Loading...

Κατηγορίες

Τρίτη 13 Οκτ 2015
Γράμματα από το Α Ι Γ Ι Ο
Κλίκ για μεγέθυνση

Γράφει : O Δημοσιογράφος Ανδρέας Φλογεράς   Εκδότης της ηλεκτρονικής εφημερίδας «ΕΡΕΥΝΑ» Αιγίου .   Mail : Info @ ereyna – aigio. gr   Τηλ.26910-24 403 & 693 97 80 80 6

 

 

Σημειώσεις στο...απομεσήμερο

 

Μια αλήθεια, που έρχεται από πολύ βαθιά και μέσα από το στοχασμό του Άγγλου φιλόσοφου Φράνσις Μπέικον, ότι «Οι σύζυγοι είναι οι ερωμένες των νέων ανδρών, οι σύντροφοι των μεσηλίκων και οι νοσοκόμες των ηλικιωμένων», δε φαίνεται να έχει χάσει καθόλου τις βασικές ιδιότητές της . Η πρακτική του πολλαπλού ρόλου της γυναίκας, δίπλα στον άνδρα, με τη μορφή οικογενειακής συμβίωσης, φαίνεται να είναι αυτή που επιγραμματικά ο Μπέκερ διατύπωσε το 15ο αιώνα. Στην τρίτη ηλικία, οι άνδρες έχουν ανάγκη από μια νοσοκόμα, επειδή πέφτουν νωρίτερα από τις γυναίκες ή επειδή οι γυναίκες είναι ανθεκτικότερες. Το ότι τις παντρεύονται μια δεκαετία μικρότερες, ενδεχομένως υποκρύπτεται και σκοπιμότητα της νοσοκόμας. Εξ ου και οι χήρες που είναι περισσότερες των ανδρών. Βιολογικά ανθεκτικότερες των ανδρών. Στην αγροτική οικογένεια, φαίνεται η ικανότητα της γυναίκας να ανταποκρίνεται σε δύσκολες καταστάσεις και πολλές φορές να είναι αυτή ο στύλος του σπιτιού και ο «αφέντης». Οι λεγόμενες αντρογυναίκες, χωρίς να παραγνωρίζεται ο πατριαρχικός ρόλος του άντρα, ο οποίος περιορίζεται να είναι θεωρητικός τις πιο πολλές φορές.

 

Η ειρωνική έκφραση, που λέγεται για τον άνδρα «εγώ αποφασίζω, φτάνει να το πει η γυναίκα μου» τα λέει όλα. Ξεκινώντας από τον έρωτα της νεαρής ηλικίας, όπου το δόλωμα είναι ισχυρό, η ζωή συνεχίζεται με τη συντροφικότητα στα χρόνια της ωριμότητας για να καταλήξει στη νοσηλευτική των γηρατειών. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που συμβαίνουν τα ακριβώς αντίθετα. Να αλλάξουν οι όροι και οι χαρακτηρισμοί. Οι άντρες να φορέσουν πολύ νωρίς το ...λέντιον στην κουζίνα, οι γυναίκες να ζήσουν την κοσμική ελευθερία τους και οι άνδρες να υπηρετήσουν τις ίδιες από συνέπεια και ανάγκη. Στη δική μας, τουλάχιστον κοινωνία, το παλιό ερωτευμένο ζευγάρι αλλάζει όρους αναγνώρισης. Γίνεται ο γέρος μου για τη γυναίκα και η γριά μου γι αυτόν. Σήμερα με τη συντροφικότητα, εφόρου ζωής, ο Μπέϊκον δε φαίνεται να είναι σύγχρονος στα αποφθέγματά του. Η συντροφικότητα σπάζει εύκολα ως δεσμός και η μοναχικότητα βρίσκει κατάλυμα τον οίκο ευγηρίας, ένα είδος αποθήκης ηλικιωμένων, παρά τις κάποιες εξαιρέσεις που υπάρχουν ώστε να πεθάνει κανείς «ανθρώπινα»! ην ώρα που εμφανίζονται σκούρα σύννεφα στον ορίζοντα του δειλινού και οι σκέψεις γίνονται νεφελώδεις. Δεν υπάρχει γενναιότητα μπροστά στο επικείμενο τέλος.

 

Η εκκλησία έχει αποφανθεί επ’ αυτού. Να είναι τα τέλη της ζωής ανώδυνα, ειρηνικά και ανεπαίσχυντα, αναμάρτητα. Μεγάλο το τίμημα καθόσον ουδείς αναμάρτητος. Η ειρήνη της ψυχής είναι επακόλουθο της ειρηνικής διαβίωσης. Όσο για το ανώδυνο οι φυσιολόγοι έχουν καλές ειδήσεις να πουν, επί φυσιολογικού τέλους. Οι αρρώστιες όμως είναι επώδυνες και ταπεινωτικές. Μεγάλη ντροπή τα γεράματα, έγραψε εκείνος ο περήφανος, ασυμβίβαστος, ο μεγαλοφάνταστος και μεγαλόστομος κρητικός. Και δεν είχε άδικο. Η μεγαλύτερη καταδίκη είναι η ανημποριά των γερατειών, όπου παραδίδεται να τον φροντίσουν, ντροπιάζεται ο άνθρωπος και με όση συνείδηση και ευαισθησία του απομένουν, υποφέρει ως να τελειώσει. Τότε είναι που χρειάζεται η νοσοκόμα των ηλικιωμένων, το χέρι που ξεκίνησε κάποτε, με ένα χάδι και είναι ακόμη οικείο και παρήγορο.

 

Αν φορολογούνταν τα λάθη !...

 

Τα αρχαία ελληνικά, όσο ανεπιθύμητα κι αν ήσαν για τους μαθητές, όταν τα σπουδάζαμε στο πάλαι ποτε Γυμνάσιο, θεμελίωναν στέρεη γλωσσική παιδεία και καλλιέπεια και στυλ ύφους, σε βαθμό που να μην συγκρίνεται κανένας άλλος γλωσσικός νεωτερισμός μαζί τους. Εύηχα λακωνικά σχήματα, εξακολουθούν να γοητεύουν και σημερινούς χρήστες της γλώσσας, αλλά...εκδικούνται όταν στραπατσάρονται ορθογραφικά, συντακτικά, εννοιολογικά. Είναι βλέπετε η παραποίηση δυνάμει δημοτικής, η οποία έχει τους δικούς της κανόνες αλλά δεν επιτρέπει μίξη. Και καλά, στον προφορικό λόγο, μπορείς να δικαιολογηθείς. Αλλά το γραπτό προδίδει, δε συγχωρεί άγνοια ή οποιαδήποτε γλωσσική αυθαιρεσία.

 

Τον αγράμματο, που επιμένει να πουλάει αρχαιογνωσία, τον πιάνεις από το αυτί και του λες...«δεύρο έξω». Την εντολή αυτή εκφώνησε ο Ιησούς στον τάφο του Λαζάρου, καλώντας το φίλο του να σηκωθεί από το μνήμα και να βγει έξω, στη ζωή. Λάζαρε, δεύρο έξω. Όταν τη χρησιμοποιούμε – ευκαιριακά – τουλάχιστον ας προσέχουμε να είναι γραμμένη σωστά. Αν φορολογούνταν ανορθογραφίες, ασυνταξίες, σολοικισμοί, και πάσης φύσεως κακοποιήσεις της γλώσσας (γραπτά και προφορικά), ο προϋπολογισμός του κράτους δε θα είχε τόσα ελλείμματα! Δεν επιθυμούμε να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, επί του παρόντος....

 

Φυτική ακαρπία και ανδρική υπογονιμότητα

 

Ακαρπία παρουσιάστηκε φέτος σε πολλά οπωροφόρα και σε ορισμένες περιοχές. Παράλληλα εκατομμύρια μέλισσες βρέθηκαν νεκρές σε διάφορα σημεία του πλανήτη, χωρίς εξήγηση από πλευράς των μελισσοκόμων και των ειδικών επιστημόνων. Εύκολη η λαϊκή διάγνωση. Τα φυτοφάρμακα, τα δηλητήρια ευθύνονται. Χωρίς αυτά, όμως, η φρουτοπαραγωγή δε θα βγάλει ούτε δυο τελάρα στην αγορά. Αναγκαίο κακό, το φυτικό δηλητήριο. Θα εξοντώσει εχθρούς των καρποφόρων αλλά θα αλλοιώσει και την ποιότητα των φρούτων. Βρείτε ένα τελάρο αχλάδι κοντούλα και πρέπει να χώσετε τη μύτη σας μέσα για να αναγνωρίσετε το άλλοτε αρωματικό αχλάδι. Το ίδιο συμβαίνει και με τα βερίκοκα. Μεγαλώσαμε τα μεγέθη, αυξήσαμε το βάρος, βελτιώσαμε την ανθεκτικότητα έναντι των φυτονόσων, αλλά χάσαμε το ‘άρωμα και τη γεύση. Ίσως υπάρχουν και παρά μέσα απώλειες ή βλαπτικές επιδράσεις στην υγεία του καταναλωτή. Θα φανεί από το κακό αποτέλεσμα...

 

Κοντά σ’ αυτά ανασύρθηκε και η «προφητεία» του μεγάλου Αϊνστάϊν, ο οποίος έχει προβλέψει πως έτσι και χαθούν παντελώς οι μέλισσες από τη φύση, η ανθρωπότητα θα εξαφανισθεί μέσα σε τέσσαρα χρόνια. Θα σταματήσει η επικονίαση των φυτών.

 

Γάλλοι ανδρολόγοι, από ερευνητικά κέντρα της χώρας τους, πληροφορούν ότι εκφυλίζεται το ανδρικό σπέρμα και κατά συνέπεια η γονιμότητα των ανδρών. Μεταξύ του 1989 και 2005 η μέση συγκέντρωση σπερματοζωαρίων ανά μιλιγκράμ μειώθηκε ανησυχητικά, τα σπερματοζωάρια μειώθηκαν κατά 32,2% , σύμφωνα με μεγάλη γαλλική έρευνα σε 26.600 άτομα ηλικίας από 18-70 ετών. Πριν επαναλάβουμε τις πιθανές αιτίες (περιβαλλοντικές και χημικές), η ίδια έρευνα διαπιστώνει αύξηση του καρκίνου των όρχεων με ταυτόχρονη αύξηση , γενικότερα, του ανδρικού αναπαραγωγικού συστήματος.

 

Οι αιτίες θα αναζητηθούν στο περιβάλλον, στον τρόπο ζωής, στη διατροφή και στο ντύσιμο. Ενοχοποιούνται, επίσης, τα σκληρά και στενά πανταλόνια των νέων, τα οποία συνθλίβουν τους όρχεις, εμποδίζοντας τον αερισμό τους και κατά συνέπεια τη φυσιολογική ανάπτυξή τους. Κοντά στο δημογραφικό πρόβλημα, προστίθεται και αυτό, της υπογονιμότητας. Από την άλλη πλευρά εξελίσσεται ο τομέας της τεχνητής – εξωσωματικής γονιμοποίησης. Εδώ, όμως, ενυπάρχουν άλλα προβλήματα που σχετίζονται με την ποιότητα και την ανάπτυξη των παιδιών που έρχονται στη ζωή με εργαστηριακές παρεμβάσεις και παρά τα θεαματικά αποτελέσματα που έχει πετύχει η παρέμβαση της επιστήμης στη φυσική διαδικασία.....

 

Επί του...παρόντος!....

 

Το παρόν είναι το παρελθόν του αύριο και το μέλλον του χθες, έλεγε παραδοξολογώντας ο προσκολλημένος στην παρέα, στον πρωινό καφέ στο φιλοσοφικό στέκι του καφενείου. Το ελληνικό καφενείο είναι πραγματική εστία των πιο απίθανων και ετερόδοξων συναντήσεων. Κυρίως πολιτικό βήμα αλλά και φίλαθλων εντευκτήριο, αντίστοιχα. Από το τίποτα, φουντώνουν οι συζητήσεις, οι αντιρρήσεις, οι υποδείξεις, η οργή, τα φασκελώματα. Εκείνο το έρμο αθλητικό φύλλο που άφησε στο γκισέ ο διανομέας έχει γίνει κουρελού από το στραπατσάρισμα που του γίνεται, σε αδέξια χέρια.

 

Ήρθαν και οι καφέδες. Άοσμοι , άγευστοι, αραιοί, χωρίς καϊμάκι. Ο καφετζής δεν είναι ο μερακλής του επαγγέλματος . Πού εκείνοι οι παλιοί καφετζήδες που πετύχαιναν ιδανικές δόσεις σε χοντρό φλιτζάνι για να μην κρυώνει απότομα και να διατηρεί το άρωμά του ως το τέλος. Το εμπόριο λανσάρισε νεσκαφέ φρέντο σε ποτήρι νερού, καπουτσίνο με κρέμα γάλακτος, εσπρέσο, που τη δόση καθορίζει η μηχανή. Βάζεις μια ταμπλέτα ανοίγεις το καυτό νερό και έτοιμος. Καλό – άσχημο, αποκλείεται η παρέμβαση του καφετζή. Η διαδικασία, η γεύση και η ποσότητα είναι καθορισμένα από το εργοστάσιο. Προσαρμογή του γούστου, αν και όσοι γκρινιάζουν για την παραγγελία που έδωσαν είναι άσχετοι, δεν αναγνωρίζουν την τεχνολογία που εν τω μεταξύ αναπτύχθηκε και ομογενοποίησε το επιμέρους γούστο του πελάτη. Το καφεδάκι θέλει τέχνη και αίσθηση στις δόσεις. Κουμάντο της φωτιάς για να μη χαθούν τα αρωματικά. Ιδίως όταν ο καφές ψήνεται σε φωτιά χαμηλή, μαλακιά. Μέσα σε χόβολη ή σε πυρήνα, να μην αρπάξει απότομα αλλά να φουσκώσει τρεις φορές για να βγάλει μπόλικο καϊμάκι.

 

Ήρθε φουριόζος και νευρικός, κάθισε στη διπλανή καρέκλα, γνωστός και μη εξαιρετέος και κατάφερε με τις πρώτες κουβέντες να χαλάσει την πρωινή ηρεμία και την κακοθυμία που συνήθως υπάρχει μέχρι να πάρει, για καλά, εμπρός η μηχανή. Από τα δυσκολότερα επαγγέλματα, εκείνα που έχουν να κάνουν με τη διατροφή και τα χούγια του καθενός. Οι πετυχημένοι ως επαγγελματίες μάγειροι και καφετζήδες πρέπει να είναι ταλέντα στο είδος τους. Και τέτοιοι δεν είναι πολλοί. Δεν μπορεί να είναι πολλοί. Η ποιότητα δε συμβιβάζεται με την ποσότητα. Ου εν τω πολλώ το ευ. Μας πρόλαβαν κι εδώ οι αρχαίοι. Το καλό δε βρίσκεται στην ποσότητα των πραγμάτων αλλά και των ιδεών.

 

Χάθηκε η λεβεντιά και η αντρειωσύνη....

 

Ανακυβίστηση, στους όρους της παλιάς (σουηδικής) γυμναστικής, που εφαρμοζόταν στα σχολεία μας, σήμαινε, την αναπήδηση από ένα γυμναστικό όργανο που ο ασκούμενος ήταν εξαρτημένος (κρεμασμένος), σε στάση όρθια. Στη λαϊκή γλώσσα τη δική μας σήμερα, το φαινόμενο λέγεται σαρκαστικά, κωλοτούμπα. Θέσεις που παίρνουν οι διασκεδαστές, οι παλιάτσοι, οι κλόουν, προς τέρψη των θεατών. Μεταφορικά, αναιρώ εκείνα που πριν έλεγα, υπαναχωρώ σε παλαιότερες θέσεις μου, επανέρχομαι σε παλιότερες απόψεις μου. Δείχνω τα οπίσθιά μου, υποχωρώ και εν γένει ταπεινώνομαι.

 

Ο λαϊκός όρος της κωλοτούμπας, χρησιμοποιείται τελευταία στην πολιτική, όταν αναιρούνται μεγαλόστομες δηλώσεις και υποσχέσεις. Ξεφύλλισα έγκυρα γλωσσολογικά λεξικά και δε βρήκα πουθενά τον όρο. Θα πρόκειται για νεολογισμό και το λήμμα δεν καταχωρίστηκε ακόμη. Σημαίνει την ηττοπάθεια, «ανέκρουσε πρύμνα» λέγεται στη ναυτική ορολογία επί υποχωρήσεως πλοίου σε ναυμαχία. Όταν δείχνεις τα νώτα σου δεν είσαι γενναίος. Φεύγεις να σωθείς. Το ίδιο και οι κωλοτούμπηδες. Κάνουν τα πάντα, για να μην τα χάσουν όλα. ΟΙ γενναίοι δε δείχνουν ποτέ τα νώτα τους. Λέγεται για το μέγα Αλέξανδρο, ότι σε κάποια διαφωνία του με τους στρατηγούς του που κάποιοι ήθελαν να τον δυσφημήσουν, έβγαλε μπροστά τους το χιτώνα του και έδειξε τα τραύματά του. Ήταν όλα στο μπροστινό μέρος του σώματός του. Δεν έστρεψε ποτέ τα νώτα του στον εχθρό.

 

Αντίστοιχα και σε πολιτικές διαμάχες. Δεν υποχωρείς. Όσοι κάνουν κωλοτούμπες, είναι δειλοί και άμαχοι. Και, φυσικά, ο λαός δεν τους έχει σε υπόληψη, είτε είναι πολιτικοί, είτε στρατιωτικοί, είτε θρησκευτικοί παράγοντες. Όταν αφήνεσαι να σε καθοδηγεί ένας...κωλοτούμπας, είσαι από χέρι χαμένος. Χάθηκε η λεβεντιά στις ημέρες μας....

 
© Copyright 2011 - 2018 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου