Loading...

Κατηγορίες

Κυριακή 12 Μάρ 2023
Τέμπη / Στη σίγαση εδώ και 5 χρόνια το σύστημα που θα μπορούσε να σώσει ζωές
Κλίκ για μεγέθυνση

 


 

Τον εκτροχιασμό και του συστήματος κινητών επικοινωνιών GSM-R, το οποίο παρότι εγκαταστάθηκε και παραδόθηκε σε επιχειρησιακή λειτουργία το 2018, παραμένει «στη σίγαση» 5 χρόνια μετά, βάζει σήμερα στο μικροσκόπιο της έρευνας η ΑΥΓΗ της Κυριακής. Μάλιστα δημοσιεύει και την απόφαση πιστοποίησης από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) του συστήματος στις 22 Ιουλίου 2022, στην οποία αποκαλύπτεται ότι ο ΟΣΕ απέστειλε το σχετικό αίτημα για την πιστοποίηση στις 16 Δεκεμβρίου 2021, δηλαδή τρία χρόνια μετά την ολοκλήρωση του έργου της σχετικής σύμβασης 10012/06. Αποτέλεσμα είναι μέχρι σήμερα να μην λειτουργεί ακόμη.

Η χρηστικότητα λειτουργίας του GSM-R μετά το δυστύχημα στα Τέμπη έρχεται αμείλικτα στο προσκήνιο, καθώς υπό το φως των αποκαλύψεων για απόπειρες επικοινωνίας με κινητά τηλέφωνα ενός εκ των μηχανοδηγών των μοιραίων αμαξοστοιχιών η θέση σε λειτουργία του σύγχρονου συστήματος επικοινωνίας θα μπορούσε δυνητικά να αποτρέψει την τραγωδία. Πλην, όμως, αυτού, το σύστημα GSM-R συνιστά ούτως ή άλλως μια σύγχρονη μορφή επικοινωνίας, αξιοποιώντας τις συχνότητες που χρησιμοποιεί το δίκτυο κινητών τηλεφώνων, ειδικά όμως διαμορφωμένων για τον σιδηρόδρομο. Το σύστημα αυτό και το Σύστημα Ελέγχου των Τρένων ETCS αποτελούν τα δύο υποσύνολα του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS), συνθέτοντας από κοινού ένα ενιαίο σύγχρονο σύστημα ελέγχου-χειρισμού, σηματοδότησης και επικοινωνίας των τρένων.

Το έργο συμβασιοποιήθηκε το μακρινό 2006 υπό τον τίτλο «Προμήθεια συστήματος ραδιοκάλυψης GSM-R με συναφείς υπηρεσίες για τον σιδηροδρομικό άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας (ΠΑΘΕΠ) και την υλοποίησή του είχε αναλάβει η Siemens με προϋπολογισμό 57.228.780 ευρώ. Η αρχική προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου ήταν 24 μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης, ήτοι στις 24 Σεπτεμβρίου 2008, ωστόσο η παράδοση του συστήματος άργησε… δέκα χρόνια, καθώς περαιώθηκε το 2018.

Τα δύο υπηρεσιακά έγγραφα της ΕΡΓΟΣΕ με την ολοκλήρωση του έργου

Η ΑΥΓΗ της Κυριακής έχει στην κατοχή της δύο διαφορετικά υπηρεσιακά έγγραφα της ΕΡΓΟΣΕ που πιστοποιούν την περαίωση του έργου της 10012/06 στα τέλη του 2017 και την παράδοση του GSM-R το 2018.

Το πρώτο, με ημερομηνία 7 Φεβρουαρίου 2018, περιλαμβάνει την εισήγηση του τότε προέδρου της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστου Διονέλη προς το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας, η οποία ενημέρωνε σε σχέση με το GSM-R πως «το 100% των συμβατικά προβλεπόμενων ποσοτήτων έχει παραδοθεί και λειτουργεί σε πλήρη επιχειρησιακή διαθεσιμότητα» (το έγγραφο έχει δημοσιευτεί και στην ΕφΣυν στις 9/3). Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στη σελίδα 8 της εισήγησης για την ολοκλήρωση του έργου:

Έγγραφο

«Με την ολοκλήρωση των εργασιών στη χερσαία ζώνη του λιμένος Νέου Ικονίου, των δοκιμών και την προσωρινή παραλαβή του GSM-R στο τμήμα Γραμμής 4 (Θριάσιο-Ικόνιο) την 15η Νοεμβρίου 2017 ολοκληρώθηκε και το τελευταίο τμήμα γραμμής της Σ 10012/06, όσον αφορά μελέτη, προμήθεια υλικών και εξοπλισμών, εργασίες εγκαταστάσεως, δοκιμές, προσωρινή παραλαβή και πιστοποίηση».

Έγγραφο

Επιπλέον, αναφέρει πως έχει ολοκληρωθεί:

«Το σύστημα GSM-R αποτελούμενο από

* 103 Σταθμούς Βάσης.

* Εξοπλισμό ραδιοκαλύψεως των σηράγγων των Τμημάτων Γραμμής 1-16.

* Το πλήρες Δίκτυο Οπτικών Ινών (περιλαμβανομένης και της N-S Bridge στην παλαιά χάραξη Τιθορέας-Δομοκού).

* Το Κέντρο Ελέγχου στο ΣΚΑ με τα υποσυστήματά του (Κέντρο Μεταγωγής, Ελεγκτή Σταθμών Βάσης, οπτική μετάδοση, Τηλεφωνικό Κέντρο, Ελεγκτή Εκφωνητών, Σύστημα Συγχρονισμού, Σύστημα Αδιαλείπτου Τροφοδοσίας κ.λπ.).

* 70 Τερματικά Ελεγκτών (εκφωνητές, Dispatchers) 21 εκ των οποίων έχουν κατανεμηθεί στα 5 ΚΕΚ, 48 σε Σιδηροδρομικούς Σταθμούς και Μηχανοστάσια, 1 στα Κεντρικά Γραφεία ΟΣΕ της οδού Καρόλου.

* 120 τηλέφωνα (CabRadios) εγκατεστημένα σε 5 τύπους κινητηρίων μονάδων (Adtranz, AEG-IC 4-δυμα & 5-δυμα, MLW 450 & 500) και 90 φορητές συσκευές (30 SAGEM TiGR155, 30 SAGEM TiGR350 & 30 SAGEM TiGR550) για το προσωπικό της γραμμής».

«Δηλαδή», όπως καταλήγει, «το 100% των συμβατικά προβλεπόμενων ποσοτήτων έχει παραδοθεί και λειτουργεί σε πλήρη επιχειρησιακή διαθεσιμότητα».

Στο ίδιο έγγραφο, μάλιστα, αναφέρεται πως μέχρι τον Φεβρουάριο του 2018 είχε προχωρήσει σε τρεις φάσεις και η εκπαίδευση του προσωπικού στη λειτουργία του νέου συστήματος:

 

* Ιούνιος 2008 - Ιούνιος 2011 (Αρχικές Εκπαιδεύσεις στον εξοπλισμό GSM-R CoreSystem (MSC-BSC-HiT-OTS-GPRS-CS-Hipath-... etc)/Handhelds/CabRadios/DispatchersΠunnelRepeaters/CabinetEquipment... etc).

* Ιούλιος 2014 - Ιούλιος 2015 (On the job training στο ΣΚΑ (Operation & Mainte-nance) + εκπαίδευση στο Upgraded GSM-R Core system σε άτομα του ΟΣΕ).

* Ιανουάριος 2017 - Φεβρουάριος 2017 (Επιτόπου εκπαιδεύσεις για τη λειτουργία των dispatchers σε στελεχιακό προσωπικό του ΟΣΕ).

Τέλος, καταλήγει ότι «το σύστημα GSM-R έχει δοκιμαστή επιτυχώς και παραληφθεί σε όλα τα Τμήματα Γραμμής προσωρινά, στα δε Τμήματα 1, 8, 9, 11 έως 16 και ΣΚΑ οριστικά», ενώ ενημερώνει πως το μοναδικό αντικείμενο που μένει σε εκκρεμότητα με βάση τη σύμβαση είναι η «παροχή υπηρεσιών συντηρήσεως στο τελευταίο τμήμα Θριάσιο-Ικόνιο».

Ο ΟΣΕ καθυστερούσε επί τρία χρόνια να στείλει το GSM-R για πιστοποίηση

Το έτερο έγγραφο που δημοσιεύει σήμερα η ΑΥΓΗ της Κυριακής είναι υπηρεσιακή έκθεση με τα πεπραγμένα της ΕΡΓΟΣΕ με ημερομηνία Σεπτέμβριος του 2019 και τον τίτλο «Επιτελική ενημέρωση για την ΕΡΓΟΣΕ».

Έγγραφο

Η ενημέρωση φέρει την υπογραφή του διευθύνοντος συμβούλου Χρήστου Διονέλη και στη σελίδα 5 με «τα έργα που ολοκληρώθηκαν πρόσφατα» επιβεβαιώνει, όπως και με την εισήγηση του Φεβρουαρίου του 2018, ότι η «Εγκατάσταση συστήματος ραδιοκάλυψης GSM-R (δίκτυο τηλεπικοινωνιών) ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2017, με εξαίρεση το τμήμα Τιθορέα-Δομοκός, όπου προγραμματίζεται η εγκατάστασή του με πόρους του ΕΣΠΑ 2014-2020».

Έγγραφο

Αξίζει να σημειώσουμε πως από το 2018 επίσης ξεκίνησε η διαδικασία παράδοσης του συστήματος στον ΟΣΕ, ο οποίος ήδη από το 2017 είχε δημοπρατήσει και είχε συμβασιοποιήσει έργο για τη συντήρηση του GSM-R, ώστε εγκαίρως να μην αντιμετωπίσει πρόβλημα στη λειτουργία και στη συντήρησή του. Παρ’ όλα αυτά, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) δεν παρέλαβε την αίτηση από τον ΟΣΕ για την απαραίτητη πιστοποίηση του συστήματος, παρά μόνο στα τέλη του 2021, αφήνοντας σε όλους την εύλογη απορία για τους λόγους της καθυστέρησης.

Το έγγραφο της ΡΑΣ αποκαλύπτει την καθυστέρηση

Παρότι ο νέος μεταβατικός υπουργός Μεταφορών στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε μέσα στην εβδομάδα έδειξε να «αγνοεί» την ύπαρξη πιστοποίησης της ΡΑΣ στο GSM-R, εντούτοις η απόφαση της ανεξάρτητης Αρχής, που είναι δημοσιευμένη στη Διαύγεια, τον φέρνει προ της αμείλικτης ερώτησης: Γιατί αφού έχει πιστοποιηθεί και από τη ΡΑΣ τον Ιούλιο του 2022, παραμένει εκτός λειτουργίας μέχρι σήμερα, και φυσικά δεν λειτουργούσε ούτε τη νύχτα του δυστυχήματος;

Το κείμενο με την απόφαση πιστοποίησης του GSM-R από τη ΡΑΣ αποκαλύπτει ακόμη ένα σημείο που επιζητεί επιτακτικά απάντηση. Την αίτηση για τη χορήγηση της πιστοποίησης ο ΟΣΕ την καταθέτει στις 16.12.2018, τρία χρόνια, δηλαδή, μετά την ολοκλήρωση και παράδοση του συστήματος…

Έγγραφο

Ειδικότερα, στο έγγραφο με τίτλο «ΑΠΟΦΑΣΗ (57/2022) της 172ης Συνεδρίασης της Ολομέλειας της 05.07.2022» η ανεξάρτητη Αρχή αποφασίζει «την έγκριση χορήγησης θέσης σε λειτουργία της σταθερής εγκατάστασης φωνητική ραδιοεπικοινωνία του παρατρόχιου υποσυστήματος ραδιοδικτύου κλάσης Α (GSM-R φωνή μόνο), στα τμήματα του σιδηροδρομικού άξονα: Πειραιάς-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, Κιάτο-Αεροδρόμιο και των κλάδων της γραμμής Θριάσιο-Ικόνιο και Οινόη-Χαλκίδα, εξαιρουμένου του τμήματος Τιθορέα-Δομοκός, στο πλαίσιο της με αριθμό πρωτοκόλλου 2495/16.12.2021 αίτησης του ΟΣΕ».

Έγγραφο
Έγγραφο

Παρατάσεις με τις ευλογίες Καραμανλή και για το ETCS

Η κυβέρνηση, όπως τεκμηριώνεται με έγγραφα, καλείται πλέον να απαντήσει για την καθυστέρηση (και) στη λειτουργία του GSM-R, το οποίο θα μπορούσε να έχει αποσοβήσει το δυστύχημα. Απάντηση αναμένουμε και για το έγγραφο που αποκάλυψε η ΑΥΓΗ την Πέμπτη 9.3 και τεκμηρίωνε ότι με Υπουργική Απόφαση του παραιτηθέντος υπουργού Μεταφορών Κώστα Καραμανλή λάμβανε μετά το 2019 παρατάσεις η κοινοπραξία Άκτωρα-Alstom για την ολοκλήρωση του πολύτιμου συστήματος σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης ETCS. Ειδικότερα, σύμφωνα με την απόφαση του παραιτηθέντος υπουργού με ημερομηνία 6 Μαρτίου 2020 που είναι αναρτημένη στη Διαύγεια, χορηγήθηκε στην κοινοπραξία παράταση 14 μηνών στην ολοκλήρωση του έργου, μέχρι τις 26.1.2021, μετά από σχετικό αίτημα των εταιρειών. Κατόπιν, σύμφωνα με σειρά εσωτερικών εγγράφων της ΕΡΓΟΣΕ που αποκάλυψε η ΑΥΓΗ, χορηγήθηκαν με βάση την ντιρεκτίβα Καραμανλή ακόμη τρεις διαδοχικές παρατάσεις στην κοινοπραξία, δύο μέσα στο 2022 και τελευταία μέχρι τις 19.3 του 2023, όπως αναγράφεται εξάλλου ως καταληκτική προθεσμία του έργου της σύμβασης 717/2014 για την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης στη βάση δεδομένων των συγχρηματοδοτούμενων έργων του υπουργείου Ανάπτυξης.

πηγη: https://www.avgi.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου