Loading...

Κατηγορίες

Πέμπτη 06 Μάι 2021
Γη του Θεάτρου Βράχων όπως Γλυπτά του Παρθενώνα
Κλίκ για μεγέθυνση

«Ακρόπολη», Λυκούργος Κογεβίνας, (1887-1940), Εθνική Πινακοθήκη




06.05.2021, 16:00

 

 

Ενα αττικό δειλινό, «ο Μπάιρον ανέβηκε προσκυνητής στον ιερό βράχο της Ακρόπολης για να θαυμάσει το αρχαίο κάλλος. Αλλά έφριξε από αγανάκτηση όταν αντίκρισε καταστραμένο και λεηλατημένο τον ναό της Αθηνάς». Πρόκειται για απόσπασμα από τον πρόλογο του καθηγητή Πάνου Καραγιώργου στο ποίημα του Λόρδου Βύρωνα «Η Κατάρα της Αθηνάς», το οποίο γράφτηκε το 1811, κατά την πρώτη επίσκεψη του μεγάλου ποιητή στην Αθήνα. Ο ποιητής επικαλείται την εμφάνιση ενώπιόν του της οργισμένης Αθηνάς Παλλάδας, η οποία λέει:

Εχω δει πολλούς πολέμους κι ερημώσεις να πληθαίνουν // Κι άλλες τόσες τυραννίες να ανεβοκατεβαίνουν // Απ’ των Τούρκων τη μανία γλύτωσα και του βανδάλου // Μα η χώρα σου έναν κλέφτη μούχει στείλει πιο μεγάλο.

Η «Κατάρα της Αθηνάς» κατηγορεί τη Βρετανία για τυραννία και προειδοποιεί με ανταπόδοση από την πλευρά των καταπιεσμένων: «Στην Ανατολή για κοίτα, όπου Γάγγη σκούρα ράτσα // Στραπατσάρισμα θα κάνει στην τυραννική σου φάτσα».

Σχετικά πρόσφατα, την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα διεκδίκησε και ο Βρετανός ευρωβουλευτής της Αριστεράς Ken Coates, ο οποίος κυκλοφόρησε και μπροσούρα με τίτλο «Byron vs Elgin» (1999), με εξώφυλλο το προγονικό σπίτι του Μπάιρον, Αβαείο του Νιούστεντ (Newstead Abbey).

Υπενθυμίζω ότι ο λόρδος Ελγιν, όντας πρεσβευτής της Βρετανίας στην Κωνσταντινούπολη, αρχές του 19ου αιώνα, είχε αποσπάσει έγγραφη άδεια του σουλτάνου να αφαιρέσει τα Γλυπτά από τον Παρθενώνα, προς όφελος της ιδιωτικής του συλλογής. Εικάζεται, όχι αβάσιμα, ότι την άδεια πέτυχε η γοητευτική σύζυγος του Ελγιν που μπαινόβγαινε στο παλάτι.

Θεωρώ ότι το ζήτημα δικαστικής αναγνώρισης ιδιοκτησίας από ιδιώτες –σκάνδαλο κατά τη γνώμη μου– του δημόσιου χώρου στον λόφο Κοπανά του Βύρωνα, όπου εδώ και 35 χρόνια λειτουργούν το Θέατρο Βράχων από κοινού οι Δήμοι Βύρωνα και Υμηττού, έχει κάποια νομική ομοιότητα με τον ισχυρισμό του Βρετανικού Μουσείου ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα κατέχονται από αυτό νόμιμα. Παρομοίως, οι φερόμενοι ως ιδιοκτήτες μεγάλων εκτάσεων στον Υμηττό και μάλιστα στη Β΄ ζώνη, επικαλούνται τίτλους της περιόδου της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Σαν να είμαστε ακόμα σκλαβωμένη και όχι ανεξάρτητη χώρα, μετά την Επανάσταση του 1821, της οποίας τα 200 χρόνια τιμούμε φέτος. Αν ζούσε ο Λόρδος Βύρων, άραγε ποιους θα καταριόταν για την αρπαγή ενός χώρου ποιοτικού πολιτισμού και αθλητισμού από ιδιώτες;

* δημοτικός σύμβουλος και πρόεδρς του Συνδέσμου Μπάιρον για τον Φιλελληνισμό και τον Πολιτισμό

πηγη: https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2021 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου