Loading...

Κατηγορίες

Κυριακή 06 Μάρ 2016
Η υποθαλάσσια κατολίσθηση του Δερβενίου Κορινθίας  το 2012 και η επικίνδυνη  υποθαλάσσια κλίση του βυθού
Κλίκ για μεγέθυνση
Η υποθαλάσσια κατολίσθηση του Δερβενίου Κορινθίας  το 2012 και η επικίνδυνη  υποθαλάσσια κλίση του βυθούΗ υποθαλάσσια κατολίσθηση του Δερβενίου Κορινθίας  το 2012 και η επικίνδυνη  υποθαλάσσια κλίση του βυθούΗ υποθαλάσσια κατολίσθηση του Δερβενίου Κορινθίας  το 2012 και η επικίνδυνη  υποθαλάσσια κλίση του βυθούΗ υποθαλάσσια κατολίσθηση του Δερβενίου Κορινθίας  το 2012 και η επικίνδυνη  υποθαλάσσια κλίση του βυθού

 

 

Ρεπορτάζ Β. Αντωνίου

 

 

Όταν έγινε η κατολίσθηση του 2012 στο Δερβένι Κορινθίας ο κ. Γ. Παπαθεοδώρου καθηγητής του πανεπιστημίου Πατρών στο τμήμα γεωλογίας εκκλήθη στη σύσκεψη των φορέων. Άκουσε προσεκτικά όλα όσα ειπώθηκαν και για το έργο με τον πασαλότοιχο. Όπως δηλώνει ο ίδιος τους άφησε να συσκεφθούν μόνοι τους, διότι δεν τον χρειαζόντουσαν και έφυγα να κάνει αυτό που νομίζει και έκανε αυτή την έρευνα.

Νομίζω ότι είναι ένα άστοχα στημένο και σχεδιασμένο έργο του πασαλότοιχου, χωρίς να εξυπηρετεί τίποτα, και το οποίο θα φέρει βλάβες στη συνέχεια.

 

Στην ομιλία του κατά τη διάρκεια της ημερίδας στις 30 Ιανουαρίου 2016 ο κ. Γ. Παπαθεοδώρου επισήμανε:

 

«Το όνομα Δερβένι υποδηλώνει ότι υπάρχει πρόβλημα. Στα τούρκικα δερβένι σημαίνει στενό πέρασμα. Το φυλάσσανε οι αρματολοί για να προστατεύονται από τους κλέφτες. Το στενό πέρασμα από μόνο του δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα. Το στενό πέρασμα όταν οικοδομείς δημιουργεί πρόβλημα. Το πρόβλημα φαίνεται μέσα από τις παλιές φωτογραφίες της μεγάλης παραλίας που σήμερα οικοδομήθηκε με μια δεύτερη σειρά σπιτιών. Αλλά δεν αντιλαμβάνομαι γιατί αισθανόμαστε έκπληξη. Θέλαμε και προβόλους , γνωστά ως μπαστούνια! Θέλαμε και πάρκινγκ. Τα πάντα θέλουμε, αρκεί να τα κάνουμε με ορθολογικό τρόπο.

 

Ήρθαμε στην περιοχή με το σκάφος που διαθέτει το πανεπιστήμιο και με όλα τα απαραίτητα όργανα και μελετήσαμε την περιοχή με αυτοχρηματοδότηση από το εργαστήριό μας. Γι’ αυτό το λόγο θα παρουσιάσω τα αποτελέσματα της έρευνας που κάναμε. Φέραμε το σκάφος με ένα σύστημα δορυφορικού προσδιορισμού θέσης με απόκλιση μικρότερη του ενός μέτρου. Φέραμε έναν τομογράφο, δηλαδή ένα σύστημα που ηχοβολεί και βλέπεις τι υπάρχει κάτω από την επιφάνεια της θαλάσσης. Κάναμε πάρα πολλές πορείες με το σκάφος , σε ένα πυκνό δίκτυο διαδρομών μπροστά στην περιοχή της κατολίσθησης. Φέραμε ένα βυθόμετρο με το οποίο κάνουμε μετρήσεις με απόκλιση μικρότερη του ενός εκατοστόμετρου. Φέραμε ένα σύστημα ηχοβολιστικής σάρωσης, το οποίο δίνει αεροφωτογραφίες του πυθμένα. Μπορεί να δούμε ναυάγια στα 100μ νερό.

Έτσι φτιάξαμε τον πιο λεπτομερή χάρτη της περιοχής από τα 0μ έως τα 75μ. Ευκρινής είναι η κατολίσθηση που απεικονίζεται ως μια χοανοειδής μορφή όπου μια ευρεία κεφαλή καταλήγει σε έναν αύλακα που μεταφέρει τις ύλες στα βαθιά νερά. Παρατηρούμε το υποθαλάσσιο πρανές την περιοχή της αστοχίας στο κέντρο της ολίσθησης και μέγιστη κλίση στις 260 . Μια κλίση 26ο στην ξηρά είναι μεγάλη, 26ο μέσα στη θάλασσα είναι πολύ μεγάλη και επικίνδυνη κλίση.

Ο τομογράφος σε μια τομή του πυθμένα παράλληλα προς την ακτή, αποκαλύπτει πως κατολίσθησε ένα κομμάτι του πυθμένα προς τα βαθιά. Το πάχος αυτό του στρώματος ήταν 4μ και σε ορισμένα μέρη 9μ πάχος. Κάτω από την ολίσθηση είδαμε μια ασυνέχεια του πυθμένα που πιθανώς να υποδηλώνει την παρουσία ενός άλλου επιπέδου ολίσθησης το οποίο μπορεί να πυροδοτηθεί στη συνέχεια. Παρατηρούμε και μια υποεπιφανειακή επιφάνεια ασυνέχειας, η οποία είναι πολύ καλά αποτυπωμένη στους τομογράφους και σε ένα άγνωστο χρόνο το υλικό αυτό μπορεί να ολισθήσει και αυτό.

 

Οι τομές του τομογράφου από την ακτή προς τα βαθιά.

Ο πυθμένας πέφτει απότομα, όπου διακρίνεται ότι και παλιότερα υπήρχαν ολισθήσεις στην περιοχή. Είναι μια περιοχή που έχει μνήμη ολισθήσεων. Είναι ένα περιβάλλον δυναμικό πάρα πολύ με 26ο κλίση και αλλεπάλληλες ολισθήσεις πάνω στον πυθμένα και περιοχές όπου αρχίζει και συσσωρεύεται το υλικό της ολίσθησης.

Είναι μια ζώνη που έχει «ερεθιστεί» και με τις κατολισθήσεις μεταφέρει το υλικό προς τα κατάντη.

 

Συμπεράσματα

Είναι μια ολίσθοροή, δηλαδή ένας συγκεκριμένος τύπος κατολίσθησης, που έχει πολύ μεγάλη κλίση 26ο, με ασύνδετο υλικό (κροκάλες- αμμοχάλικα) σε μεγάλο βαθμό που δεν συγκρατείται, υπήρξαν επάλληλες ολισθήσεις παλαιότερα που δεν γνωρίζεται ότι συνέβησαν, αφού δεν ενδιέφερε κανέναν.

Ο όγκος ολίσθησης του 2012 ήταν 80.000κμ υλικού που έφυγαν προς τα βάθη της θάλασσας.

Τα υπεράνω υποθαλάσσια πρανή είναι εντελώς ασταθή, με μια σημαντική πιθανότητα στο μέλλον, επαναπυροδότησης κατολισθήσεων.

 

Τα ανωτέρω υποδηλώνουν το πως προσεγγίσαμε και τι έρευνα κάναμε στην περίπτωση του Δερβενίου και στην περίπτωση των ακτών της Αχαΐας χωρίς να δαπανήσουμε εκατοντάδες χιλιάδες ή εκατομ. ευρώ και πόσο σημαντικά ευρήματα βγαίνουν από αυτές τις έρευνες.

 

 

 

 

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου