Loading...

Κατηγορίες

Πέμπτη 12 Νοέ 2020
Μπλόκο στην Ελλάδα, αντί για εμπάργκο στην Τουρκία από την Κομισιόν
Κλίκ για μεγέθυνση

 

Γράφει ο Δήμος Βερύκιος

Έλεγχος των ελληνικών εξοπλιστικών προγραμμάτων από ειδική επιτροπή της Κομισιόν που εργάζεται βάσει …πληροφοριών!

 

Αντί για εμπάργκο στα εξοπλιστικά της Τουρκίας, η Γερμανία κάνει μπλόκο στα ελληνικά εξοπλιστικά!  

Από την πρώτη στιγμή που στο Μέγαρο Μαξίμου έπεσε η ιδέα να ζητήσει η Ελλάδα από την Γερμανία να κάνει εμπάργκο όπλων στην Τουρκία και να μην της παραδώσει τα υποβρύχια που ήδη έχει ακριβοπληρώσει, είχαμε υπογραμμίσει τον κίνδυνο να γυρίσει μπούμερανγκ!

Αφενός εμπορικά είναι ανέφικτο αυτό που ζητάει η Αθήνα από την Γερμανία δηλαδή να μπλοκάρει την παράδοση των υποβρυχίων γιατί αυτά «χτίζονται» στην Τουρκία και αφετέρου πολιτικά η Ελλάδα «δεν δικαιούται» να ζητάει από την Γερμανία να κάνει εμπάργκο όπλων στην Τουρκία για δυο λόγους: Πρώτον διότι στον τομέα των εξοπλισμών η Ελλάδα έχει κάνει μεγάλα χουνέρια στην Γερμανία όπως την ακύρωση του προγράμματος των Eurofighter και την δυσφήμηση των υποβρυχίων 214 ότι δήθεν γέρνουν. Δεύτερον διότι στα σχέδια για νέες αγορές όπλων ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει την Γερμανία…

Την περασμένη Κυριακή το iEidiseis.gr και ο Δήμος Βερύκιος επανήλθε στο θέμα των εξοπλισμών φωτίζοντας άγνωστες πλευρές του παρασκηνίου. Τους άγραφους νόμους που επικρατούν στον σκοτεινό κόσμο των όπλων και τις «Καραμπόλες και έριδες στο μπιλιάρδο των εξοπλισμών»…

Και να, τρία εικοσιτετράωρα μετά το εν λόγω αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, η Γερμανία μέσω αρμόδιας Επιτροπής της Κομισιόν προαναγγέλλει έλεγχο σε όλα τα εξαγγελθέντα εξοπλιστικά σχέδια της ελληνικής κυβέρνησης με στόχο να τα μπλοκάρει! 

Η επιστολή της Κομισιόν που αποκάλυψε ο Αλέξανδρος Τάρκας στην εφημερίδα «Δημοκρατία», και η οποία έχει προκαλέσει αμηχανία και έντονο προβληματισμό στην ελληνική κυβέρνηση επικεντρώνεται:

1) Στην μεταβίβαση της κυριότητας των Ναυπηγείων Ελευσίνας, για τα οποία η κυβέρνηση δεν επιθυμεί προκήρυξη δημόσιου διαγωνισμού, προσβλέποντας στην υποστήριξη από τον αμερικανικό επενδυτικό φορέα DFC.  Η ελληνική πλευρά είχε ζητήσει, στα μέσα Σεπτεμβρίου, από τον διευθύνοντα σύμβουλο της DFC Άνταμ Μπόιλερ ολοκλήρωση των διαδικασιών μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2020, χωρίς να υπάρξει σχετική ανταπόκριση.

2) Ως προς το ενδεχόμενο απευθείας ανάθεσης και υπογραφής διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ για την προμήθεια τεσσάρων νέων φρεγατών και τον εκσυγχρονισμό παλαιότερων μονάδων επιφανείας του ελληνικού Στόλου. Η συγκεκριμένη εισήγηση του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού ανατρέπει ντε φάκτο τη δημόσια εξαγγελία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού προμήθειας φρεγατών που θα προσέλκυε το ενδιαφέρον, τουλάχιστον, πέντε χωρών.

Η Κομισιόν, στην παρούσα φάση, επιθυμεί να λάβει πληροφορίες για όλες τις πτυχές της συμφωνίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας με τη Lockheed Martin για την αναβάθμιση 84 μαχητικών F-16 (πρόγραμμα LOA GR-D-SNY). Το συνολικό κόστος του προγράμματος είναι 1,58 δισ. δολάρια, περιλαμβάνοντας, πέραν των εργασιών στην κρατική ΕΑΒ, συμμετοχή ελληνικών ιδιωτικών εταιριών και συνεισφορά της Lockheed Martin στην ανάπτυξη βιομηχανικών προγραμμάτων.

– Τι κρύβεται πίσω από την επιστολή της Κομισιόν;

Η Γερμανία βαθύτατα ενοχλημένη για τον αποκλεισμό της από την ελληνική Πολεμική Αεροπορία μετά την απόσυρση – σιγά σιγά – των εκσυγχρονισμών Phantom και την αιφνίδια ακύρωση του Eurofighter, περιμένει στην γωνία και εκδικείται μετά από 18 χρόνια.  Μέσω της Κομισιόν, διατάσσει τον έλεγχο   – δηλαδή την ταλαιπωρία – του αμερικανικού προγράμματος εκσυγχρονισμού των F-16.

Παράλληλα ετοιμάζεται να ζητήσει πληροφορίες για τον τρόπο αγοράς των Γαλλικών Rafale.

Η Κομισιόν -δηλαδή η Γερμανία-  δεν αφήνει στο απυρόβλητο και τα γαλλικά προγράμματα που προωθούνται στην Ελλάδα. Προβαίνει σε προκαταρκτική διαδικασία για τις γαλλικές φρεγάτες BElh@rra και στρέφεται κατά της Ελλάδας με αναφορά σε «επιλεγμένο προμηθευτή» δύο φρεγατών Belharra, κατονομάζοντας τη γαλλική Naval Group.

Η Κομισιόν παραβλέπει το γεγονός ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν υπέγραψε τελικά σύμβαση με τη Naval Group, προχωρώντας ουσιαστικά σε δίκη –παλαιότερων– προθέσεων του Μαξίμου.

Γιατί, όπως είναι δημόσια γνωστό, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναίρεσε, στις αρχές Σεπτεμβρίου, το δίδυμο σχέδιο προμήθειας των Belharra και υπογραφής συμφωνίας «Στρατηγικής Συνεργασίας στα Θέματα Ασφάλειας» με τη Γαλλία, η οποία προέβλεπε και ρήτρα αμοιβαίας συνδρομής.

Άλλωστε η ίδια η Naval Group συνεργάστηκε απευθείας με ελληνικές ιδιωτικές εταιρίες χωρίς εμπλοκή των υπουργείων Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών. Δεν είναι σαφές αν η Κομισιόν θα «αντικαταστήσει», μέσω άλλης επιστολής, τη Naval Group με την Dassault που θα προμηθεύσει, μάλλον μέσω του γαλλικού δημοσίου, μαχητικά Rafale την Πολεμική Αεροπορία.

Ασφαλώς, εκτός από την αμιγώς νομική εξέλιξη της υπόθεσης, – όπως πολύ σωστά επισημαίνει ο Αλέξανδρος Τάρκας- μέγιστη σημασία έχει και ποιος είναι ο φορέας που κίνησε την ιδιότυπη διαδικασία κατά της Ελλάδας, επιβαρύνοντας τις σχέσεις της κυβέρνησης με την ΕΕ και τις διαπραγματεύσεις της με μεγάλες εταιρίες της διεθνούς αμυντικής βιομηχανίας.

Η Κομισιόν είναι γνωστό πως ερευνά πιθανές νομικές παραβιάσεις από τα κράτη-μέλη της είτε αυτεπάγγελτα είτε κατόπιν καταγγελιών από νομικά και φυσικά πρόσωπα. Στην επιστολή δεν αποκαλύπτεται αν υπήρξε καταγγελία ή όχι. Είναι δε ίσως περίεργο ότι για τη Lockheed Martin γίνεται αναφορά σε «πληροφορίες που έχει στη διάθεσή της η Επιτροπή», χωρίς να διευκρινίζεται η προέλευσή τους, ενώ για τη Naval Group υιοθετείται η διατύπωση περί «δημόσια διαθέσιμων πληροφοριών».

ΑΠΟ ΤΟ IEIDISEIS.GR

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου