Loading...

Κατηγορίες

Κυριακή 05 Ιούν 2022
Ακρίβεια / Σε δεινή θέση οι καταναλωτές
Κλίκ για μεγέθυνση

 


 

Σε δεινή θέση βρίσκονται οι πολίτες στην Ελλάδα, καθώς οι υψηλές τιμές σε συνάρτηση με την πτώση του εισοδήματος οδηγούν σε μείωση της κατανάλωσης.

 

Την περίοδο του Πάσχα οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ υποχώρησαν 5,4% σε αξία, κάτι που αποδίδεται εν μέρει στη μετακίνηση καταναλωτών στην επαρχία, σύμφωνα με τη Nielsen, ενώ οι προβλέψεις των αναλυτών για φέτος κάνουν λόγο για μείωση των πωλήσεων της τάξης του 2%, και μάλιστα με πληθωρισμό ρεκόρ, κάτι το οποίο σημαίνει ότι η κατάσταση δυσκολεύει ολοένα και περισσότερο. Από τις αρχές του έτους η μείωση του όγκου πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ φαίνεται να ξεπερνά το 7%, κάτι που οδηγεί σε μείωση της αξίας πωλήσεων κατά περίπου 1,5%.

Παράλληλα, η υποχώρηση των πωλήσεων δεν φαίνεται να σταματά. 7 στα 10 στελέχη (ποσοστό 68%) από το λιανεμπόριο τροφίμων και τους προμηθευτές εκτιμούν πως οι πωλήσεις του κλάδου θα συνεχίσουν να μειώνονται και το δεύτερο εξάμηνο (πηγή ΙΕΛΚΑ).

Μεγάλη απαισιοδοξία

Οι  Έλληνες καταναλωτές παραμένουν στην πρώτη θέση στην κατάταξη ως προς τους περισσότερο απαισιόδοξους καταναλωτές στην Ε.Ε., με σημαντική διαφορά από τους υπόλοιπους. Ακολουθούν οι καταναλωτές σε Κύπρο και Βουλγαρία, με επίπεδο δείκτη -35,4 και -32,4 μονάδες αντίστοιχα, ενώ στην 4η και 5η θέση βρίσκονται οι καταναλωτές της Σλοβενίας και της Πορτογαλίας, με -30,8 και -29,6 μονάδες, όπως καταγράφεται σε σχετική έκθεση του ΙΟΒΕ.

Στις χαμηλότερες θέσεις αυτής της κατάταξης βρίσκονται η Μάλτα (+0,5) και η Λιθουανία (-8,3), με τη θετική τιμή του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης στην πρώτη περίπτωση να συνεπάγεται μικρή αισιοδοξία από τους καταναλωτές της χώρας. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -22,2 μονάδες στην Ε.Ε. και στις -21,1 μονάδες στην Ευρωζώνη.

Βλέπουν χειροτέρευση της κατάστασης

Παράλληλα, οι εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προηγούμενους 12 μήνες ήταν στις -50,7 μονάδες, όταν οι αντίστοιχοι δείκτες σε Ε.Ε. και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -15,6 και -15,9 μονάδες αντίστοιχα.

 

Επίσης, ο δείκτης για τις προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους κατά τους προσεχείς 12 μήνες διαμορφώθηκε στις -48,6 μονάδες, με το 60% των νοικοκυριών να αναμένει εκ νέου ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 4% προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι δείκτες σε Ε.Ε. και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -13,5 και -11,8 μονάδες αντίστοιχα.

Ο δείκτης των προβλέψεων των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές δωδεκάμηνο διαμορφώθηκε στις -61,5 μονάδες.

Το 73% των καταναλωτών προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 12% το οποίο αναμένει σταθερότητα. Οι δείκτες σε Ε.Ε. και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -43,2 και -38,6 μονάδες αντίστοιχα.

Μόλις που τα βγάζουν πέρα

Σχετικά με τις εκτιμήσεις για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις που τα βγάζει πέρα» διαμορφώθηκε στο 63%, ενώ στο 9% είναι το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους.

Οι καταναλωτές που δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν το 19% του συνόλου, ενώ το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι «έχουν χρεωθεί» διατηρήθηκε στο 8%-9%.

Επιστροφή στο μνημονιακό 2011

Η εγκατάλειψη των ακριβών επιλογών οδηγεί αναγκαστικά ολοένα και μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Το μερίδιό τους μήνα με τον μήνα αυξάνεται και σήμερα βρίσκεται στα επίπεδα που βρισκόταν το μνημονιακό έτος 2011, σε μια χρονιά ιδιαίτερα δύσκολη για τα νοικοκυριά λόγω της μείωσης μισθών και της αυξημένης ανεργίας. Σύμφωνα με στοιχεία της IRI, ενώ ο τζίρος συνολικά των σούπερ μάρκετ υποχώρησε το πρώτο τρίμηνο του 2022 κατά 1,1% ή κατά 22 εκατ. ευρώ (στα 2,051 δισ. ευρώ, από 2,073 δισ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2021), ο τζίρος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε κατά 5,4% και το μερίδιό τους διαμορφώθηκε σε 16,4%, από 14,8% το 2021.

πηγη: https://www.avgi.gr
 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου