Loading...

Κατηγορίες

Κυριακή 31 Οκτ 2021
Γιάννης Μυλόπουλος στην «Α» / Οι Θεσσαλονικείς επιβαρυνόμαστε από μια πολιτική που ευνοεί τους εργολάβους
Κλίκ για μεγέθυνση

 


 

Το ανέκδοτο, το έγκλημα, το σκάνδαλο. Σ' αυτές τις τρεις λέξεις ο Γιάννης Μυλόπουλος, εγκιβωτίζει την καταστροφή που συντελείται στο μετρό Θεσσαλονίκης. Ο γνωστός καθηγητής και πρώην πρύτανης στο ΑΠΘ, που ως πρόεδρος της Αττικό Μετρό είχε βάλει στις ράγες το πολύπαθο έργο πνοής για τη Θεσσαλονίκη με τη διατήρηση του περίφημου μνημειακού συνόλου στον σταθμό Βενιζέλου, γνωρίζει καλά το μέγεθος του πλήγματος που υφίστανται από την κυβερνητική πολιτική και η περίφημη Βυζαντινή Μέση Οδός αλλά και οι Θεσσαλονικείς.

Τα μαντάτα που μεταφέρει από την πόλη του είναι θλιβερά. "Δυστυχώς, έχει αρχίσει ο τεμαχισμός του μνημείου και η μεταφορά του σε αποθήκες" λέει. Μετά λόγου γνώσεως μιλάει και δίνει συγκριτικά στοιχεία, χαμένα χρονοδιαγράμματα, υπερβάσεις προϋπολογισμών. Με αφορμή το καινούργιο βιβλίο του "Μετρό και Αρχαία. Η περιπέτεια ενός έργου που έγινε... ανέκδοτο" (εκδ. Παπαζήση) δίνει όλο το χρονικό του πολύπαθου έργου και τις θλιβερές επιπτώσεις της κυβερνητικής πρακτικής.

"Τόσο οι πολίτες της Θεσσαλονίκης όσο και οι  Έλληνες φορολογούμενοι επιβαρυνόμαστε από μια πολιτική που ευνοεί αποκλειστικά τους εργολάβους" λέει, εξηγώντας γιατί ένας άλλος τίτλος του βιβλίου του θα μπορούσε κάλλιστα να είναι: "Μετρό και αρχαία - Follow the money".

* Πώς είναι τα πράγματα στη Θεσσαλονίκη αυτές τις ημέρες;

Η Θεσσαλονίκη αυτές τις ημέρες βιώνει τις συνέπειες της εγκατάλειψης, από πλευράς κράτους, κάθε προσπάθειας λήψης μέτρων για τον περιορισμό της μετάδοσης της πανδημίας. Συγκεκριμένα, από τις αρχές Οκτωβρίου και ενώ μόλις το 50% των κατοίκων της έχει εμβολιαστεί, έχει αρθεί κάθε μέτρο παρεμπόδισης των συνωστισμών με τα σχολεία, τα πανεπιστήμια και τα μέσα μεταφοράς να λειτουργούν χωρίς την τήρηση των αναγκαίων, σύμφωνα με τις διεθνείς οδηγίες, αποστάσεων.

Η έκρηξη της πανδημίας που παρακολουθούμε τις τελευταίες μέρες, με τα περισσότερα από 4.000 ημερήσια κρούσματα σε όλη την Ελλάδα και τα 600 για τη Θεσσαλονίκη και με την πλήρωση του συνόλου των κλινών ΜΕΘ σε όλα τα νοσοκομεία της πόλης με αποτέλεσμα, όπως καταγγέλλουν διευθυντές ΜΕΘ, να υπάρχουν αυτή τη στιγμή ασθενείς που χρήζουν φροντίδας σε ΜΕΘ και που βρίσκονται διασωληνωμένοι εκτός, δεν είναι παρά η συνέπεια της ανεύθυνης στάσης της κυβέρνησης.

Οι σκηνές που είδαμε στον  Άγ. Δημήτριο με τους πιστούς να συνωστίζονται χωρίς μάσκες για να προσκυνήσουν την εικόνα και τους ιερείς να εμποδίζουν τους αστυνομικούς να τηρήσουν στοιχειωδώς κάποια μέτρα, όπως για παράδειγμα τη μάσκα, μόνο ως τριτοκοσμικές μπορούν να χαρακτηριστούν. Δεν σας κρύβω ότι φοβόμαστε, ιδίως όσοι διδάσκουμε στο ΑΠΘ και κάνουμε μάθημα σε ανεπαρκείς και ακατάλληλες αίθουσες των 100 θέσεων με παρόντες 150 φοιτητές. Φοβόμαστε και για μας, αλλά και για τα παιδιά, τη στιγμή μάλιστα που δεν υπάρχει καμία πρόνοια ούτε για ιχνηλάτηση ούτε και για επιδημιολογική επιτήρηση στα Ανώτατα Ιδρύματα.

* Στο σκάμμα του σταθμού Βενιζέλου τι ακριβώς συμβαίνει; Βλέπουμε στις φωτογραφίες να μεταφέρονται τμήματα των αρχαιοτήτων.  Έχουν αρχίσει να τεμαχίζουν το μνημειακό σύνολο ή προς το παρόν μεταφέρονται μαρμάρινες πλάκες από το οδόστρωμα της Μέσης Οδού;

Δυστυχώς έχει αρχίσει ο τεμαχισμός του μνημείου και η μεταφορά του σε αποθήκες. Το υπουργείο Πολιτισμού και η Αττικό Μετρό, από τότε που άλλαξε ο σχεδιασμός που εφαρμοζόταν επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, σύμφωνα με τον οποίο ο σταθμός Βενιζέλου κατασκευαζόταν με τα αρχαία στη θέση τους, και ειδικά μετά την οριακή απόφαση του ΣτΕ τον περασμένο Απρίλιο, η οποία έκρινε τον τεμαχισμό και την απόσπαση ως μη παράνομη πράξη, παρά τη ρητή διάταξη του αρχαιολογικού νόμου, αισθάνονται ελεύθεροι να προχωρήσουν στο καταστροφικό τους έργο.

Όμως η αλήθεια είναι ότι το ΣτΕ μπορεί να νομιμοποίησε την απόσπαση με μία ψήφο διαφορά, αλλά δεν επέβαλε αυτή τη λύση στην Πολιτεία. Η επιλογή της καταστροφικής λύσης της απόσπασης των αρχαιοτήτων, η οποία συγχρόνως καθυστερεί το έργο επιπλέον τρία χρόνια και εκτροχιάζει τον προϋπολογισμό του, έχει την υπογραφή της κυβέρνησης Μητσοτάκη, με υπουργό Πολιτισμού μια αρχαιολόγο.

Με δυο λόγια, η απόσπαση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου μπορεί να είναι νόμιμη, αλλά δεν παύει να είναι η χειρότερη λύση και για την πόλη, και για τον πολιτισμό, και για το δημόσιο συμφέρον.

* Γιατί επιμένετε στο δημόσιο συμφέρον;

Διότι το μετρό είναι ένα μεγάλο κοινωφελές έργο υποδομής, το οποίο θα έδινε ανάσα πνοής στους κατοίκους της Θεσσαλονίκης και το οποίο, αντί για έξι χρόνια μέσα στα οποία έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί, διανύει ήδη τον 15ο χρόνο κατασκευής του και δεν προβλέπεται να ολοκληρωθεί πριν από το 2025. Επιπλέον επειδή οι καθυστερήσεις που προκαλεί στο έργο η εμμονή της κυβέρνησης για την απόσπαση των αρχαιοτήτων έχουν ήδη επιβαρύνει τον αρχικό προϋπολογισμό που ήταν ύψους 950 εκατ. ευρώ κατά 50% περίπου και βέβαια έπεται και συνέχεια.

Δηλαδή το έργο έχει ήδη επιβαρυνθεί με 200 εκατομμύρια ευρώ εξαιτίας των καθυστερήσεων του 2012-2015, πάλι με κυβέρνηση Ν.Δ., και τώρα με νέες συμπληρωματικές συμβάσεις ύψους 54 εκατ. ευρώ, καθώς και με αποζημιώσεις που καταβάλλονται στον εργολάβο λόγω των καθυστερήσεων που προκαλεί το Δημόσιο, οι οποίες ήδη τρέχουν, θα συνεχίσουν να τρέχουν μέχρι την ολοκλήρωση του μετρό και υπολογίζονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

Όπως καταλαβαίνετε, τόσο οι πολίτες της Θεσσαλονίκης όσο και οι  Έλληνες φορολογούμενοι επιβαρυνόμαστε από μια πολιτική που ευνοεί αποκλειστικά τους εργολάβους.

* Πού αποδίδετε την εμμονή της κυβέρνησης σ' αυτή την επιλογή, στην οποία αντιτίθεται η πλειονότητα της ελληνικής και διεθνούς επιστημονικής κοινότητας; Νύξεις αφήνετε στο βιβλίο σας και ειδικά στο κεφάλαιο "Στις συμπληγάδες σκοπιμοτήτων και συμφερόντων".

Οι αιτίες είναι γνωστές.  Έχουμε να κάνουμε με έναν συνδυασμό μικροπολιτικής και εξυπηρέτησης φιλικών οικονομικών συμφερόντων. Η μικροπολιτική αναφέρεται στην επιμονή της κυβέρνησης να καταστρέψει την πρόοδο του έργου που σημειώθηκε στα χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ η εξυπηρέτηση των οικονομικών συμφερόντων αφορά το εξόχως.... συμπτωματικό γεγονός ότι ο μόνος κερδισμένος οικονομικά από τις καθυστερήσεις είναι ο εργολάβος.

 
ΑΡΧΑΙΑ Με νέες συμπληρωματικές συμβάσεις ύψους 54 εκατ. ευρώ, καθώς και με αποζημιώσεις που καταβάλλονται στον εργολάβο λόγω των καθυστερήσεων που προκαλεί το Δημόσιο, οι οποίες ήδη τρέχουν, θα συνεχίσουν να τρέχουν μέχρι την ολοκλήρωση του μετρό της Θεσσαλονίκης και υπολογίζονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Οπως καταλαβαίνετε, ο μόνος κερδισμένος οικονομικά από τις καθυστερήσεις είναι ο εργολάβος

* Αν δεν είχε αλλάξει ο σχεδιασμός του έργου μετά τις εκλογές του 2019, πότε η Θεσσαλονίκη θα είχε μετρό;

Σύμφωνα με το τότε χρονοδιάγραμμα του έργου, το οποίο είχε συνυπογραφεί από τον εργολάβο και την Αττικό Μετρό, οι 12 από τους 13 σταθμούς του έργου θα δίνονταν σε λειτουργία στο τέλος του 2020. Ο σταθμός Βενιζέλου με την κατασκευή με τα αρχαία αμετακίνητα θα δινόταν σε λειτουργία το 2023. Δηλαδή η Θεσσαλονίκη θα είχε ήδη μετρό εδώ και δέκα μήνες, και μάλιστα με τα αρχαία της Βενιζέλου στη θέση τους, να θυμίζουν την ιστορική συνέχεια της πόλης και να δίνουν προστιθέμενη αξία στον πολιτισμό και την οικονομική της ανάπτυξη.

Όσοι αμφισβητούν ότι το έργο θα είχε τελειώσει το 2020, και απευθύνομαι στην κυβέρνηση, θα έπρεπε να γνωρίζουν ότι ο εργολάβος ήταν δεσμευμένος από το συμβόλαιο, στην περίπτωση που δεν παρέδιδε το έργο στο τέλος του 2020, να πληρώνει εκείνος ρήτρες στο Δημόσιο και όχι το αντίθετο που συμβαίνει σήμερα, το Δημόσιο δηλαδή να πληρώνει αποζημιώσεις στον εργολάβο εξαιτίας της καθυστέρησης που το ίδιο προκάλεσε.

* Αυτά τα αναλύετε λεπτομερώς και στο βιβλίο σας.

Του οποίου ένας άλλος τίτλος θα μπορούσε να είναι "Μετρό και αρχαία - Follow the money".

* Ωστόσο επιλέγετε στον υπότιτλό του να μιλάτε για την "περιπέτεια ενός έργου που έγινε ανέκδοτο".

Βεβαίως. Διότι ανέκδοτο είναι όταν ένα έργο έπρεπε να τελειώσει στα 6 χρόνια και αναμένεται να μην τελειώσει ούτε στα 17. Επιπλέον είναι έγκλημα αυτό που συμβαίνει με την καταστροφή του βυζαντινού μνημείου της Μέσης Οδού, το οποίο επιστήμονες από τον διεθνή χώρο αποκαλούν «ελληνική Πομπηία» και παρέμεινε ανέπαφο και σε εξαιρετική κατάσταση επί 18 αιώνες στην ίδια θέση όπου ιστορικά αναπτύχθηκε το κέντρο της πόλης της Θεσσαλονίκης, και με τις ίδιες χρήσεις γης, όπως η αργυροχρυσοχοΐα.

Τέλος, ένα έργο του οποίο ο προϋπολογισμός, με τις αλλεπάλληλες καθυστερήσεις αυξάνεται κατά 50% είναι ένα σύγχρονο σκάνδαλο.  Έχουμε λοιπόν το ανέκδοτο, το έγκλημα και το σκάνδαλο σε συσκευασία ενός.

* Καταλαβαίνω να διαβάσει κάποιος ένα θρίλερ, ένα αστυνομικό μυθιστόρημα για το μετρό Θεσσαλονίκης και τις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου. Το βιβλίο σας, όμως, πόσο αφορά έναν αναγνώστη, έναν πολίτη που δεν έχει σχέση με τη Θεσσαλονίκη, το μετρό και τις αρχαιότητές του;

Κι όμως, το βιβλίο είναι ένα σύγχρονο πολιτικό θρίλερ, αφού η περιπέτεια του μετρό και των αρχαιοτήτων της Θεσσαλονίκης είναι η επιτομή της σύγχρονης πολιτικής ιστορίας της Ελλάδας. Οι παλινωδίες, τα προσκόμματα, οι καθυστερήσεις και τα τεχνητά διλήμματα κατά την εκτέλεση του έργου αναδεικνύουν την αλήθεια για την υστέρηση της οικονομικής και κοινωνικής προόδου της χώρας. Η οποία για να κερδηθεί χρειάζεται ρήξη με το παρελθόν και διαρκή σύγκρουση με το πολιτικό κατεστημένο και με τα οικονομικά συμφέροντα.

* Γιατί επιλέξατε τον πρόλογο του βιβλίου σας να τον γράψει η Τζένη Βελένη, γενική διευθύντρια Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του υπουργείου Πολιτισμού;

Καταρχήν επειδή ήθελα τη ματιά του έγκυρου αρχαιολόγου. Επιπλέον με τη Τζένη Βελένη συνεργαστήκαμε στενά, καθώς ήταν αυτή που έδωσε τη μεγάλη ώθηση στο αρχαιολογικό έργο του μετρό την κρίσιμη περίοδο 2018-2019 ως προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης. Κι ύστερα ας μην ξεχνάμε ότι η Τζένη έδωσε μάχες στο ΚΑΣ για την παραμονή των αρχαιοτήτων στη θέση τους στην αλήστου μνήμης συνεδρίαση τον Δεκέμβριο του 2019, υψώνοντας το ανάστημα και τιμώντας την επιστήμη της απέναντι στην κυρίαρχη κυβερνητική πλειοψηφία.

Η εισαγωγή της στο βιβλίο αποτελεί μια υποδειγματική επιστημονικά παρουσίαση των αρχαιολογικών ευρημάτων στο σύνολο των σταθμών του μετρό της Θεσσαλονίκης. Με την εισαγωγή της κ. Βελένη στο βιβλίο δίνεται όλη η εικόνα τόσο του τεχνικού όσο και του αρχαιολογικού ενδιαφέροντος ενός σύνθετου έργου.

* Γιατί οι Θεσσαλονικείς δεν αντιδρούν με την ένταση που θα περίμενε κάποιος γι' αυτό το μέγεθος της καταστροφής ενός αρχαιολογικού θησαυρού;

Καταρχάς οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι οι Θεσσαλονικείς δεν συμφωνούν με την κυβερνητική επιλογή της καταστροφής των αρχαιοτήτων. Ενώ το 2019 μόλις το 38% των Θεσσαλονικέων υποστήριζε την παραμονή των αρχαιοτήτων στη θέση τους, σήμερα το ποσοστό αυτών που καταδικάζουν την ολέθρια επιλογή έχει φτάσει στο 62%.

Όσον αφορά τώρα το ότι δεν αντιδρούν με ένταση ανάλογη του μεγέθους της καταστροφής, ας μην υποτιμούμε το γενικότερο πολιτικό κλίμα της εποχής. Δεν θεωρώ τυχαίο πάντως και το γεγονός ότι τόσο οι λιτανείες και οι πλατείες των μακεδονομάχων με τις περικεφαλαίες που εναντιώνονταν στη Συμφωνία των Πρεσπών, όσο και η επανεμφάνιση, τώρα, των νεοναζιστικών μορφωμάτων σε σχολεία συνέβησαν στη Θεσσαλονίκη.
πηγη: https://www.avgi.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου