Loading...

Κατηγορίες

Τρίτη 13 Μάρ 2012

 

 

Γυρίζοντας πίσω στης δεκαετίες `70 και `80 πίσω , οι παλαιότεροι ίσως , θυμούνται το εμπόριο στην Πάτρα . Καταστήματα με ειδή νεοτερισμού , ειδή προικός , αντιπροσωπείες , εποχιακά ειδή στο λιανεμπόριο και στο χονδρεμπόριο .

 

Το εμπόριο απλωμένο σε διαφορές περιοχές εκτός από το ιστορικό κέντρο της πόλης με μικρές τοπικές αγορές στην Ιώνιας , την άνω πόλη , την Άγιας Τριάδος , Σολομού κ.α.

 

Χαρακτηριστικά μαγαζιά που γνώρισαν οι Πατρινοί ήταν τα πολυκαταστήματα Μουστακη , Τοξαβιδης , Κάπα Μαρούσης , Μέγαρο Πανταζή , στην οδός Μαιζωνος . Σιδηροπωλεία στην Ερμού , νεοτερισμοί στο κέντρο της πολης , τεχνίτες στου Μαρκάτου . Μέχρι και στην πλατεία Ψηλών Αλωνιών την Αθηναϊκή Αγορά με ενδύματα .

 

Υπήρχαν φυσικά παντοπωλεία ,μεγάλα βιβλιοπωλεία όπως του Καγιάφα , μεγάλες καφετερίες Σκορπιός στην πλατεία Όλγας , ο Βοσνιάκης , ο Καραβίτης κ.α., ενώ αντίθετος σήμερα κάθε μαγαζί που κλείνει ανοίγει ένα καφέ η ένα τυροπιτάδικο χωρίς προοπτικές με ημερομηνία λήξης .

 

Εμφανιστήκαν τα πρώτα Φαστ Φουντ Texas , Dragons , Hambo , Porto Bello , συνυπήρχαν μαζί με κλασσικά εστιατόρια όπως του Νικολάρα ,το Αχίλλειον , το Ματζέστκ , του Τρικόγια , κ.α.

 

Φυσικά υπήρχαν πολλοί κινηματογράφοι όπως Ιντεάλ , Ελίτ , Rex , Ελπίς , Άστυ , Παλλάς κ.α. όπου κάτοικοι από της γύρο περιοχές κατέβαιναν για ψώνια συνδυάζοντας την αναψυχή .

 

Μπαίνοντας στης δεκαετίες του `90 και `00 τα μαγαζιά ανακαινίζονται μέχρι αρτοποιεία και φαρμακεία γίνονται πολυτελείας , μπουτίκ , υπερπροσφορά προϊόντων και αγαθών . Απρόσωπα χάνεται το χαμόγελο και το ευχαριστώ από τους μαγαζάτορες και τους πωλητές . Αρχίζει μια άναρχη εξάπλωση καταστημάτων παντού χωρίς παιδεία , χωρίς προδιαγραφές , χωρίς κανόνες μάρκετινγκ και τιμολογιακή πολιτική . Τα ενοίκια εκτοξευτήκαν ψηλά μαζί με των αέρα τον κοπανιστό , αμόκ τρέλας για θέσεις φιλέτα .

 

Προσπάθειες για εμπορικά κέντρα δεν επέτυχαν στην Πάτρα . Μεγάλες αλυσίδες ανοίγουν , ξαφνικά πανικός στα μικρά καταστήματα φόβος κλεισίματος όπου τελικά επιβίωσαν , συγκρίνοντας το πολύ φθηνό προϊόν με την φιλική στήριξη σχέσης μεταξύ έμπορου και πελάτη .

 

Το όφελος για την Πόλη από τα μεγάλα πολυκατάστημα εκτός από θέσης εργασίας ( μικρά εργοστάσια υπηρεσιών διότι τα εργοστάσια έκλεισαν ) δημιουργήθηκε ένας νέος γεωπολιτικός χάρτης εμπορίου της Δυτικής Ελλάδος ώστε η Πάτρα να έχει τα ηνία της αγοράς , κίνησης χρημάτων και λογού της γεφύρας Ρίου – Αντιρρίου δίνοντας στον επισκέπτη την δυνατότητα να ψωνίσει , να φαί , να διασκεδάσει ακόμα και αυθημερόν .

 

Η σπάταλη του δανεικού χρήματος και του ψεύτικου lifestyle δημιούργησε πολλές και άχρηστες ανάγκες όπου οδηγηθήκαμε σήμερα σε αδιέξοδο .

 

Δύστυχος οι εμπορικοί σύλλογοι όπως και γενικότερα ο συνδικαλισμός στην Ελλάδα τελικά ποτέ δεν ωφελούσε ποτέ στον ιδιωτικό τομέα , μονό κοκορομαχίες για την καρεκλά .

 

Δεν υπήρχε ποτέ σταθερή οικονομική φορολογική πολιτική ώστε να προγραμματίσει κάποιος μια επένδυση , επίσης διάφορα κοινοτικά προγράμματα επιδότησης πάντα ήταν για λίγους .

 

 

Ας μην ξεχνάμε μπήκαμε στην εποχή του ιντερνέτ , άρα πρέπει να είμαστε ενήμεροι και οργανωμένοι στης τάσεις της αγοράς και σε οτιδήποτε απαίτησης και ανάγκες έχει ο καταναλωτής .

 

Δημιουργήθηκαν οι πεζόδρομοι χωρίς πράσινο και υποδομή για παρκινγκ .

 

Φτάσαμε σήμερα καθημερινά να κλείνουν ατομικές , μικρομεσαίες επιχειρήσεις καθώς και μεγάλες αλυσίδες . Αρχίζουμε και γυρίζουμε δεκαετίας πίσω , ελπίζω να μην χρειαστεί να καίμε μια λάμπα για οικονομία , όπως στης παλαιές ελληνικές ταινίες .

 

Ποτέ δεν επιβραβεύτηκε ο συνεπείς έμπορος αλλά ο κακοπληρωτής πάντα .

 

Ας ελπίσουμε να γίνει μια νέα αρχή με τάξη , να εκδίδονται άδειες λειτουργίας με βάση της πραγματικές ανάγκες κάθε περιοχής . Να προστατεύονται οι επαγγελματίες από το παραεμπόριο . Ανάρτηση στην επιχείρηση την άδεια λειτουργίας μαζί με πιστοποιητικό καλής λειτουργίας τύπου ISO .

 

Το επιμελητήριο θα μπορούσε να υποχρεώνει τους επιχειρηματίες να πέρανε υποχρεωτικά από σεμινάρια ενημερώσεις γύρο από το εμπόριο ( νομικά , εργατικά , φορολογικά , μάρκετινγκ , προγράμματα κ.α. ).

 

Θα μπορούσε να καθιερωθή μια Κυριακή του μηνά ένα παζάρι τύπου Μοναστηράκι στην Αλάμπρα στα Ψηλά Αλώνια η ακόμα στον ξεχασμένο πεζόδρομο της Ηφαίστου .

 

Μέσα τα πορταλ του Δήμου , του Επιμελητήριου θα μπορούσαν να φιλόξενου προσφορές του μηνά από τοπικές επιχείρησης .

 

Παράλληλα θα μπορούσε μια επιχείρηση να διαφημίσει άλλη επιχείρηση με διαφήμιση ( Shop and View ) .

 

Μερικά λίγα από τα παραπάνω είναι τονωτικές ενέσεις για τους δύσκολους καιρούς που διανύουμε .

 

Ενώνοντας όλες της δυνάμεις σε κλαδικό και ομαδικό επίπεδο μπορούμε να τονώσουμε την τοπική αγορά .

 

Για άλλη μια φορά όλοι έχουμε μερίδιο εύθηνης .

 

Το εμπόριο υπήρχε από τους αρχαίους χρόνους μέχρι σήμερα και πάντα θα υπάρχει .

 

 

Με εκτίμηση ,

 

Οδυσσέας Ξεριζωτής

 

Ενεργός – Άνεργος

 

 

Mob: 6974-777759

e-mail : [email protected]

 

 

 

 

 
© Copyright 2011 - 2020 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου