Loading...

Κατηγορίες

Τετάρτη 02 Νοέ 2022
«Νόμιμο» εναντίον ηθικού
Κλίκ για μεγέθυνση












Νικηφόρος Λύτρας (1832-1904), Αντιγόνη και Πολυνείκης ή η Αντιγόνη εμπρός στον νεκρό Πολυνείκη. 1865. Εθνική Πινακοθήκη 






02.11.2022, 17:39
 


Κρέων: Λοιπόν! Πώς τόλμησες να παραβείς τους νόμους μου;

Αντιγόνη: Τόλμησα! Γιατί αυτά δεν τα είχε ορίσει για μένα ο Ζευς

Ούτε η Δίκη, η συγκάτοικος των θεών του Αδη,

Ορισε τέτοιους νόμους στους ανθρώπους

Ούτε πίστευα πως έχουν τέτοιο κύρος τα δικά σου

Διατάγματα, που να ακυρώνουν τους άγραφους κι ακλόνητους

Νόμους των θεών…

Σοφοκλής, Αντιγόνη

Ηταν τον Μάρτη του 1973 που είδαμε ξαφνικά μπροστά μας στην οδό Σόλωνος λίγο πιο κάτω από την υπό κατάληψη Νομική Σχολή, κρυμμένοι σε ένα υπόγειο πολυκατοικίας -το χειρότερο καταφύγιο που θα μπορούσαμε να βρούμε- μια διαδήλωση από «φοιτητές» όλους ντυμένους με κοστούμια, δεν υπήρχε φοιτήτρια όσο θυμάμαι ανάμεσά τους. Το σύνθημά τους ήταν «Νομιμότητα», επαναλαμβανόμενο μονότονα και απειλητικά από αυτούς τους πιστούς ενός παράνομου καθεστώτος.

Ο διαγραφείς πρώην βουλευτής της Ν.Δ. κύριος Πάτσης υπερασπίστηκε τον εαυτό του δηλώνοντας ότι όλες οι δραστηριότητές του, μεταξύ των οποίων και αυτή του «κυνηγού» «κόκκινων» δανείων εναντίον δανειοληπτών που αδυνατούν να τα πληρώσουν, χρηματοδοτημένη από άλλα δάνεια εκατομμυρίων των οποίων χορηγοί ήταν οι Ελληνες φορολογούμενοι, ήταν απολύτως νόμιμες. Το ηθικό εξαρτάται πώς θα το δεις. Εγώ πάντως έπραξα νόμιμα, φέρεται να είπε. Θα μπορούσε να προσθέσει ότι ζούμε σε μια κοινωνία της «διακινδύνευσης», του ρίσκου. Που σε σπρώχνει ασταμάτητα να λογαριάζεις πόσα πρότζεκτ θα καταφέρεις να αναλάβεις. Και όπου όλα είναι σχετικά, οι έννοιες, οι αξίες, οι κώδικες, οι σχέσεις, όλα ρέουν, μοιάζουν έτοιμα να διαλυθούν πριν ακόμα αποκτήσουν σχήμα. Με έναν μικρό αστερίσκο βέβαια: το να μη ρισκάρεις εσύ αλλά ο άλλος. Και η ρευστότητα να αφορά τα πάντα εκτός από το να πλουτίζεις με κάθε τρόπο, βρίσκοντας όλα εκείνα τα παραθυράκια του νόμου που σου επιτρέπουν να μην πέφτεις στην τσιμπίδα του.

Νομικοί και στοχαστές έχουν ξοδέψει πολλές σελίδες για να αναλύσουν εμβριθώς τη διαφορά του οικογενειακού και θρησκευτικού νόμου που υποτίθεται ότι εκπροσωπεί η κόρη του Οιδίποδα και του νόμου στον οποίο αναφέρεται ο Κρέων, πρώιμος υποστηρικτής του «κράτους»: της μοιραίας αυτής έννοιας που ανακάλυψαν, όπως έλεγε ο Κορνήλιος Καστοριάδης, στους νεότερους χρόνους οι Γερμανοί αρνούμενοι στην ουσία την ελληνική κληρονομιά της πόλεως και του πολίτη και ανοίγοντας τον δρόμο στους πάσης φύσεως ολοκληρωτισμούς. Η «νομιμότητα» υπέρ της οποίας το 1973 διαδήλωναν οι οπαδοί της δικτατορίας ήταν ίδια με αυτή στο όνομα της οποίας ο Κρέων δικαιολογούσε την παρανομία του - και ο λαός μας που επέμενε να ονομάζει Αντιγόνες τα κορίτσια του επί γερμανικής Κατοχής το γνώριζε καλά. Η «νομιμότητα» πίσω από την οποία κρύβονται ο κύριος Πάτσης και οι όμοιοί του δεν διαφέρει πολύ.

πηγη: https://www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2023 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου