Loading...

Κατηγορίες

Κυριακή 06 Μάρ 2016
Αόρατοι   και ορατοί κίνδυνοι  από τη διάβρωση των ακτών του Κορινθιακού
Κλίκ για μεγέθυνση
Αόρατοι   και ορατοί κίνδυνοι  από τη διάβρωση των ακτών του ΚορινθιακούΑόρατοι   και ορατοί κίνδυνοι  από τη διάβρωση των ακτών του Κορινθιακού

 

 

 

 

 

Τα αίτια της διάβρωσης των ακτών εντείνονονται ακόμα και σήμερα αφού Ανάπτυξη σημαίνει Κυβικά.

 

Ας απαγκιστρωθούν οι πολιτικοί από την εξίσωση Α=μ3 (Ανάπτυξη =κυβικά).

 

ρεπορτάζ Β. Αντωνίου

Ο κ Χρήστος Αναγνώστου μελετητής, ερευνητής, γεωλόγος, ιζηματολόγος στο Ινστιτούτο Ωκεανογραφιας του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) ήταν ο ένας από τους ομιλητές για το πρόβλημα της διάβρωσης που δημιουργήθηκε τα τελευταία χρόνια στο Δερβένι Κορινθίας και σε πολλές περιοχές του Κορινθιακού στην ημερίδα που διοργάνωσε ο πολιτιστικός σύλλογος Δ.Ε. Ευρρωστίνης «Ευ ζην» και η Ομοσπονδία οικολογικών Οργανώσεων Κορινθιακού Κόλπου «Η Αλκυών», στο πνευματικό κέντρο Δερβενίου Δήμου Ξυλοκάστρου –Ευρωστίνης στις 30 Ιανουαρίου 2016.

Το 2013 ο κ. Χρ. Αναγνώστου είχε επισκεφθεί στο Δερβένι και στην Ακράτα καλεσμένος από συλλόγους και μίλησε για τις αμμοληψίες από τα ποτάμια και τους χείμαρρους της περιοχής για τα μεγάλα έργα και για το πόσο επηρεάζουν στη διάβρωση των ακτών. Από τότε μέχρι σήμερα η κατάσταση εξελίχθηκε πολύ άσχημα. Οι κατασκευαστικές εταιρείες που κατασκευάζουν μέχρι και σήμερα τη ΝΕΟ και το προαστιακό τρένο, δεν εφάρμοσαν ούτε στο ελάχιστο τις περιβαλλοντικές μελέτες. Έμπαιναν και μπαίνουν μέσα στα ποτάμια αφαιρούν τις φερτές ύλες και τα αμμοχάλικα ανεξέλεγκτα και δημιούργησαν ένα μεγάλο πρόβλημα στην περιοχή που θα το πληρώσουν πολύ ακριβά, οι κάτοικοι στα επόμενα χρόνια.

 

Το 2016 ο κ. Χρ. Αναγνώστου επανέρχεται στην περιοχή με το ίδιο αντικείμενο. Στην ομιλία του αναφέρει μεταξύ άλλων και τα ακόλουθα:

 

 

Τι είναι ακτή;

 

Είναι μια ποικιλότητα γεωμορφών εκατέρωθεν της ακτογραμμής. Είναι η γραμμή –ακτή και προς τη θάλασσα και προς τα έξω, που ορίζει και διακριτοποιεί τη συνάντηση της υδρόσφαιρας της λιθόσφαιρας και της ατμόσφαιρας. Σε αυτή την ακτογραμμή συναντιούνται υδρόσφαιρα, λιθόσφαιρα και ατμόσφαιρα. Επομένως οτιδήποτε φαινόμενο συμβαίνει σε αυτές τις τρεις σφαίρες, αλληλοεπιδρούν σε αυτό που λέμε ακτές και ακτογραμμή. Οι ακτές είναι πολύπλοκο φυσικό σύστημα. Στη ζώνη των ακτών έχουμε την αλληλεπίδραση αυτών των παραγόντων.

Η ατμόσφαιρα με την ένταση τη διεύθυνση και τη φορά των ανέμων επιδρά στη διαμόρφωση των ακτών. Με το ύψος των βροχοπτώσεων η ατμόσφαιρα επιδρά στη ξηρά και μπορεί να δημιουργήσει έντονες βροχοπτώσεις με τις πλημμύρες των ποταμών και τις φερτές ύλες που καταλήγουν στην παραλία. Και το εύρος των θερμοκρασιακών αλλαγών της ατμόσφαιρας είναι πολύ σημαντικό, διότι προκαλείται η αποσάθρωση των πετρωμάτων για την παραγωγή των φερτών υλών που μπορούν να φτάσουν στη θάλασσα και να δημιουργήσουν παραλία.

Η λιθόσφαιρα ανάλογα με τα υλικά της επιδρά (αν είναι σκληρά, αμμώδη, ασβεστολιθικά) διαφορετικά από την ποιότητα των φερτών υλών.

Η υδρόσφαιρα –η θάλασσα- με τον κυματισμό κυρίως, τα παράκτια ρεύματα, τις παλίρροιες που στις δικές μας περιοχές δεν είναι σημαντικές.

Όλοι αυτοί οι παράγοντες αλληλεπιδρούν και μας φτιάχνουν τις ακτές.

Οι κύριες αιτίες που διαμορφώνουν τις ακτές, σχετίζονται με παράγοντες τροφοδοσίας, δηλαδή τι έρχεται από την ξηρά μέχρι την ακτογραμμή και από μια άλλη αιτία που βασίζεται στους μηχανισμούς διευθέτησης της κοίτης των ποταμών και των χειμάρρων, όπου σκορπίζονται οι φερτές ύλες αριστερά και δεξιά της ακτής ή με το σχηματισμό των δελταϊκών περιοχών. Ο μηχανισμός τροφοδοσίας των ακτών εξαρτάται από τη γεωλογία της ζώνης της ξηράς, από τη γεομορφολογία, το υδρογραφικό δίκτυο , τις κλιματικές συνθήκες, από τη φυτοκάλυψη που είναι σημαντική ως συγκρατητής των παραγομένων ψαθυρών υλικών. Όλοι αυτοί είναι παράγοντες που καθορίζουν την ποσότητα των παραγομένων φερτών υλών που μας έρχονται στις παραλίες. Για παράδειγμα τα ασβεστολιθικά πετρώματα μας δίδουν το βότσαλο και τα υπόλοιπα πετρώματα την άμμο. Οι χιονοπτώσεις και οι βροχοπτώσεις είναι παράγοντες που καθορίζουν την τροφοδοσία των ακτών. Το υδρογραφικό δίκτυο των ποταμών συνιστά το μεταφορέα των υλικών στην παραλία και από εκεί και πέρα το ρόλο τον παίζει ο μηχανισμός διευθέτησή τους, που είναι κυρίως ο κυματισμός της θάλασσας.

 

Ανεμολογικό καθεστώς στην περιοχή του Δερβενίου

 

Ο κυματισμός είναι ανεμογενής και το ανεμολογικό καθεστώς στην περιοχή του Δερβενίου και για κάθε σημείο του Κορινθιακού είναι ένα στοιχείο που κανείς μπορεί να το δει πάρα πολύ εύκολα. Είναι οι άνεμοι του Δυτικού και του Β. Δυτικού τομέα που επηρεάζουν την ακτή που έχει κατεύθυνση Ανατολή –Δύση και αντίστοιχα το κυματικό καθεστώς ( ύψος κύματος –διεύθυνση ανέμου), όπου το κύμα από τα Β.Δ. επηρεάζει τις ακτές του Δερβενίου.

Σε βάθος χρόνου σχηματίζονται προσχωσιγενείς ακτές από το μηχανισμό τροφοδοσίας και δημιουργούνται οι παραλίες όταν οι φερτές ύλες είναι περισσότερες από αυτές που εναποθέτει ο μηχανισμός διευθέτησης. Σε αντίθετη περίπτωση όπως έρχονται οι φερτές ύλες φεύγουν και δεν υπάρχουν παραλίες.

Στο ερώτημα ποιος είναι ο ρόλος των ποταμών και των χειμάρρων, το πως συμβάλλουν στη διαμόρφωση των ακτογραμμών, αυτό το ανέδειξε τη μεγάλη σημασία των υδρογραφικών δικτύων ακόμα και των μικρών ποταμοχείμαρρων, που είναι σημαντικά ως τροφοδότες των παραλιών.

 

Ποιες είναι οι αιτίες διάβρωσης των προσχωσιγενών ακτών;

 

Οποιοδήποτε φυσικό φαινόμενο (τεκτονικές καθιζήσεις, μεγάλο τσουνάμι, η άνοδος της στάθμης της θάλασσας, η αλλαγή το κλίματος που προκαλεί μεγαλύτερες βροχοπτώσεις και δημιουργία μεγαλύτερων παραλιών, η δεν προκαλεί βροχοπτώσεις και δεν υπάρχουν φερτές ύλες για τη δημιουργία παραλίας), και οι ανθρωπογενείς παρεμβάσεις στους μηχανισμούς τροφοδοσίας ή και στους μηχανισμούς διευθέτησης (φράγματα, αμμοληψίες παράνομες ή σύννομες από τα ποτάμια, υδροληψίες από τις κοίτες των ποταμιών, εκτροπές των ποταμών διότι αλλάζει το σύστημα τροφοδοσίας, έχουν ως συνέπεια τη διατάραξη της δυναμικής ισορροπίας η οποία εκδηλώνεται ως διάβρωση των ακτών. Επίσης στη διάβρωση των ακτών συντελούν λιμάνια , μόλοι, άστοχα μέτρα των παραλιών για τη διάβρωση, το τσιμέντωμα των ποταμοχείμαρρων, το κλέψιμο χώρου παραλίας για κατασκευή δρόμων με τοιχία αντιστήριξης (παρά τη γνωστή λαϊκή ρήση ότι «από ποτάμια και τη θάλασσα οικόπεδο δεν κλέβεις»), πρόβολοι, λιμενίσκοι, κατασκευές προστασίας των ακτών, δημιουργία παραλιακών δρόμων πάνω στην ενεργή ακτή, κιγκλιδώματα προς την παραλία όπου το κύμα πάντοτε υποσκάπτει και γκρεμίζει τέτοιες κατασκευές, ή αλλάζει δραματικά την περιοχή της ακτογραμμής με τη διάβρωση και την οδηγεί σε υποβάθμιση) .

 

Ο άνθρωπος πως αντιμετωπίζει το θέμα της διάβρωσης των ακτών;

 

Η συνηθισμένη πρακτική είναι, πρόβολοι, κυματοθραύστες. Πρακτικές που αλλοιώνουν το φυσικό περιβάλλον (το γεμίζουν με πέτρες) και ταυτόχρονα έχει πολύ υψηλό κόστος η εφαρμογή αυτών των λύσεων.

Υπάρχει άλλος δρόμος;

Υπάρχουν οι τεχνικές ήπιας παρέμβασης, που δεν υπάρχουν στην κουλτούρα των κατασκευαστών ούτε και των μηχανικών, οι οποίοι δεν θέλουν ν’ ακούσουν γι’ αυτά. Οι τεχνικές ήπιας παρέμβασης είναι η τεχνική τροφοδοσία των ακτών, με υλικά που στερήθηκαν τα τελευταία 50 χρόνια! Με την τεχνητή τροφοδοσία αποκαθιστούμε προβλήματα που δημιουργήσαμε τα τελευταία 50 χρόνια, με τους προβόλους, με τους δρόμους επί της παραλίας, με κιγκλιδώματα, αφαιρέσαμε ή μειώσαμε τη ζώνη δράσης κυματισμού, με συνέπεια τις διαβρώσεις. Με τη τεχνητή τροφοδοσία θα δημιουργήσουμε τεχνικά ζώνες απόσβεσης του κυματισμού και όγκο στην παραλία.

 

 

Οι αόρατοι κίνδυνοι που δεν μας προειδοποιούν το πότε θα γίνουν, είναι το τσουνάμι και η ολίσθηση

 

 

Πρέπει τους δυο αόρατους κινδύνους, να τους κάνουμε ορατούς για την προστασία της παράκτιας ζώνης. Αυτοί που σχεδιάζουν την διαχείριση της παράκτιας ζώνης για το μέλλον, πρέπει να βάζουν σιγά - σιγά τους δυο κινδύνους μέσα στα σχέδιά τους. Αυτό σημαίνει ότι τα οικοδομικά τετράγωνα της παραλίας έχουν το ρίσκο αυτών των μη ορατών κινδύνων. Οφείλουμε να προστατέψουμε αυτούς που θέλουν να κάνουν κάτι τέτοιο.

 

Φαινόμενα διάβρωσης, από την Κόρινθο έως το Λέχαιο

 

Παρατήρησα στο google earth τι έχουν κάνει στο κομμάτι των ακτών για τα φαινόμενα διάβρωσης, από την Κόρινθο έως το Λέχαιο. Υπάρχουν λιθόριπτα προστασίας δρόμων, δηλαδή δίπλα στο δρόμο έχουν ρίξει πέτρες για να προστατέψουν τα πρανή του δρόμου. Υπάρχουν 14 λιθόριπτα προστασίας δρόμων με συνολικό μήκος 1345μ σε μήκος 9,5 χλμ ακτής.

 

Παρατήρησα όλους αυτούς τους προβόλους από την Κόρινθο μέχρι την παραλία του Άσσου, για την προστασία των ακτών από τη διάβρωση, Μήκος ακτής 9,5 χλμ, με αριθμό προβόλων 54 και συνολικό μήκος προβόλων 1050 μ.

Το σημαντικότερο πρόβλημα της παραλίας είναι η αποστέρηση υλικού που το πήραν οι οικοδομές και κυρίως οι δρόμοι.

Θέτουμε ερωτήματα με κοινό παράγοντα, το γιατί επιτίθεται ο άνθρωπος στη φύση με τέτοια σκληρά έργα εν πολλοίς χωρίς αποτέλεσμα και γιατί δεν επιλέγονται οι ήπιες παρεμβάσεις; Θεωρούμε ότι το ζητούμενο είναι ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός, οροθέτηση των λιμενικών έργων να γίνεται στις ζώνες της ακτής που δεν είναι εύθραυστες και μεταβαλλόμενες. Θεωρούμε ότι πρέπει ν’ αλλάξουμε τρόπο σκέψης και ν’ αποδεχθούμε τη βασική αρχή, δεν δαμάζουμε τη φύση με τεχνικές κατασκευές, αλλά προσαρμόζουμε τις ανάγκες του ανθρώπου για κατασκευές στη δυναμική των φυσικών φαινομένων.

Αλλαγή λοιπόν στον τρόπο σκέψης, κυρίως των μηχανικών, αλλαγή στα εκπαιδευτικά προγράμματα τα πανεπιστημιακά, επανεκπαίδευση του στελεχιακού προσωπικού των δημόσιων υπηρεσιών, σύγκριση και συνεργασία περισσότερων επιστημονικών κλάδων.

 

 

 

 

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου