Loading...

Κατηγορίες

Παρασκευή 10 Αύγ 2012
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΥΜΠΟΥΡΑΣ Ένας «καθολικός» άνθρωπος(homo universalis) της εποχής μας...1
Κλίκ για μεγέθυνση
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΥΜΠΟΥΡΑΣ Ένας «καθολικός» άνθρωπος(homo universalis) της εποχής μας...1

 

Να επαινέσω τη Δημοτική Κοινότητα της Ακράτας για την ιδέα της να τιμηθούν δύο εκλεκτά μέλη της κοινωνίας της Ακράτας, δυο φωτισμένοι εκπαιδευτικοί και εξέχοντες πνευματικοί δημιουργοί, ο Παναγιώτης Κουμπούρας και η Αναστασία Ευσταθίου και μάλιστα να τιμηθούν όχι στο λυκόφως της ζωής τους αλλά στην ακμή της δημιουργίας και στη βράση της πλήρους δράσης τους...

Ο Παναγιώτης ‚ όπως και η Αναστασία, είναι από τους ανθρώπους που δεν έμειναν κλεισμένοι στο καβούκι τους και ήσυχοι στη βόλεψη και τη νιρβάνα της επιστήμης τους και του «αυτάρεσκου οικογενειακού αναχωρητισμού» αλλά βγήκαν έξω στη ζωή και την κοινωνία, την κοίταξαν κατάματα και προσπάθησαν από το μετερίζι του ο καθένας - δίχως την αγωνία του «φαίνεσθαι» και την ανάγκη της έπαρσης «του είναι»- να προσφέρουν με ανιδιοτέλεια στο κοινωνικό σύνολο, στον τόπο τους, στους μαθητές τους...

Δοκιμασμένοι εκπαιδευτικοί και οι δυο τους, με ευαίσθητες τις κεραίες στα κοινωνικά δρώμενα αν και έχουν ακολουθήσει διαφορετικούς δρόμους, έχουν συναντηθεί πολλές φορές στην πρώτη γραμμή της τέχνης, του πολιτισμού, της λογοτεχνίας, του Θεάτρου...

Αναστασία, να είσαι γερή και δημιουργική!

Ας έλθουμε Τώρα στο δικό μου κλήρο...

Να δηλώσω προκαταβολικά ότι με τον Π.Κ. μας συνδέουν πολλά:

Κοινή καταγωγή, κοινές σπουδές, κοινό επάγγελμα, κοινή αγωνία της «εσωτερικής προσφυγιάς», γνωριμία τριάντα περίπου χρόνων, συνυπηρέτηση για μια πενταετία στο Λύκειο της Ακράτας, συνεργασίες σε λογοτεχνικές εκδηλώσεις και θεατρικές παραστάσεις, συμμετοχή σε κοινούς αγώνες και κοινές αγωνίες...

Μοιραία, λοιπόν, ο κανόνας που θέλει μια παρουσίαση σαν τη σημερινή να είναι αυστηρή και λογοκρατούμενη, θα υπονομευθεί από τη μεγάλη μου συγκίνηση και αγάπη προς το πρόσωπό του.

Πιστεύω να με κατανοήσετε και να με συγχωρήσετε...

Κυρίες και Κύριοι

Ο τίτλος της παρουσίασή ς μου είναι: «ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΥΜΠΟΥΡΑΣ

Ένας «καθολικό ς» άνθρωπος (homo universalis) της εποχής μας...». Και πράγματι. Στο πρόσωπο αλλά και το βίο και την πολιτεία του Παναγιώτη Κουμπούρα διασταυρώνονται και εναρμονίζονται απόλυτα πολλές ιδιότητες.

Είναι εκπαιδευτικός (από τους πιο φωτισμένους!), είναι διανοούμενος και πνευματικός δημιουργός (από τους πιο σεμνούς!), αρθρογράφος (από τους πιο μαχητικούς!), δημιουργός πολιτιστικών εκδηλώσεων και συνεργάτης όλων των πολιτιστικών συλλόγων της περιοχής αλλά και της ευρύτερης Αιγιάλειας, ερασιτέχνης ηθοποιός (από τους πιο ικανούς!) αλλά και ερασιτέχνη ς σκηνοθέτης (από τους πιο ευφάνταστους και δημιουργικούς!) και εκτός από αυτά και Ποιητής..!

«Σοφός δειπνοσοφιστής»2 κατά το πρότυπο των αρχαίων συναδέλφων του, ανθρωπιστής, κατά τον ορισμό της αρχαιοελληνικής φιλοσοφικής σκέψης (Μένανδρος).

Από πεποίθηση μά - στην πρώτη γραμμή- Άνθρωπος ενεργό ς πολίτης. . ., πραγματικός ερασιτέχνη ς, ποιητής της ζωής, ποιητής της έδρας και της τάξης, ποιητής των στοχασμών και των ονείρων...

Γεννήθηκε το 1953 στην ακριτική Κόνιτσα των Ιωαννίνων. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο της πρωτεύουσας της Ηπείρου. Υπηρετεί στη μέση Εκπαίδευση ως Καθηγητής φιλόλογος που συμπληρώνει, πια, τριάντα χρόνια υπηρεσίας, από τα οποία, τα εικοσιεπτά στο Λύκειο Ακράτας.

Είναι δημότης Ακράτας όπου και ζει μόνιμα με τη σύζυγό του Κωνσταντίνα Σακκούλη.

Είναι από εκείνους που στήριξαν το Λύκειο της Ακράτας και με τη δουλειά και την προσφορά τους του έδωσαν το καλό όνομα και τη μεγάλη θέση που κατέχει ανάμεσα στα εκπαιδευτικά Ιδρύματα της περιοχή ς μας.

Επί πέντε έτη υπηρέτησε ως Υπεύθυνος Σχολικής Βιβλιοθήκης του Ενιαίου Λυκείου Ακράτας, την οργάνωση της οποίας ανέλαβε από την ίδρυσή της ως πρόγραμμα Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ. του ΥΠ.Ε.Π.Θ. με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Κοινότητα, προβάλλοντας στην εκπαιδευτική κοινότητα και στην ευρύτερη κοινωνία το διδακτικό και λογοτεχνικό βιβλίο.

Στις 2 Απριλίου 2003, Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, ο Κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου ανακοίνωσε ότι το βραβείο Κων/νου Π. Δεμερτζή «Στον Έλληνα δάσκαλο» απονέμεται στον εκπαιδευτικό Κουμπούρα Παναγιώτη για την συνεισφορά του στην διάδοση του παιδικού βιβλίου και της φιλαναγνωσίας των νέων.

Έχει λάβει διά χειρός προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κωστή Στεφανόπουλου δύο επαίνους ευδόκιμης διδασκαλίας για βραβεύσεις των μαθητών του Λυκείου Ακράτας Τομαρά Χρήστου και Καλαντζή Νικολάου στο «Αθλον ποιήσεως - Γιάννης Κουτσοχέρας» στα Καλάβρυτα.

Ως δάσκαλος, οπλισμένος με απέραντη αγάπη για τα παιδιά, με υπομονή, με προσήνεια και χωρίς τις δημοσιοϋπαλληλικές αγκυλώσεις είναι πάντα Κοντά στους μαθητές του, μέσα και έξω από το σχολείο. Στις γιορτές, στις εκδηλώσεις, στις εκδρομές... Η διδασκαλία του δεν έχει καθόλου τα στοιχεία εκείνης της από καθέδρας γιατί και ο ίδιος είναι πολύ απλός και έχει την ευφρόσυνη γείωση του ανθρώπου που πατά στην εμπειρία του, αλλά μπορεί να δει πέρα και έξω από τον εαυτό του.

Ανοιχτό μυαλό και ανοικτός σε κάθε μεταρρυθμιστική προσπάθεια στην εκπαίδευση, εφάρμοσε με τους μαθητές όλες τις καινοτομίες των τελευταίων ετών τόσο στη διδασκαλία όσο και στο πλαίσιο του Αναλυτικού Προγράμματος με τις διάφορες εξωδιδακτικές δραστηριότητες στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, στην Αγωγή της Υγείας, στη Θεατρική Παιδεία και στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό (Αγωγή Σταδιοδρομίας).

Η πολυσχιδής δραστηριότητά του δεν περιχαρακώθηκε μέσα στο Σχολείο αλλά επεκτάθηκε και έξω από αυτό. Στην Κοινωνία...

Παρουσίασε στην Ακράτα, στην Αιγείρα και στο Αίγιο λογοτεχνικές βραδιές αφιερωμένες στην ποιήτρια Κική Δημουλά και στους ποιητές Γιάννη Ανδρικόπουλο, Γιάννη Ρίτσο, Γιώργο Σεφέρη, Οδυσσέα Ελύτη, Νικηφόρο Βρεττάκο και Γιώργη Παυλόπουλο. Συνεργάστηκε με την Ιστορική και Λαογραφική Εταιρεία Αιγίου για την εκδήλωση - αφιέρωμα στους Ρήγα Βελεστινλή και Διονύσιο Σολωμό. Προλόγισε στις εκδηλώσεις του Ιδρύματος «Μάνος Χατζιδάκις – Νίκος Γκάτσος» και παρουσίασε τα κείμενα στις συναυλίες της Ορχήστρας «Ουράνιο τόξο» της Φιλαρμονικής - Ωδείου Ακράτας.

Σκηνοθέτησε μαθητικό Θέατρο με το Λύκειο Ακράτας με κυριότερα έργα τον «Ματωμένο γάμο» του Λόρκα και. τον «Προεστό του χωριού» του Σπύρου Περεσιάδη. Έπαιξε ως ηθοποιός σε θεατρικά έργα του Πολιτιστικού Συλλόγου Αιγείρας, στα λαογραφικά δρώμενα «Αναδρομή στις ρίζες» της «Αναγέννησης» Ακράτας και στη θεατρική Παράσταση για την ζωή και το έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Το σκοτεινό τρυγόνι».

Το 2004 έλαβε μέρος σε δύο θεατρικά αναλόγια και δύο θεατρικές παραστάσεις: «Κ. Καβάφης, ο φανερά κρυμμένος λόγος» του Συνδ. Φιλολόγων Αιγιαλείας & Καλαβρύτων. «Σπύρος Περεσιάδης, του Χελμού ευλογημένο δώρημα» στο θεσμό των Περεσιαδείων.

« Δέκα μικροί νέγροι», της Α. Κρίστι με τον Πολιτιστικό Σύλλογο «Αναγέννηση» Ακράτας. «Ο Γλάρος» του Α. Τσέχωφ, με το Θεατρικό Εργαστήρι Αιγείρας.

Το 2005 ανέλαβε με μεγάλη επιτυχία την σκηνοθεσία της κωμωδίας του Αριστοφάνη «Εκκλησιάζουσες» με τον Πολιτιστικό Σύλλογο Ακράτας «Αναγέννηση»3. Το 2009 έλαβε μέρος στην εκδήλωση του Συνδ. Φιλολόγων Αιγιαλείας & Καλαβρύτων για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Γιάννη Ρίτσου με το Θεατρικό αναλόγιο «Ένα ταξίδι στην Τέταρτη Διάσταση».

Προλόγισε και παρουσίασε τα βιβλία του συγγραφέα Νίκου Βουρνάζου από τις εκδόσεις ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ.

Δημοσιεύει, εδώ και πολλά χρόνια, άρθρα, μελέτες στον αθηναϊκό και τοπικό τύπο.

Είναι τακτικός αρθρογράφος και συνεργάτης της εφημερίδας Ανατολικής Αχαΐας «Στύξ», υπογράφοντας την στήλη «Ουτοπικά και τοπικά» καθώς και κριτικές παρουσιάσεις ελληνικών βιβλίων. Είναι. τακτικός αρθρογράφος και συνεργάτης της εφημερίδας Ανατολικής Αιγιαλείας «Παρέμβαση» υπογράφοντας την στήλη «Φαινόμενα και σημαινόμενα»

Ως αρθογράφος ο Π.Κ, κατά την άποψή μου, με ευπρεπή λόγο, με «σώφρονα λογισμόν και νήφουσαν καρδίαν» είναι μαχητικός, ασυμβίβαστος, αλλά και ακριβοδίκαιος. Είναι ευαίσθητος δέκτης και σχολιαστής των κοινωνικών φαινομένων, σε τοπικό-πανελλήνιο και διεθνές επίπεδο, αυστηρός και σαρκαστικός κάποιες φορές αλλά κανείς δεν μπορεί να του προσάψει δόλο και ανεντιμότητα.

Ο Π.Κ αναμετριέται με την «τέχνην της ποιήσεως» χρόνια Τώρα. Γράφει ποιήματα από πολύ νωρίς. Δεν τα κρατάει στο συρτάρι του. Άλλα τα στέλνει στους φίλους του. άλλα τα απαγγέλλει ο ίδιος με την ευκαιρία διάφορων εκδηλώσεων ή τα εντάσσει στα προλογίσματά του στις διάφορες λογοτεχνικές του παρουσιάσεις ή στις ποικίλες πολιτιστικές εκδηλώσεις που οργάνωσε. Άλλα τα δημοσιεύει στον αθηναϊκό και τοπικό τύπο. Με άλλα συμμετέχει σε διάφορους πανελλήνιους διαγωνισμούς ποίησης. Η καταξίωση δεν αργεί να έλθει.

Έχει βραβευθεί τέσσερις φορές σε τέτοιους διαγωνισμούς. Η πρώτη βράβευση ήταν πριν από είκοσι χρόνια.. .Το 1992 στα Χανιά με θέμα την μάχη της Κρήτης. Στη συνέχεια, το 1993 βραβεύθηκε στο Μεσολόγγι με θέμα τους Ελεύθερους Πολιορκημένους. Τον Ιούνιο 2002 τιμήθηκε με έπαινο πανελληνίου διαγωνισμού ποίησης από το Ιατρικό Κέντρο Αποκατάστασης Θυμάτων Βασανιστηρίων και την Πανελλήνια Πολιτιστική Κίνηση και ένα χρόνο πριν, τον Ιούλιο 2011, τιμήθηκε με τον Α’ έπαινο στον πανελλήνιο ποιητικό διαγωνισμό του Φιλολογικού και Λογοτεχνικού Ομίλου Αγρινίου «Κωνσταντίνος Χατζόπουλος».

Τον περασμένο Απρίλιο κυκλοφόρησε το πρώτο του ποιητικό βιβλίο, η «Ανακομιδή Ονείρων»4 . Η ποιητική του αυτή συλλογή - πρώτη αλλά όχι με πρωτόλεια! - είναι ουσιαστικά μια (περι)συλλογή της μέχρι τώρα ποιητικής του παραγωγής, με τις ακόλουθες ομάδες ποιημάτων:

Μυθολογικά, Χαϊκού, Του ουρανού και της αγάπης, Σονέτα (11 δεκατετράφυλλα), Μαντινάδες, Θεατρικά, Του νυν και του αεί. Το βιβλίο κλείνει με το ποίημά του Ρεπορτάζ από το Μέλλον.

Η Γραφή του Π.Κ. είναι τολμηρή, ευαίσθητη, περιεκτική και καλαίσθητη• η εικονοπλαστική του δύναμη μεγάλη• η γλώσσα του καλοδουλεμένη και πολύχυμη. Μια λεπτή ειρωνεία διαπερνά την ποίησή του, μια λεπτή ειρωνεία, από την οποία δε λείπει η τρυφερότητα και ησυγκίνηση και που δε διστάζει, όταν πρέπει, να γίνεται, σαρκασμός αλλά και αυτοσαρκασμός.

Η κριτική5 έχει ήδη επισημάνει τις βασικές αρετές της ποίησής του: «Τον εξορκισμό και καταδίκη του ασυνειδήτου, Την ισόρροπη και ταυτόχρονη ανάπτυξη της Κριτικής του σκέψης σε πολλά επίπεδα, Την εύστοχη πολυσημία του με πηγές από τη φυλετική μας διαδρομή και από τη σοφία του λαού μας. Τον τεμαχισμό του στατικού και συγκεκριμένου σε πολλαπλές διαστάσεις, Την κατάργηση της στενόχωρης ποιητικής φόρμας που αποδυναμώνει τη φιλοσοφική και ανθρωπιστική σκέψη του στίχου. Τη λεπτή ειρωνεία της έκφρασης και της σκέψης του που δίνουν στου ς στίχους του τη δύναμη και την ικανότητα να απελευθερώνουν αλήθειες,

Τον άρτιο χειρισμό μιας καλοδουλεμένης γλώσσας με δύσκολες διεργασίες και εσωτερικές εμπειρίες. Ο ποιητικός του λόγο ς κατέχει τα αντικλείδια που ανοίγουν τις αμπαρωμένες ανθρώπινες ψυχές. Έχει τη δύναμη να καθαρίζει από τις οξειδώσεις του τα εγκαταλελειμμένα αισθήματα και να τα ενεργοποιεί για να Παρέχουν και πάλι ένταση, συγκίνηση, δονισμούς και ηδονισμούς.

Η δύναμη, η τόλμη, η ειλικρίνεια, ο σαρκασμός και ο αυτοσαρκασμός και εκείνη ακατανίκητη ευαισθησία και η ανθρωπιά του ποιητή, είναι οι ασίγαστες δυνάμεις της λυρικής του τέχνης.

Οι πρωτότυποι, οι τολμηροί και ασυμβίβαστοι ιδεολογικοί του σχηματισμοί μεταμορφώνονται με το ένδυμα της λυρικής πορφύρας, σε γλωσσικούς κυματισμούς, με αμφισημίες που σκανδαλίζουν, με φωσφορισμούς γλώσσας που εντυπωσιάζουν, με σαρκασμό και οδύνη που απογυμνώνουν, με ιδιάζουσα τόλμη που εξοστρακίζει ανασφάλειες και διαψεύσεις».

Ποιήματά Του έχουν πάρει τη θέση τους και σε Ανθολογίες: Τρία, με Θέμα το ιερό δέντρο της ελιάς, βρίσκονται στην «Ανθολογία του 2 Φεστιβάλ Ποίησης Θεσσαλονίκη ς» των εκδόσεων Υδρόγειος. Άλλα τρία ποιήματά του υπάρχουν στην Ανθολογία «Η Αχαϊκή ποίηση 1950 — 2005. Μία περισυναγωγή του 250ν Συμποσίου Ποίησης Πανεπιστημίου Πατρών» από τις εκδόσεις «Περί Τεχνών».

Αυτός είναι ο Παναγιώτης Κουμπούρας. Για όλα τα παραπάνω, είναι ήδη καταξιωμένος στη συνείδηση των μαθητών του, των συνεργατών του, της Κοινωνίας.

Δεν ήταν ο δρόμος του πάντα με ρόδα στρωμένος. Ούτε του χαρίστηκε κάτι. Ό, τι πέτυχε, το κατάκτησε με σκληρόν αγώνα και μεγάλη δύναμη ψυχής. Σε πολλές περιπτώσεις συνάντησε αντίδραση, αδικία και αγνωμοσύνη. Όμως, οπλισμένος με μεγάλη δύναμη ψυχής και με εκείνο το χαρακτηριστικό ηπειρώτικο πείσμα, αγωνίζεται «τον αγώνα τον καλόν» και με ψηλά το κεφάλι βαδίζει εκεί όπου η τιμή και η συνείδησή του υπαγορεύουν...

Τι να τις κάνει τις Τιμές και «τα λόγια τούτα τα Θεατρικά». Τιμήθηκε, ήδη από το 1998, από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Αιγείρας με το βραβείο «Μίχαλου - Δημητρακόπουλου» για την πολιτιστική Προσφορά του στην τοπική κοινωνία.

Αλλά γνωρίζουμε «άθλα γαρ οις κείται αρετής μέγιστα, τοις δε και άνδρες άριστοι πολιτεύουσιν»6 όπου έχουν θεσμοθετηθεί τα πιο μεγάλα βραβεία για την αρετή, εκεί ζουν ως πολίτες άνδρες με τη μεγαλύτερη αρετή)...

Ο Π.Κ. ανήκει πια στις φυσιογνωμίες της σύγχρονης Ακράτας, αυτές που διαμόρφωσαν την ιδιοπροσωπεία της και συνιστούν το ξεχωριστό της στίγμα στην Αιγιάλεια. Άνθρωπος της διδασκαλίας, της δράσης, της προσφοράς, της μελέτης και της ακαταπόνητης εργασίας έχει πολλά ακόμη να προσφέρει...

Είναι τιμή μου που υπήρξε συνεργάτης μου στα εκπαιδευτικά, Θεατρικά και πολιτιστικά πράγματα.

Παναγιώτη Κουμπούρα, Πανούλη - όπως συνηθίζω να σε λέω - «Ερρωσο»! Να είσαι γερός, δυνατός, πάντα δημιουργικός και πάντα «αειφόρος». . .και μην ξεχνάς: Τα καλύτερά μας είναι μπροστά... «Τώρα;» Θα μου πεις. «Σε αυτούς τους άγριους και άνυδρους καιρούς;». Ναι! Τώρα! Γιατί σε αυτούς τους καιρούς ο Πολιτισμός, η Δημιουργία είναι — Πρέπει να είναι — το όπλο μας, το απάγκιο μας και η απαντοχή μας...!

Κώστας Κλάγκος

1.Η ομιλία αυτή εκφωνήθηκε τη Δευτέρα ό Αυγούστου 2012, στον πεζόδρομο της Ακράτας, σε τιμητική εκδήλωση της Τοπικής Κοινότητας Ακράτας «Αφιέρωμα στη συγγραφέα Αναστασία Ευσταθίου και στον ποιητή Παναγιώτη Κουμπούρα»

2. Γ. Ανδρικόπουλου: Η ποίηση του Παναγιώτη Κουμπούρα εφημ. ΤΥΠΟΣ ΤΗΣ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ - 24/5/2012.

3.Μαρίας Καρρά Ακράτα: Ένας αιώνας Θεατρικής παράδοσης, στο περιοδ.ΡΙΖΕΣ, τχ 7/2005 , σσ 37-42.

4. Κουμπούρας Ανακομιδή Ονείρων, εκδ. Παρασκήνιο, Αθήνα 2012

5. Γ. Ανδρικόπουλου: Η ποίηση του Παναγιώτη Κουμπούρα, εφημ. ΤΥΠΟΣ ΤΗΣ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ 24/5/2012 και 31/5/2012 και Ανδρ. Φλογερά Παρουσιάζοντας ένα νέο ποιητικό βιβλίο ΑΝΑΚΟΜΙΔΗ ΟΝΕΙΡΩΝ εφημ. ΗΜΕΡΗΣΙΟΣ ΑΙΓΙΟΧΟΣ, 23/5/2012.

6.Θουκυδίδη Περικλέους Επιτάφιος

 

 
© Copyright 2011 - 2020 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου