Loading...

Κατηγορίες

Δευτέρα 25 Δεκ 2023
Περί Θεών ουκ έχω ειδέναι
Κλίκ για μεγέθυνση

 

 

Πυθαγόρας: Βέλτιστοι γιγνόμεθα προς τους θεούς βαδίζοντες.

 

Ηράκλειτος: Εκ πάντων έν και εξ ενός τα πάντα.

Πρωταγόρας: Περί μεν θεών ουκ έχω ειδέναι, ουθ` ως εισίν ουθ` ως ουκ εισίν. Πολλά γαρ τα κωλύοντα ειδέναι, η τε αδηλότης, και βραχύς ων ο βίος του ανθρώπου.

Στα χρόνια των προσωκρατικών φιλοσόφων οι στοχαστές πίστευαν στους θεούς αλλά με ερευνητικό και επιστημονικό τρόπο. Είχαν πεισθεί ότι ο κεραυνός δεν είναι το ανίκητο όπλο του Δία αλλά ένα φυσικό φαινόμενο.

Ο Πυθαγόρας (580 – 490 π.Χ.) είπε: Βέλτιστοι γιγνόμεθα προς τους θεούς βαδίζοντες και ο Ηράκλειτος ( 544 – 484 π. Χ.): Εκ πάντων έν και εξ ενός τα πάντα.

Στην εποχή του Σωκράτη, τον 5ο αιώνα π.Χ.  η στάση των στοχαστών και των φιλοσόφων είναι σχεδόν αντιδραστική απέναντι στην παντοδυναμία των θεών και των αντιπροσώπων τους επί γης, αρχιερέων, ιερέων, οιωνοσκόπων, μάντεων..

 Είπε ο Πρωταγόρας( 487 – 412 π.Χ.): Περί μεν θεών ουκ έχω ειδέναι, ουθ` ως εισίν ουθ` ως ουκ εισίν. Πολλά γαρ τα κωλύοντα ειδέναι, η τε αδηλότης, και βραχύς ων ο βίος του ανθρώπου.

Θεά Αθηνά.

Athena: Goddess of wisdom, warfare, and handicraft.

-Είναι η θεά της σοφίας, της σκέψης, των ιδεών αλλά και των τεχνών, της τεχνολογίας , των εργαλείων, εφευρέτρια, των σασμών, των  συμβιβασμών, πολύ δύσκολων καταστάσεων, άλυτων προβλημάτων,

Ο ναός  της, ο Παρθενών, στην Ακρόπολη των Αθηνών, είναι το διασημότερο αρχαίο κτίσμα

-Απέδειξε σε δύσκολες καταστάσεις , κυρίως στον τρωικό πόλεμο, την επιτελική και συνδυαστική της δράση.

Η θεά με τις περισσότερες ικανότητες και υποστάσεις.

Η Αθηνά είναι η πλέον δημοφιλής θεά στην αρχαία Ελλάδα και πολιούχος της Αθήνας που έχει και το όνομα της θεάς.

Η μυθολογία αναφέρει την Αθηνά ως κόρη του Δία που μάλιστα ξεπετάχτηκε ολόσωμη , πανέμορφη, σοφή και  πάνοπλη από το κεφάλι του πάλλοντας ( Παλλάδα) το κοντάρι της. Από τα κεφάλια τα μόνα που πετάγονται είναι οι σκέψεις και οι ιδέες. Η μυθολογία μας υποδεικνύει ότι υ θεά Αθηνά ήταν η σκεπτόμενη θεά. Την ίδια στιγμή και μια επιτελική θεά του πολέμου όπως μαθαίνουμε από την Ιλιάδα. Ο Ησίοδος, στη Θεογονία, μας πληροφορεί ότι μητέρα της ήταν η Μήτις, θεά και σύμβολο της φρονήσεως. Η Μήτις είπε στον Δία ότι μετά την Αθηνά θα γεννήσει γιο που θα τον εκθρονίσει, όπως εκείνος εκθρόνισε τον πατέρα του Κρόνο και ο Κρόνος το δικό του πατέρα Ουρανό. Ο Δίας θορυβήθηκε και εξαφάνισε την Μήτιδα, την κατάπιε όπως αναφέρει μια μυθολογική εκδοχή. Έτσι πήρε και τη σοφία της.

Μια άλλη μυθολογική εκδοχή για την Αθηνά αναφέρει ότι ο Δίας έμαθε από τον παππού του Ουρανό και τη γιαγιά του Γαία ότι η κόρη του Αθηνά θα του έμοιαζε στην παλληκαριά, στη δύναμη, στο θάρρος , στην αποφασιστικότητα, στη στρατηγική και διοίκηση αλλά και στην επιμονή. Κυρίως όμως θα είχε την ευφυΐα του και το αξεπέραστο θεϊκό μυαλό του. Θα κληρονομούσε και τα αρχηγικά του ταλέντα και την δυνατότητα του για αξεπέραστα επιτελικά σχέδια.

Αγώνας Αθηνάς, Ποσειδώνα για την κυριαρχία στην πόλη.

Οι δυο θεοί πρόσφεραν δώρα στο άστυ. Η Αθηνά τους έδωσε την ελιά ενώ ο Ποσειδών το άλογο. Οι Αθηναίοι επέλεξαν το ιερό ελαιόδεντρο και έτσι η Αθηνά έγινε  πολιούχος και η πόλη πήρε το όνομα της. Αν κέρδιζε ο Ποσειδών η πόλη θα λεγόταν Ποσειδωνία.

Δύο θεοί παρενόχλησαν ερωτικά την Αθηνά: Ο Ήφαιστος και ο Άρης. Η Αθηνά τους απέτρεψε με απέχθεια.

Καλλιτεχνικές, τεχνολογικές, εφευρετικές, πολεμικές, οικιακές δραστηριότητες και υποστάσεις της θεάς Αθηνάς.

-Ήταν σοφή, φιλήσυχη αλλά και πολεμική θεά. Στον τρωικό πόλεμο συμπαραστάθηκε πολύ δραστικά στους Αχαιούς. Πολλές φορές η ανάμιξη της σε πολεμικές έριδες αφορούσε τον συμβιβασμό των αντιπάλων.

-Αγαπούσε και συμπαραστεκόταν στους ήρωες. Συμπαραστάθηκε στον Ηρακλή σε πολλούς άθλους. Βοήθησε τον Περσέα να αποκεφαλίσει την Μέδουσα και το κεφάλι της το είχε στην ανίκητη ασπίδα της. Στάθηκε στο πλευρό του Ορέστη όταν εκείνος καταδιώχθηκε από τις σκληρές ερινύες. Έλαβε μέρος στην δίκη του ενώπιον του Αρείου Πάγου. Χάρη στην ψήφο της αθωώθηκε ο μητροκτόνος Ορέστης. Με αυτήν της την ενέργεια η Αθηνά θεωρείται πρωτοπόρος στη Δικαιοσύνη και στην ερμηνεία των νόμων. Ήταν στο πλευρό του Οδυσσέα στον τρωικό πόλεμο αλλά και στις περιπλανήσεις του μετά τον πόλεμο. Τον βοήθησε στην εξόντωση των άδικων Μνηστήρων. Στήριξε ακόμα τον Τυδέα και το γιο του Διομήδη όπως και τον γιο του Οδυσσέα Τηλέμαχο.

Η Αθηνά «σχεδιάστρια μόδας»

-Το πανέμορφο, θεϊκό φόρεμα που έκανε η Αθηνά για την Ήρα. ἀμβρόσιον ἑανὸν ἕσαθ', ὅν οἱ Ἀθήνη
ἔξυσ' ἀσκήσασα, Ξ`, 178- 179.

-Η θεά ήταν προστάτιδα του νοικοκυριού. Επινόησε την μαγειρική, την κλωστοϋφαντουργική και τον αργαλειό, Η υφαντική συνδέεται με μια κακή, εκδικητική πράξη της θεάς που κυρίως ήταν μια καλή, αγαθοποιός θεά. Όταν διαπίστωσε ότι υπήρχε μια θνητή πριγκίπισσα που ύφαινε καλύτερα από εκείνη  την μεταμόρφωσε σε έντομο που πήρε το όνομα της κοπέλας: Αράχνη.

Μερικά από τα ονόματα της Αθηνάς:

-Παρθένος.  Ήταν η θεά της αιώνιας παρθενίας. Έτσι ο περικαλλής ναός της στην Ακρόπολη της Αθήνας ονομάζεται Παρθενών.

-Παλλάδα. (Έπαλλε το δόρυ της από την πρώτη στιγμή που γεννήθηκε).

-Σάλπιγξ ( η θεά Αθηνά εφηύρε την σάλπιγγα και τον αυλό όπως και πλήθος εργαλείων και χρηστικών αντικειμένων όπως  τα πήλινα αγγεία, το ξύλινο άροτρο, τον ζυγό για τα βόδια, το άρμα, τα χαλινάρια, το σκαλιδάκι..).

-Υγεία.

-Ατρυτώνη (ακαταπόνητη, πάντα νικήτρια).

-Εργάνη ( προστάτιδα των τεχνών). Στην Ακρόπολη της Αθήνας υπήρχε ναός της Εργάνης Αθηνάς που δεν σώζεται. Σύμφωνα με τον Ντέρπφελντ πρόκειται για πολύ παλαιό ναό της Αθηνάς Πολιάδος.

-Πολιάς (προστάτιδα της πόλεως).

Άλλα ονόματα της θεάς: Γλαυκώ και Γλαυκώπις (επίθετο της Αθηνάς για το αστραφτερό της βλέμμα. τὸν δ᾽ αὖτε προσέειπε θεὰ γλαυκῶπις Ἀθήνη), Αλέα (Τεγέα), Αφαία ( Αίγινα), Αγελαία, Σώτειρα, Αλαλκομενηίς ( Βοιωτία). Τριτώ ( Βοιωτία), Τελχινία (Θήβα), Παναχαίς ( Αχαία), Ασία (Σπάρτη)..

Μερικά από τα σύμβολα της Αθηνάς είναι: Η σοφία, η Δημοκρατία, η Ελευθερία, η Δικαιοσύνη,  η ελιά, ο Παρθενών, η γλαύκα, το δόρυ, η περικεφαλαία, η αιγίδα, το άρμα, η ασπίδα της με το κεφάλι της Μέδουσας..

1*. Αρχιτέκτων. Ιστορικός Αρχιτεκτονικής. Ιστορικός Τέχνης.

2*. Στον Μπάμπη τον Μερωνιανό.

www.efsyn.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου