπροσωπογραφία του Μιχαήλ Άγγελου
Michelangelo, Giudizio Universale 06.jpg Άγγελοι σημαίνουν το Τέλος των Καιρών  
Michelangelo, giudizio universale, dettagli 35.jpg Η ανάσταση των σωμάτων  
Michelangelo, giudizio universale, dettagli 33.jpg Η άνοδος των μακαρίων  
Michelangelo, giudizio universale, dettagli 38.jpg Η πτώση των κολασμένων  
Michelangelo, giudizio universale, dettagli 51 inferno.jpg Η Κόλαση  

Αρχιτεκτονική

Εικόνα Έργο Χρονολογία Τόπος Αυθεντικότητα και σημειώσεις
Cortile dell'angelo, con la cappella dei santi cosma e damiano di leone X, 04.JPG Πρόσοψη για το παρεκκλήσι του Λέοντα Ι' στο Καστέλ Σαντ'Άντζελο 1514-1515 Ρώμη  
2737 - Firenze - Palazzo Medici Riccardi - Finestra di Michelangelo - Foto Giovanni Dall'Orto, 27-Oct-2007.jpg Finestre inginocchiate («γονατιστά» παράθυρα) του Palazzo Medici Riccardi 1517 περίπου Φλωρεντία αποδιδόμενα
Michelangelo, modello per la facciata di san lorenzo, 1518 ca. 01.JPG Σχέδιο για την πρόσοψη του Αγίου Λαυρεντίου 1516-1520 Φλωρεντία δεν πραγματοποιήθηκε.
  Sagrestia Nuova (στην Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου) 1520–1534 Φλωρεντία Οριστική τακτοποίηση από τον Βαζάρι το 1556.
Biblioteca medicea laurenziana interno 01.JPG Αναγνωστήριο της Λαυρεντιανής Βιβλιοθήκης (πτέρυγα της Βασιλικής του Αγίου Λαυρεντίου) 1524-1534 Φλωρεντία αποπερατωμένη από άλλους, με την επίβλεψη του Μιχαήλ Αγγέλου από την Ρώμη.
Biblioteca medicea laurenziana vestibolo 04.JPG Προθάλαμος της Λαυρεντιανής Βιβλιοθήκης (πτέρυγα της Βασιλικής του Αγίου Λαυρεντίου). 1524-1534 Φλωρεντία αποπερατωμένη από άλλους, με την επίβλεψη του Μιχαήλ Αγγέλου από την Ρώμη.
Michelangelo, studio per porta san gallo.jpg Οχυρώσεις της Φλωρεντίας 1528-1529 Φλωρεντία Κατασκευή μικρής έκτασης που κατεδαφίστηκε.
SanLorenzodiFirenze03.jpg Tribuna delle reliquie (Αίθουσα Λειψάνων- πτέρυγα της Βασιλικής του Αγίου Λαυρεντίου). 1531-1532 Φλωρεντία  
CampidoglioEng.jpg Πλατεία του Καπιτωλίου 1538-1552 Ρώμη σχέδιο συνόλου που πραγματοποιήθηκε κατά μικρό μέρος υπό την διεύθυνση του Μιχαήλ Αγγέλου και ολοκληρώθηκε πολύ μετά τον θάνατό του.
Cordonata Capitolina Κορντονάτα 1538-1552 Ρώμη Κατασκευασμένη, με μερικές τροποποιήσεις, σε σχέδιο του Μιχαήλ Αγγέλου.
Cecchino de' Bracci, tomba nella chiesa dell'Aracoeli, Roma - Foto di Giovanni Dall'Orto.jpg Τάφος του Cecchino de' Bracci 1544-1545 Ρώμη Σε σχέδιο του Μιχαήλ Αγγέλου.
Basilica di San Pietro - Schema progetto di Michelangelo - Disegno di Etienne -Li-.svg Βασιλική του Αγίου Πέτρου 1546-1563 Ρώμη Διηύθυνε τα έργα επί δεκαοκτώ χρόνια. Το σχέδιό του επιβλήθηκε μετά δεκαετίες συζητήσεων και ολοκληρώθηκε μετά τον θάνατό του.
StPetersDomePD.jpg Τρούλος της Βασιλικής του Αγίου Πέτρου 1546-1563 Ρώμη Ο Μιχαήλ Άγγελος εκτέλεσε την κατασκευή μέχρι το τύμπανο. Ο ίδιος ο τρούλος κατασκευάστηκε σε σχέδιά του στην συνέχεια με κάποιες τροποποιήσεις.
Palais Farnese.jpg Palazzo Farnese 1546-1550 Ρώμη Ο Μιχαήλ Άγγελος ολοκλήρωσε την πρόσοψη με τον τρίτον όροφο και τον γείσο.
Biblioteca medicea laurenziana scalone di michelangelo 02.JPG Κλιμακοστάσιο της Λαυρεντιανής Βιβλιοθήκης 1558 Φλωρεντία Σε σχέδιο του Μιχαήλ Αγγέλου, κατασκευάστηκε από πέτρα και ξύλο
Musei vaticani - cortile della pigna 01167.JPG Κλιμακοστάσιο του Cortile del Belvedere, στο Βατικανό 1550 περίπου Ρώμη Τροποποιημένο αργότερα.
Michelangelo, project for san Giovanni de' Fiorentini 01.JPG Σχέδιο για τον San Giovanni dei Fiorentini 1559-1560 Ρώμη Δεν πραγματοποιήθηκε
Cappella sforza, su dis. di michelangelo (1562-73) 01.JPG Cappella Sforza στην Santa Maria Maggiore 1560 περίπου Ρώμη Σχέδιο
Porta Pia face interne.JPG Porta Pia 1561-1565 Ρώμη Ολοκληρώθηκε μετά τον θάνατό του.
3222 - Roma - Santa Maria degli Angeli - Interno - Foto Giovanni Dall'Orto 17-June-2007.jpg Αναδιάταξη της Santa Maria degli Angeli 1561 περίπου Ρώμη Από το σχέδιο του Μιχαήλ Αγγέλου παραμένει η διαρρύθμιση του χώρου, ενώ ανανεώθηκε ολοσχερώς ο διάκοσμος, εκτός από αυτόν των αψίδων.

Βιβλιογραφία

  • Ettore Camesasca, Michelangelo pittore, Rizzoli, Milano 1966.
  • Umberto Baldini, Michelangelo scultore, Rizzoli, Milano 1973.
  • Marta Alvarez Gonzáles, Michelangelo, Mondadori Arte, Milano 2007. ISBN 978-88-370-6434-1

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου