Loading...

Κατηγορίες

Πέμπτη 30 Ιαν 2014
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το τριήμερο αφιέρωμα στον Ιρλανδό σκηνοθέτη, συγγραφέα και σεναριογράφο Νηλ Τζόρνταν
Κλίκ για μεγέθυνση
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το τριήμερο αφιέρωμα στον Ιρλανδό σκηνοθέτη, συγγραφέα και σεναριογράφο Νηλ Τζόρνταν Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το τριήμερο αφιέρωμα στον Ιρλανδό σκηνοθέτη, συγγραφέα και σεναριογράφο Νηλ Τζόρνταν Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το τριήμερο αφιέρωμα στον Ιρλανδό σκηνοθέτη, συγγραφέα και σεναριογράφο Νηλ Τζόρνταν

 

(Neil Jordan) που διοργάνωσε η Κοινο_Τοπία

 

Στο αφιέρωμα προβλήθηκαν οι ταινίες: Το παιχνίδι των λυγμών (The Crying Game), Το τέλος μιας σχέσης (The End of the Affair), Μάικ Κόλινς, ο επαναστάτης (Michael Collins) και Συνέντευξη με έναν βρικόλακα (Interview with the Vampire).

Έχοντας σαν αφετηρία μια ευρύτερη συζήτηση με θέματα όπως οι συνέπειες της βίας, η σεξουαλικότητα, η αναζήτηση ταυτότητας όχι μόνο σεξουαλικού αλλά πολιτικού κοινωνιολογικού και φυλετικού περιεχομένου, αλλά και θέματα όπως η σύγχρονη πολιτική ιστορία της Ευρώπης, οι συμπολίτες μας είχαν την ευκαιρία να δουν ή να ξαναδούν τις ταινίες του Ιρλανδού δημιουργού Νηλ Τζόρνταν και να συζητήσουν πάνω στις θεματικές τους. Η ανταπόκριση του πατρινού κοινού ήταν μεγάλη, γεμίζοντας την αίθουσα εκδηλώσεων της Κοινο_Τοπίας, πράγμα που αποδεικνύει το πόσο παραμένει αμείωτο το ενδιαφέρον τους για ταινίες ποιότητας.

Εκδόθηκε πρόγραμμα με σχόλια πάνω στις προβαλλόμενες ταινίες, βιογραφικά στοιχεία του σκηνοθέτη καθώς και πλήρη εργογραφία του. Το τριήμερο αφιέρωμα, το πρόγραμμα, και την παρουσίαση των ταινιών επιμελήθηκε ο Παναγιώτης Καρώνης. Μετά το πέρας κάθε προβολής ακολούθησαν πολύ ενδιαφέρουσες συζητήσεις πάνω στην θεματική της κάθε ταινίας και στη σύνδεσή της με τη ζωή.

Με αφορμή το Το παιχνίδι των λυγμών (The Crying Game) μιλήσαμε για τον ερωτικό ιστό που ενώνει τους τρεις πρωταγωνιστές, τον όμηρο, τον μαχητή και τον απόντα εραστή. Αλλά και για το διαχωρισμό εξαιτίας όχι μόνο ενός κελιού φυλακής αλλά και άλλους προφανείς διαχωρισμούς, φυλετικής, εθνικής και σεξουαλικής ταυτότητας, για να συμπεράνουμε ότι κάποια ελπίδα διαφαίνεται παρά τους διαχωρισμούς αυτούς.

Στην ταινία Το τέλος μιας σχέσης (The End of the Affair) μας απασχόλησαν οι δυο λέξεις που διατρέχουν όλη την ταινία: πίστη και υπόσχεση. Ξεχωρίσαμε τούτη την ιστορία της βαθιάς και αληθινής αγάπης και «διαβάσαμε» όλη την ταινία μέσα από τούτη τη λέξη: αγάπη. Δεν παραλείψαμε όμως να πούμε πως οι αποφάσεις της βαθιά θρησκευόμενης Σάρας ρίχνουν βαριά τη σκιά τους πάνω στους άλλους και κυρίως στον εραστή της, που αν και άθεος θα συνθηκολογήσει με την απόφασή της και κατ' επέκταση με τη δυστυχία του. Συμφωνήσαμε πως τούτη η υπέροχη ταινία φέρνει αντιμέτωπους τον έρωτα με την πίστη.

Στο Μάικ Κόλινς, ο επαναστάτης (Michael Collins) ρίξαμε μια ματιά παρέα με τον Τζόρνταν στη σύγχρονη Ιρλανδική ιστορία, μέσα από τα μάτια τούτου του σπουδαίου ήρωα που έθεσε τα θεμέλια για την ανεξαρτησία τους. Μιλήσαμε για την τρομοκρατία, τη βία και το ρόλο τους στην ιστορία και δεν ξεχάσαμε να πούμε ότι όποιος δε γνωρίζει την ιστορία του είναι καταδικασμένος να την ξαναζήσει. Αναφορά κάναμε και στο τραγούδι «Το γελαστό παιδί» του Μίκη Θεοδωράκη που έχει γραφτεί πάνω σε στίχους του Μπρένταν Μπέαν, σε μετάφραση του Βασίλη Ρώτα, για το θεατρικό έργο του Μπέαν «Ένας Όμηρος» (An Giall / The Hostage) και αναφέρεται στον Μάικ Κόλινς που πήγε από βόλι αδελφικό, γι' αυτό και αρχικά -στην πρώτη εκτέλεση με την Ντόρα Γιαννακοπούλου φωνή και τον Δημήτρη Φάμπα στην κιθάρα- έλεγε: «σκοτώσαν οι δικοί μας το γελαστό παιδί».

Τέλος στο Συνέντευξη με έναν βρικόλακα (Interview with the Vampire) αφεθήκαμε σε τούτη την κοινωνία βρικολάκων που συγγραφέας και σκηνοθέτης μας παρέσυραν. Αναφερθήκαμε στην αιώνια πάλη καλού και κακού, στην αμφισβήτηση των θρησκειών, έτσι όπως αυτή μας δίνεται από τους υπέροχους με σημασιακό υπόβαθρο διαλόγους. Δεν παραλείψαμε να αναφερθούμε στο εκτυφλωτικό μπαρόκ των κουστουμιών και στους γοτθικούς ρυθμούς που συνέβαλλαν στο να δοθεί η κατάλληλη ατμόσφαιρα μυστηρίου, αλλά και στην υπέροχη μουσική του Elliot Goldenthal. Συμφωνήσαμε ότι σε τούτο το υπέροχο θρίλερ, ο Τζόρνταν μιλάει και πάλι για αναζήτηση ταυτότητας, αλλά, και για το μαρτύριο της αθανασίας, που μεταμορφώνει τους ανθρώπους σε τέρατα, και ανιχνεύει στα τέρατα την ανθρωπιά.

Δεν έλειψαν βέβαια οι αναφορές στους ηθοποιούς και στις υπέροχες ερμηνείες τους· ηθοποιοί που μας κράτησαν παρέα το βροχερό τριήμερο και που είναι ιδιαίτερα γνωστοί και αγαπημένοι, όπως η Τζούλιαν Μουρ, ο Ρέιφ Φάινς, ο Λίαμ Νίσον, η Τζούλια Ρόμπερτς, ο Μπραντ Πιτ, ο Τομ Κρούζ, ο Αντόνιο Μπαντέρας, κυρίως όμως ο αγαπημένος ηθοποιός του Νηλ Τζόρνταν, Στίβεν Ρια, ένας ηθοποιός που έχει παίξει σε όλες τις ταινίες του. Τέλος επισημάναμε το συγγραφικό ταλέντο του Τζόρνταν που υπογράφει σχεδόν όλα τα σενάρια των ταινιών του, και αναφερθήκαμε στις νουβέλες και στα μυθιστορήματα που έχει εκδώσει, βιβλία, τις ελληνικές μεταφράσεις των οποίων παρουσιάσαμε.

 

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου