Loading...

Κατηγορίες

Παρασκευή 02 Ιούλ 2021
Εθνική Πινακοθήκη / Οι πίνακες επέστρεψαν, τα ερωτήματα παραμένουν
Κλίκ για μεγέθυνση

 

 

Μπορεί το "Γυναικείο Κεφάλι" του Πικάσο και ο "Ανεμόμυλος Στάμερ" του Μοντριάν να επέστρεψαν στην Εθνική Πινακοθήκη, απ’ όπου είχαν κλαπεί τον Ιανουάριο του 2012, ωστόσο τα ερωτήματα για το θολό τοπίο που εξακολουθεί να τυλίγει την επονομαζόμενη κλοπή του αιώνα αλλά και τον εντοπισμό των έργων παραμένουν ανοιχτά. Ενδεχομένως εις μάτην αναζητούνται απαντήσεις για το ποιοι ενδεχομένως κρύβονται πίσω από τον φιλότεχνο ελαιοχρωματιστή, την υπεράσπιση του οποίου έχει αναλάβει ο μεγαλοδικηγόρος Σάκης Κεχαγιόγλου.

Κάποιες απαντήσεις όμως οφείλουν να δοθούν τόσο για τη σιωπή της διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης όλες αυτές τις ημέρες όσο και για τις ευθύνες του υπουργείου Πολιτισμού, που άφησε τα έργα του Πικάσο και του Μοντριάν στην τύχη τους ή μάλλον στην τύχη του συμβούλου επικοινωνίας του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, που χωρίς καμία μέριμνα, ίσως και συναίσθηση για την πολυτιμότητά τους, ο πίνακας του Πικάσο έπεσε και προσπαθούσε να τον στήσει όρθιο με γυμνά χέρια, χωρίς στοιχειώδη τήρηση των πρωτοκόλλων για έργα τέχνης στην περιβόητη φιέστα που οργανώθηκε προς χάριν των δύο υπουργών.

Κυρίως οφείλονται απαντήσεις για την τύχη του τρίτου έργου που κλάπηκε το 2012 από την Πινακοθήκη, του σχεδίου «Ο  Άγιος Diego de Alcala σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και Σύμβολα του Πάθους» που φιλοτέχνησε ο Γουλιέλμο Κάτσια -γνωστός με το ψευδώνυμο Moncalvo- στις αρχές του 17ου αιώνα.  Άλλωστε είναι το μόνο από τα τρία κλεμμένα έργα που έχει εντοπιστεί τον Σεπτέμβριο του 2019 στον ηλεκτρονικό κατάλογο οίκου δημοπρασιών με έδρα τη Φλωρεντία από τη Serena D’ Italia. Βέβαια, αμέσως μετά αποσύρθηκε από τον ηλεκτρονικό κατάλογο του οίκου, η τύχη του έργου αγνοείται, ωστόσο παραμένει η απορία που από τότε είχε δημιουργηθεί για το γεγονός ότι, παρά τις προτάσεις που διατυπώθηκαν προς το Δ.Σ. της Εθνικής Πινακοθήκης για να αποσταλεί ειδικός με στόχο να εξετάσει από κοντά το έργο, για άγνωστο λόγο το Δ.Σ. δεν έκρινε εκείνη την περίοδο απαραίτητο να αποσταλεί από πλευράς της χώρας ή της Εθνικής Πινακοθήκης ειδικός ως θα όφειλε.

Απαντήσεις στα ανοιχτά ερωτήματα γύρω από την τύχη του έργου του Μoncalvo ζητούν μέσω κοινοβουλευτικής ερώτησης που κατέθεσαν χθες προς τους υπουργούς Πολιτισμού και Προστασίας του Πολίτη η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ Σία Αναγνωστοπούλου και ο βουλευτής Νίκος Ηγουμενίδης, δεδομένου ότι "η προστασία των έργων τέχνης δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με όρους επικοινωνιακούς", πολύ περισσότερο δε όταν "ακόμη και σήμερα προκαλεί έντονα ερωτήματα η στάση των αρμοδίων για την επίμαχη περίοδο, όταν δηλαδή υπήρξαν σοβαρές ενδείξεις που μπορούσαν να οδηγήσουν έγκαιρα στον εντοπισμό του κλεμμένου πίνακα". Ρωτούν λοιπόν τι έκαναν τα δύο υπουργεία από το 2019, όταν επισημάνθηκε η ομοιότητα του κλεμμένου πίνακα με τον πίνακα που αναρτήθηκε στον κατάλογο ξένου οίκου δημοπρασιών, για ποιον λόγο δεν κρίθηκε απαραίτητο να σταλεί άμεσα ειδικός να εξετάσει το σοβαρό ενδεχόμενο ταύτισης του κλεμμένου πίνακα με τον πίνακα που εμφανιζόταν στον κατάλογο δημοπρασιών, σε ποια συμπεράσματα κατέληξε η αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Πολιτισμού όταν δήλωνε δημοσίως ότι προχώρησε άμεσα σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες μέσω των αρμοδίων αστυνομικών αρχών προκειμένου να επιτευχθεί η πλήρης τεκμηρίωση του έργου. Και τέλος, τι έκαναν τα δύο υπουργεία όταν έγινε γνωστό ότι ο εν λόγω πίνακας αποσύρθηκε από τον ηλεκτρονικό κατάλογο μετά τις επισημάνσεις που διατυπώθηκαν και έφτασαν στα αρμόδια υπουργεία και στις αντίστοιχες διευθύνσεις, συμπεριλαμβανομένου και του Δ.Σ. της Εθνικής Πινακοθήκης.

Ο αν. τομεάρχης του Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία Πάνος Σκουρολιάκος, καυτηριάζοντας τη στάση της υπουργού για την πτώση του πίνακα του Πικάσο, τονίζει ότι "ο πίνακας του Πικάσο έπεσε από κει που πρόχειρα τον είχαν στήσει. Και η κυρία υπουργός πέταξε στα μούτρα του ελληνικού λαού απλώς ένα ‘κακώς συνέβη’. Συνεχάρη, όμως, τον κύριο Χρυσοχοΐδη, που με μεγάλη καθυστέρηση έκανε αυτό το οποίο ήταν υποχρεωμένος να κάνει. Και η δουλειά τής υπουργού Πολιτισμού ποια είναι; Να βλέπει τον Πικάσο να πέφτει και να αναφωνεί ‘μπράβο, υπουργέ μου’; Πού ζούμε; Τι ζούμε;".
πηγη: https://www.avgi.gr

 
© Copyright 2011 - 2021 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου