Loading...

Κατηγορίες

Δευτέρα 25 Σεπ 2023
Είχαν λόγους οι αρχαιολόγοι για να μαυρίσουν τη Μενδώνη
Κλίκ για μεγέθυνση












Θανάσης Καραμπάτσος

 

Είναι τεράστια πολιτική εκδήλωση διαμαρτυρίας εναντίον της νυν υπουργού το εκλογικό αποτέλεσμα της περασμένης Παρασκευής στον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ). 

Οι αρχαιολόγοι (ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων έχει μέλη όσους είναι στο δημόσιο πλην των εκτάκτων, που έχουν δικό τους σύλλογο: Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων – ΣΕΚΑ) κατέβηκαν να ψηφίσουν, δεν αισθάνθηκαν ζημιωμένοι και απογοητευμένοι από τον ΣΕΑ και τη διοίκησή του. Από τα σχεδόν 950 μέλη ψήφισαν πάνω από 660, δηλαδή ποσοστό 70%, τη στιγμή που στις εκλογές του Ιουνίου συμμετείχε το 53,74% του εκλογικού σώματος και εξέλεξε κυβέρνηση που τοποθέτησε υπουργό Πολιτισμού τη Λίνα Μενδώνη. Μπροστά στον κόλαφο της συμμετοχής, η μιντιακή προπαγάνδα της Μενδώνη έσπειρε fake news περί 2.500 και πλέον αρχαιολόγων συνολικά, μπέρδεψε και τους έκτακτους στα αθροίσματα με μόνο στόχο να μειώσει το χαστούκι που έφαγε η υπουργός. Πήγαν οι αρχαιολόγοι και υπερασπίστηκαν τον ΣΕΑ και την «έξαλλη» κατά Μενδώνη διοίκησή του. Τους έδωσαν το 41%… Πέρα από την αύξηση των ποσοστών των «ακραίων», τους οποίους προτίμησαν οι αρχαιολόγοι του Δημοσίου, καταπόντισαν και τους εκλεκτούς της Μενδώνη: πήραν μόλις 22 ψήφους και έχασαν και τις 2 έδρες που είχαν από τις εκλογές του 2020.

Άλλωστε το κλίμα είχε διαφανεί νωρίτερα. Λίγο πριν από τις εκλογές στον ΣΕΑ, η Μενδώνη έκανε την κίνησή της και παραιτήθηκαν από τον ΣΕΑ εννέα αρχαιολόγων, με επιτελικές θέσεις ως επικεφαλής εφορειών αρχαιοτήτων. Καθόλου τυχαία κίνηση δεδομένου ότι κάποιοι εξ αυτών φέρουν ευθύνες π.χ. για τις ελλείψεις στην πυροπροστασία στις Μυκήνες αλλά δεν φάνηκε να αναζητήθηκαν ευθύνες κ.λπ. από το υπουργείο, ή τέλος πάντων δεν έφτασαν στη δημοσιότητα και φέρεται να λύθηκαν εκ των ενόντων.

Αφού δεν τσίμπησαν οι αρχαιολόγοι το τυράκι που πέταξε η Μενδώνη και δεν ακολούθησαν τους/τις εννεά που απαξίωναν τον ΣΕΑ, οι περισσότεροι παρατηρητές απλώς περίμεναν πόσοι θα πάνε να ψηφίσουν στις εκλογές της περασμένης Παρασκευής. Όταν η συμμετοχή φάνηκε ότι ήταν μεγάλη, τότε όλοι κατάλαβαν ότι δεν πήγαν για αποδοκιμασία της διοίκησης αλλά του υπουργείου.

Και δεν είναι η πρώτη φορά που αποδοκιμάζεται η υπουργός Πολιτισμού. Είναι φαινόμενο να διοικείς υπουργείο και να σε αποδοκιμάζουν οι εργαζόμενοι στον τομέα στον οποίο έχεις την επιστασία (μην ξεχνάτε τους καλλιτέχνες εν μέσω πανδημίας). Ακούγονται διάφορα για μηχανορραφίες και απειλές με τις οποίες προσπάθησε η υπουργός να επιβάλει τις θέσεις της, π.χ. στο φλέγον γι’ αυτή ζήτημα της αλλαγής νομικού καθεστώτος των πέντε μεγαλύτερων μουσείων της χώρας. Κι αυτό διότι θα τοποθετούσε στη διοίκησή τους τους εκλεκτούς της από την «καλή κοινωνία» που αναζητούν ένα «παράσημο» αριστείας. Παράλληλα όμως απέκοψε την αρχαιολογική υπηρεσία από τα μουσεία, φτάνοντας έτσι στην περίπτωση σχεδόν το σύνολο των εργαζομένων (πάνω από 90%) στα μουσεία είχε εκφραστεί εναντίον της αλλαγής σε ΝΠΔΔ.

Η υπουργός δεν έκανε πουθενά πίσω. Κόντραρε τους αρχαιολόγους και στην πρωτοφανή περίπτωση να διασφαλίσει μια συναλλαγή μεταξύ ιδιωτών με νόμο του κράτους. Νομιμοποίησε αφενός τα αντικείμενα μιας αρχαιολογικής συλλογής καθώς καμία υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ δεν έκρινε αν είναι αυθεντικά, αφετέρου νομιμοποίησε την απόκτηση των εν λόγω κυκλαδικών ειδωλίων από ιδιώτη, δεδομένου ότι καταφανώς βρέθηκαν εκτός Ελλάδας με σκοτεινές διαδικασίες. Είναι αδιανόητο να υπάρχουν κυκλαδικά ειδώλια από τα νησιά Σολομώντα ή την Γκουάμ και την Ταϊτή, κι όμως κάποιος τα απέκτησε χωρίς να προσδιορίσει αν ήταν νόμιμη η διαδρομή (ποιος μπορεί να ήταν ο ιδιοκτήτης πέρα από το ελληνικό κράτος;)

Επιπλέον η συλλογή έμεινε στα χέρια του αρχικού ιδιοκτήτη αφού την πέρασε σε ίδρυμα στο οποίο έχει κυρίαρχο λόγο ο γιος του και έχει έδρα τον γνωστό «παράδεισο» για τις offshore Ντέλαγουερ των ΗΠΑ. Απλώς μας έκανε τη χάρη να τη δανείσει σε ένα ιδιωτικό μουσείο, το Κυκλαδικής Τέχνης, για κάποια χρόνια. Στη συμφωνία αυτή μπήκε η μεγάλη σφραγίδα του κράτους καθώς με νόμο παραχωρούνται ως δάνεια αρχαιότητες (όχι ευτελείς) από δημόσια μουσεία. Είναι συμφωνία για την οποία θα πέταγαν τη σκούφια τους αρχαιολόγοι που εργάζονται με μόνο σκοπό την προστασία των ελληνικών αρχαιοτήτων και όχι των μεγαλόσχημων συλλεκτών;

Όλα αυτά λοιπόν καταδίκασαν με ηχηρό τρόπο οι αρχαιολόγοι και η Μενδώνη έχει μείνει μόνη με τους προστάτες φίλους και φίλες της. Φροντίζουν να διαρρέουν πόσο μεγάλη δουλειά έχει κάνει στο μάνατζμεντ με την απορρόφηση ΕΣΠΑ κ.λπ. όταν αυτά τα κονδύλια κατευθύνονται σε διάφορα έργα και μοναστήρια. Έφτιαξε το αρχαιολογικό μουσείο Χανίων για να στεγαστεί η συλλογή Μητσοτάκη και δώρισε σε μοναστήρια το λάδι από τις ελιές του αρχαιολογικού χώρου της αρχαίας Ολυμπίας, για το οποίο υπήρχε η φιλόδοξη ιδέα να πουληθεί ακριβά στους τουρίστες.

Και δεν είναι μόνο αυτό. Το δημόσιο απουσιάζει από έργα και έχει «παραχωρήσει» χώρους σε μεγάλα ιδρύματα. Στην Ακρόπολη, π.χ., ο ανελκυστήρας και το τσιμέντο έπεσαν με χορηγία μεγάλου Ιδρύματος, το οποίο έφτιαξε ό,τι του είπαν.

Η απουσία του δημοσίου φαίνεται παντού, και στις συμβάσεις αλλά και στην κατασκευή αναμνηστικών εκμαγείων κ.λπ. σε ιδιώτες και σε πάγωμα της υπηρεσίας που είχε συσταθεί ακριβώς γι’ αυτό τον σκοπό. Όλη αυτή την πολιτική Μενδώνη καταδίκασαν οι αρχαιολόγοι που τη ζουν στην καθημερινότητά τους, στη δουλειά τους. Εδώ για την καραμπινάτη αρπαγή αρχαιοτήτων (ευτελών ή όχι δεν κρίνεται) από μεγαλοσχήμονα  εφοπλιστή δεν κίνησε διαδικασίες του αρχαιολογικού νόμου, αλλά ακούστηκε μια ηχηρότατη σιωπή μπροστά σε αυτόν που έχει δηλώσει on camera ότι αποπατεί υπουργούς.

Κι όλα αυτά απέναντι στους αρχαιολόγους για να φανούν σαν «συνδικάλες» και «αναρχοάπλυτοι» με λουσάτα κτίρια που τα «βανδάλισαν» απέναντι στην πιο επιτυχημένη ever υπουργό Πολιτισμού.
από:https://www.koutipandoras.gr

 
© Copyright 2011 - 2024 Στύξ - Ανεξάρτητη Πολιτισμική και Πολιτική Εφημερίδα της Βόρειας Πελοποννήσου