Loading...

Κατηγορίες

Κυριακή 08 Μάι 2022
Πονηρές διχοτομήσεις
Κλίκ για μεγέθυνση

 


 

Αυτοί που θέλουν τη δραχμή έναντι αυτών που θέλουμε το ευρώ. Αυτοί που θέλουν να φύγουμε από την Ευρώπη έναντι αυτών που θέλουμε να μείνουμε στην Ευρώπη. Αυτοί που είναι αντιεμβολιαστές έναντι ημών των φιλοεμβολιαστών. Αυτοί που είναι υπέρ του Πούτιν έναντι ημών των δημοκρατών. Οι λαϊκιστές έναντι των υπευθύνων» κ.λπ., κ.λπ. Αν ενώσουμε τα πρώτα σκέλη και επίσης αν συνδέσουμε τα δεύτερα σκέλη κάθε πρότασης, σχηματίζουμε τους άξονες των συνηθισμένων καταγγελτικών διαγραμμάτων.

Η πρώτη κατηγορία (δραχμιστές, αντιεμβολιαστές, πουτινικοί κ.λπ.) γίνεται (πολυετής) προσπάθεια να φορτωθεί στον ΣΥΡΙΖΑ ή, εν πάση περιπτώσει, στο κλίμα ή στα απόκρυφα σχέδια του ΣΥΡΙΖΑ. Ενώ η δεύτερη κατηγορία (ευρωαπαϊστές, φιλοεμβολιαστές, αντιλαϊκιστές κ.λπ.) ορίζει την αντισύριζα εξυγιαντική συμμαχία. Κακοί, καλοί. Ο μανιχαϊσμός είναι μέρος της πολιτικής μας παράδοσης. Παλιότερα υπήρχαν οι σκοταδιστές έναντι φωταδιστών, η συντήρηση έναντι της προόδου και ακόμα παλιότερα οι τα μιάσματα, οι εθνικόφρονες κ.λπ.

Η διλημματική τεχνική, η τεχνική ακύρωσης του πολιτικού αντιπάλου πίσω από μια μειωτική και αυθαίρετη κατηγορία δεν απαντάει βέβαια στα κεντρικά πολιτικά προβλήματα, αλλά συχνά εξασφαλίζει στον χειριστή της τη δυνατότητα να κυβερνάει - που είναι και το πιο σημαντικό. Να κυβερνάει είτε ως κυβέρνηση είτε ως αντιπολίτευση. Οι μηχανισμοί, άλλωστε, υπάρχουν για να στέκεται κανείς αιώνια στην εξουσία - έτσι ή αλλιώς.

Οι διχοτομήσεις είναι το πιο συνηθισμένο φαινόμενο στον τόπο μας. Υπάρχουν συνοικίες οι ομάδες των οποίων διατηρούν άσβεστο μίσος.  Όποτε γίνει αγώνας, κλαίνε μανούλες κι αυτοκίνητα. Υπάρχουν επίσης πόλεις με διαρκή ανταγωνισμό που εξελίσσεται σε αντιπάθεια μεταξύ των κατοίκων τους. Από τη μια άκρη της Ελλάδας μέχρι την άλλη υπάρχουν οι παραδοσιακές διχοτομικές και απόκρημνες σχέσεις. «Ή εγώ, ή αυτός»: να κάτι σύνηθες στην κομματική μικροκλίμακα. «Αν βάλετε αυτόν στο ψηφοδέλτιο, εμένα θα με έχετε απέναντι» στην αυτοδιοικητική version.

Πολύ συχνά οι προσωπικές συγκρούσεις «πολιτικοποιούνταν», δηλαδή χρησιμοποιούσαν την πολιτική ένταξη, την πολιτική-κομματική αντιπαλότητα, ως θάμνο «παραλλαγής» (κατά τον στρατιωτικό όρο). Απόκρυψης. Πολύ συχνά αντιζηλίες, συμβολικές πατροκτονίες, αδελφοκτονίες κ.λπ. κρύβονταν επιμελημένα πίσω από ιδεολογικές διαφορές, από διαφορές ρητορικής ή αισθητικής τάξης. Το έχω ξαναγράψει. Τρία επιτυχημένα αδέλφια, ο ένας εργολάβος οικοδομών, ο άλλος έμπορος, ο τρίτος εύπορος «Αμερικάνος», πέρασαν τη ζωή τους στα δικαστήρια με λυσσώδεις νομικές συγκρούσεις για τα 26 τ.μ. του ερειπωμένου πατρικού τους στο χωριό. Φυσικά, ο φτωχός κλήρος δεν ήταν το πραγματικό διακύβευμα, αλλά η άλυτη μεταξύ τους ιεραρχική σχέση. Ο καθένας θεωρούσε τον εαυτό του αποσυνάγωγο (έναντι των αδελφών του) και το σπίτι αποκτούσε οντότητα ισοδύναμη με τη διεκδικούμενη μητρική και πατρική αγάπη, κάτι σαν οικογενειακό χρίσμα.

Η τομή είναι το πιο εύκολο και λειτουργικό εργαλείο για να ορίσεις την ταυτότητά σου. Στις φοιτητικές συνελεύσεις της δεκαετίας του 1980, η θέση υπέρ ενός κλάδου εργαζομένων, υπέρ ή κατά της Κούβας, της Σοβιετικής  Ένωσης, της ροκ έναντι των ελληνολαϊκών, της avant garde έναντι της καταληπτής τέχνης όριζε επικράτειες πολιτικές, όριζε κερκίδες και φατριαστικούς κώδικες. «Είμαστε μ’ αυτούς». Τελεία. Αν μάλιστα τύχαινε να μιλήσεις, να χαριεντιστείς με κάποιον, κάποια από «αυτούς», υπήρχε θέμα. Ακόμα χειρότερο αν έκανες ερωτική σχέση. Είτε ως «μικροαστικές επιρροές», είτε ως «επιρροές των αναθεωρητών στις γραμμές μας», είτε «επηρεάζεται απ’ τα σταλίνια», είτε έχει «δεξιά απόκλιση» κ.λπ., υφαινόταν το επικρατειακό σύνορο που διευκόλυνε την ακύρωση του άλλου.

Στις εκλογές, η τομή, η ανελαστική και βαθιά χάραξη του ορίου, φτάνει σε πολύ μεγάλη ένταση. Πολύ συχνά πονηριές, μεθοδεύσεις ή μικρότητες μεταμφιέζονται εξαίσια σε πολιτικές διαφορές. Ο πόθος κατίσχυσης με κάθε τίμημα έναντι της τιμιότητας. (Ωχ, να που ξανατρυπώνει κάποιο δίλημμα, με ανάποδη όμως σήμανση).  Ένα πολιτικό δειλινό που συγχέεται με το ξημέρωμα.
πηγη: https://www.avgi.gr

 
© Copyright 2011 - 2022 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου