Loading...

Κατηγορίες

Κυριακή 12 Νοέ 2023
Τέμπη / Η χοντροπετσιά του Άδωνη και οι προτάσεις για διερεύνηση
Κλίκ για μεγέθυνση

 


 

Εδώ και τρεις ημέρες ο Άδωνης Γεωργιάδης περιφέρεται στα κοινωνικά δίκτυα, στα κανάλια και στα ραδιόφωνα και ζητάει συγγνώμη από τους συγγενείς των θυμάτων στα Τέμπη. Και το κάνει γιατί ο κυνισμός με τον οποίο αναφέρθηκε στο τραγικό δυστύχημα -μιλώντας για θέμα που δεν αφορά κανέναν στην Ελλάδα- προκάλεσε γενικευμένη αγανάκτηση όχι μόνο στην κοινωνία, αλλά και στο εσωτερικό της Νέας Δημοκρατίας, όπου βουλευτές διαμαρτύρονται γι’ αυτά που θα ακούσουν από τους ψηφοφόρους τους.

Η πολιτική χειραγώγηση και ο κυνισμός

Στην πραγματικότητα, ο Άδωνης είπε αυτό που σκέφτεται η ηγεσία της Ν.Δ.: ότι κατάφερε τα Τέμπη να μην εξελιχθούν σε κάτι αντίστοιχο με το Μάτι για τον ΣΥΡΙΖΑ. Και το κατάφερε με την πολύτιμη βοήθεια των ΜΜΕ, τα οποία, σε αντίθεση με το Μάτι, δεν επεδίωξαν να ερεθίσουν τον κόσμο, έδωσαν με πολλή προσοχή και μεγάλη τσιγκουνιά βήμα στους συγγενείς των θυμάτων, δεν έκαναν έρευνα και δεν διατύπωσαν δημόσια ερωτήματα, απέφυγαν την υπερβολική δραματοποίηση, τις θλιβερές μουσικές και τα αιματοβαμμένα προφίλ των αρμόδιων υπουργών. Και, ακόμα, έπαιξαν φουλ και με εξαιρετική επιθετικότητα το σχέδιο απελπισίας της Ν.Δ. για διάχυση των ευθυνών και διένειμαν αμάσητη την ντροπιαστική κυβερνητική προσπάθεια διαχείρισης της κρίσης, με τον Γεραπετρίτη να εξηγεί τι είναι και τι δεν είναι τηλεδιοίκηση. Με επιμονή και εξαιρετική προσοχή κατάφερε η Ν.Δ. να φτάσει ως τις εκλογές του Μαΐου με τα Τέμπη σχεδόν ξεχασμένα. Αυτό ήταν μια τεράστια επικοινωνιακή επιτυχία και μια απόδειξη ότι η λίστα Πέτσα φαίνεται στα δύσκολα και αξίζει τα λεφτά της και με το παραπάνω.

Αυτό ακριβώς εννοούσε ο Άδωνης Γεωργιάδης όταν μιλούσε στον Χατζηνικολάου: Μην προσπαθήστε να ανακινήσετε τα Τέμπη, το θέμα των Τεμπών -όπως και το θέμα των υποκλοπών- το έχουμε διαγράψει από τη μνήμη και τη συνείδηση του κόσμου. Δεν είναι η πρώτη περίπτωση χοντροπετσιάς. Είχαν προηγηθεί ο υπουργός Μεταφορών Κ. Καραμανλής, («φυσικά και θα κατεβώ στις εκλογές, δεν θα φορτωθώ εγώ τα εγκληματικά λάθη των προηγούμενων») και ο απίθανος Ρωμανός («έχουμε βαρεθεί να εκφράζουμε τα θερμά μας συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων»). Η κυβέρνηση τους κάλυψε, όπως κάλυψε και τον Γεωργιάδη. Παράλληλα, όμως, δήλωσε ότι θα ψηφίσει την πρόταση του ΚΚΕ να συγκροτηθεί από τη Βουλή Εξεταστική Επιτροπή για το δυστύχημα στα Τέμπη - θέλοντας να διαχειριστεί την τεράστια ζημιά που προκάλεσε ο κυνισμός του ακροδεξιού υπουργού Εργασίας.

Η πρόταση του ΚΚΕ για Εξεταστική

Στην πραγματικότητα, η πρόταση του ΚΚΕ είναι μάλλον η βολικότερη για τη Νέα Δημοκρατία. Πρώτον, γιατί ζητά η διερεύνηση να ξεκινήσει από το 1997, διαχέει, δηλαδή, τις ευθύνες στις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ, Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ των τελευταίων 26 ετών. Και δεύτερον, γιατί επεκτείνεται σε διάφορα απίθανα πεδία, αναζητώντας τις ευθύνες για το δυστύχημα σε οδηγίες της Ε.Ε. και στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για την απελευθέρωση των σιδηροδρόμων. Χώρια που, σε κάθε περίπτωση, με πλειοψηφία της Ν.Δ. θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι οποιαδήποτε Εξεταστική ή Προανακριτική Επιτροπή θα καταλήξει σε πόρισμα απαλλακτικό για την κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ για Προανακριτική

Κάπως διαφορετικά είναι τα πράγματα με την πρόταση του ΠΑΣΟΚ να συγκροτηθεί Προανακριτική Επιτροπή για τη σύμβαση 717 μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και της Κοινοπραξίας ΤΟΜΗ-Alstom A.E. για την ανάταξη των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Σημειώνεται εδώ ότι, σε αντίθεση με την Εξεταστική Επιτροπή που ερευνά συμβάντα, η Προανακριτική Επιτροπή της Βουλής ερευνά ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες συγκεκριμένων πολιτικών προσώπων.

Η σύμβαση 717, προϋπολογισμού 41 εκατ., υπογράφηκε το 2014, αλλά μέχρι το 2022 που έγινε το δυστύχημα στα Τέμπη δεν είχε ολοκληρωθεί. Η Ν.Δ. την εκμεταλλεύτηκε, προσπαθώντας, με τον πλέον ανήθικο τρόπο, να φορτώσει τις ευθύνες για τις καθυστερήσεις -και επομένως για το δυστύχημα- στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Όμως οι ευθύνες για το δυστύχημα αφορούν πρωτίστως τα τεράστια προβλήματα καθημερινής λειτουργίας και κατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου και τον ρόλο του σταθμάρχη με το πανίσχυρο πολιτικό μέσον και δευτερευόντως την έλλειψη των εξελιγμένων συστημάτων της σύμβασης 717 που ενδεχομένως θα είχαν αποτρέψει την καταστροφή. Έτσι η πρόταση του ΠΑΣΟΚ δεν αφορά παρά μόνο έμμεσα τα Τέμπη. Κυρίως αφορά οικονομικές ατασθαλίες που εντόπισαν οι Ευρωπαίοι οικονομικοί εισαγγελείς, καταλογίζοντας στον Κώστα Καραμανλή κατηγορίες για απιστία σε βαθμό κακουργήματος, με ζημιά 10 εκατ. ευρώ κρατικού και κοινοτικού χρήματος. Στη σύσταση μιας τέτοιας Επιτροπής η Ν.Δ. δεν θα μπορούσε να συναινέσει, καθώς η προσπάθειά της να κουκουλώσει τις ευθύνες του Καραμανλή θα ήταν κάτω από το μικροσκόπιο των Ευρωπαίων.

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.

Ας σημειωθεί ότι το πόρισμα των ευρωπαίων οικονομικών εισαγγελέων καταλογίζει ευθύνες σε βαθμό πλημμελήματος και στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης καθώς και του πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη σημειώνεται ότι ο χειρισμός της συγκεκριμένης υπόθεσης την περίοδο 2015-2019 ήταν απολύτως εύλογος και διαφανής, γι’ αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ δεν φοβάται καμία διερεύνηση. Ζήτησε, όμως, το έργο της Προανακριτικής να ξεκινήσει από το 2010, όταν έγιναν οι πρώτες μελέτες για την ανάταξη των συστημάτων φωτοσήμανσης και τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου.

Το πρόβλημα, όμως, με την Προανακριτική που προτείνει το ΠΑΣΟΚ είναι ότι, περιορίζοντας τις έρευνες στη σύμβαση 717, μένουν εκτός συζήτησης σοβαροί συντελεστές που σχετίζονται με το δυστύχημα στα Τέμπη, όπως η απουσία φωτοσήμανσης στο τμήμα της γραμμής που έγινε η σύγκρουση, η μη αντικατάσταση της κατεστραμμένης τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, η μη λειτουργία του κέντρου εποπτείας στα κεντρικά γραφεία του ΟΣΕ, και, βεβαίως, οι ευθύνες για το ρουσφέτι με το οποίο τοποθετήθηκε ο συγκεκριμένος σταθμάρχης στη θέση του. Ακριβώς γι’ αυτό η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. κατέθεσε μια ολοκληρωμένη πρόταση για Προανακριτική Επιτροπή της Βουλής που θα εξετάσει τόσο τα θέματα που σχετίζονται με τη σύμβαση 717, αλλά θα περιλαμβάνει και τη διερεύνηση πιθανών ποινικών ευθυνών υπουργών και υφυπουργών για το έγκλημα των Τεμπών τον Φεβρουάριο του 2023. Παραμένει, βέβαια, δεδομένη η πλειοψηφία της Ν.Δ. και στην Επιτροπή αυτή, όμως κάθε προσπάθεια για κουκούλωμα ή για διάχυση ευθυνών θα έχει σοβαρό πολιτικό κόστος.

www.avgi.gr


 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου