Loading...

Κατηγορίες

Παρασκευή 15 Μάρ 2024
Ευρωπαία Εισαγγελέας: Η Ελλάδα παρεμποδίζει την έρευνα για το δυστύχημα στα Τέμπη
Κλίκ για μεγέθυνση

 

 

«Μας εμποδίζουν να βρούμε την αλήθεια και να εφαρμόσουμε τη δικαιοσύνη. Διότι αν σου απαγορεύεται να κάνεις τις έρευνες, δεν μπορείς να βρεις την αλήθεια», δήλωσε η Κοβέσι σε συνέντευξή της στο κανάλι Star. [Shutterstock/Ververidis Vasilis]

Η επικεφαλής εισαγγελέας της ΕΕ Λάουρα Κοβέσι δήλωσε ότι οι ελληνικές αρχές βάζουν εμπόδια στην έρευνά της για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που κόστισε τη ζωή σε 57 άνθρώπους.

«Μας εμποδίζουν να βρούμε την αλήθεια και να εφαρμόσουμε τη δικαιοσύνη. Διότι αν σου απαγορεύεται να κάνεις τις έρευνες, δεν μπορείς να βρεις την αλήθεια», δήλωσε η Κοβέσι σε συνέντευξή της στο κανάλι Star.

Ένας χρόνος έχει περάσει από το δυστύχημα όπου η μοιραία επιβατική αμαξοστοιχία  από την Αθήνα προς τη βόρεια πόλη της Θεσσαλονίκης συγκρούστηκε με μεγάλη ταχύτητα με μια εμπορική αμαξοστοιχία έξω από την πόλη της Λάρισας, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 57 άνθρωποι, κυρίως νεαροί φοιτητές.

Καθώς οι καθυστερήσεις στη διερεύνηση της υπόθεσης ήταν αξιοσημείωτες,  οι συγγενείς των θυμάτων ξεκίνησαν εκστρατεία συλλογής 1,3 εκατομμυρίων υπογραφών για ένα ψήφισμα με σκοπό να θεωρηθούν υπεύθυνοι οι πολιτικοί που σχετίζονται με το δυστύχημα και να καταργηθεί η ασυλία τους.

Μετά το δυστύχημα, το ελληνικό κοινοβούλιο συνέστησε ειδική επιτροπή για να εξετάσει αν ο πρώην υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ο οποίος εν τω μεταξύ παραιτήθηκε, είχε ποινικές ευθύνες.

Οι περισσότεροι βουλευτές – προερχόμενοι από το κυβερνών κόμμα της Νέας Δημοκρατίας (ΕΛΚ) – ψήφισαν κατά της σύστασης προανακριτικής επιτροπής, καθώς κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι πολιτικοί δεν είχαν ποινικές ευθύνες.

Έκτοτε, οι συγγενείς των θυμάτων, καθώς και πολιτικοί της αντιπολίτευσης, διαμαρτύρονται ότι η έρευνα προχωρά με αργούς ρυθμούς, υποστηρίζοντας ότι η κυβέρνηση θέλει να κρύψει την υπόθεση κάτω από το χαλί.

Αναφερόμενη στην ασυλία των Ελλήνων υπουργών, η Κοβέσι  είπε ότι η διάταξη του Συντάγματος πρέπει να αλλάξει και πρόσθεσε ότι έχει υποβάλει ανάλογο αίτημα με επιστολή της στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Στις 3 Μαρτίου 2023, το Euractiv αποκάλυψε ότι η Ευρωπαία Εισαγγελέας είχε ήδη παρέμβει πριν από το ατύχημα.

Συγκεκριμένα, η Ευρωπαία Εισαγγελέας εξέταζε τη λεγόμενη σύμβαση 717, που είχε υπογραφεί το 2014 και αφορούσε την ανακατασκευή και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και την τηλεδιοίκηση της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.

Η σύμβαση 717 δεν υλοποιήθηκε ποτέ και το σύστημα σηματοδότησης και επιτήρησης δεν έχει ακόμη τεθεί σε λειτουργία, καθώς οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι εξακολουθούν να λειτουργούν χειροκίνητα.

«Εάν το έργο είχε ολοκληρωθεί εγκαίρως και σωστά, αυτό [το ατύχημα] δεν θα είχε συμβεί ποτέ […] αυτό το τραύμα δεν μπορεί να επουλωθεί χωρίς δικαιοσύνη», πρόσθεσε  η Κοβέσι.

Με τη συμπλήρωση ενός έτους από το δυστύχημα, ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δεσμεύτηκε να ρίξει φως στην υπόθεση- ωστόσο, η αντιπολίτευση κατηγορεί το κυβερνών κόμμα ότι έκανε τα πάντα για να καλύψει τον τότε υπουργό Μεταφορών Κώστα Καραμανλή.

Η υπόθεση έχει αποσπάσει και την προσοχή και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το οποίο, με διάφορα ψηφίσματα σε όλη αυτή τη διάρκεια του έτους, έχει καλέσει την ελληνική δικαιοσύνη και την κυβέρνηση να επιταχύνουν τις έρευνες.

Αναφερόμενη στη «σύμβαση 717», η Ολλανδή ευρωβουλευτής Σόφι Ιντ Βελτ δήλωσε τον περασμένο μήνα τα εξής: «Νομίζω ότι μπορούμε να δούμε πώς η διαφθορά μπορεί κυριολεκτικά να σκοτώσει».

Μια έκθεση που συντάχθηκε από εμπειρογνώμονα που προσέλαβαν οι συγγενείς των θυμάτων και την οποία είδε το Euractiv υποδηλώνει ότι μια περιοχή περίπου δύο στρεμμάτων γέμισε με χαλίκι και σκυρόδεμα μετά το δυστύχημα, πράγμα που αντιβαίνει στο παραδοσιακό πρωτόκολλο έρευνας και σημαίνει ότι ο χώρος όπου συνέβη το δυστύχημα  «αλλοιώθηκε».

«Η ενέργεια αυτή δυσχεραίνει την έρευνα και, κυρίως, τη λήψη δειγμάτων που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην αποσαφήνιση αρκετών από τα ερευνητικά ερωτήματα», αναφέρεται στο έγγραφο.

Η έκθεση αναφέρει ότι οι αρμόδιες αρχές είναι υπεύθυνες για το μπάζωμα του συγκεκριμένου χώρου, όμως ο σκοπός και το ποιος ακριβώς έδωσε την εντολή παραμένει ασαφές.


 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου