Στον κορυφαίο αρχαιολογικό χώρο και μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, με όλη τη φόρτιση που αυτό φέρει, στον καλύτερα φυλασσόμενο αρχαιολογικό χώρο της χώρας, στην Ακρόπολη, το Σάββατο 27/4/2024 συνέβη κάτι αδιανόητο: οι τελευταίοι επισκέπτες του χώρου, περίπου στις 7.30 μμ (ώρα κατά την οποία οι επισκέπτες ειδοποιούνται να κατευθυνθούν προς την έξοδο του χώρου που κλείνει τις πύλες του στις 8 μμ) αντίκρυσαν ένα εθνοκίτς «ταμπλώ βιβάν» άθλιας αισθητικής.
Nέα κορίτσια με αρχαιοελληνικές ενδυμασίες έστεκαν στα Προπύλαια, μια σειρά από αλευρωμένους λευκούς σανδαλοφόρους και σανδαλοφόρες που παρίσταναν τις κόρες και τους κούρους (!) έστεκαν στο τσιμέντο μπροστά από τον Παρθενώνα, και δύο καρνάβαλοι ντυμένοι και μακιγιαρισμένοι Αθηνά και Ποσειδώνας δέσποζαν μπροστά στο Ερέχθειο. Ένα θέαμα οργανωμένο και σκηνοθετημένο, που απλώθηκε σε όλο τον αρχαιολογικό χώρο.
Το θέαμα που αντικρύζουν οι τουρίστες στα στενά της Πλάκας και στα μαγαζιά στο Μοναστηράκι, ανέβηκε και απλώθηκε πάνω στον βράχο της Ακρόπολης, οργανωμένο και σκηνοθετημένο γύρω από τα μνημεία. Μαζί του ανέβηκε και μια ομάδα τουριστών για τους οποίους προοριζόταν το «υπερθέαμα». Μαζί με αυτούς, βέβαια, το θέαμα «απολαύσαμε» και όλοι εμείς με τις φωτογραφίες που κυκλοφόρησαν αμέσως στο διαδίκτυο.
Το υπουργείο Πολιτισμού τήρησε τη γνωστή αιδήμονα σιωπή (στην επικοινωνιακή λογική «αν δεν μιλήσω για κάτι δεν υπάρχει»), ενώ εντέλει μετά την πίεση των ΜΜΕ, η Διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών ενημέρωσε ότι «καθώς τον χώρο επισκέφθηκαν- με εισιτήριο- πολυμελείς ομάδες επισκεπτών, μεταξύ αυτών εμφιλοχώρησαν ορισμένοι με αρχαιοελληνικές ενδυμασίες, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από φυλακτικό προσωπικό της Υπηρεσίας» και προανήγγειλε ΕΔΕ για το περιστατικό. Το δε υπουργείο ξεκαθάρισε ότι δεν ήταν μια από τις πριβέ επισκέψεις, που θα ξεκινήσουν μετά τις 10 Μαϊου.
Μακάρι τα πράγματα να ήταν τόσο αθώα, αλλά δεν είναι. Πριν όμως πάμε στο τι πραγματικά έγινε, να θυμίσουμε μερικά πράγματα. Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση πρόσβασης και χρήσης των αρχαιολογικών χώρων, και τις οδηγίες που ακολουθεί το φυλακτικό προσωπικό, απαγορεύεται στους αρχαιολογικούς χώρους η ενδυμασία που παραπέμπει σε μεταμφίεση. Για να καταλάβετε τι σημαίνει αυτό, οι φύλακες δεν αφήνουν καν παιδιά μασκαράδες τις Απόκριες να μπουν σε αρχαιολογικό χώρο. Έχουν ζητήσει από παιδί να βγάλει στέκα με αυτιά γάτας για να μπει στην Ακρόπολη. Και βέβαια διώχνουν τους οπαδούς του Δωδεκαθεϊσμού που προσέρχονται στα μνημεία -για λόγους λατρείας- ντυμένοι με αρχαιοελληνική περιβολή. Μα όλα αυτά μέχρι χτες…
Τι πραγματικά συνέβη το Σάββατο στην Ακρόπολη;
Ας βοηθήσω λίγο την ΕΔΕ: Οι καρνάβαλοι ανέβηκαν ντυμένοι από την κεντρική φυλασσόμενη είσοδο της Ακρόπολης. Το γκρουπ των εκατό Ινδών επιχειρηματιών -για τους οποίους στήθηκε το θέαμα- μπήκαν στην Ακρόπολη από την έξοδο. Όλοι τους ήταν εφοδιασμένοι με ατομικό εισιτήριο, άρα κανείς δεν «εμφιλοχώρησε».
Ανέβηκαν στον χώρο, ενώ στους ασύρματους των φυλάκων ακουγόταν ότι «ανεβαίνουν οι επίσημοι». Όταν οι καρνάβαλοι πήραν θέση μπροστά στα μνημεία, όσοι φύλακες ευαισθητοποιήθηκαν να εφαρμόσουν τις οδηγίες που έχουν για παρόμοιες περιστάσεις, έμαθαν από το αρχιφυλακείο ότι «έχουν άδεια» και «δεν πρέπει να τους ενοχλούν». Το γκρουπ παρέμεινε ως τις 8.30 μμ περίπου, άρα μετά το κανονικό κλείσιμο του αρχαιολογικού χώρου στις 8 μμ, αντιμετώπιση που έχουν -ως τώρα- μόνο οι επίσημοι.
Το ότι οι φύλακες δήθεν «δεν πήραν χαμπάρι» τι συνέβη, προφανώς δεν ισχύει. Και θα ήταν ντροπιαστικό να πιστέψουμε ότι στο πλέον φυλασσόμενο μνημείο, την Ακρόπολη, μπήκε ένα γκρουπ επισκεπτών μαζί με ένα γκρουπ καρνάβαλων και κανείς δεν τους πήρε πρέφα. Ή τουλάχιστον, για να γίνει πιστευτό κάτι τέτοιο, θα έπρεπε σήμερα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού να είχε ξηλώσει όλο το αρχιφυλακείο της Ακρόπολης για ένα τόσο σοβαρό παράπτωμα σε κοινή θέα. Εδώ για το Ξεπαρθενών, που δεν ήταν σε κοινή θέα, κυνήγησαν πειθαρχικά -και τελικά καθαίρεσαν, για άλλους λόγους βέβαια- την προηγούμενη αρχιφύλακα.
Τίποτε από αυτά δεν έχει συμβεί και δεν πρόκειται να συμβεί, γιατί το γκρουπ ούτε ανέβηκε χωρίς συνεννόηση, ούτε κορόιδεψε τους φύλακες. Τη «διαμεσολάβηση» είχε αναλάβει από νωρίς στο χώρο ο γνωστός και μη εξαιρετέος Γιάννης Τσακοπιάκος, ο οποίος έδωσε το ΟΚ για να ξεδιπλωθεί ανενόχλητο αυτό το θέαμα, για την αισθητική, πολιτική και ιδεολογική του διάσταση δεν θα μιλήσω καν εδώ, θα σταθώ μόνο στο ότι δεν είχε καμία από τις απαιτούμενες από το νόμο άδειες.
Στη φωτογραφία εικονίζεται ο Γ. Τσακοπιάκος μαζί με τους λοιπούς διοργανωτές του event, την ώρα που στο πλάι έχουν παραταχθεί οι αλευρωμένοι κούροι. Ο ίδιος συνόδευσε τους επιχειρηματίες. Περιττό να θυμίσω βέβαια σε όποιον αμφισβητήσει τα γραφόμενα ότι τόσο στα Προπύλαια, όσο και στην είσοδο και στην έξοδο της Ακρόπολης υπάρχουν κάμερες που καταγράφουν. Και είναι πολύ εύκολο να εξακριβώσει το υπουργείο ότι όλα τα παραπάνω ισχύουν (βέβαια το ξέρει ήδη), κοιτώντας το υλικό από τις κάμερες. Στο πλαίσιο της ΕΔΕ που εξήγγειλε. Με την προϋπόθεση, βέβαια, ότι οι κάμερες κατέγραφαν. Γιατί μπορεί να έπαθαν κάτι ειδικά την συγκεκριμένη μέρα, όπως συνηθίζεται πάντοτε όταν επιχειρείται συγκάλυψη.
Ποιος είναι ο κ. Γ. Τσακοπιάκος και ποιος του δίνει τόση εξουσία;
Ο υπόδικος για πέντε αδικήματα (τέσσερα κακουργήματα και ένα πλημμέλημα) διασπάθισης δημοσίου χρήματος από το υπουργείο Πολιτισμού, που παραμένει ακόμη και σήμερα -σχεδόν 25 χρόνια πια-, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων του ΥΠΠΟ (ΠΟΕ ΥΠΠΟ). Παρότι υπόδικος, ο κ. Τσακοπιάκος διατηρεί ιδιαίτερη σχέση με την υπουργό Λίνα Μενδώνη, με την οποία συνδέονται στενά από την θητεία της ως ΓΓ του ΠΑΣΟΚ, ήδη πριν το 2000. Είναι γνωστό ότι όταν η υπουργός παρέλαβε το υπουργείο 2019, ο Γ. Τσακοπιάκος υποδεχόταν αυτοπροσώπως τον κόσμο που ερχόταν στο αμφιθέατρο του ΥΠΠΟ με την ιαχή «επιστρέφουμε». Παρότι τυπικά ο ίδιος ανήκε στο ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ενώ η Λ. Μενδώνη ανήκε στη ΝΔ.
Προφανώς αυτά είναι λεπτομέρειες μπροστά σε αυτά που τους κρατούν ενωμένους. Είναι γνωστό ότι η υπουργός έκανε ό,τι μπορούσε για να τον αθωώσει για τα ποινικά αδικήματα που τον βαραίνουν. Έκανε επίσης πολλές προσπάθειες για να μην στείλει τον Γ. Τσακοπιάκο στο πειθαρχικό, όπως ήταν υποχρεωμένη από τον νόμο, αφού τον βαρύνουν κακουργήματα. Είναι γνωστό ότι, ακόμη και πρόσφατα, μέσα στη Βουλή, η υπουργός παρουσιάστηκε ως συνήγορος του Γ. Τσακοπιάκου -πέρα από το γεγονός βέβαια ότι και την κανονική συνήγορο του Γ. Τσακοπιάκου την αποζημιώνει το υπουργείο Πολιτισμού.
Αυτό που είναι λιγότερο γνωστό είναι ότι ο Γ. Τσακοπιάκος κυκλοφορεί στο γραφείο της υπουργού, και δίνει «εντολές» στην υπηρεσιακή ιεραρχία του υπουργείου. Αυτό που είναι λιγότερο γνωστό είναι ότι η σύζυγός του (που έχει πανεπιστημιακό πτυχίο, καθώς ο ίδιος ανήκει στον κλάδο Εργατοτεχνιτών) είναι μέλος του ΔΣ του ΟΔΑΠ, που αποτελεί το «ταμείο» του υπουργείου Πολιτισμού, όπου μαζεύονται τα χρήματα από τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία της χώρας. Προφανώς η υπουργός θα προτιμούσε να διορίσει τον ίδιο τον Γ. Τσακοπιάκο, αλλά τυγχάνει κατηγορούμενος για υπεξαίρεση χρημάτων του ΟΔΑΠ (πρώην ΤΑΠ), οπότε δεν θα ήταν και τόσο κομψό. Και βέβαια η υπουργός έχει συστήσει μια επιτροπή για συνεννόηση με τους πράκτορες της κρουαζιέρας και έχει τοποθετήσει σε αυτήν τον κ. Τσακοπιάκο, ώστε να συνομιλεί απευθείας με τα μεγάλα ταξιδιωτικά γραφεία, ως «εκπρόσωπος» του υπουργείου.
Ποια είναι η παράταξη του Γ. Τσακοπιάκου; Η παράταξη που τυπικά αναφέρεται στο ΠΑΣΟΚ (ΔΗΣΥΠ), αλλά στις ανακοινώσεις της στηρίζει αποκλειστικά την υπουργό της ΝΔ. Η παράταξη που πρόσφατα στις εκλογές των αρχαιοφυλάκων (εκεί ονομάζεται ΠΑΚ) είχε στο ψηφοδέλτιό της τον αρχαιοφύλακα της Νισύρου που διώκεται για σεξουαλική παρενόχληση ανηλίκων -και μάλιστα, ενώ οι εκλογές πραγματοποιήθηκαν εν μέσω των αποκαλύψεων, δεν έκανε καν τον κόπο να τον διαγράψει από τις τάξεις της! Είναι η παράταξη που έχει στο ψηφοδέλτιό της την τωρινή αρχιφύλακα της Ακρόπολης και τους βοηθούς της -αυτούς δηλαδή που το Σάββατο φαίνεται ότι έλαβαν εντολές όχι από την Υπηρεσία τους, αλλά απευθείας από τον Γ. Τσακοπιάκο.
