Loading...

Κατηγορίες

Πέμπτη 21 Απρ 2022
Επιχείρηση απαξίωσης της Μαρίας Βλαζάκη από το ΥΠΠΟ
Κλίκ για μεγέθυνση
 







21.04.2022, 18:16
 
Αν και η τ. γ.γ. ως προϊσταμένη της ΚE' Εφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων ήταν εκείνη που εμπνεύστηκε τη δημιουργία του μουσείου και έδωσε μάχες για να υλοποιηθεί το έργο, σε ανακοίνωσή της η νυν πολιτική ηγεσία του υπουργείου τα αποδίδει όλα στο «υπηρεσιακό καθήκον» μιας «δημόσιας λειτουργού»! Το γάντι σήκωσε όμως η κ. Βλαζάκη επισημαίνοντας «την αψυχολόγητη και άστοχη υπερπροβολή της Συλλογής Μητσοτάκη σε βάρος όλης της εντυπωσιακής έκθεσης» και υπενθυμίζοντας στην υπουργό και την «αντιμετώπιση του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης».

«Μνημείο» εμπάθειας είναι η ανακοίνωση που εξέδωσε χθες το γραφείο Τύπου του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, σχολιάζοντας τα όσα είχε δηλώσει ένα 24ωρο νωρίτερα η αρχαιολόγος και τέως γενική γραμματέας του ΥΠΠΟΑ, Μαρία Βλαζάκη, ως προς το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο των Χανίων. Προφανώς ό,τι ενόχλησε την υπουργό Πολιτισμού ήταν η πρωτοβουλία της κ. Βλαζάκη να υπενθυμίσει ότι η ίδια είχε εμπνευστεί την ιδέα της δημιουργίας αυτού του μουσείου αλλά και ο διακριτικός αλλά σαφής τρόπος με τον οποίο επέλεξε η τ. γ.γ. να στηλιτεύσει τα ιδιαιτέρως «πρωθυπουργοκεντρικά» εγκαίνια και το γεγονός ότι το νέο μουσείο προβλήθηκε με άξονα σχεδόν αποκλειστικά τη «Συλλογή Μητσοτάκη».

Διαφορετική άποψη όμως επιχειρεί να διαμορφώσει η νυν ηγεσία του ΥΠΠΟΑ, η οποία στην απάντησή της προς την κ. Βλαζάκη εκμηδενίζει τη συνεισφορά της, εντάσσοντάς την στο πλαίσιο μιας γενικότερης άσκησης πολιτιστικής πολιτικής από τον ΣΥΡΙΖΑ και καταλήγοντας στη μόνιμη επωδό «Η τετραετία ΣΥΡΙΖΑ ήταν περίοδος αγρανάπαυσης για τον πολιτισμό».

«(...) Ολοι και κυρίως οι συμπολίτες μου και το προσωπικό της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας όχι μόνο δεν αμφισβητούν αλλά αναγνωρίζουν το συνεχές ενδιαφέρον, τις προσπάθειες και τις ενέργειές μου επί σειρά πολλών ετών για την ολοκλήρωση του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων, και βέβαια και κατά το διάστημα που ήμουν Γενική Γραμματέας ΥΠΠΟΑ. Το τι έχει γίνει είναι γνωστό και επισήμως καταγεγραμμένο. Τα υπόλοιπα είναι επικοινωνιακές πομφόλυγες», ανταπάντησε η κ. Βλαζάκη σε νέα ανακοίνωσή της, χθες.

Αλλά ας δούμε τα πράγματα με τη σειρά. Το ΥΠΠΟΑ στο δελτίο Τύπου που απέστειλε αποδίδει όλες τις προσπάθειες της Μαρίας Βλαζάκη για τη δημιουργία του μουσείου στο... «υπηρεσιακό της καθήκον» ως «δημόσιος λειτουργός»: «Η τ. Γενική Γραμματέας ως προϊσταμένη της ΚΕ’ Εφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων, από την δεκαετία του 1990 ώς τις αρχές του 2009, λειτούργησε στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων και των υπηρεσιακών της καθηκόντων. Στο πλαίσιο αυτό είχε την υποχρέωση να ασχοληθεί με την εξεύρεση λύσης για την δημιουργία ενός Αρχαιολογικού Μουσείου, αντίστοιχου του πολιτιστικού αποθέματος των Χανίων (...) Αυτό και έπραξε ως δημόσιος λειτουργός».

Συνεχίζει καταθέτοντας ημερομηνίες όταν έγιναν σημαντικά βήματα για τη διαμόρφωση του μουσείου, με έμφαση στις περιόδους που γ.γ. στο ΥΠΠΟ ήταν η ίδια η κ. Μενδώνη: «Ολες οι κρίσιμες αποφάσεις που αφορούν στην ίδρυση του Νέου Μουσείων των Χανίων χρονολογούνται στην περίοδο 2002-2014. Το έργο της ανέγερσης του κτηρίου εντάχθηκε σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα το 2010. Η δημοπράτησή του έγινε το 2011 και το κτήριο ολοκληρώθηκε στα μέσα του 2016, όταν η Μ. Βλαζάκη, από το 2015, κατείχε την θέση της Γενικής Γραμματέως του ΥΠΠΟΑ». Κατηγορεί το επί ΣΥΡΙΖΑ ΥΠΠΟ για απραξία:

«Από το 2015 έως το 2017, οπότε εντάχθηκε το έργο της οργάνωσης της μόνιμης έκθεσης και του εξοπλισμού εργαστηρίων και αποθηκών του Μουσείου στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κρήτης, πέρασαν δύο νεκρά χρόνια. Επίσης, η χρηματοδότηση των εργασιών αποπεράτωσης του αμφιθεάτρου και της αίθουσας εκπαιδευτικών προγραμμάτων ξεκίνησε το 2019. Τρία χρόνια μετά την ολοκλήρωση του κτηρίου». Και καταλήγει με μια επίθεση («Ο χρόνος απραξίας που διαπιστώνεται σε όλα τα εν εξελίξει έργα πολιτισμού που παρέλαβε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πιστοποιείται και στην περίπτωση του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων») και με μια αντιπαραβολή («Χρειάστηκε να αναλάβει η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη για να επανεκκινήσουν τα έργα στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους»). Εδώ οφείλουμε ωστόσο να διαπιστώσουμε κι εμείς ότι η επανεκκίνηση αυτή, όπου έχει γίνει, έχει γίνει με την παρουσία ιδιωτών και ιδρυμάτων, που σε αρκετές περιπτώσεις ενεπλάκησαν με «θολούς» ή παράτυπους όρους συνεισφοράς - βλέπε π.χ. ΕΑΜ.

Η «αψυχολόγητη και άστοχη υπερπροβολή της Συλλογής Μητσοτάκη»

Μετά από αυτή την ευθέως προσωπική επίθεση, η κ. Βλαζάκη αναγκάστηκε να επανέλθει με νέα χθεσινοβραδινή ανακοίνωση:

«Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου», γράφει, «επέλεξε την ευθεία προσωπική επίθεση, απαξιώνοντας τον ρόλο μου ως προϊσταμένης της ΚΕ' Εφορείας Αρχαιοτήτων (Χανίων) και συκοφαντώντας το έργο μου ως Γενικής Γραμματέως του ΥΠΠΟΑ σε σχέση με την ίδρυση του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων και εν γένει. Αμφότερα είναι δηλωτικά της κουλτούρας της κυβέρνησης τόσο ως προς την αντιμετώπιση των επιστημόνων-δημοσίων λειτουργών όσο και της κομματικοποίησης των δημόσιων δράσεων και συνταγματικών αρμοδιοτήτων. Στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί και το επικοινωνιακό ατόπημα-μπούμερανγκ για τη Συλλογή Μητσοτάκη. Στο πλαίσιο αυτό ερμηνεύεται η αγωνία για ανατροπή του κλίματος και εγγράφεται προφανώς η εξαπόλυση της προσωπικής επίθεσης – κατανοητό».

Και συνεχίζει: «Ως γνωστόν, μετά τα πρόσφατα ατυχή γεγονότα που διαδραματίστηκαν κατά τα θυρανοίξια του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Χανίων και την αψυχολόγητη και άστοχη υπερπροβολή της Συλλογής Μητσοτάκη σε βάρος όλης της εντυπωσιακής έκθεσης του Μουσείου -με βάση την οποία τοποθετούνται τα Χανιά στα κορυφαία κέντρα της αρχαίας Κρήτης- προέκυψαν αλυσιδωτές αντιδράσεις. Η δήλωση και η συνέντευξή μου ενόχλησαν την ηγεσία του ΥΠΠΟΑ και στην προσπάθεια να βρεθεί ένα αδύναμο σημείο επικεντρώθηκαν στην περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, για να σπιλώσουν ξανά την εποχή κατά την οποία, έχοντας παραλάβει το χάος και την πίεση των Μνημονίων και της οικονομικής δυσπραγίας, καταφέραμε και έργα να προχωρήσουμε και μνημεία να προστατεύσουμε και να αναδείξουμε, στηριζόμενοι στο πολύτιμο έργο του προσωπικού της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, το οποίο έργο σήμερα διαρκώς απαξιώνεται».

Περί Αμφίπολης...

Τέλος, η συνήθως ήπια κ. Βλαζάκη, εμφανώς εξοργισμένη σ' αυτήν την περίπτωση, σηκώνει το γάντι και στην κατάληξη της επιστολής της παραπέμπει στα έργα και τις ημέρες της κ. Μενδώνη και της επικοινωνιακής της συμβούλου κ. Παναγιωταρέα στην Αμφίπολη: «Τα μεγαλόπνοα έργα πολιτισμού είναι», γράφει, «και μακρόπνοα και ως εκ τούτου πρέπει να εκτελούνται με σύνεση, προσοχή, υπομονή και επιμονή. Οποιαδήποτε πίεση, έκπτωση ή προσπάθεια εκμετάλλευσης μπορεί να αποβεί μοιραία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα προς όλους είναι η αντιμετώπιση του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης».

πηγη: https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2022 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου