Loading...

Κατηγορίες

Πέμπτη 14 Απρ 2016
Νέο καθεστώς «κόκκινων δανείων»
Κλίκ για μεγέθυνση

 

 

 

 

 

«Η παράταση των κόκκινων δανείων του ενός μήνα είναι για να ολοκληρωθεί η συμφωνία, με τους θεσμούς προκειμένου να θεσμοθετηθεί το νέο καθεστώς. Επίσης για τις πωλήσεις των δανείων στα ξένα funds, δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο και έχει απελευθερωθεί από το Δεκέμβριο 2015 η πώληση των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο.

Συγκεκριμένα χρειάζονται διάφοροι κανονισμοί για την ίδρυση και λειτουργία των επιχειρήσεων όπου υπάρχει ο νόμος που προκύπτουν από τις αποφάσεις της Τράπεζας της Ελλάδος. Δηλαδή θα υπάρξει κάποιο χρονικό διάστημα έως ότου θεσμοθετηθεί νομίμως αυτή η αγορά. Παράλληλα συζητάμε με τους θεσμούς και για τα πράσινα δάνεια» απάντησε σε ερώτηση του «Ην-ΩΝ» ο υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης, σε κοινή συνέντευξη τύπου με τους υπουργούς Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Αλληλεγγύης Γιώργος Κατρούγκαλος την Τρίτη 12 Απριλίου 2016.

Επίσης αναφέρθηκε ότι το ασφαλιστικό και το φορολογικό θα ψηφισθεί την Μεγάλη Βδομάδα από την Ολομέλεια της Βουλής.

Από την πλευρά του ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος για τις διαπραγματεύσεις ανέφερε «Χθες στη διαπραγμάτευση συζητάγαμε τα τρία – τέσσερα βασικά ζητήματα που είχαμε στην ατζέντα σε αυτή τη φάση, που ήταν τα κόκκινα δάνεια, οι συντάξεις και ήταν το δημοσιονομικό πακέτο του 1% του ΑΕΠ και η μεταρρύθμιση, ή η αναδιαμόρφωση του φόρου εισοδήματος.

Κάποια στιγμή χθες διαπιστώσαμε και εμείς και οι θεσμοί ότι παρ’ όλο που ήμασταν αρκετά κοντά σε αυτά τα τέσσερα θέματα, είναι πολλά άλλα θέματα που οι διαφορές είναι μεν πολύ μικρότερες, αλλά υπάρχουν ζητήματα που χρειάζονται να συζητηθούν: είτε πρόκειται για την ανεξαρτησία της ΓΓΔΕ, είτε για το Ταμείο, είτε για άλλα θέματα των τραπεζών, ή για τις αγορές προϊόντων. Καταλήξαμε λοιπόν ότι δεν θα μπορούσαμε σε 10 – 15 ώρες να έχουμε φτάσει σε συμφωνία στα δυο κείμενα και άρα να πάμε στην Ουάσιγκτον με ένα Staff Level Agreement. Αυτό δηλαδή που έπρεπε να είναι η συμφωνία, πριν πάμε στο Eurogroup.

Οπότε όλοι μαζί, η ελληνική πλευρά, οι τέσσερις Υπουργοί και οι θεσμοί κάναμε μια συζήτηση για το πώς πρέπει να προχωρήσουμε και είπαμε ότι αφού υπάρχει ο χρονικός περιορισμός της εαρινής Συνόδου του ΔΝΤ να διακόψουμε και να επιστρέψουν την Δευτέρα 18 Απριλίου οι θεσμοί για να έχουμε μια συμφωνία μέχρι τις 22 Απριλίου που είναι το Eurogroup.

Άρα το χρονοδιάγραμμα δεν αλλάζει ως προς το τέλος του. Για να είμαι ειλικρινής, αυτό που είναι το πιο πιθανό, επειδή το Eurogroup στις 22 Απριλίου είναι έκτακτο, (γίνεται στο Άμστερνταμ) και επειδή υπάρχουν και πολλά άλλα θέματα αλλά και το ecofin, το πιο πιθανό είναι ότι ο Tomas Vizer και ο Jeroen Dijsselbloem να αποφασίσουν να γίνει ένα ακόμη έκτακτο Eurogroup Δευτέρα, Τρίτη 25 ή 26 Απριλίου 2016 όπου εκεί θα παρθούν οι οριστικές αποφάσεις. Αυτό δεν το λέω με σιγουριά, αλλά το θεωρώ το πιο πιθανό.

Άρα συνεχίζουμε με το χρονοδιάγραμμα μέχρι τις 22 ή 25 – 26 Απριλίου. Όπως σας είπα στα τέσσερα βασικά ζητήματα είμαστε πάρα πολύ κοντά. Νομίζουμε ότι έχουμε ένα πακέτο αξιόπιστων δημοσιονομικών μέτρων 1%. Αυτό που είπε σήμερα ο Β. Σόιμπλε ότι εμείς πρέπει να κάνουμε αυτό που υποσχεθήκαμε και δεν μπορούν, να κάνουν οι Έλληνες τα πάντα αλλά στο τέλος οι αριθμοί πρέπει να βγαίνουν.

Νομίζουμε με το 1% από τις συντάξεις, το 1% από την αναδιαμόρφωση του φόρου εισοδήματος και το 1% των δημοσιονομικών μέτρων έχουμε φτάσει πάρα πολύ κοντά. Υπάρχει δηλαδή αυτό το αξιόπιστο πακέτο.

Προσπαθήσαμε και κάναμε τα πάντα να πετύχουμε μια συμφωνία με τους θεσμούς ενώ σεβόμαστε και τις όποιες διαφορές που έχουν ανάμεσά τους. Η ελληνική κυβέρνηση είναι μια κυρίαρχη κυβέρνηση και είναι σωστό το γεγονός ότι έχουμε στόχους που έχουν τεθεί στο μνημόνιο του Καλοκαιριού. Είναι σωστό ότι πρέπει να ακούμε τη γνώμη των θεσμών και να κάνουμε διαβούλευση μαζί τους για το πώς φτάνουμε σε αυτούς τους στόχους, με ποια μέσα φτάνουμε σε αυτούς τους στόχους. Συγχρόνως όμως διατηρούμε, ως κυρίαρχη χώρα, την επιλογή να αποφασίζουμε το πώς φτάνουμε σε αυτούς τους στόχους. Να αποτελεί δηλαδή επιλογή της ελληνικής κυβέρνησης, αφού έχει διαβουλευτεί και αφού έχει πάρει συμβουλές από τους θεσμούς.

Επειδή υπάρχει αυτή η καθυστέρηση, η ελληνική κυβέρνηση έχει αποφασίσει ότι αυτή την εβδομάδα θα ετοιμάσει δυο νομοσχέδια, τα οποία θα κατατεθούν στη Βουλή την άλλη εβδομάδα.

Το ένα νομοσχέδιο έχει να κάνει με το φόρο εισοδήματος στο οποίο θα σας πω μερικά λόγια παρακάτω και το άλλο έχει να κάνει με τις προτάσεις μας για το ασφαλιστικό.

Άρα αυτή την εβδομάδα και την άλλη θα προετοιμάσουμε αυτά τα νομοσχέδια, θα κατατεθούν στη Βουλή με κανονικές διαδικασίες και θα ψηφιστούν περίπου στο τέλος του μήνα. Είμαστε ανοιχτοί βεβαίως για τις όποιες παρατηρήσεις των θεσμών - έτσι κι αλλιώς έχουμε φτάσει πολύ κοντά σε αυτά τα δυο θέματα αυτή την εβδομάδα - μέχρι να κατατεθούν αυτά τα νομοσχέδια στη Βουλή. Θα έχουμε και στη διαδικασία της Βουλής και άλλες ευκαιρίες να κάνουμε κάποιες τροποποιήσεις αν και όταν χρειαστούν.

Στο νόμο για την αναδιαμόρφωση του φόρου εισοδήματος έχουμε βρει το 1% του ΑΕΠ που χρειαζόταν. Είναι ένα νομοσχέδιο για το οποίο έχουμε πάρει πολλές συμβουλές από τους θεσμούς, για το πώς να είναι δομικά καλύτερο νομοσχέδιο. Είναι ένα νομοσχέδιο φορολογικά πολύ προοδευτικό, εννοώ.

Έχει τα εξής χαρακτηριστικά: Όπως ξέρετε, υπάρχει το θέμα του αφορολόγητου. Το εισόδημα από μισθούς και συντάξεις και η επιχειρηματική δραστηριότητα φορολογείται αθροιστικά. Η έκπτωση φόρου ανέρχεται σε 2.000 ευρώ και μειώνεται 10 ευρώ ανά 1.000 ευρώ εισοδήματος για εισόδημα άνω των 20.000 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι κάποιος δεν πλήρωνε παλιότερα όταν είχε εισόδημα 9.500, τώρα δεν πληρώνει εάν έχει εισόδημα πάνω από 9.100.

Ένας φορολογούμενος που έχει 15.000 εισόδημα το χρόνο θα καλείται, να πληρώσει 61 ευρώ περισσότερα το χρόνο. Με την πρόταση των θεσμών η αύξηση είναι 240 ευρώ το χρόνο.

Τώρα ας πάμε στην άλλη «μεριά» του εισοδήματος. Κάποιος που έχει 100.000 ευρώ θα πληρώσει με την δική μας πρόταση 1.800 περισσότερα ενώ με την πρόταση των θεσμών 1.900 λιγότερο. Αυτό δείχνει και την προοδευτικότητα του δικού μας συστήματος αλλά και το γιατί είναι προτιμότερο από αυτό που λένε οι θεσμοί.

Σύμφωνα με την πρότασή μας τα ενοίκια φορολογούνται αυτοτελώς με τρεις συντελεστές. Επίσης η εισφορά αλληλεγγύης επιβάλλεται πλέον με οριακούς συντελεστές και υπάρχει ότι τα μερίσματα φορολογούνται αυτοτελώς με 15%. Για τους επιχειρηματίες - που θέλαμε μέσα σε αυτή την κρίση και σε αυτή την ύφεση να μην έχουν μεγάλη επιβάρυνση – σύμφωνα με την πρόταση μας το 92% με εισόδημα μόνο από επιχειρηματική δραστηριότητα έως 32.000, θα πληρώσει λιγότερο φόρο.

Συμπερασματικά, η αναμόρφωση του φόρου εισοδήματος βρίσκει το 1% που χρειάζεται, έχει πολλά καλά δομικά στοιχεία, δεν έχει απότομες αυξήσεις των φορολογικών συντελεστών, που δημιουργούν προβλήματα και συγχρόνως είναι μια προοδευτική πρόταση.

Πριν δώσω τον λόγο στον Γιώργο Κατρούγκαλο να πει τα αντίστοιχα στοιχεία του ασφαλιστικού νόμου, να πω ότι νομίζω πως υπάρχει ακόμη η αισιοδοξία ότι μέχρι τις 22 άντε 25-26 Απριλίου θα μπορέσουμε να έχουμε μια τελική λύση. Θα συζητήσουμε και την πρόοδο των διαπραγματεύσεων αλλά και το χρέος στη Ουάσιγκτον και νομίζω ότι συνεχίζουμε αυτή τη διαδικασία του κλεισίματος της πρώτης αξιολόγησης με κάποια αισιοδοξία.

Επίσης ο κ. Γ. ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ είπε «Αν υπήρχε χρόνος και δεν υπήρχε η αναγκαστική διακοπή λόγω των εργασιών της Εαρινής Συνόδου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Παγκόσμιας Τράπεζας στην Ουάσιγκτον, είμαι πεπεισμένος ότι θα είχαμε καταλήξει ήδη σε τελική συμφωνία.

Η μεταρρύθμισή μας χαρακτηρίζεται από δυο βασικές αρχές: ισονομία, ίδια εφαρμογή όμοιων κανόνων στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα. Γι' αυτό το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί την ερχόμενη εβδομάδα περιλαμβάνει και τα σχετικά με τις συντάξεις του Δημοσίου, όπου θα ισχύουν ακριβώς οι ίδιοι κανόνες που θα ισχύουν και για τον ιδιωτικό τομέα. Οι ίδιοι κανόνες μεταξύ μισθωτών και αυταπασχολούμενων, για να πάψουν οι μισθωτοί να είναι τα συνήθη θύματα και υποζύγια που υποβαστάζουν όλα τα οικονομικά βάρη της ελληνικής πολιτείας.

Υπάρχει απόλυτη προστασία των κύριων συντάξεων και μετά το 2018. Ποτέ δεν είχε αμφισβητηθεί αυτό στη διαπραγμάτευση. Οι κύριες συντάξεις μάλιστα θα αρχίζουν να αυξάνονται μετά το 2018, όταν ευθυγραμμιστούν με τις νέες, αυτές δηλαδή που θα προκύπτουν από το νέο σύστημα υπολογισμού.

Η εθνική σύνταξη έχει εξασφαλιστεί στα 384 € και όχι στα χαμηλά ύψη τα οποία ακούγαμε το τελευταίο διάστημα. Καμία επικουρική σύνταξη μικρού ή μεσαίου συνταξιούχου δεν πρόκειται να μειωθεί. Για να αντιμετωπίσουμε το δομικό έλλειμμα του ΕΤΕΑ στο πλαίσιο των προτάσεων που υποβάλλαμε στους θεσμούς, περιλαμβάνεται ένα τρίπτυχο μέτρων, το οποίο επί της αρχής έγινε δεκτό και από αυτούς.

Πρώτον, χρήση δηλαδή πολύ περιορισμένων αναπροσαρμογών στις επικουρικές συντάξεις, που αφορούν –κρατήστε αυτό το νούμερο- το 10% των υφιστάμενων συνταξιούχων. Μόνο το 10% των υφιστάμενων συνταξιούχων. Προστατεύουμε απολύτως το εισόδημα του 90% των συνταξιούχων. Δεύτερον, χρήση των αποθεματικών και τρίτον, δυνατότητα χρήσης της επιλογής που έχουμε συμφωνήσει με τους κοινωνικούς εταίρους, λελογισμένης αύξησης των εισφορών.

Το μίγμα μεταξύ αυτών των τριών δυνατοτήτων είναι υπό συζήτηση. Επαναλαμβάνω όμως εδώ κάτι που είπε προηγουμένως και ο Υπουργός Οικονομικών, ότι εμείς δεσμευόμαστε να τηρήσουμε τις δεσμεύσεις που φέρουν την υπογραφή μας, τα μέσα όμως που θα επιλέξουμε για να εφαρμόσουμε τα συμφωνηθέντα, σε μια Κυβέρνηση που είναι δημοκρατικά εκλεγμένη, ανάγονται πάντοτε στην ευχέρεια της δημοκρατικά νομιμοποιημένης από το λαό πολιτικής εξουσίας να τα επιλέξει.»

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου