1512 – Η οροφή της Καπέλα Σιξτίνα, ζωγραφισμένη από τον Μιχαήλ Άγγελο, εκτίθεται για πρώτη φορά στο κοινό. Η Καπέλα Σιστίνα (Cappella Sistina) είναι παρεκκλήσι του Αποστολικού Παλατιού, της επίσημης κατοικίας του Πάπα, στην πόλη του Βατικανού. Αναγέρθηκε από τον Πάπα Σίξτο Δ’ (Sixtus IV, ital. Sisto IV) στον οποίο οφείλεται και το όνομά του. Η φήμη του παρεκκλησίου οφείλεται στον ζωγραφικό του διάκοσμο. Είναι ζωγραφισμένο εξ ολοκλήρου με τοιχογραφίες μεγάλων καλλιτεχνών της Αναγέννησης, πρωτίστως του Μιχαήλ Αγγέλου, ο οποίος φιλοτέχνησε την θρυλική οροφή του (1508-1512) και τον τοίχο του ιερού (1534-1541). Η Καπέλα Σιστίνα είναι ο χώρος όπου τελούνται θρησκευτικές και διοικητικές δραστηριότητες, και κυρίως το κονκλάβιο, με απόφαση του οποίου εκλέγεται ο Πάπας.
Λίστα αντικειμένων
Μιχαήλ Άγγελος
Ο Μικελάντζελο ντι Λοντοβίκο Μπουοναρότι Σιμόνι (Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni, 6 Μαρτίου 1475 – 18 Φεβρουαρίου 1564), γνωστός περισσότερο ως Μιχαήλ Άγγελος, ήταν Ιταλός γλύπτης, ζωγράφος, αρχιτέκτονας και ποιητής της Αναγέννησης, που άσκησε απαράμιλλη επίδραση στην ανάπτυξη της δυτικής τέχνης. Σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους σπουδαιότερους δημιουργούς στην ιστορία της τέχνης. Υπήρξε ο μοναδικός καλλιτέχνης της εποχής, του οποίου η βιογραφία εκδόθηκε πριν τον θάνατό του, στους Βίους του Τζόρτζιο Βαζάρι, ο οποίος επέλεξε να τον τοποθετήσει στην κορυφή των καλλιτεχνών, χρησιμοποιώντας για τον Μιχαήλ Άγγελο το προσωνύμιο ο θεϊκός (Il Divino). Στα δημοφιλέστερα έργα του ανήκουν οι νωπογραφίες που φιλοτέχνησε για το Παπικό παρεκκλήσιο του Βατικανού (Καπέλα Σιξτίνα), το άγαλμα του Δαβίδ και η Πιετά (αποκαθήλωση) στην Βασιλική του Αγίου Πέτρου, στη Ρώμη.
Κατάλογος έργων του Μιχαήλ Αγγέλου
Κατάλογος έργων του Μιχαήλ Αγγέλου
Η σελίδα αυτή περιλαμβάνει καταλόγους των έργων γλυπτικής, ζωγραφικής και αρχιτεκτονικής του Μιχαήλ Αγγέλου.
Γλυπτική
Εικόνα | Τίτλος | Χρονολογία | Είδος γλυπτού | Υλικό | Διαστάσεις σε εκατ. | Χώρα | Πόλη | Χώρος | Αυθεντικότητα και σημειώσεις |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Κεφαλή φαύνου | περί το 1489 | άγαλμα | μάρμαρο | άγνωστη | άγνωστη | άγνωστος | εκλάπη από το Bargello το 1944 | ||
Madonna della Scala | 1491 περίπου | χαμηλό ανάγλυφο | μάρμαρο | 54,5x40 | Ιταλία | Φλωρεντία | Casa Buonarroti | αυθεντικότητα βέβαιη | |
Αφροδίτη και ερωτιδέας | 1491-1492 | χαμηλό ανάγλυφο | μάρμαρο | 43,5x58 | Ιταλία | Φλωρεντία | Palazzo Medici-Riccardi | αυθεντικότητα αβέβαιη, ερευνάται | |
Νεαρός τοξότης | 1491-1492 | γλυπτό | μάρμαρο | 97 (ύψος) | ΗΠΑ | Νέα Υόρκη | Μητροπολιτικό Μουσείο | αυθεντικότητα αβέβαιη | |
Κενταυρομαχία | 1492 περίπου | υψλό ανάγλυφο | μάρμαρο | 84,5x90,5 | Ιταλία | Φλωρεντία | Casa Buonarroti | αυθεντικότητα βέβαιη | |
Ηρακλής | 1492-1493 | άγαλμα | μάρμαρο | 235 περίπου (ύψος) | άγνωστη | άγνωστη | άγνωστος | χαμένο | |
Σταύρωση | 1493 περίπου | άγαλμα | πολύχρωμο ξύλο | 139x135 | Ιταλία | Φλωρεντία | Basilica di Santo Spirito | αυθεντικότητα ευρέως αποδεκτή | |
ro]] | Άγγελος που κρατά κηροπήγιο | 1494–1495 | άγαλμα | μάρμαρο | 51,5 (ύψος) | Ιταλία | Μπολόνια | Βασιλική του Αγίου Δομήνικου, λειψανοθήκη του Αγίου | αυθεντικότητα βέβαιη |
Άγιος Πετρώνιος | 1494–1495 | άγαλμα | μάρμαρο | 64 (ύψος) | Ιταλία | Μπολόνια | Βασιλική του Αγίου Δομήνικου, λειψανοθήκη του Αγίου | αυθεντικότητα βέβαιη, με κάποιες επεμβάσεις | |
Άγιος Πρόκουλος | 1494–1495 | άγαλμα | μάρμαρο | 58,5 (ύψος) | Ιταλία | Μπολόνια | Βασιλική του Αγίου Δομήνικου, λειψανοθήκη του Αγίου | αυθεντικότητα βέβαιη, με κάποιες επεμβάσεις | |
Σταύρωση Gallino | 1495-1497 | άγαλμα | ξύλο | 41,3x39,70 | Ιταλία | Φλωρεντία | Museo nazionale del Bargello | αυθεντικότητα αβέβαιη | |
Ο μικρός Άγιος Ιωάννης Βαπτιστής | 1495-1496 | άγαλμα | μάρμαρο | άγνωστη | άγνωστη | άγνωστος | χαμένο | ||
Ερωτιδέας κοιμώμενος | 1496 | άγαλμα | μάρμαρο | 80 περίπου (μήκος) | άγνωστη | άγνωστη | άγνωστος | χαμένο | |
Ερωτιδέας-Απόλλων | 1497 | άγαλμα | μάρμαρο | άγνωστη | άγνωστη | άγνωστος | χαμένο | ||
Βάκχος | 1496–1497 | άγαλμα | μάρμαρο | 203 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Museo nazionale del Bargello | αυθεντικότητα βέβαιη | |
Pietà | 1497–1499 | γλυπτικό σύνολο | μάρμαρο | 174x195 (μήκος στην βάση) | Βατικανό | Ρώμη | Βασιλική του Αγίου Πέτρου | αυθεντικότητα βέβαιη, υπογεγραμμένο (στην ταινία στο στήθος της Παναγίας :MICHEL.A[N]GELVS BONAROTVS FLORENT[INVS] FACIEBAT) |
|
Ανδρικό γυμνό Α΄ | 1501–1503 | πρόπλασμα για άγαλμα | τερρακόττα | 49 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Casa Buonarroti | αυθεντικότητα πολύ αβέβαιη | |
Απόστολος Παύλος | 1501–1504 | άγαλμα | μάρμαρο | 124 (ύψος) | Ιταλία | Σιένα | Μητρόπολη | με βοηθούς | |
Απόστολος Πέτρος | 1501–1504 | άγαλμα | μάρμαρο | 124 (ύψος) | Ιταλία | Σιένα | Μητρόπολη | με βοηθούς | |
Άγιος Πίος | 1501–1504 | άγαλμα | μάρμαρο | 134 (ύψος) | Ιταλία | Σιένα | Μητρόπολη | με βοηθούς | |
Άγιος Γρηγόριος | 1501–1504 | άγαλμα | μάρμαρο | 136 (ύψος) | Ιταλία | Σιένα | Μητρόπολη | με βοηθούς | |
Δαβίδ | 1501-1504 | άγαλμα | μάρμαρο | 517 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Galleria dell'Accademia | αυθεντικότητα βέβαιη | |
David De Rohan | 1502-1508 | άγαλμα | Bronzo | άγνωστη | άγνωστη | άγνωστος | χαμένο | ||
Madonna di Bruges | 1503–1505 | άγαλμα | μάρμαρο | 128 (ύψος) | Βέλγιο | Μπρυζ | Onze-Lieve-Vrouwekerk (Εκκλησία της Παναγίας) | αυθεντικότητα βέβαιη | |
Tondo Pitti | 1503-1505 | χαμηλό ανάγλυφο | μάρμαρο | 85,5x82 | Ιταλία | Φλωρεντία | Museo nazionale del Bargello | αυθεντικότητα βέβαιη | |
Tondo Taddei | 1504-1506 | χαμηλό ανάγλυφο | μάρμαρο | 109x109 | Ηνωμένο Βασίλειο | Λονδίνο | Royal Academy of Arts | αυθεντικότητα αβέβαιη | |
Άγιος Ματθαίος | 1505-1506 | άγαλμα | μάρμαρο | 216 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Galleria dell'Accademia | αυθεντικότητα βέβαιη, ημιτελές | |
Τάφος του Ιούλιου Β΄ | 1505-1542 | αρχιτεκτονικό σύνολο με αγάλματα | μάρμαρο | Ιταλία | Ρώμη | Σαν Πιέτρο ιν Βίνκολι | αυθεντικότητα βέβαιη. Κατασκευασμένο σε έξι φάσεις : 1505, 1513, 1516, 1525-26, 1532 και 1542. |
||
Ο Ιούλιος Β΄ ευλογών | 1507-1508 | άγαλμα | μπρούντζος | 292 περίπου (ύψος) | Ιταλία | Μπολόνια | άγνωστος | κατεστραμμένο | |
Ο θνήσκων σκλάβος | 1513 περίπου | άγαλμα | μάρμαρο | 229 (ύψος) | Γαλλία | Παρίσι | Μουσείο του Λούβρου | αυθεντικότητα βέβαιη | |
Σκλάβος εξεγερμένος | 1513 περίπου | άγαλμα | μάρμαρο | 215 (ύψος) | Γαλλία | Παρίσι | Μουσείο του Λούβρου | αυθεντικότητα βέβαιη | |
Ανδρικός κορμός 1 | 1513 περίπου | πρόπλασμα για άγαλμα | τερρακόττα | 23 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Casa Buonarroti | αυθεντικότητα αβέβαιη | |
Ανδρικός κορμός 2 | 1513 περίπου | πρόπλασμα για άγαλμα | τερρακόττα | 22,5 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Casa Buonarroti | αυθεντικότητα αβέβαιη | |
Γυναικείο γυμνό | 1513 ή 1532 περίπου | πρόπλασμα για άγαλμα | τερρακόττα | 35 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Casa Buonarroti | αυθεντικότητα αβέβαιη | |
Μωυσής | 1513–1515 | άγαλμα | μάρμαρο | 235 (ύψος) | Ιταλία | Ρώμη | Σαν Πιέτρο ιν Βίνκολι | αυθεντικότητα βέβαιη | |
Cristo della Minerva (πρώτη εκδοχή) | 1514–1516 | άγαλμα | μάρμαρο | Ιταλία | Bassano Romano | Monastero di San Vincenzo | αυθεντικότητα αβέβαιη, ανακαλύφθηκε το 2001, οπωσδήποτε αποπερατώθηκε από άλλον καλλιτέχνη | ||
Cristo della Minerva | 1519–1520 | άγαλμα | μάρμαρο | 205 (ύψος) | Ιταλία | Ρώμη | Basilica di Santa Maria sopra Minerva | αυθεντικότητα βέβαιη. Η μπρούντζινη προσθήκη εκ των υστέρων | |
Prigioni (Φυλακές) | 1519-1536 | Σύνολο τεσσάρων αγαλμάτων για την τρίτη εκδοχή του τάφου του Ιουλίου Β΄. | μάρμαρο | Ιταλία | Φλωρεντία | Galleria dell'Accademia | αυθεντικότητα βέβαιη. Ημιτελές | ||
πρόπλασμα για τον Νεαρό σκλάβο | 1516-1519 | άγαλμα | μάρμαρο | 16,5 (ύψος) | Ηνωμένο Βασίλειο | Λονδίνο | Victoria and Albert Museum | αυθεντικότητα αβέβαιη | |
Νεαρός σκλάβος | 1519-1536 | άγαλμα | μάρμαρο | 256 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Galleria dell'Accademia | αυθεντικότητα βέβαιη. Ημιτελές | |
Σκλάβος γενειοφόρος | 1519-1536 | άγαλμα | μάρμαρο | 263 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Galleria dell'Accademia | αυθεντικότητα βέβαιη. Ημιτελές | |
Σκλάβος (Άτλας) | 1519-1536 | άγαλμα | μάρμαρο | 277 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Galleria dell'Accademia | αυθεντικότητα βέβαιη. Ημιτελές | |
Σκλάβος που ξυπνά | 1519-1536 | άγαλμα | μάρμαρο | 267 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Galleria dell'Accademia | αυθεντικότητα βέβαιη. Ημιτελές | |
Madonna Medici | 1521-1534 | άγαλμα | μάρμαρο | 226 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova | αυθεντικότητα βέβαιη | |
Τάφος του Λαυρεντίου των Μεδίκων, δούκα του Ουρμπίνο | 1524-1534 | αρχιτεκτονικό σύνολο με αγάλματα | μάρμαρο | 630x420 | Ιταλία | Φλωρεντία | Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova | αυθεντικότητα βέβαιη, με παρεμβάσεις του Montorsoli | |
Άγαλμα του Λαυρεντίου των Μεδίκων, δούκα του Ουρμπίνο | 1525 περίπου | άγαλμα | μάρμαρο | 178 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova | αυθεντικότητα βέβαιη | |
Η Αυγή | 1524-1527 | άγαλμα | μάρμαρο | 206 (μήκος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova | αυθεντικότητα βέβαιη | |
Το Λυκόφως | 1524-1531 | άγαλμα | μάρμαρο | 195 (μήκος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova | αυθεντικότητα βέβαιη | |
Τάφος του Τζουλιάνο των Μεδίκων, δούκα του Νεμούρ | 1524-1534 | αρχιτεκτονικό σύνολο με αγάλματα | μάρμαρο | 630x420 | Ιταλία | Φλωρεντία | Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova | αυθεντικότητα βέβαιη | |
Άγαλμα του Τζουλιάνο των Μεδίκων, δούκα του Νεμούρ | 1526-1534 | άγαλμα | μάρμαρο | 173 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova | αυθεντικότητα βέβαιη, αποπερατώθηκε από τον Montorsoli | |
Η Νύχτα | 1526-1531 | άγαλμα | μάρμαρο | 194 (μήκος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova | αυθεντικότητα βέβαιη | |
Η Μέρα | 1526-1531 | άγαλμα | μάρμαρο | 285 (μήκος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου, Sagrestia Nuova | αυθεντικότητα βέβαιη | |
πρόπλασμα για τον Ποτάμιο θεό | 1524 περίπου | πρόπλασμα για άγαλμα | κερί | 22 (μήκος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Casa Buonarroti | αυθεντικότητα αβέβαιη | |
Ποτάμιος θεός | 1524 περίπου | πρόπλασμα για άγαλμα | ξύλο, άργιλλος, μαλλί και στουπί | 180 (μήκος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Casa Buonarroti | αυθεντικότητα βέβαιη | |
Κουλουριασμένο αγόρι | 1524 περίπου | άγαλμα | μάρμαρο | 54 (ύψος) | Ρωσία | Αγία Πετρούπολη | Ερμιτάζ | αυθεντικότητα αβέβαιη | |
Δύο παλαιστές | 1525 περίπου | πρόπλασμα για άγαλμα | ασβεστόλιθος | 41 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Casa Buonarroti | αυθεντικότητα αβέβαιη | |
Δαβίδ-Απόλλων | 1530 περίπου | άγαλμα | μάρμαρο | 146 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Museo nazionale del Bargello | αυθεντικότητα βέβαιη, ημιτελές | |
Το πνεύμα της Νίκης | 1532–1534 | άγαλμα | μάρμαρο | 261 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Παλάτσο Βέκιο | αυθεντικότητα βέβαιη | |
Βρούτος | 1538 περίπου | προτομή | μάρμαρο | 74 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Museo nazionale del Bargello | αυθεντικότητα βέβαιη, οι πτυχώσεις του Tiberio Calcagni | |
Λεία | 1542 περίπου | άγαλμα | μάρμαρο | 197 (ύψος) | Ιταλία | Ρώμη | Σαν Πιέτρο ιν Βίνκολι | με βοηθούς | |
Ραχήλ | 1542 περίπου | άγαλμα | μάρμαρο | 209 (ύψος) | Ιταλία | Ρώμη | Σαν Πιέτρο ιν Βίνκολι | με βοηθούς | |
Pietà Bandini | 1547-1555 | γλυπτικό σύνολο | μάρμαρο | 226 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Museo dell'Opera del Duomo | αυθεντικότητα βέβαιη. Ημιτελές. Διορθώσεις και προσθήκες από τον Tiberio Calcagni | |
Pietà di Palestrina | 1555 περίπου | γλυπτικό σύνολο | μάρμαρο | 253 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Galleria dell'Accademia | αυθεντικότητα αβέβαιη, συχνά αποδιδόμενο σε μαθητή | |
πρόπλασμα για μία Σταύρωση | 1562 περίπου | πρόπλασμα | ξύλο | 20,5 (ύψος) | Ιταλία | Φλωρεντία | Casa Buonarroti | αυθεντικότητα αβέβαιη | |
Pietà Rondanini | 1555–1564 | γλυπτικό σύνολο | μάρμαρο | 195 (ύψος) | Ιταλία | Μιλάνο | Κάστρο των Σφόρτσα | αυθεντικότητα βέβαιη, ημιτελές |
Ζωγραφική και σχέδια
Έργα διάφορα
Εικόνα | Τίτλος | Χρονολογία | Τεχνική | Διαστάσεις σε εκατ. | Χώρος | Αυθεντικότητα |
---|---|---|---|---|---|---|
Άγιος Πέτρος | 1488-1490 | Πέννα και κόκκινο μολύβι σε χαρτί | 31,7x19,7 | Μόναχο, Staatliche Graphische Sammlun | Αυθεντικότητα σχεδόν ομόφωνα δεκτή | |
Η αγωνία του Αγίου Αντωνίου | 1487-1489 | Τέμπερα σε πάνελ | 47x35 | Fort Worth (Τέξας), Kimbell Art Museum | Αβέβαιη | |
Madonna di Manchester | 1496-1497 | Τέμπερα σε πάνελ | 102x76 | Λονδίνο, Εθνική Πινακοθήκη | Αβέβαιη, με συνεργάτες | |
Ο Άγιος Φραγκίσκος δέχεται τα στίγματα | περί το 1500 | Τέμπερα σε πάνελ | άγνωστες | άγνωστος | Perduto | |
Η Ταφή | 1500-1501 | Τέμπερα σε πάνελ | 159x149 | Λονδίνο, Εθνική Πινακοθήκη | Σχεδόν ομόφωνη, με συνεργάτες | |
Η μάχη της Cascina | 1505-1506 | Νωπογραφία | Φλωρεντία, Παλάτσο Βέκιο | χαμένο | ||
Tondo Doni | 1506-1508 | Τέμπερα σε πάνελ | διάμετρος 120 | Φλωρεντία, Ουφίτσι | Βέβαιη | |
Παρθένος και Βρέφος | 1525 περίπου | Μαύρο και κόκκινο μολύβι και μελάνι σε χαρτί | 54,1x39,6 | Φλωρεντία, Casa Buonarroti | Σχεδόν βέβαιη | |
Η Λήδα και ο κύκνος | 1530 | Τέμπερα σε καμβά | χαμένο | |||
Μη μου άπτου | 1531 | άγνωστος | χαμένο | |||
Αφροδίτη και Έρως | 1532-1534 | άγνωστος | χαμένο | |||
Η πτώση του Φαέθοντα | 1533 περίπου | Σχέδιο σε χαρτί | 31,2x21,5 | Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο | Βέβαιη | |
Η μεταστροφή του Αγίου Παύλου | 1542–1545 | Νωπογραφία | 625x661 | Ρώμη, Βατικανό, Cappella Paolina | Βέβαιη | |
Η σταύρωση του Αγίου Πέτρου | 1545–1550 | Νωπογραφία | 625x662 | Ρώμη, Βατικανό, Cappella Paolina | Βέβαιη | |
Σταύρωση για την Vittoria Colonna | περί το 1545 | άγνωστος | χαμένο | |||
Pietà για την Vittoria Colonna | περί το 1546 | Κάρβουνο σε χαρτί | 28,9x18,9 | Βοστώνη, Isabella Stewart Gardner Museum | Βέβαιη | |
Θεοφάνεια | 1550-1553 | Κάρβουνο σε χαρτί | 232x165 | Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο | Βέβαιη |
Η Καππέλλα Σιστίνα
1. Η Οροφή
2. Ο τοίχος του Ιερού
Αρχιτεκτονική
Εικόνα | Έργο | Χρονολογία | Τόπος | Αυθεντικότητα και σημειώσεις |
---|---|---|---|---|
Πρόσοψη για το παρεκκλήσι του Λέοντα Ι' στο Καστέλ Σαντ'Άντζελο | 1514-1515 | Ρώμη | ||
Finestre inginocchiate («γονατιστά» παράθυρα) του Palazzo Medici Riccardi | 1517 περίπου | Φλωρεντία | αποδιδόμενα | |
Σχέδιο για την πρόσοψη του Αγίου Λαυρεντίου | 1516-1520 | Φλωρεντία | δεν πραγματοποιήθηκε. | |
Sagrestia Nuova (στην Βασιλική του Αγίου Λαυρεντίου) | 1520–1534 | Φλωρεντία | Οριστική τακτοποίηση από τον Βαζάρι το 1556. | |
Αναγνωστήριο της Λαυρεντιανής Βιβλιοθήκης (πτέρυγα της Βασιλικής του Αγίου Λαυρεντίου) | 1524-1534 | Φλωρεντία | αποπερατωμένη από άλλους, με την επίβλεψη του Μιχαήλ Αγγέλου από την Ρώμη. | |
Προθάλαμος της Λαυρεντιανής Βιβλιοθήκης (πτέρυγα της Βασιλικής του Αγίου Λαυρεντίου). | 1524-1534 | Φλωρεντία | αποπερατωμένη από άλλους, με την επίβλεψη του Μιχαήλ Αγγέλου από την Ρώμη. | |
Οχυρώσεις της Φλωρεντίας | 1528-1529 | Φλωρεντία | Κατασκευή μικρής έκτασης που κατεδαφίστηκε. | |
Tribuna delle reliquie (Αίθουσα Λειψάνων- πτέρυγα της Βασιλικής του Αγίου Λαυρεντίου). | 1531-1532 | Φλωρεντία | ||
Πλατεία του Καπιτωλίου | 1538-1552 | Ρώμη | σχέδιο συνόλου που πραγματοποιήθηκε κατά μικρό μέρος υπό την διεύθυνση του Μιχαήλ Αγγέλου και ολοκληρώθηκε πολύ μετά τον θάνατό του. | |
Κορντονάτα | 1538-1552 | Ρώμη | Κατασκευασμένη, με μερικές τροποποιήσεις, σε σχέδιο του Μιχαήλ Αγγέλου. | |
Τάφος του Cecchino de' Bracci | 1544-1545 | Ρώμη | Σε σχέδιο του Μιχαήλ Αγγέλου. | |
Βασιλική του Αγίου Πέτρου | 1546-1563 | Ρώμη | Διηύθυνε τα έργα επί δεκαοκτώ χρόνια. Το σχέδιό του επιβλήθηκε μετά δεκαετίες συζητήσεων και ολοκληρώθηκε μετά τον θάνατό του. | |
Τρούλος της Βασιλικής του Αγίου Πέτρου | 1546-1563 | Ρώμη | Ο Μιχαήλ Άγγελος εκτέλεσε την κατασκευή μέχρι το τύμπανο. Ο ίδιος ο τρούλος κατασκευάστηκε σε σχέδιά του στην συνέχεια με κάποιες τροποποιήσεις. | |
Palazzo Farnese | 1546-1550 | Ρώμη | Ο Μιχαήλ Άγγελος ολοκλήρωσε την πρόσοψη με τον τρίτον όροφο και τον γείσο. | |
Κλιμακοστάσιο της Λαυρεντιανής Βιβλιοθήκης | 1558 | Φλωρεντία | Σε σχέδιο του Μιχαήλ Αγγέλου, κατασκευάστηκε από πέτρα και ξύλο | |
Κλιμακοστάσιο του Cortile del Belvedere, στο Βατικανό | 1550 περίπου | Ρώμη | Τροποποιημένο αργότερα. | |
Σχέδιο για τον San Giovanni dei Fiorentini | 1559-1560 | Ρώμη | Δεν πραγματοποιήθηκε | |
Cappella Sforza στην Santa Maria Maggiore | 1560 περίπου | Ρώμη | Σχέδιο | |
Porta Pia | 1561-1565 | Ρώμη | Ολοκληρώθηκε μετά τον θάνατό του. | |
Αναδιάταξη της Santa Maria degli Angeli | 1561 περίπου | Ρώμη | Από το σχέδιο του Μιχαήλ Αγγέλου παραμένει η διαρρύθμιση του χώρου, ενώ ανανεώθηκε ολοσχερώς ο διάκοσμος, εκτός από αυτόν των αψίδων. |
Βιβλιογραφία
- Ettore Camesasca, Michelangelo pittore, Rizzoli, Milano 1966.
- Umberto Baldini, Michelangelo scultore, Rizzoli, Milano 1973.
- Marta Alvarez Gonzáles, Michelangelo, Mondadori Arte, Milano 2007. ISBN 978-88-370-6434-1