Μάλιστα, στο ΥΠΠΟ έχουμε κι ένα άλλο παράδοξο: η υπουργός της ΝΔ να μη συνομιλεί με την ΔΑΚΕ ΥΠΠΟ, η οποία έχει καταγγείλει την ιδιωτικοποίηση των ταμείων της Ακρόπολης. Αντιθέτως η υπουργός έχει «ξηλώσει» στελέχη της ΔΑΚΕ για να τοποθετήσει στελέχη της παράταξης Τσακοπιάκου σε κρίσιμες θέσεις, όπως το αρχιφυλακείο της Ακρόπολης. Τριγύρω ΝΔ, στο ΥΠΠΟ κάνει κουμάντο το παλιό δοκιμασμένο ΠΑΣΟΚ…
Αν λοιπόν η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αθηνών δεν ήξερε τι γινόταν στην Ακρόπολη, αν η υπουργός Πολιτισμού δεν ήξερε τι γινόταν στην Ακρόπολη, και οι αρχαιοφύλακες στο κορυφαίο μνημείο της χώρας «αυτονομήθηκαν» με τις ευλογίες του Γ. Τσακοπιάκου, τότε προκύπτει εύλογα το ερώτημα: Ποιος κυβερνάει -τελικά- αυτό το Υπουργείο; Θα απαντήσει επιτέλους η κ. Μενδώνη;
Επειδή όμως τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα και από αυτό, είναι κάπως δύσκολο να πιστέψουμε ότι ο Γ. Τσακοπιάκος κάνει κουμάντο στην Ακρόπολη χωρίς τις ευλογίες της υπουργού. Όπως είναι κάπως δύσκολο να βρέθηκε εκεί η μπάντα του Πολεμικού Ναυτικού για να υποδεχτεί τους Ινδούς επιχειρηματίες χωρίς συνεννόηση με κάποιον από την κυβέρνηση. Κάπως δύσκολο να μη γνωρίζει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου ότι θα ανέβαιναν στην Ακρόπολη οι Ινδοί επιχειρηματίες, οι ίδιοι που την ίδια μέρα συμμετείχαν σε συναυλία αισθητικής Μπόλυγουντ στην Ρωμαϊκή Αγορά -παίρνοντας σε χρόνο dt άδεια από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
Κάπως δύσκολο να μην γνωρίζει κανείς από την κυβέρνηση πού κυκλοφορούν Ινδοί εκατομμυριούχοι επιχειρηματίες, τους οποίους ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης κάλεσε στη χώρα μας, κατά το ταξίδι που πραγματοποίησε στην Ινδία, συνοδευόμενος από την σύζυγό του Μαρέβα Γκραμπόφσκι Μητσοτάκη.
Κι ένα τελευταίο ερώτημα: αν όλα αυτά συνέβησαν στο κορυφαίο μνημείο ενώ ακόμη είχε επισκέπτες και έτσι το μάθαμε, τι θα συμβεί όταν ξεκινήσουν τα «πριβέ» σουαρέ στην Ακρόπολη; Ποιος θα ασχοληθεί με το τι ακριβώς θα κάνουν οι επισκέπτες στην Ακρόπολη που θα έχουν πληρώσει 5.000 ευρώ την ώρα για την «εμπειρία»; Και μπόνους ερώτημα: ποιος ακριβώς θα διασφαλίζει ότι στην Ακρόπολη από τις 10 Μαΐου θα ανεβαίνουν μόνο όσοι έχουν πάρει την άδεια να ανέβουν εκτός ωραρίου και δεν θα μπαίνουν στο μνημείο και όσοι ή όσες θα «υποδείξει» ο όποιος άλλος παράγοντας του ΥΠΠΟ ή του ΟΔΑΠ, είτε ως «χάρη» είτε φροντίζοντας η αμοιβή να πηγαίνει απευθείας στην τσέπη του;
από://vathikokkino.gr