Loading...

Κατηγορίες

Τρίτη 27 Σεπ 2011

"Ο Καλός μας άγγελος Θανάσης Βέγγος"

Eβδομάδα ιδιαίτ»" στην κηδεία του Θανάση Βέγγου. Του καλού μας πλέον άγγελου, του ηθοποιού ο οποίος με τα παθήματά του ενσάρκωσε τον μέσο Έλληνα, τον φουκαρά αλλά ταυτοχρόνως τίμιο, που τρέχει και δε φτάνει από την εποχή της ταινίας «Τί έκανες στον πόλεμο Θανάση;», που πέρυσι προβλήθηκε στο Μουσείο Τεχνών και Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών. Εκεί όπου δημιουργήθηκε μία αίθουσα προς τιμήν του μεγάλου κωμικού ηθοποιού από τις πρώην Πρυτανικές Αρχές, όπως μάς θύμισε ο πρώην Πρύτανης και καθηγητής Σταύρος Κουμπιάς, που είχε πρωτοστατήσει για τον σκοπό αυτό, συνεργαζόμενος εκτός των άλλων και με τον υπεύθυνο του «Γυμνού Οφθαλμού» Νίκο Καββαδία.

***

"Αθάνατος ο Βέγγος"

Επώνυμοι και ανώνυμοι άλλωστε εξέφρασαν κατά την διάρκεια του προηγούμενου επταημέρου τα συναισθήματά τους για την μεγάλη απώλεια στο χώρο της Τέχνης και ανάμεσά τους αυθόρμητα σχεδόν πρωτομίλησε ο γνωστός σκηνοθέτης Νίκος Κούνδουρος για τη διετία 1948-1950 της γνωριμίας του με τον Θανάση Βέγγο, που οδήγησε το 1954 στην ταινία του Κούνδουρου «Μαγική πόλη». Αίσθηση έκανε και η γνωστή ηθοποιός Λυδία Κονιόρδου, που αναφώνησε την φράση «Ο Θανάσης Βέγγος είναι και θα παραμείνει αθάνατος», κατά την διάρκεια της απονομής των Βραβείων σε νέους κινηματογραφιστές και ηθοποιούς από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, η οποία ως θεσμός βρήκε φέτος στήριξη- σε επίπεδο επίσημης πολιτείας - και στην παρουσία του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού-αρμόδιου για θέμματα ΜΜΕ - Τηλέμαχου Χυτήρη, ο οποίος και απένειμε βραβείο και άκουσε τα προβλήματα των νέων κινηματογραφιστών, (οι οποίοι υποστηρίζονται από τους γονείς τους - όπως και οι ηθοποιοί κατά πλειοψηφία) αλλά και το Ιδρυμα «Ωνάση», εκ μέρους του οποίου ο κ. Παπαδημητρίου ανέφερε ότι «σε μια εποχή κρίσης η Παιδεία και οι Τέχνες είναι απαραίτητα στοιχεία για να προχωρήσει η κοινωνία, γι’αυτό και από το ίδρυμα "Ωνάση" δίνονται κάθε έτος 650 υποτροφίες σε ηθοποιούς».

***

Βραβεύτηκε ο σκηνοθέτης Μιχάλης Κακογιάννης από Ελληνικη Ακαδημία Κινηματογράφου

Την παράσταση πάντως έκλεψε κατά την άποψή μας στην τελετή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, στη «Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών», η αδελφή του Μιχάλη Κακογιάννη, η οποία με αγέρωχο ύφος παρέλαβε δια χειρός του ηθοποιού Αντώνη Καφετζόπουλου το σχετικό βραβείο για την προσφορά του αδελφού της, τονίζοντας ότι «η ευχή είναι να παραστεί του χρόνου ο ίδιος ο Κακογιάννης στην σχετική τελετή...». Ακολούθησε η προβολή οπτικο-ακουστικού υλικού για την προσφορά του Κακογιάννη στην Εβδομη Τέχνη τόσο με την εμβληματικη του ταινία την «Στέλλα», «τον Δράκο», τις διεθνείς υπερπαραγωγές του αλλά και για την προσφορά του με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Καλός δε λέω ο κ. Καφετζόπουλος ο πάντα ευρηματικός αλλά γιατί το σχετικό βραβείο να μη δοθεί από τον Τάσο Μπουλμέτη, τον σκηνοθέτη της ταινίας «Πολίτικη Κουζίνα» δεν πολυενοήσαμε.

Εν πάση περιπτώσει τα στιγμιότυπα και οι απόψεις των κινηματογραφιστών των ίδιων ήταν πολλές και αξιοπρόσεκτες. Εμείς κρατάμε το χιούμορ αρχικά του βασικού παρουσιαστή της βραδιάς του κ. Βασίλη Χαραλαμπόπουλου, του ηθοποιού-συγγραφέα κ. Κων/νου Τζούμα του επονομαζόμενου τελευταίως και «χορευτή των ερτζιανών», την σοβαρότητα των απόψεων του καρδιολόγου και συνθέτη κ. Θεόδωρου Δρίτσα που περιεστράφησαν στο ιατρικό δόγμα: «Εν αρχή ήν ο ήχος για το έμβρυο και όχι η εικών», που απένειμε βραβείο για μουσική ταινίας της φετεινής σεζόν και επίσης τις απόψεις του ηθοποιού του Θεάτρου Κωφών κ. Απόστολου Γιαννόπουλου, ο οποίος ζήτησε να πάψουν να αποκλείονται οι 25.000 κωφοί της χώρας από τον Ελληνικό Κινηματογράφο, που δεν παρέχει υπότιτλους στις ταινίες του.

***

"Μάης.. το χρώμα του πάθους, το χρώμα του αγώνα" για την Κιν/κή Λέσχη του Παμμικρασιατικού Συνδέσμου Πατρών

Σημαντικό το νέο ξεκίνημα το εαρινό για την Κινηματογραφική Λέσχη του Παμμικρασιατικού Συνδέσμου Πατρών, σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις του υπεύθυνου της συγκεκριμένης Κινηματογραφικής Λέσχης Παναγιώτη Χιονίδη. ’Ηδη την περασμένη Παρασκευή, προβλήθηκε η πρώτη ταινία της ενότητας: «Μάης... το χρώμα του πάθους, το χρώμα του αγώνα», με την προβολή της ταινίας του Γουόρεν Μπίτι «Οι κόκκινοι», που βασίζεται στο βιβλίο του αμερικανού συγγραφέα και δημοσιογράφου «Οι δέκα μέρες που συγκλόνισαν τον κόσμο» και αναφέρεται στην επανάσταση του 1917 στη Ρωσία. Θα ακολουθήσουν τις δύο ερχόμενες Παρασκευές οι προβολές των ταινιών «Φράουλες και αίμα» (Βραβείο Φεστιβάλ Καννών) που αναφέρεται στην πνιγμένη στο αίμα εξέγερση των Ιρλανδών καθώς και η ταινία του Κριστόφ Κισλόφσκι «Κόκκινο» με πρωταγωνιστές τον Ζαν Λουί Τρεντινιάν και την Ιρέν Ζακόμπ. Η ώρα προβολής για όλες τις ταινίες είναι 9 το βράδυ, στην αίθουσα του Παμμικρασιατικού.

***

Τελευταίο αντίο στον ήρωα Λάκη Σάντα

Το τελευταίο αντίο στον ήρωα της Εθνικής Αντίστασης Λάκη Σάντα είπαν στις 5 το απόγευμα της Πέμπτης, συγγενείς, φίλοι, συναγωνιστές του και πλήθος πολιτών στον ιερό ναό Αγ. Θεοδώρων του Α’ Νεκροταφείου Αθηνών. Η κηδεία του Λάκη Σάντα τελέστηκε δημοσία δαπάνη, ενώ επιθυμία της οικογένειάς του ήταν αντί στεφάνων να ενισχυθεί η Unicef.

Εν τω μεταξύ απ’ άκρη σε άκρη της χώρας μας αλλά και του Απόδημου Ελληνισμού, διοργανώθηκαν δεκάδες εκδηλώσεις στη μνήμη του αγωνιστή, ο οποίος το βράδυ της 30ής Μαϊου προς την 31η του 1941, φοιτητής της Νομικής τότε, κατέβασαν τη γερμανική σημαία από την Ακρόπολη, όπως θυμήθηκε σχετικά το ηρωϊκό γεγονός ο σύντροφός του Μανώλης Γλέζος. Το βιβλίο άλλωστε του Λάκη Σάντα «Μια νύχτα στην Ακρόπολη...» - Μνήμες από μία σπουδαία εποχή, αναφέρεται τόσο στο γεγονός αυτό, αλλά και στην αδούλωτη ψυχή των Ελλήνων, που σα μία γροθιά από τις 27 Απριλίου, που η Αθήνα παραδόθηκε στους Γερμανούς, έδρασε, αρχής γενομένης των μαθητικών της πυρήνων της πρωτεύουσας και των άλλων μεγάλων πόλεων, που συνετέλεσαν στο θαύμα της ΕΠΟΝ και στην συνέχεια του ΕΛΑΣ, που είχε θορυβήσει τους Εγγλέζους «τους δήθεν συμμάχους μας», όπως με ντοκουμέντα έχει γράψει ο Λάκης Σάντας. Αξιοσημείωτο είναι ότι ο Λάκης Σάντας γεννήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου του 1922 στην Πάτρα, στην οποία δεν έζησε αλλά μαζί με τον Μανώλη Γλέζο και άλλους συντρόφους του, κατά καιρούς βρισκόταν ως καλεσμένος για να μιλάει στους νεώτερους. Τελευταία κοινή εμφάνιση των δύο αγωνιστών ήταν στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στις 27 Οκτωβρίου του 2006 αλλά και στο Πειρατικό Σχολείο Πατρών, όπου ο Λάκης Σάντας δέχθηκε τις ερωτήσεις των φοιτητών και μαθητών αντίστοιχα για την επιχείρηση της υποστολής της σβάστικας, «που θεωρήθηκε τότε» το πρώτο βασικό χτύπημα του ναζισμού, στο λίκνο του σύγχρονου πολιτισμού, την Ακρόπολη".

 

***

 

Αλγεινές εντυπώσεις και απορία έχει προκαλέσει στην Κοινή Γνώμη της Ευρώπης η απόφαση της προέδρου της αυστριακής Βουλής Μπάρμπαρα Πράμερ να ματαιώσει την προγραμματισμένη για τις 5 Μαϊου παρουσίαση του έργου «Μαουτχάουζεν» του διεθνούς ’Ελληνα συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη, κατά την διάρκεια της τελετής μνήμης των θυμάτων του Ναζισμού στην αυστριακή Εθνοσυνέλευση, με την ευκαιρία της 66ης επετείου της απελευθέρωσης του πρώην ναζιστικού στρατοπέδου συγκέντρωσης Μαουτχάουζεν. Οπως μάλιστα μετέδωσε την ίδια μέρα, η δημόσια Αυστριακή Ραδιοφωνία (και νωρίτερα το Αυστριακό Πρακτορείο Ειδήσεων ΑPA), αναφερόμενη στην τελετή μνήμης, την απόφασή της αυτή, τη ματαίωση δηλαδή της παρουσίασης του γνωστού έργου «Μαουτχάουζεν» (που είναι βασισμένο στις μαρτυρίες και το αντίστοιχο βιβλίο του πρόσφατα εκλιπόντος Ιάκωβου Καμπανέλλη), η πρόεδρος της αυστριακής Βουλής «αιτιολόγησε» επικαλούμενη τις «επανειλημμένες αντισημιτικές δηλώσεις του Μίκη Θεοδωράκη τα προηγούμενα χρόνια, με τις οποίες ο ίδιος άφησε άσχημες εντυπώσεις». Τι να πει κανείς σε μία εποχή που όλα δείχνουν ότι «φυσάει άγριος άνεμος στα σταυροδρόμια του κόσμου...» και δη στις ανεπτυγμένες Ευρωπαϊκές χώρες.

**

 

Πολλά και «θαυμαστά» συνέβησαν μέσα στο μήνα και ανάμεσά τους αξιοπρόσεκτες είναι οι δηλώσεις του προέδρου του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας Κλάους Ρέγκλινγκ. Ο κύριος αυτός που - όπως δείχνουν τα πράγματα - θα τον συναντάμε όλο και συχνότερα στις επιφυλλίδες των οικονομικών εφημερίδων, κατηγορεί τις τράπεζες ότι κρύβονται πίσω από τα σενάρια περί αναδιάρθρωσης του ελληνικού δημόσιου χρέους. Δεν απέφυγε δε να αναφερθεί και στο παράδειγμα των χωρών της Λατινικής Αμερικής αλλά και της Ασίας, "όταν και τότε παίχθηκαν ύπουλα παιχνίδια και οι Τράπεζες τις δεκαετίες του '80 και του '90 εισέπραξαν πολύ υψηλά τέλη για την «αναδιάρθρωση» της Λατινικής Αμερικής. Το ίδιο επιδιώκεται σήμερα και στην Ευρώπη;" διερωτάτο προσφάτως.

**

’Δεν έχουν κοπάσει οι συζητήσεις -σε κυβερνητικό κυρίως επίπεδο -για την επικείμενη πολιτική συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να μη συνδυαστεί η περαιτέρω μετοχοποίηση της ΔΕΗ με την υποχρεωτική εκχώρηση λιγνιτικής ισχύος ή και μονάδων παραγωγής σε ιδιώτες το 2012. Αξιοσημείωτο είναι ότι η Ελληνική κυβέρνηση φέρεται να επανεξετάζει το θέμα της αναβολής της διαδικασίας εκχώρησης λιγνιτικής ισχύος μέσω συμβολαίων ανταλλαγής με ξένες εταιρείες ηλεκτρισμού, παρά το σενάριο που θέλει να «τρέξει» και πριν το 2012 η πώληση πακέτου μετοχών της ΔΕΗ σε ιδιώτες. Τώρα αν αυτές οι ανακοινώσεις μοιάζουν αντιφατικές, ποιός θα ενδιαφερθεί πραγματικά να δώσει απαντήσει στους ’Ελληνες πολίτες;

 

**

Να και μία καλή είδηση: Ο Ρότζερ Γούτερς των Fink Floyd, , στις 8 Ιουλίου θα παρουσιάσει live στο κλειστό γήπεδο μπάσκετ του ΟΑΚΑ το «Τhe Wall». Το πλέον εμβληματικό έργο του συγκροτήματος. Όλοι από τώρα μιλούν για ένα υπερθέαμα και όχι μόνο για μία συναυλία απλή, που θα παραπέμπει στην ταινία του ’Αλαν Πάρκερ. Επειδή η παράσταση μάλιστα θα μαγνητοσκοπηθεί, το κοινό θα πρέπει να ακολουθήσει κάποιους αυστηρούς κανόνες μεταξύ των οποίων είναι και η απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων. Μήπως θα έπρεπε το παράδειγμα της συγκεκριμένης συναυλίας να το ακολουθήσουν και οι διοργανωτές της συναυλίας των Deep Purple μαζί με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, στην Πάτρα εντός του Μαΐου;

 

ΠΕΡΙΟΙΚΟΣ

 

 
© Copyright 2011 - 2018 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου