Loading...

Κατηγορίες

Παρασκευή 05 Αύγ 2022
Στην «κλίνη του Προκρούστη» το 25% των τμημάτων ΑΕΙ με συνταγή Κεραμέως
Κλίκ για μεγέθυνση










EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ






05.08.2022, 14:59


Το υπουργείο Παιδείας έκοψε 28.000 θέσεις από τα ΑΕΙ για να νομιμοποιήσει τις συγχωνεύσεις και τα λουκέτα.

Πέντε τμήματα με λιγότερους των 5 πρωτοετών, 13 με λιγότερους των 10 και 27 με λιγότερους των 20 θα έχουν φέτος τα πανεπιστήμια της χώρας μας. Πέρσι συνολικά 16 τμήματα δεν είχαν κανέναν εισακτέο, ενώ άλλα 40, περίπου, είχαν μονοψήφιο αριθμό εισακτέων. Κοντολογίς, με τα «μαγικά» του υπουργείου Παιδείας εξαφανίστηκαν στη διάρκεια των φετινών και των περσινών πανελλαδικών εξετάσεων 28.000 θέσεις.

Μετά την εκκένωση… έρχεται η συρρίκνωση! Η υπουργός Παιδείας έχει ήδη ανακοινώσει αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη στη βάση α) των αποτελεσμάτων της ΕΒΕ, β) των προτάσεων των ίδιων των ΑΕΙ, γ) της εισήγησης της Εθνικής Αρχής για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑΕ) που λαμβάνει υπ’ όψιν της και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Ο νόμος ν. 4957/ 2022 «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα», που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή, ορίζει ως ένα από τα κριτήρια ύπαρξής τους τον δυσανάλογα μεγάλο ή μικρό ετήσιο αριθμό φοιτητών του εκάστοτε ΑΕΙ σε σύγκριση με τον αριθμό μελών ΔΕΠ, καθώς και την ιδιαίτερα χαμηλή προτίμηση για εισαγωγή στα προγράμματα σπουδών τυπικής εκπαίδευσης που παρέχουν.

Είναι γνωστό ότι το υπουργείο Παιδείας έχει δρομολογήσει, εδώ και αρκετό καιρό, την «αναδιάταξη» του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, κοντολογίς τη δραστική μείωση τμημάτων και σχολών, αλλά και την αλλαγή περιεχομένου και κατεύθυνσης, στην ιδεολογική και πολιτική γραμμή της κυβέρνησης όπως έχει διατυπωθεί στο προεκλογικό της πρόγραμμα.

Ηδη από το 2020 η Εκθεση Πισσαρίδη προτείνει συγκέντρωση των Πανεπιστημίων σε μεγαλύτερες μονάδες, ενώ η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως από πέρσι το φθινόπωρο στέλνει το ένα τελεσίγραφο μετά το άλλο προσπαθώντας να πείσει τους πρυτάνεις να προτείνουν οι ίδιοι τα τμήματα που πρέπει να συγχωνευτούν-καταργηθούν.

Την αναγκαιότητα του «επανασχεδιασμού» του ακαδημαϊκού χάρτη με τη μέθοδο της «λιποαναρρόφησης» ήρθε σαν από μηχανής θεός να την πριμοδοτήσει ο μεγάλος αριθμός κενών θέσεων λόγω της θεσμοθέτησης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), που αποψιλώνει συνολικά πέρσι και φέτος περίπου 100 πανεπιστημιακά τμήματα. Ετσι το ΥΠΑΙΘ νομιμοποιημένα θα σύρει τα «κενά» τμήματα στον «ανακριτικό» φακό της ΕΘΑΑΕ, η οποία, σαν έτοιμη από καιρό, αναμένεται να εισηγηθεί μείωση των πανεπιστημιακών τμημάτων της χώρας.

Δεν πέρασαν ούτε δέκα μέρες από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των φετινών Πανελλαδικών, που εκτός του αποκλεισμού 37.000 υποψηφίων «κατασκεύασαν» και περίπου 11.000 κενές θέσεις στα πανεπιστημιακά τμήματα, και ξεκίνησαν τα όργανα από τη δημοσιογραφία «της αυλής και της οθόνης». Αντιγράφουμε από τον φιλοκυβερνητικό Τύπο: «Το γεγονός αυτό (των κενών θέσεων) φέρνει ξανά στην επικαιρότητα την ανάγκη σοβαρής και επιστημονικά τεκμηριωμένης χωροταξικής αναδιάρθρωσης του ακαδημαϊκού χάρτη, με πιθανό το αίτημα για κλείσιμο ή συγχωνεύσεις των “αδύναμων” επιστημονικών περιοχών ανάμεσά τους».

«Αυτό θα έπρεπε να είναι το περιεχόμενο της εισήγησης της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), η οποία δυο χρόνια μετά τη συγκρότησή της και την αλλαγή στην ηγεσία της παραμένει αδρανής». «Η φετινή ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια ευλόγως τροφοδοτεί τη σφαίρα του δημόσιου διαλόγου με ερωτήματα περί της βιωσιμότητας των ακαδημαϊκών τμημάτων στα οποία εισάγεται ένας πολύ μικρός αριθμός φοιτητών και φοιτητριών».

Φέτος, η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ πιστεύει ότι έχει δημιουργήσει ευνοϊκότερους όρους ώστε να αποσπάσει τη συναίνεση στον «εξορθολογισμό» του ακαδημαϊκού χάρτη, καθώς δεν θέλει να χρεωθεί η ίδια το κλείσιμο τμημάτων.

Αλλά ο «εξορθολογισμός» της υπουργού Παιδείας καμιά σχέση δεν έχει με την ποιότητα των πανεπιστημιακών σπουδών, την ουσιαστική προώθηση της επιστήμης και της έρευνας. Εχει να κάνει με την πενιχρότατη κρατική χρηματοδότηση, η οποία μάλιστα παρέχεται υπό την αίρεση της «αξιολόγησης» και σε ποσοστό 80% κατανέμεται με βάση «αντικειμενικά κριτήρια», ενώ το υπόλοιπο 20% διατίθεται μόνο εάν το πανεπιστήμιο πιάσει τα «ποιοτικά» κριτήρια, που για το θεαθήναι μόνο τίθενται από τα ίδια τα Ιδρύματα, όταν είναι γνωστό ότι οι πιέσεις είναι αφόρητες, καθώς οι άξονες είναι προαποφασισμένοι.

Εχει να κάνει επίσης με τη στρατηγική της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας, του προσανατολισμού των προγραμμάτων σπουδών σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς, της επιχειρηματικότητας στην οποία οφείλει να ορκίζεται το πανεπιστήμιο του νέου νόμου. Ο στόχος του υπουργείου είναι να συγχωνευτεί ένα μεγάλο μέρος σχολών και τμημάτων, άλλα να υποβιβαστούν, άλλα να καταργηθούν, ενώ όσα μείνουν σε τίποτε δεν θα θυμίζουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση που γνωρίζαμε.

Ο «εξορθολογισμός» α λα Κεραμέως σημαίνει επίσης δημιουργία τμημάτων δύο ταχυτήτων. «Στο πλαίσιο διασύνδεσης με την αγορά εργασίας, δημιουργούνται προγράμματα σπουδών τριετούς διάρκειας, με προσανατολισμό στις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας και στην ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης», προβλέπει το Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής 2021.

πηγη: https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2022 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου