Loading...

Κατηγορίες

Παρασκευή 22 Μάρ 2024
Ολοταχώς χωρίς υποδομές σε ψηφιακή εφορία
Κλίκ για μεγέθυνση










ΣΕ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΣΗΜΕΡΑ Ο ΝΕΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΥΣΗ ΒΙΖΑ

 

 
Θριαμβολογίες και «αυτοθαυμασμός» χωρίς νομοσχέδιο, με μέτρα που απαιτούν υποδομές οι οποίες δεν υπάρχουν ● Χάος με την «εκβιαζόμενη» διαδικασία για POS και αντικατάσταση όλων των φορολογικών μηχανισμών - κίνδυνος για την έναρξη της τουριστικής σεζόν.

Για ακόμη μία φορά παρουσιάστηκαν οι βασικές «ιδέες» ενός νομοσχεδίου χωρίς να κατατεθεί ταυτόχρονα το ίδιο το νομοσχέδιο, το οποίο συνήθως κατατίθεται την ίδια μέρα περί τα μεσάνυχτα, όταν θα έχει εκπνεύσει ο δημοσιογραφικός χρόνος. Πρόκειται για πάγια τακτική τα τελευταία χρόνια, που αποσκοπεί στο να δώσει στην (κάθε φορά) κυβέρνηση μία μέρα κυβερνητικής προπαγάνδας χωρίς ουσιαστικό αντίλογο – κι ύστερα θα έρθουν, δεύτεροι και «μεμψίμοιροι», οι… εχθροί της προόδου για να πουν αυτά που κανείς δεν θα προσέξει... Αυτό όμως είναι πάντα το λιγότερο: το ουσιαστικό είναι ο συγκεκριμένος έλεγχος των κάθε φορά μέτρων από την άποψη του δημόσιου συμφέροντος.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι χθεσινές ανακοινώσεις του υπουργείου Οικονομικών περιέχουν μέτρα θετικά, μέτρα θετικά για τα οποία όμως δεν υπάρχουν ακόμη οι υποδομές ώστε να υλοποιηθούν, μέτρα χωρίς πρακτικό αποτέλεσμα, μέτρα των οποίων το θετικό ή αρνητικό πρόσημο θα κριθεί από τις λεπτομέρειες στην εφαρμογή τους, μέτρα (όπως στην περίπτωση της Χρυσής Βίζας) για τα οποία ισχύει το «πολύ λίγα - πολύ αργά» όσον αφορά το θετικό τους αποτύπωμα.

Η πραγματικότητα ενάντια στο… νομοσχέδιο

Το «βαρύ χαρτί» του νομοσχεδίου είναι η ψηφιοποίηση-απλοποίηση των διαδικασιών. Εχει όμως σημασία να ειπωθεί ποια είναι η πραγματικότητα σε αυτόν τον τομέα, με δύο βασικά παραδείγματα:

ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ: Πριν γίνει «πρόταγμα», η εξαγγελία της ψηφιοποίησης υπήρξε ανάγκη, εξαιτίας της μείωσης του αριθμού των φορολογικών υπαλλήλων στο μισό, βάσει μνημονιακού στόχου. Αυτή η ραγδαία «εξολόθρευση» του μισού πληθυσμού των φορολογικών υπαλλήλων έκανε αναπόφευκτη την εσπευσμένη υπερσυγκέντρωση των φορολογικών υπηρεσιών. «Μνημείο» αυτής της υπερσυγκέντρωσης είναι το ΚΕΒΕΙΣ (Κέντρο Βεβαίωσης και Είσπραξης). Εκεί τα ηλεκτρονικά αιτήματα φορολογουμένων για υποθέσεις τους, μόνο αυτά που έχουν ανατεθεί, ξεπερνούν τις 70.000 (συνολικά ξεπερνούν τις 100.000)! Η έλλειψη προσωπικού έχει το… ψηφιακό αποτέλεσμα ότι υπάρχουν εφοριακοί που έχουν χρεωθεί… χιλιάδες υποθέσεις. Επιπλέον, η όλη διαδικασία έχει ψηφιοποιηθεί μόνο ως προς το σκέλος της ηλεκτρονικής υποβολής αιτήματος. Δεν υπάρχει δυνατότητα να ολοκληρωθεί ψηφιακά ώς το τέλος. Προφανώς, έχει δημιουργηθεί μια απίστευτη ψηφιακή γραφειοκρατία, προς δόξαν της… ψηφιοποίησης αλλά και της απίστευτης ταλαιπωρίας εκατοντάδων χιλιάδων φορολογουμένων και χιλιάδων φορολογικών υπαλλήλων.

 

Τώρα, ο διοικητής της ΑΑΔΕ εξετάζει τα επόμενα βήματα της υπερσυγκέντρωσης-κεντρικοποίησης και επομένως εξαναγκαστικής και όχι ορθολογικής ψηφιοποίησης και των υπόλοιπων αντικειμένων του φορολογικού μηχανισμού. Είναι βέβαιο ότι η ψηφιακή γραφειοκρατία θα προσλάβει απίστευτες διαστάσεις…

Οταν, πολύ σύντομα, η αντίφαση θα εκραγεί κάνοντας την κατάσταση μη διαχειρίσιμη, δύο λύσεις θα απομένουν: είτε η αύξηση του προσωπικού, η αποσυγκεντροποίηση και ο ορολογικός σχεδιασμός της ψηφιοποίησης (και ως προς τον χρόνο αλλά και ως προς την ουσία της, ώστε να περιλαμβάνει, για παράδειγμα, και την τεχνητή νοημοσύνη…) είτε η παράδοση των «συγκεντρωτικών πακέτων» που θα έχουν δημιουργηθεί στον ιδιωτικό τομέα. Μάλλον δεν υπάρχουν πολλοί που θα πόνταραν στο πρώτο με τη σημερινή κυβέρνηση…

ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ: Μια άλλη όψη της πραγματικότητας «βοά» στην περίπτωση της εισαγωγής των POS και της γενικής αντικατάστασης των φορολογικών μηχανών. Το υπουργείο έχει δώσει για το πρώτο παράταση (αναγκαστική, γιατί δεν υπήρχαν οι πρακτικές προϋποθέσεις) 1+1 μήνα, μέχρι τα τέλη Απριλίου. Για το δεύτερο, μέχρι τα τέλη Μαρτίου. Ωστόσο, η αγορά είναι σε νευρική κρίση: POS που συνδέονται δεν δουλεύουν, άλλα που αναμένονται σε αντικατάσταση των παλιών αργούν να… φτάσουν, σε άλλες περιπτώσεις εξακολουθούν να βάζουν προσκόμματα οι τράπεζες, ενώ στην περίπτωση των νέων φορολογικών μηχανών παρατηρείται έλλειψη λίγο πριν εκπνεύσει η προθεσμία. Η κατάσταση περιγράφεται από επαγγελματίες του χώρου με τον όρο «νευρική κρίση». Ενώ διαγράφεται ο κίνδυνος να δημιουργηθεί φορολογικό χάος στην έναρξη της τουριστικής περιόδου.

Αν η ψηφιοποίηση στις σχέσεις του κράτους με τον πολίτη γίνεται εσπευσμένα και ανορθολογικά υπό το κράτος της τραγικής έλλειψης προσωπικού, η ψηφιοποίηση όσον αφορά τη σύλληψη της φορολογητέας ύλης γίνεται υπό το κράτος της σύλληψής της όπως όπως, του να προλάβουμε «κατά διαταγή» την τουριστική σεζόν, και επομένως είναι χρονικά «εκβιαζόμενη». Αμφότερες οδηγούν σε χάος και σε απίστευτη ταλαιπωρία, εξαιτίας του κοινού τους παρονομαστή: να προσχωρήσουν άρον άρον σε συνθήκες τραγικής έλλειψης προσωπικού. Σε έναν τομέα που εξασφαλίζει τα φορολογικά έσοδα του κράτους έχει αναδειχθεί σε «καταστατική αρχή» η θεαματική μείωση του προσωπικού και η φετιχοποίηση της ψηφιοποίησης παρά και ενάντια στο ελλείπον προσωπικό, γεγονός που κάνει την ίδια την ψηφιοποίηση (που αναμφίβολα είναι αναγκαία) ανορθολογική και επιφανειακή!

Τα εξαγγελθέντα μέτρα

ΠΡΟΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ: Η διαδικασία σύνταξης και υποβολής φορολογικών δηλώσεων πρακτικά διευκολύνεται για τους φορολογούμενους που έχουν εισοδήματα αποκλειστικά από μισθούς και συντάξεις (υπολογίζονται σε 1 εκατομμύριο πολίτες).

ΠΡΟΣΚΟΜΙΣΗ ΒΙΒΛΙΩΝ: Οι φορολογούμενοι που τηρούν βιβλία με βάση το απλογραφικό λογιστικό σύστημα (κυρίως επιτηδευματίες και μικρές επιχειρήσεις) απαλλάσσονται από την υποχρέωση να προσκομίζουν τα λογιστικά τους αρχεία στη φορολογική διοίκηση, εφόσον όλα τα σχετικά στοιχεία (έσοδα-έξοδα) διαβιβάζονται στην πλατφόρμα myDATA.

ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ: Η επικοινωνία της φορολογικής διοίκησης με τους φορολογούμενους θα γίνεται αποκλειστικά με ψηφιακά μέσα. Καταργείται η έγχαρτη αλληλογραφία που εφαρμόζεται έως σήμερα σε μεγάλο βαθμό.

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑ: Υιοθετείται η διαλειτουργικότητα μεταξύ των φορέων του Δημοσίου ώστε η ΑΑΔΕ να ενημερώνεται για την ύπαρξη ή μη ληξιπρόθεσμων οφειλών του πολίτη και αντίστοιχα να χορηγεί ή μη το πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας

ΧΡΟΝΙΚΑ ΟΡΙΑ: Τίθεται ανώτατο χρονικό όριο για την ολοκλήρωση του φορολογικού ελέγχου, κατ’ αρχήν ένα έτος από την κοινοποίηση της εντολής ελέγχου με δυνατότητα παράτασης για 6 μήνες αν εν τω μεταξύ έχει ξεκινήσει ο έλεγχος και άλλους 6 μήνες με την προϋπόθεση αν κατά το διάστημα αυτό είναι εφικτή η ολοκλήρωση του ελέγχου.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ: Η κοινοποίηση της πράξης προσδιορισμού φόρου πρέπει να γίνει μέσα στην πενταετία που προβλέπεται για την παραγραφή.

«Πολύ λίγα - πολύ αργά» τα μέτρα για Golden Visa

Για τη χορήγηση άδειας διαμονής διάρκειας 5 ετών σε πολίτες τρίτων χωρών (Golden Visa), από τις 31 Μαρτίου 2024 θα ισχύουν οι εξής προϋποθέσεις:

● Στην Περιφέρεια Αττικής, τις Περιφερειακές Ενότητες Θεσσαλονίκης, Μυκόνου και Σαντορίνης και στα νησιά με πληθυσμό πάνω από 3.100 κατοίκους, η αξία της ακίνητης περιουσίας που πρέπει να κατέχει ο ενδιαφερόμενος αυξάνεται στα 800.000 ευρώ. Στις υπόλοιπες περιοχές της χώρας η αξία της ακίνητης περιουσίας διαμορφώνεται στα 400.000 ευρώ.

● Για κτίρια που έχουν σήμερα διαφορετική χρήση και μετατρέπονται σε κατοικίες, το ελάχιστο ύψος επένδυσης διαμορφώνεται στα 250.000 ευρώ.

● Στα 250.000 ευρώ καθορίζεται επίσης το όριο αν πρόκειται για επένδυση σε διατηρητέο κτίριο που είναι προς αποκατάσταση.

● Οι επενδυτές μπορούν να εκμισθώνουν τα κτίρια που αποκτούν, δεν επιτρέπεται όμως η διάθεσή τους μέσω βραχυχρόνιων μισθώσεων, ενώ στις περιπτώσεις μετατροπής σε κατοικία απαγορεύεται και η χρήση τους ως έδρας ή υποκαταστήματος επιχείρησης.

από:  https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου