Loading...

Κατηγορίες

Πέμπτη 20 Απρ 2023
Πώς η κυβέρνηση Μητσοτάκη «κόβει» τουλάχιστον 220.000 νέους εποχικά εργαζόμενους από τις κάλπες
Κλίκ για μεγέθυνση





















16:29
| 20.04.2023

 

Η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας δηλώνει ότι δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να μην υλοποιηθεί μια διαδικασία δυνατότητας προσωρινής μεταφοράς εκλογικού δικαιώματος στο μέρος όπου εργάζονται - Έωλα τα κωλύματα που προτάσσει το υπ. Εσωτερικών - Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ: «Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν θέλει να ψηφίσουν οι νέοι και οι νέες, γιατί πολύ απλά ξέρει πως θα τη μαυρίσουν»

 


Εκτός συμμετοχής στις εκλογές του Μαίου αλλά και στις δεύτερες εκλογές του Ιουλίου, σε περίπτωση που χρειαστούν, μένουν χιλιάδες νέοι με υπογραφή της κυβέρνησης Μητσοτάκη.  Πρόκειται για τους νεαρούς εποχικά εργαζομένους στους τουριστικούς προορισμούς που μεταβαίνουν εκτός «έδρας» τους για να εργαστούν σε τουριστικά επαγγέλματα (εστίαση και άλλες επιχειρήσεις) χωρίς ρεπό και άδειες, και θα βρεθούν εκτός άσκησης του εκλογικού δικαιώματός τους.

Ο αριθμός των πολιτών αυτών, νέων στην συντριπτική τους πλειονότητα, εκτιμάται πως θα αφορά 220.000 εργαζόμενους σε εποχικές θέσεις εργασίας στις τουριστικές περιοχές της χώρας που θα στερηθούν του δικαιώματος συμμετοχής στην εκλογική διαδικασία.

Σε αυτό το φόντο, η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδος (ΕΠΕ) ρίχνει (μάταια) το γάντι στην κυβέρνηση και την καλεί να χρησιμοποιήσει τα υπάρχοντα ηλεκτρονικά εργαλεία που το Δημόσιο διαθέτει ώστε να υλοποιηθεί μια διαδικασία δυνατότητας προσωρινής μεταφοράς εκλογικού δικαιώματος στο μέρος όπου εργάζονται από τον τόπο μόνιμης διαμονής.

Σύμφωνα με την ΕΠΕ, όλοι οι ψηφοφόροι διαθέτουν ήδη κωδικούς πρόσβασης-ταυτοποίησης μέσω του TAXIS, τα στοιχεία των συμβάσεών τους καταχωρούνται ηλεκτρονικά, συνεπώς ο καθένας θα μπορούσε να καταχωρεί μια αίτηση προσωρινής μεταφοράς εκλογικού δικαιώματος στην πόλη εργασίας του. Ήδη εφαρμόστηκε στην πράξη για την υλοποίηση της διαδικασίας των εμβολιασμών καθώς και των αιτήσεων επιδομάτων κατά την περίοδο της πανδημίας. Δηλαδή δεν πρόκειται για ηλεκτρονική ψηφοφορία, αλλά μόνο για δυνατότητα μεταφοράς εκλογικού δικαιώματος με σύντομες διαδικασίες.

Η μεταφορά θα ισχύει μόνο για την ημέρα διεξαγωγής των εκλογών, ενώ η απαραίτητη προετοιμασία των κατά τόπους εκλογικών κέντρων περιορίζεται στην οριστικοποίηση της λίστας ψηφοφόρων και την επάρκεια επιπλέον ψηφοδελτίων.

Όπως δηλώνει στην «Εφ.Συν.», η οποία ανέδειξε την Πέμπτη 20/4 το ζήτημα στο πρωτοσέλιδό της, ο πρώην γενικός γραμματέας της Ενωσης Πληροφορικών Ελλάδας, Χάρης Γεωργίου, «θα μπορούσε ενδεχομένως να είναι μια διαδικασία χωρίς σταυρό προτίμησης. Τα πρακτικά προβλήματα θα μπορούσαν εύκολα να λυθούν. Θα μπορούσε να μπει, π.χ., μια ποσόστωση σε αυτές τις ψήφους ή να μετράνε οι ψήφοι στο Επικρατείας. Το ζήτημα είναι να μπορεί κάποιος να ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα. Τεχνικά μέσα σε έναν μήνα το πολύ λύνεται το θέμα»

 

 

Κυβερνητική υποκρισία

Ωστόσο, το υπουργείο Εσωτερικών και ο αρμόδιος υπουργός Μ. Βορίδης έχουν απορρίψει τις σχετικές τροπολογίες του ΚΚΕ και του ΜέΡΑ25, ενώ μέχρι το κλείσιμο της Βουλής δεν ενδιαφέρθηκαν να βρουν κάποια λύση.

Συγκεκριμένα, σε απάντησή του στην «Εφ.Συν.», το υπουργείο Εσωτερικών υπογραμμίζει πως όσα αναφέρει το Δ.Σ. της Ενωσης Πληροφορικών Ελλάδας δεν μπορούν να τύχουν εφαρμογής στην Ελλάδα γιατί δεν προβλέπονται από την κείμενη εκλογική νομοθεσία. Δεν απάντα ωστόσο στο γιατί απέρριψε τις τροπολογίες των δύο κομμάτων και κυρίως γιατί άφησε σχεδόν αποκλεισμένους τους εποχικά εργαζόμενους, οι οποίοι φυσικά δεν μπορούν να ενταχθούν στους ετεροδημότες καθώς δεν έχουν σταθερό τόπο διαμονής και εργασίας. Το υπουργείο Εσωτερικών στην απάντησή του αναφέρεται -σκοπίμως;- στο ζήτημα της επιστολικής ψήφου, παρότι σε αυτήν την περίπτωση δεν τέθηκε από κανέναν το συγκεκριμένο ζήτημα.

Η όλη μόχλευση εξηγείται εν πολλοίς από το γεγονός πως η κυβέρνηση της ΝΔ δείχνει να "χάνει" δημοσκοπικά, στα νεαρά κοινά, εκεί που καταγράφονται και τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας.

Οι τροπολογίες της αντιπολίτευσης που απορρίφθηκαν

Για την αντιμετώπιση του προβλήματος η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ κατέθεσε τροπολογία-προσθήκη στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για τους ΟΤΑ, ζητώντας οι εποχικοί εργαζόμενοι στους επιμέρους κλάδους του τουρισμού «για οποιοδήποτε διάστημα εντός της τουριστικής περιόδου από τον Απρίλιο έως και τον Οκτώβριο που διαμένουν προσωρινά, λόγω της εργασίας τους, σε άλλη εκλογική περιφέρεια από εκείνη στους εκλογικούς καταλόγους της οποίας είναι εγγεγραμμένοι, να ψηφίζουν σε εκλογικό τμήμα του δήμου όπου εργάζονται, τους συνδυασμούς και υποψηφίους της εκλογικής περιφέρειας στην οποία υπάγεται το εκλογικό αυτό τμήμα. [...] Κατά την ψηφοφορία, οι πιο πάνω εκλογείς υπογράφουν υπεύθυνη δήλωση στην οποία δηλώνουν ότι δεν ψήφισαν ούτε προτίθενται να ψηφίσουν την ημέρα αυτή σε άλλο εκλογικό τμήμα της χώρας».

Στην αντίστοιχη τροπολογία που είχε φέρει το ΜέΡΑ25 ζητούσε την παρακάτω προσθήκη στο άρθρο 2 του νόμου 2623/1998: «Ως ετεροδημότες νοούνται και οι εποχικοί εργαζόμενοι στους επιμέρους κλάδους του τουρισμού, όπως, ενδεικτικά στον τουριστικό, επισιτιστικό και υγειονομικό κλάδο, για οποιοδήποτε διάστημα εντός της τουριστικής περιόδου από τον Απρίλιο έως και τον Οκτώβριο και διαμένουν προσωρινώς, ως εκ της εργασίας τους, σε άλλη εκλογική περιφέρεια από εκείνη στους εκλογικούς καταλόγους της οποίας είναι εγγεγραμμένοι».

Το υπουργείο Εσωτερικών απέρριψε και τις δύο τροπολογίες.

Σε ανάρτησή της η Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει πως «περισσότεροι από 220.000 πολίτες, στην πλειοψηφία τους νέοι άνθρωποι, αναμένεται να στερηθούν το δικαίωμα ψήφου, δουλεύοντας στον τουρισμό, μακριά από τον τόπο κατοικίας τους. Αποτελεί καθήκον της Πολιτείας να εξασφαλίσει πώς θα ψηφίσουν».

Σύμφωνα με την τομεάρχη Εργασίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, «υπάρχει όντως ένα πρόβλημα που αφορά χιλιάδες εποχικά εργαζόμενους, όχι μόνο νέους, αλλά ανθρώπους κάθε ηλικίας. Το υπουργείο Εσωτερικών δεν μερίμνησε εγκαίρως για το σοβαρό αυτό θέμα. Ακριβώς για αυτόν τον λόγο θα πρέπει να υπάρξει απόλυτη τήρηση της εργατικής νομοθεσίας. Πρέπει αμέσως μετά την προκήρυξη των εκλογών ο υπουργός Εργασίας -και αυτό εμείς θα ζητήσουμε- να υπογράψει σχετική υπουργική απόφαση καθώς οι εργαζόμενοι δικαιούνται βάσει εργατικής νομοθεσίας τριήμερη -και αναλόγως της απόστασης- εκλογική άδεια. Είναι υποχρεωμένοι οι εργοδότες να το υλοποιήσουν».

Μηδενική είναι η σχετική μέριμνα της κυβέρνησης για τους δεκάδες χιλιάδες εποχικούς εργαζόμενους υποστηρίζει και το ΠΑΣΟΚ. Οπως υπογραμμίζει στην «Εφ.Συν.» ο βουλευτής Γιώργος Μουλκιώτης, «έστω και την έσχατη ώρα, για όσους επιθυμούν να ψηφίσουν στον τόπο όπου είναι εγγεγραμμένοι, θα πρέπει να διασφαλιστεί τόσο η δυνατότητα λήψης άδειας μετ’ αποδοχών όσο και κάλυψη με επαρκή δρομολόγια και αποζημίωση για τη μετακίνηση των εποχικά εργαζομένων».

«Κανένα θέμα αντισυνταγματικότητας»

Ο Απόστολος Παπατόλιας, διδάκτωρ Δημοσίου Δικαίου και συντονιστής του Κύκλου Δημόσιας Διοίκησης του Ινστιτούτου ΕΝΑ, αναφέρει στην «Εφ.Συν.»:

Δεν γεννάται συνταγματικό ζήτημα. Δεν υπάρχει κάποια συνταγματική αρχή που να σου υπαγορεύει να ασκήσεις το εκλογικό σου δικαίωμα σε έναν συγκεκριμένο χώρο. Η αρχή της καθολικότητας της ψηφοφορίας σημαίνει ότι πρέπει οι ρυθμίσεις του εκλογικού δικαίου να επιτρέπουν την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συμμετοχή του λαού στο εκλογικό σώμα, στην εκλογική διαδικασία, που είναι η κορυφαία στιγμή σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα.

Αρα, αν υπάρχει ένα συνταγματικό αίτημα, είναι να δημιουργήσεις τέτοιες ρυθμίσεις για να ενισχύσεις τη συμμετοχή στις εκλογές. Το μόνο που θα μπορούσε να επισημανθεί ως ζήτημα είναι αν αλλοιώνεται η σύνθεση του τοπικού εκλογικού σώματος. Υπάρχει μια γενική αρχή περί τοπικής αντιπροσώπευσης, δηλαδή η αντιστοίχηση μεταξύ αντιπροσώπων και σύνθεσης του τοπικού εκλογικού σώματος.

Δεν μπορεί να πει κάποιος όμως ότι αυτή εδώ αλλοιώνεται θεαματικά. Και ήδη η αρχή αυτή της τοπικής αντιπροσώπευσης έχει υποστεί μια ουσιαστική μεταβολή με τη συμμετοχή άλλων υπαλλήλων, όπως π.χ. στρατιωτικοί, δικαστικοί που έχουν αλλού τα δικαιώματά τους κ.ο.κ.

Συνεπώς στη στάθμιση μεταξύ της αρχής της τοπικής αντιπροσώπευσης και της μη αλλοίωσης του εκλογικού σώματος, υπερισχύει η αρχή της καθολικότητας. Αρα δεν υπάρχει κανένα συνταγματικό ζήτημα.

Επίσης δεν είναι διάταξη του ουσιαστικού εκλογικού δικαίου για να θεωρηθεί ότι ισχύει η αυξημένη πλειοψηφία των 180 βουλευτών που υπαγορεύει το Σύνταγμα ή ότι αυτό θα πρέπει να εφαρμοστεί στις επόμενες εκλογές. Θα μπορούσε να ισχύσει εδώ και τώρα, δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα. Και κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να το στηρίξουν όλα τα κόμματα.


Ανάλογη είναι η θέση του Ακρίτα Καϊδατζή, επίκουρου καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου στο ΑΠΘ:

Η επιστολική ψήφος δεν έχει σχέση με αυτό που συζητάμε. Προφανώς δεν υπάρχει κανένα αντισυνταγματικό κώλυμα. Οπως έχουμε νομοθετήσει για τα εκλογικά τμήματα ετεροδημοτών στο παρελθόν, θα μπορούσε κάλλιστα να υπάρχει μια αντίστοιχη νομοθετική ρύθμιση για τους εποχικά εργαζόμενους. Και δεν χρειάζεται καμία αυξημένη πλειοψηφία για να περάσει η συγκεκριμένη ρύθμιση.

Είναι βασικό να διασφαλιστεί πάντως η αποφυγή ενδεχόμενων διπλοψηφιών. Επίσης αν αντιμετωπιστούν ως ετεροδημότες θα πρέπει να διασφαλιστεί η ανωνυμία των ψήφων τους - αυτό έχει μια τεχνική δυσκολία, αλλά νομίζω ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί. Η διαδικασία βέβαια προϋποθέτει συγκέντρωση των ψηφοδελτίων και αποστολή τους στα Πρωτοδικεία της καταγωγής τους, κάτι εφικτό.

Στο ερώτημα γιατί «δεν το έχουμε κάνει τόσα χρόνια», η απάντηση είναι πως ήδη πλέον έχουμε κάνει μια σημαντική παρέκκλιση από τη βασική αρχή ότι όλοι οι δημότες ψηφίζουν στην Περιφέρεια που είναι ο δήμος της προέλευσής τους. Αυτό από φέτος αλλάζει με την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού. Αυτοί δεν θα ψηφίσουν για τον δήμο όπου είναι εγεγγραμμένοι, αλλά η ψήφος τους θα προσμετρηθεί στο συνολικό αποτέλεσμα. Κατά τη γνώμη μου αυτό θα μπορούσε να γίνει και για τους εποχικά εργαζόμενους, είναι το πιο απλό και πιο πρακτικό.

Δεν είμαι όμως τόσο σίγουρος αν πρέπει να ψηφίζουν για τον τόπο εργασίας τους για τον εξής λόγο: οι βουλευτές κάθε Περιφέρειας καθορίζονται από τον νόμιμο πληθυσμό. Αν οι δημότες μπορούν να ψηφίσουν για άλλες Περιφέρειες, υπάρχει ζήτημα νομιμοποιήσης. Γιατί π.χ. η Πέλλα να έχει 3 βουλευτές αν οι μισοί το καλοκαίρι υποθέσουμε ότι δουλεύουν αλλού και ψηφίζουν αλλού; Πάντως ακόμα και την ύστατη ώρα θα μπορούσε να αλλάξει ακόμα και ο εκλογικός νόμος για τεχνικούς λόγους, όπως είχε γίνει τη δεκαετία του ‘90 με πράξη νομοθετικού περιεχομένου ακόμα και μετά τη διάλυση της Βουλής.

 

 

Αναλυτικά η ανακοίνωση της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας

"Στις επικείμενες εθνικές εκλογές, καθώς κυρίως και στις επαναληπτικές που πιθανόν να πραγματοποιηθούν το καλοκαίρι εν μέσω της τουριστικής περιόδου, αναμένεται να υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα συμμετοχής από εποχικούς εργαζόμενους (κυρίως νέους) που θα βρίσκονται προσωρινά για λόγους εργασίας σε μέρος άλλο από αυτό όπου μπορούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα. Το ζήτημα αυτό έχει αναδειχθεί από όλους τους εταιρικούς φορείς και τις ομοσπονδίες, καθώς εκτιμάται ότι φέτος πρόκειται για περίπου 220.000 τέτοιους εργαζόμενους σε εποχικές θέσεις εργασίας στις τουριστικές περιοχές.

Η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας εξέδωσε ανακοίνωση τονίζοντας ότι, σε καθαρά τεχνικό επίπεδο, δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να μην υλοποιηθεί μια διαδικασία δυνατότητας προσωρινής μεταφοράς εκλογικού δικαιώματος στο μέρος όπου εργάζονται από τον τόπο μόνιμης διαμονής.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Είναι κοινά αποδεκτό διαχρονικά από όλες τις κυβερνήσεις και τα πολιτικά κόμματα ότι το δικαίωμα ψήφου στις εκλογές, ειδικά στις εθνικές, είναι ύψιστο δικαίωμα και συμβατική υποχρέωση κάθε πολίτη. Επιπλέον, όλοι συμφωνούν ότι θα πρέπει να γίνεται κάθε δυνατή προσπάθεια για τη μεγιστοποίηση του ποσοστού συμμετοχής, τόσο ως προς τη μείωση της αποχής (σχεδόν 26-44% ιστορικά), όσο και ως προς τη θέσπιση διαδικασιών ψήφου εξ' αποστάσεως. Τα τελευταία χρόνια γίνεται ανάλογη προσπάθεια συμπερίληψης στο εκλογικό σώμα Ελλήνων πολιτών που διαμένουν στο εξωτερικό. Επίσης, υπάρχουν διαδικασίες ψήφου για τους ετεροδημότες εντός της επικράτειας.

Στις επικείμενες εθνικές εκλογές, καθώς κυρίως και στις επαναληπτικές που πιθανόν να πραγματοποιηθούν το καλοκαίρι εν μέσω της τουριστικής περιόδου, αναμένεται να υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα συμμετοχής από εποχικούς εργαζόμενους (κυρίως νέους) που θα βρίσκονται προσωρινά για λόγους εργασίας σε μέρος άλλο από αυτό όπου μπορούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα.

Ως Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας (ΕΠΕ), έχοντας την απαραίτητη τεχνογνωσία σε επίπεδο ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και ασφάλειας αντίστοιχων συστημάτων, καλούμε την Πολιτεία να υλοποιήσει άμεσα όλες τις απαραίτητες διαδικασίες, ώστε και η μεγάλη αυτή ομάδα των συμπολιτών μας να έχουν σε κάθε περίπτωση τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στις επικείμενες εκλογές να ασκήσουν χωρίς πρόβλημα το εκλογικό τους δικαίωμα. Το ζήτημα αυτό έχει αναδειχθεί από όλους τους εταιρικούς φορείς και τις ομοσπονδίες, καθώς εκτιμάται ότι φέτος πρόκειται για περίπου 220.000 τέτοιους εργαζόμενους σε εποχικές θέσεις εργασίας στις τουριστικές περιοχές.

Σε καθαρά τεχνικό επίπεδο, το οποίο καλούμαστε να σχολιάσουμε ως Ένωση Πληροφορικών κι άρα καθ' ύλην αρμοδίων, δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να μην υλοποιηθεί μια τέτοια διαδικασία δυνατότητας προσωρινής μεταφοράς εκλογικού δικαιώματος στο μέρος όπου εργάζονται από τον τόπο μόνιμης διαμονής. Όλοι οι ψηφοφόροι διαθέτουν ήδη κωδικούς πρόσβασης-ταυτοποίησης μέσω του TAXIS, τα στοιχεία των συμβάσεων τους καταχωρούνται ηλεκτρονικά, συνεπώς ο καθένας θα μπορούσε να καταχωρεί μια αίτηση προσωρινής μεταφοράς εκλογικού δικαιώματος στη πόλη εργασίας του. Ήδη εφαρμόστηκε στην πράξη για την υλοποίηση της διαδικασίας των εμβολιασμών καθώς και των αιτήσεων επιδομάτων κατά την περίοδο της πανδημίας. Δηλαδή, δεν πρόκειται για ηλεκτρονική ψηφοφορία αλλά μόνο για δυνατότητα μεταφοράς εκλογικού δικαιώματος με σύντομες διαδικασίες.

Η μεταφορά ισχύει μόνο για την ημέρα διεξαγωγής των εκλογών, ενώ η απαραίτητη προετοιμασία των κατά τόπους εκλογικών κέντρων περιορίζεται στην οριστικοποίηση της λίστας ψηφοφόρων και την επάρκεια επιπλέον ψηφοδελτίων. Η πλατφόρμα που χρησιμοποιήθηκε για τα ραντεβού εμβολιασμών λειτούργησε χωρίς σοβαρά προβλήματα εξυπηρετώντας επιτυχώς εκατομμύρια τέτοιες καταχωρήσεις. Δεν μπορεί φυσικά να χρησιμοποιηθεί η ίδια πλατφόρμα, όμως η προηγούμενη εμπειρία αποδεικνύει ότι μια παρόμοια λύση είναι σίγουρα εφικτή και πρακτικά ευκολότερη, καθώς δεν συνοδεύεται από πρόσθετες πολυπλοκότητες μεταφοράς, διαχείρισης και συντήρησης κάποιοι ευαίσθητου υλικού.

Είναι απολύτως κατανοητό ότι το παραπάνω ζήτημα δεν αφορά μόνο στο τεχνικό επίπεδο, καθώς σχετίζεται κυρίως με τις προβλέψεις του εκλογικού νόμου, την κατανομή βουλευτικών εδρών στις περιφέρειες και φυσικά τη διατήρηση πλήρους ανωνυμίας στα ψηφοδέλτια. Παρόλα αυτά, τα ζητήματα αυτού του επιπέδου μπορούν και πρέπει να επιλυθούν πρωτίστως σε θεσμικό επίπεδο και εν συνεχεία σε τεχνικό. Είμαστε βέβαιοι ότι αυτό μπορεί να συμβεί πλήρως και εγκαίρως, πριν την οριστικοποίηση των εκλογικών καταλόγων, ώστε οι εκατοντάδες χιλιάδες αυτοί πολίτες να μην αναγκαστούν να στερηθούν εκ των πραγμάτων του εκλογικού τους δικαιώματος, ιδιαίτερα στην περίπτωση επαναληπτικών εκλογών μέσα στο καλοκαίρι.

Το Διοικητικό Συμβούλιο

της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας"

πηγη: https://left.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου